Yksi idea parantaa työllisyyttä....
Käynyt vain mielessä, kun itsekin töitä tehneenä törmännyt samaan; kaikkien ammattitaso ei riitä suoraan koulunpenkiltä.
Sen vuoksi mietinkin, voisiko miettiä vanhan ajan "kisälli" tyyppistä systeemia palauttaa. Yksinkertaisuudessaan; työntekijä on kokeneemman työntekijän opissa, kunnes uusi työntekijä osaa suorittaa työnsä. Ei perus harjoittelija järjestelmää, vaan on työntekijä siinä, missä muutkin. Ainoa ero, että hänen perehdytykseensä ja varmistetaan, että taidot tulevat riittämään jatkossakin, on nimitetty kokenut työntekijä (koulutuslisähän on olemassa.). Periodin pituus on yksilöllinen (nykyään muuten perehdytys voi olla todella lyhytkin.) ja tuo ohjaava työntekijä varmistaa tiedon siirtymisen.
Totta kai voi olla utopinen ajatus. Mutta tähän voisi miettiä myös esim. Lähellä eläkeikää olevia ja jopa eläkeläisiä ohjaamaan. Lisäksi näin tulisi varmistuttua, että ei aina tarvitsisi ottaa työntekijöitä toisesta maasta, vaan voidaan panostaa oman maan työntekijöiden osaamisentason tuomiseen työtä vastaavalle tasolle.
Totta kai tuosta olisi enemmän kustannuksia, mutta pitkällä tähtäimellä hyötyjä on sekä valtio, että työntekijä.
Kyllä maailma muuttuu kokoajan ja työtavat ja toiminnot muuttuvat. Mutta joka ammatissa on ydinasiat, jotka olisi hyvä osata. Se, mitä koulu opettaa, ei vastaa aina samaa kuin mitä oikeasti vaaditaan.
Otetaan ehkä hivenen koppia siirtää oppisopimuskoulutusta, myös uusille työntekijöille, jotka ovat jo saaneet ammattitutkinnon tai vastaavan.
Eli ei keppiä, vaan palautetaan hivenen jotain vanhaa... jolla on potentiaalia pidempiaikaiseen hyötyyn.
Kommentit (8)
Siis meillehän tulee suoraan koulusta valmistuneita. Olen itse myös koulun käyny ja tiedän mitä siellä on opiskeltu ja mitä pitää osata päästäkseen läpi. Niitähän minä en uudestaan opeta, ne pitäs osata jo. Opastan vaan talon tavoille, mistä löytyy mitäkin ja mikä tavara on missä, missä taukotila jne. Verrataan vähän kun autokoulun läpi käynyt ei edes tiedä, et renkaat kääntyy rattia kääntämällä. Sellaisia valmistuneita. Mut minun homma ei ole kiinnittää siihen huomiota, en vääntele rautalangasta itsestään selviä asioita.
Kuulostaa hyvältä, kiitos jakamisesta. Harmi vain, että nykyään on vaikeaa päästä oppisopimuksella töihin tai päästä harjoittelijaksi tai työkokeiluun. On melko masentavaa, kun ei edes ilmaisena työvoimana huolita, vaikka kokemustakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimus.
Saksassa laajasti käytössä, Suomessa vähemmän. Harjoittelujaksot tähtäävät tähän hieman.
Ongelma on se, että se harjoittelija vie resursseja. Ja niitä kun on ihan liian vähän muutenkin niin aika mahdoton yhtälö.
Tuossa AP:n viestissä puhuttiin kyllä oppisopimuksesta, harjoittelujaksoista ja resurssiongelmista. Oman ymmärrykseni mukaan idean taustalla oli yksilöllisempi harjoittelu/perehdytysjakso, jossa on kokenut työntekijä nimettynä vastuuseen.
Nykysysteemin mukaan harjoittelijalla/työnhakijalla pitää olla valmiiksi hankittuna jokin näistä työturvakortti, tulityökortti, tieturva1 hygieniapassi ja joissakin paikoissa ea1
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä, kiitos jakamisesta. Harmi vain, että nykyään on vaikeaa päästä oppisopimuksella töihin tai päästä harjoittelijaksi tai työkokeiluun. On melko masentavaa, kun ei edes ilmaisena työvoimana huolita, vaikka kokemustakin löytyy.
Pirkanmaalla kuormaajia valmistava firma teettää koneiden puomit naapurikunnan oppilaitoksessa ei tarvitse maksaa hitsaajille palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimus.
Saksassa laajasti käytössä, Suomessa vähemmän. Harjoittelujaksot tähtäävät tähän hieman.
Ongelma on se, että se harjoittelija vie resursseja. Ja niitä kun on ihan liian vähän muutenkin niin aika mahdoton yhtälö.
Tuossa AP:n viestissä puhuttiin kyllä oppisopimuksesta, harjoittelujaksoista ja resurssiongelmista. Oman ymmärrykseni mukaan idean taustalla oli yksilöllisempi harjoittelu/perehdytysjakso, jossa on kokenut työntekijä nimettynä vastuuseen.
Harjoitteluissa ON nimetty kokenut työntekijä vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis meillehän tulee suoraan koulusta valmistuneita. Olen itse myös koulun käyny ja tiedän mitä siellä on opiskeltu ja mitä pitää osata päästäkseen läpi. Niitähän minä en uudestaan opeta, ne pitäs osata jo. Opastan vaan talon tavoille, mistä löytyy mitäkin ja mikä tavara on missä, missä taukotila jne. Verrataan vähän kun autokoulun läpi käynyt ei edes tiedä, et renkaat kääntyy rattia kääntämällä. Sellaisia valmistuneita. Mut minun homma ei ole kiinnittää siihen huomiota, en vääntele rautalangasta itsestään selviä asioita.
Meillekin tulee paljon juuri koulusta valmistuneita. Hoitoala.
Tullaan silmät kirkkaina ja innostuneina, ja siinähän ei mitään pahaa, mutta todellakin vielä hyvin raakileina.
Kyllä me jotka valitaan uutta tulokasta ohjaamaan joudutaan opettamaan paljon. Koulunpenkillä ei mitenkään kaikkea opi vaikka miten olisi laboraatioharjoituksia ja harjottelujaksoja. Kyseessä on ihmisten kanssa tehtävä työ, ja mitään selvää kaavaa ei ole miten missäkin tapauksessa toimia. Perus työ voi olla hyvinkin selvä A-B, mutta kun ei olla koneitten kanssa tekemisessä siinä on niin valtavan paljon muutakin. Se on työn kautta opittava, ja uudelle tulokkaalle hyvinkin pelottavaa monta kertaa. Neuvoa joudutaan kysymään tämän tästä.
Tässä kun nyt sitten et "vääntele rautalangasta itsestäänselviä asioita" voi olla isojakin korjaamattomia vahinkoja edessä.
Opastan mielelläni mutta meitä on aivan liian vähän ja uuden tulokkaan opastamiseen kuluu valtavasti aikaa joka pitäisi käyttää omaan työhön. Ei ihme että hermot kiristyy ja monet ei halua opastettavaa.
Oppisopimus.