MIKSI omakotitalot suunnitellaan edellen vain perheille?
Ollaan etsitty nyt pari vuotta sopivaa omakotitaloa lapsettoman pariskunnan tarpeisiin. Ongelma on, että talot ovat lähes järjestään liian isoja, yli 100-neliöisiä. Jos jonkun 70-neliöisen onnistuu löytämään niin se on melkein aina joku rintsikka tai muu vanha räyskä, jossa pitäisi rempata kaikki. Lapsia syntyy aina vaan harvemmille ja edelleen oletus näköjään on että jos ihmisellä on rahaa ja halua asua omakotitalossa niin mukana tulee vakiona 2-3 kersaa.
Kommentit (102)
Ostin pari vuotta sitten miehen kanssa 110 neliöisen omakotitalon ja tää on just passelin kokoinen kahdelle. On makkari, miehen työhuone ja minun pilates/jooga takkahuone. Vähemmissä neliöissä tulisi kyllä ahdasta.
Turhaa valitusta. Ei rakentaja ajattele tulevaa ostajaa vaan talo on tehty omiin tarpeisiin.
Miksi kerrostalo ei kelpaa? Itse asun 49neliön kaksiossa ja oikein hyvä on. Päällekkäin rakentaminen säästää maapinta-alaa ja sen takia en ole koskaan ymmärtänyt sellaisia omakotitaloja joista puuttuu kokonaan yläkerta. Mielestäni sellaiset ovat vain turhaa maa pinta-alan tuhlausta, jos omakotitalossa ei ole yläkertaa.
Sehän omakotitalossa on kaikkein parasta. Voit rakentaa / rakennuttaa täsmälleen sellaisen talon kuin itse haluat. Ei ole mikään pakko hyväksyä mitään valmista pohjaratkaisua. Jokainen voi toteuttaa omia unelmiaan ja tehdä sellaisen talon joka parhaiten palvelee omia tarpeita.
(Toki tuossa on se pieni yksityiskohta, että tarttee olla rahaa tarpeeksi)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrostalo ei kelpaa? Itse asun 49neliön kaksiossa ja oikein hyvä on. Päällekkäin rakentaminen säästää maapinta-alaa ja sen takia en ole koskaan ymmärtänyt sellaisia omakotitaloja joista puuttuu kokonaan yläkerta. Mielestäni sellaiset ovat vain turhaa maa pinta-alan tuhlausta, jos omakotitalossa ei ole yläkertaa.
Suomessa on pinta-alaa tyyliin kuusi hehtaaria per kansalainen. Joten vähän ontuva argumentti tuo, että pitää säästää pinta-alaa hirveästi. Todellisuudessa ei ole mitään pakottavaa tarvetta asua ahtaasti. Jokainen Suomalainen voisi asua isossa omakotitalossa hehtaarin tontilla ja silti jäisi tilaa jäljelle.
Meillä on omakotitalo, joka on just passeli pariskunnalle tai pienelle perheelle. Bonuksena erillisessä rakennuksessa tila vieraille. Tässä päärakennuksessa about 80m2.
Aijaa, riippuu varmaan sitten alueesta, koska meillä päin on kyllä tarjontaa sellaisista ~100 neliön taloista joihin ei kyllä mahdu kuin korkeintaan yhden lapsen perhe. Uudet varsinkin tuntuu olevan järjestään aika pieniä.
Miksi kahdelle olisi 100 neliötä liian iso? Asun yksin 148 neliön ok-talossa eikä ole yhtään liikaa tilaa. Talo on vanha kivitalo jossa myös kellari ja varastorakennus ulkona. Täysrempattu ja oikein mukava ja tilava - tietty tässä voisi kaksikin asua, mutta leskeksi jäin ja päätin jäädä näin mukavaan taloon asumaan yksikseni.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on pahin mahdollinen asumismuoto. Paljon ihmisiä ihan liian lähellä, niiden hajut ja metelit kuuluu jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on pahin mahdollinen asumismuoto. Paljon ihmisiä ihan liian lähellä, niiden hajut ja metelit kuuluu jatkuvasti.
Riippuu paljon kerrostalosta. Monessa paikassa myös ok-talo tontit ovat niin naurettavan kokoisia että ei voida paljon puhua omasta rauhasta. Ei se jatkuva ruohonleikkuu ja nikkarointi ym paskartelu aivan äänetöntä ole myöskään.
Samaa olen itse miettinyt, että missä on kaikki 30 neliön omakotitalot yksin asuville? 50 neliökin on ihan turhan suuri yhdelle.
Vierailija kirjoitti:
Löytyyhän noita pienempiä omakotitaloja myynnissä. Ihan korvessakin alle 70 neliöinen 2001 rakennettu omakotitalo. Toki sellaisen varmaan itsekkin voi laittaa pystyyn, kun kiva tontti jostain löytyy.
Tai vaihtoehtona ostaa joku mökki ja muuttaa se asuinpaikaksi.
Mökin muuttaminen vakituiseksi asuinpaikaksi on tehty nykyisin vaikeaksi. Monella alueella se ei edes onnistu, jos alue on kaavoitettu loma-asuntoalueeksi.
Sinkku naapuri asuu ilman mitään ongelmia 110 m2 talossa. Ei pitäisi olla pariskunnallekaan mikään ongelma.
Minä taas olen aina ihmetellyt miksei perheille rakenneta koskaan kunnon omakotitaloja. Aina puuttuu tilava eteinen, jonne sopii niin ulkoiluvaatteet, kuin koulu-ja työvaatteetkin. Ja paljon erilaisia kenkiä.
Kunnon säilytystilat puuttuu aina. Entisajan komeroita ei löydy.
Pyykinkuivaukseen ei ole milloinkaan tiloja. Suihku on tosi huono siihen kosteuden takia. Kaikkea ei kuivata rummussa ja välillä joku mattokin pitää pestä ja kuivata.
Äänieristys on yleensä aina huono.
Mitä niille siellä arkkitehtikoulussa opetetaan??!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pinta-alaa tyyliin kuusi hehtaaria per kansalainen. Joten vähän ontuva argumentti tuo, että pitää säästää pinta-alaa hirveästi. Todellisuudessa ei ole mitään pakottavaa tarvetta asua ahtaasti. Jokainen Suomalainen voisi asua isossa omakotitalossa hehtaarin tontilla ja silti jäisi tilaa jäljelle.
Miten niin muka huono argumentti? Se että Suomessa asutaan pinta-alaan nähden väljästi ei poista sitä faktaa, että kun väestön määrä saavutti ensimmäisen miljardin vuonna 1804 ja toinen miljardi tuli sitten 1927; on sen jälkeen maailman väkiluku alle sadassa vuodessa nelinkertaistunut. Toki jossain vaiheessa tilanne alkaa tasaantua, mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa, että myös luonnonvaraiset eläimet tarvitsevat oman elinympäristönsä minkä vuoksi me ei voida mielin määrin levittäytyä ympäri maailmaa aiheuttaen ahdinkoa muille eläinlajeille. Puhumattakaan siitä, että ihminen on ajat sitten vieraantunut luonnosta aiheuttaen paljon tuhoa.
.
Joten ei. Minun aiempi argumenttina ei ole huono. Mutta sinun sen sijaan on. Mitä enemmän luonnonvaraisia metsiä ja vesistöjä; sen parempi ekosysteemi. Vahinko vain, että muualla tilanne on surkeampi.
.
Ja mitä tulee tuohon yläkerta vs ei yläkertaa olleenkaan; itse näen asian niin, että jos haluat asua pienesti, valitse kerrostalo. Jokainen rakennus vie aina jonkun verran pinta-alaa, mutta rakentamalla 150 neliön omakotitalon kahteen kerrokseen, siinä säästyy 75neliön verran maata verrattuna siihen, että ei olisi ollenkaan yläkertaa 150 neliön talossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen aina ihmetellyt miksei perheille rakenneta koskaan kunnon omakotitaloja. Aina puuttuu tilava eteinen, jonne sopii niin ulkoiluvaatteet, kuin koulu-ja työvaatteetkin. Ja paljon erilaisia kenkiä.
Kunnon säilytystilat puuttuu aina. Entisajan komeroita ei löydy.
Pyykinkuivaukseen ei ole milloinkaan tiloja. Suihku on tosi huono siihen kosteuden takia. Kaikkea ei kuivata rummussa ja välillä joku mattokin pitää pestä ja kuivata.
Äänieristys on yleensä aina huono.
Mitä niille siellä arkkitehtikoulussa opetetaan??!
Suurin syy on raha. Rakentaminen on jo nyt liian kallista. Tuollaiset "pienet lisäjutut" tarkoittaa käytännössä kymmenien tuhansien eurojen lisäpanostusta asumiseen. Ihmisillä yksinkertaisesti loppuu maksukyky kesken. Jossain vaiheessa on pakko todeta, että tämän on nyt riitettävä.
Vierailija kirjoitti:
Sinkku naapuri asuu ilman mitään ongelmia 110 m2 talossa. Ei pitäisi olla pariskunnallekaan mikään ongelma.
Joo joku semmoinen 100-120 neliötä on ihan hyvä talon koko pariskunnalle. Moni tuttu on sen kokoluokan taloja hommannut pariskuntana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin muka huono argumentti? Se että Suomessa asutaan pinta-alaan nähden väljästi ei poista sitä faktaa, että kun väestön määrä saavutti ensimmäisen mi
Ai, että kun Kiinassa ja Intiassa on paljon ihmisiä niin Suomessa pitää asua kerrostaloissa!?
Kyllä, nytkin valloitti saunan ja sähisee jos yrittää ajaa pois lauteilta.