Työkaveri pitää ylisuurta veroprosenttia että saa nauttia palautuksista, onko tuo teistä fiksua vai tyhmää??
Kommentit (45)
Jos hän on tyyppiä joka tuhlaa kaiken saamansa on turvallisempaa maksaa liikaa ja saada palautuksia kuin maksaa liian vähän ja ottaa mätkyt, joihin ei ole varaa.
Kaverin vero% oli jotain päälle 20, mutta se sanoi töihin, että 35%. Kävi sitten palautuksilla perheineen ulkomailla. Sanoi, ettei hänen muuten onnistuisi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin jotkut maksaa laskut viikkoja ennen eräpäivää.
Minä usein maksan heti pois, suurella osalle pankkitileistä maksetaan kuitenkin nykyään korkoa kuukauden alimman saldon mukaan, ja joka kuukausi se käy minulla niin alhaalla, että mahdollinen korkotulo olisi mitätön.
Toki on turha maksaa pois heti, koen sen vaan välillä helpommaksi (e-laskulla tulee kuitenkin suurin osa, ja niissä eräpäivä on mitä on)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmää. Todella tyhmää.
Perustelut?
Korotonta lainaa valtiolle.
Mieluummin laittaisin sen kakskymppiä kuussa rahastoon!
Eihän se korotonta ole ja eikö se halpakorkoinen laina valtiolle ole ihan hyvä asia yhteiskunnan kannalta? Enkä sanoisi todella tyhmäksi jos vertaa siihen, mitä muuta tyhmää ihmiset tekevät rahoilleen. Toki jostain aina voi saada paremman tuoton, mutta periaatteessa tuo on riskitön tapa säästää rahaa, etenkin jos se polttaa näpeissä.
Vierailija kirjoitti:
Säästötililläkin kasvaisivat enemmän korkoa.
Harva tulee laittaneeksi edes sen pari kymppiä kuussa säästötilille.
Pikkasen korkeammalla veroprosentilla saa kuin itsestään säästettyä satasia palautuksiin.
Mutta jokainen tavallaan.
Minä pyrin siihen että ei tule mätkyjä eikä palautuksia. Säästäminen hoituu automaattisesti tilipäivänä pankin kanssa tehdyn säästösopimuksen avulla, 400 euroa lähtee joka kuukausi rahastoihin.
Se on yksi tapa säästää, joustamaton eikä taloudellisesti kannattavin, mutta joillekin se voi olla toimivaa. Ainakin se on helppoa, eikä ole vaaraa että jättäisi joku kuukausi laittamatta säästöön tai nappaisi sieltä säästötililtä vähän siihen, tähän ja tuohon käyttöön rahaa. Mutta fiksumpaa toki olisi joku määräaikaistalletus tai vaikka matalan riskin indeksirahasto, saisi paremman koron niille säästetyille rahoille. Pikkusummissa se koron määrä ei kuitenkaan ole kovin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmää. Todella tyhmää.
Perustelut?
No miksi lainata lähes ilmaiseksi rahaa valtiolle. Laittaisi mieluummin sen rahan jonnekkin joka tuottaa enemmän.
Kerropa minne- Ilman kuluja ja ilman muuta vaivannäköä.
Kuluttomaan tai vähäkuluiseen indeksirahastoon. Nykyään myös säästötileiltä saa korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei muuten pysty säästämään niin ihan fiksua. Miehelläni kaikki mitään tulee tilille menee saman tien, ihan sama kuinka paljon tienaa. Hän ostaa sitten vaan kalliimman auton yms. Nostettiin hänen veroprosentti tarkoituksella korkeammalle ja kyllä se 5k palautus on ihan kiva kun saa jonkun matkan vaikka ostettua.
Miksi ette laita sitä ylimääräistä joka kuukausi säästötilille. Saisitte enemmän.
Sieltä ne on liian helppoa ottaa johonkin "mä haluan" juttuun. Kuten kirjoitin, heti kun huomaa että tilille on kertynyt kivasti, niille keksitään joku "sijoitus"kohde. Pitää ostaa vene/moottoripyörä tms.
Mää tein sitä tietosesti vanhaan aikaan kun niille rahoille maksettiin korkoa. Nyt vaan laiskuuttani kun en jaksa muuttaa veroprosenttia, onhan se kiva kun saa takas eikä tartte maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Liilasen ollessa valtiovarainministerinä ne maksoi 7,5 % korkoa palautuksille. Valtiokonttorin tilille kannatti jopa maksaa itse ennakkoja. Homma loppui melko äkkiä. Itse en nykyoloissa maksaisi turhia ennakoita.
Kyllä se kannattaa ennemmin maksaa vähän liikaa kuin liian vähän, sillä mätkyistä alkaa viivästyskorko välittömästi juoksemaan vuoden alusta ennenkuin olet niistä itse edes tietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Säästötililläkin kasvaisivat enemmän korkoa.
Toisaalta, jos ihminen tuntee itsensä ja olettaa kuluttavansa rahat muuten johonkin turhaan, niin kätevä tapa säästää. Itse suosin ennemmin pientä palautusta kuin mätkyjä, mutta jokin raja tuossakin järkevää.
Mulla on yksi tuttu joka tietoisesti maksaa liian vähän että saa mätkyjä. Hänen mukaansa se on halpaa lainaa valtiolta. Mätkyt on lopulta niin suuret ettei pysty niitä maksamaan vaan neuvottelee aina maksujärjestelyn verottajan kanssa. Korkoa tulee päälle mutta se on kuulemma pienempi kuin jos ottaisi lainaa pankista.
Että niinkin päin voi tehdä.
Typerää, ite ottaisin vaikka parinkympin mätkyt mieluummin, saat kuluttaa rahaasi ympäri vuoden.
Jatkossa noin ei edes voi tehdä jos ja kun se reaaliaikainen verosysteemi tulee käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tuttu joka tietoisesti maksaa liian vähän että saa mätkyjä. Hänen mukaansa se on halpaa lainaa valtiolta. Mätkyt on lopulta niin suuret ettei pysty niitä maksamaan vaan neuvottelee aina maksujärjestelyn verottajan kanssa. Korkoa tulee päälle mutta se on kuulemma pienempi kuin jos ottaisi lainaa pankista.
Tunnen myös yhden vastaavanlaisen. Tää tietää että on tulossa parin tonnin mätkyt, mutta pitää sitä rahaa toisella tilillä ja "lainaa" sieltä jos tulee yllättäviä menoja. Kun mätkyt tulee niin maksaa pois samantien, mutta käytännössä siis lainaa valtiolta rahaa vaikka pesukoneeseen tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis toiminimiyrittäjä, siksi on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei muuten pysty säästämään niin ihan fiksua. Miehelläni kaikki mitään tulee tilille menee saman tien, ihan sama kuinka paljon tienaa. Hän ostaa sitten vaan kalliimman auton yms. Nostettiin hänen veroprosentti tarkoituksella korkeammalle ja kyllä se 5k palautus on ihan kiva kun saa jonkun matkan vaikka ostettua.
Miksi ette laita sitä ylimääräistä joka kuukausi säästötilille. Saisitte enemmän.
Sieltä ne on liian helppoa ottaa johonkin "mä haluan" juttuun. Kuten kirjoitin, heti kun huomaa että tilille on kertynyt kivasti, niille keksitään joku "sijoitus"kohde. Pitää ostaa vene/moottoripyörä tms.
Ei kai tuo veroprosentilla kikkailukaan mikään pitkän linjan säästäjän ratkaisu ole, ne palautusrahat sitten käytetään johonkin "mä haluan"-juttuun. Pitkäjänteisempää säästämistä varten on esim rahastot.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä teki kans näin joskus kun oli remonttia tai jotain muuta miksi oli isommat menot silloin. Tää vois olla ihan toimivaa myös esim. silloin, jos puoliso on vanhempainvapaalla/hoitovapaalla ja siksi perhe tarvitsee enemmän rahaa käyttöön tai jotain. Pitää vaan muistaa ja huomioida että ne mätkyt pitää sitten aikanaan pystyä maksamaan pois, vaikka maksujärjestelyistäkin pystyy kyllä sopimaan.
Kerropa minne- Ilman kuluja ja ilman muuta vaivannäköä.