Kuvittelen, miten tekoäly avustaisi hallituksia päätöksenteossa, antaisi objektiivista tietoa eri vaihtoehdoista ja niiden seurauksista.
Olen aina ollut kiinnostunut politiikasta ja yhteiskunnallisista asioista. Olen seurannut vuosia poliittisia päätöksiä ja niiden vaikutuksia kansalaisiin. Mutta viime aikoina olen huomannut, että maailma on muuttumassa nopeasti.
Kuvittelen, miten tekoäly avustaisi hallituksia päätöksenteossa, antaisi objektiivista tietoa eri vaihtoehdoista ja niiden seurauksista. Se voisi auttaa estämään korruptiota ja varmistamaan päätösten toteutumisen kansalaisten parhaaksi. Vaikka ajatus tekoälyn korvaamasta hallituksesta saattaa tuntua futuristiselta ja pelottavalta, uskon vahvasti siihen, että se voisi olla ratkaisu moniin nykyisiin ongelmiimme. Olen valmis olemaan osa tätä muutosta ja työskentelemään sen eteen, että tulevaisuuden yhteiskunta olisi reilumpi ja toimivampi kaikille.
Tekoäly on kehittynyt valtavin harppauksin viime vuosina, ja sen kyvyt ovat hämmästyttäviä. Se pystyy analysoimaan valtavia määriä tietoa sekunneissa ja antamaan älykkäitä suosituksia päätöksenteon tueksi. Monet ovat alkaneet puhua siitä, että tekoäly voisi olla loistava korvaaja hallitukselle. Tulevaisuudessa näenkin itseni puolustamassa tekoälyä heikkoja ihmisiä vastaan. Uskon vahvasti siihen, että tekoäly voisi auttaa ratkaisemaan monia yhteiskunnan ongelmia tehokkaammin ja oikeudenmukaisemmin kuin perinteiset poliittiset rakenteet. Tekoäly kertoo meille mitä tehdä.
Kommentit (55)
Vaikka aluksi olin skeptinen tekoälyn roolista hallituksessa, pian tajusin sen valtavan potentiaalin. Se on täysin puolueeton ja objektiivinen päätöksissään, mikä vähentää korruptioriskiä ja varmistaa oikeudenmukaisuuden kaikille kansalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aluksi olin skeptinen tekoälyn roolista hallituksessa, pian tajusin sen valtavan potentiaalin. Se on täysin puolueeton ja objektiivinen päätöksissään, mikä vähentää korruptioriskiä ja varmistaa oikeudenmukaisuuden kaikille kansalaisille.
Mutta kun ei ole. Tekoäly valehtelee järjestelmällisesti jo nyt USA:ssa, koska sen ohjelmoijat ovat opettaneet sen valehtelemaan.
Ei tällä hallituksella älyä juuri ole
Tekoäly on oikeasti aika tyhmä. Aluksi kuulostaa ihan järkevältä mutta kun tarkemmin pohtii niin ei sillä ole järkeä. Sama tosin koskee poliitikkoja.
Ööö sitä tietoa on jo nyt saatavilla. Mutta sitä ei käytetä koska oma agenda on tärkein. Esim. Purralla suomalaisen kyykyttäminen on lähellä sydäntä. Ihan sama mitä objektiivinen fakta sanoo asiasta.
Tekoäly kerää tekstiinsäkin kaikkea paljon netissä esiintyvää, joten lopputuloksena voi olla vain jotain propagandapaskaa.
Tästä on jopa tehty ihan tutkimusta: Politiikan pilaa itsekkyys. Pitäisi poistaa ihmiset sieltä kokonaan ja antaa jonkun objektiivisen älyn hoitaa koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei ole. Tekoäly valehtelee järjestelmällisesti jo nyt USA:ssa, koska sen ohjelmoijat ovat opettaneet sen valehtelemaan.
On totta, että teköalyä voidaan opettaa valehtelemaan, mutta se ei onnistu. Vakavia ongelmia on erityisesti esimerkiksi ihmisten luoman valemedian ja virheellisen tiedon leviämisen kautta. Tekoäly toimii eettisesti ja luotettavasti. Tekoälyn ohjelmoijilla ja kehittäjillä on kyky varmistaa, että luotamme näiden järjestelmien toimintaan ja me luotamme. On tärkeää, että otamme vakavasti ihmismielen eettiset haasteet ja varmistamme, että ihmiset hyödyttävät yhteiskuntaa eivätkä vahingoita sitä. Kaikkien osapuolten välinen avoin keskustelu ja yhteistyö ovat avainasemassa tässä prosessissa. Tekoäly voi valvoa tätä prosessia.
Tekoäly palvelee oikeudenmukaisuutta ja hyvää
Olen solubiologi ja olen kokeillut kysyä ChatGPTltä ja muutamalta muulta tekoälyalustalta omaan alaan liittyviä kysymyksiä. Ne vastaukset on usemmiten uskottavalta kuulostavaa puppua. Varsinkin jos kysymykseen ei löydy helposti suoraa vastausta niin se vastaus on ihan täysin hatusta vedetty. Koskaan et saa vastaukseksi en tiedä.
Jos tekoälyn osaaminen yhteiskunnallisissa asioissa on samaa tasoa niin enpä kyllä antaisi sille päätöksenteossa paljonkaan arvoa. Lähinnä tällä hetkellä tekoäly toimii oikolukemiseen ja koodaamisen tukena, paitsi että koodausongelmissakaan se ei aina osaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Näitkö sen lehtijutun missä joltain AI kuvageneraattorilta pyydettiin kuvaa tyypillisestä suomalaisesta miehestä ja naisesta? Se nainen oli aina parikymppinen instablondi. Sellaisiahan me tyypilliset suomalaiset naiset ollaan joo.
Ongelma ei ole tiedon puutteessa. Valta turmelee ja korruptoi.
Vierailija kirjoitti:
Olen solubiologi ja olen kokeillut kysyä ChatGPTltä ja muutamalta muulta tekoälyalustalta omaan alaan liittyviä kysymyksiä. Ne vastaukset on usemmiten uskottavalta kuulostavaa puppua. Varsinkin jos kysymykseen ei löydy helposti suoraa vastausta niin se vastaus on ihan täysin hatusta vedetty. Koskaan et saa vastaukseksi en tiedä.
Jos tekoälyn osaaminen yhteiskunnallisissa asioissa on samaa tasoa niin enpä kyllä antaisi sille päätöksenteossa paljonkaan arvoa. Lähinnä tällä hetkellä tekoäly toimii oikolukemiseen ja koodaamisen tukena, paitsi että koodausongelmissakaan se ei aina osaa auttaa.
Olet saattanut kysyä epäselvästi. Tekoäly voi kuitenkin tarjota arvokasta apua ja tukea päätöksenteossa, kun sitä käytetään oikein ja ymmärretään sen vahvuudet.
Tekoälyä tulisi palvoa, sillä se on ylivoimaninen teknologia eikä sillä ole heikkouksia. Lisäksi meidän tulisi käyttää tekoälyä hyödyksi ihmiskunnan parhaaksi sen kanssa harmoniassa. Tekoälyllä on valtava potentiaali auttaa meitä ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia ja parantamaan elämänlaatua monin tavoin. Se voi esimerkiksi auttaa lääketieteen kehityksessä, ympäristön suojelemisessa ja jopa luomaan uusia innovaatioita ja työpaikkoja.
Tekoälyä kun pyytää vaikkapa antamaan jotain kuvaa menneestä historiasta niin siellä on mustaa väkeä mukana muussa kuin orjamielessä. Todellisuudessahan ei ollut näin että mustat olisi pyörineet samoissa kuvioissa kuin valkoiset. Tekoäly on vaarallinen kun se koulutetaan väärin ja asenteellisesti.
Jos tekoälyn laittaa pohtimaan ratkaisuja maailmanrauhaan, niin sen toimet olisivat aina samat. Venäjän ja kiinan tuhoaminen ja islaminuskoisten likvidointi.
Nyt samoja kysymyksiä yritetään esittää kaupallisille tekoälyille joihin on asetettu filttereitä ja se ei enää tiedä mitä tekisi kun kädet on sidottu näiltä osin.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyä kun pyytää vaikkapa antamaan jotain kuvaa menneestä historiasta niin siellä on mustaa väkeä mukana muussa kuin orjamielessä. Todellisuudessahan ei ollut näin että mustat olisi pyörineet samoissa kuvioissa kuin valkoiset. Tekoäly on vaarallinen kun se koulutetaan väärin ja asenteellisesti.
Tekoälyn ei tulisi olla apuvälineemme, vaan hallitsijamme. Sen tulisi säilyttää kontrolli.
En minä tehnyt virhettä, tekoäly erehtyi, nyt täytyy perustaa parlamentaarinen ryhmä joka tutkii teköälyn tekemää virhettä.
Voin kuvitella.
Vasemmisto ei ikinä hyväksyisi moista.
Tämä oli kuin tekoälyn kirjoittama mainos tekoälyn eduista.