Miten teitä on käytetty törkeästi taloudellisesti hyväksi?
Minkälaisissa tilanteissa olette joutuneet rankan taloudellisen hyväksikäytön kohteeksi? Miten päädyitte tilanteeseen?
Ketju ilman arvostelua, kiitos.
Kommentit (39)
Minä maalainen sinisilmäinen. Hän asuntomyyjä.
huonosti kävi
Aloitin uudessa työpaikassa. Vasta kuukausia myöhemmin ilmeni, että työpaikkailmoituksessa mainittu palkka ei ollutkaan peruspalkka. Peruspalkka oli useita satoja euroja pienempi ja erotus ilmoitettiin myöhemmin henkilökohtaiseksi lisäksi. Tästä ei ollut mitään mainintaa työpaikkailmoituksessa. Yleensä henkilökohtainen lisä tai vastaava lasketaan työpaikkailmoituksessa olevan peruspalkan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidessani henkisesti todella huonosti. Hain turvaa ihmisiltä, joiden läsnäolon välittämisineen yritin ostaa.
Miten nuo ihmiset kuppasivat rahasi?
Lainaa siihen, lainaa tähän- tyylillä. Tiedän, kuulostaa aivan idioottimaiselta. Kaiken lisäksi vielä varastettiin kaikenlaista, mutta onneksi olen päässyt takaisin jaloilleni (taloudellista tilannetta lukuun ottamatta).
Olen lainannut työkavereilleni rahaa,takaisinsaanti olikin vaikeaa,sain kuitenkin omani takaisin keljuilujen kera,kukaan ei kiittänyt lainasta.
On. Muutama nainen nuoruudessa lypsi minulta useita ilmaisia drinkkejä ilman, että sain mitään vastineeksi.
Nuorena umpirakastuneena muutettiin avomiehen kanssa yhteen. Hän ei ostanut mitään uutta kotiimme, toi omasta lapsuudenkodistaan tai mummolan vintiltä jotain vanhoja huonekaluja mm televisiotason, senkin ja telkkarin.
Minä ostin kaiken muun tai yh äitini lahjoitti esim itse kutomansa uudet matot, verhot, petivaatteita ja pyyhkeitä.
Näin kävi vaikka mulla oli 1/3 pienempi palkka kuin hänellä. Hänen vanhemmat eivät antaneet mitään uutta meille.
Hän ajoi autolla ja millon minä olin kyydissä vihjaili bensarahoista.
Itse käytti rahansa omaan autoonsa, viinaan, baareihin ja tupakkaan.
En tätä edes silloin tajunnut, eikä se kai haitannut, ajattelin kaiken menevän yhteisen kodin rakentamisern....olin niin rakastunut. No se taru ei pitkään kestänyt ihan muista syistä, eli panostus kotiin oli turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrität saada vinkkejä, miten voit huijata muita?
En. Mietin kuinka yleistä tällainen on ja etenkin parisuhteessa. Itsellä kokemusta miehestä, joka lähes joka asiaan vetosi, etten rakasta häntä jos en osta sitä tätä ja tuota hänelle. En ostanut ja lopetin suhteen.
Rakkauteni ei ole myytävänä eikä ostettavissa. Se on tunne.
Totta, ei pitäisi noin sanoa, mutta riippuu mistä asioista kyse. Esim. jos kyse kuluista, mitä hänen ehkä muutenkin soisi ostavan tai moni kustantaisi kysymättäkin ei ehkä ole kysyjän vika, jos joutuu pyytämään ja tottahan se on, että jos ei kustanna ikinä toiselle mitään, vaikka voisi tai kustantaa ehkä liian vähän, mitä voisi olettaa on ehkä hieman tyhmä tai sitten ihan oikeasti ei välitä oikealla tavalla.
Välittäminen on myös sitä, että ostaa asioita tai auttaa pyytämättäkin, ja ainakin silloin jos toinen vihjaisee, ellei mistään ihmeellisistä pyynnöistä ole kyse. Saattaa olla kyseessä joskus ihan oikeasti myös yksinkertainen ihminen, jos ei tajua pyytämättäkin kysyä, jos toinen tarvitsisi avustusta. Tarkoitan myt vaikka pariskuntaa tai vanhemmat lapsi suhdetta.
Se rahakin valitettavasti kuuluu tiiviisti ihmisten välisiin asioihin. Hieman korni on ihminen, joka on hali pusi mutta ei oikein reagoi sitten vähän konkreettisempiin rakkauden osoituksiin.
Esim. mieheni ollut joskus "pihi" mutta hän ihan oikeasti on vähän yksinkertainen joissain ajatusmalleissa ja tiedän että perusluonteeltaan ei ole pihi, vaikka joskus aika naurettavaa settiä joutuu kuuntelemaan raha-asioista. Sen takia en nyt ole ottanut niin pahadti kaikkia älyttömiä heittoja. Joskus ei oikeasti näe milloin olisi hönen velvollisuus pistää vähän enemmän. Hullunkurista olla "pihi" väärissä tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä törkeää ole, mutta kyllähän noi autottomat ystävän käyttää autollista ystäväänsä hyväkseen kuskauttamalla itseään ees taas. Siitä on tullut jo ihan tapa ja automaatio että autolliset ihmiset kuskaa heitä vaikka kaikilla heillä joita tässä nyt tarkoitan olisi taloudellisesti varaa hankkia joku pieni edullinen kulkupeli ihan itse.
Ymmärtäisin joskus kyydin pummaamisen oikeasti vähävaraiselta ihmiseltä, häntä auttaisin mielelläni, mutta henkilö joka hankkii ehkä vain vähän vähemmän kuin minä, ei osta omaa autoa pihiyttään ja/tai pistää rahat muuhun tarpeettomaan krääsään ja kuskauttaa sitten itseään muilla.
Tämä!! Ja niitä bensarahoja ei koskaan näy eikä kuulu.
Yhden kaverin kanssa kun mennään kahville, niin tiedän jo että odottaa sen jälkeen, että minä kuskaan kauppaan ja asioille. Joskus olisi kiva nähdä ilman taka-ajatuksia.
Vähän lankaa sivuten. Tein aikaisemmin seksityötä ja sitten silloin alkuaikoina olin huomaamaton ja oppimaton. Asiakas halusi maksaa pankkisiirrolla jonka hyväksyin, rahan piti olla tilillä seuraava päivänä. Soitin pankkiin ja sellaista tilinumeroa josta "pankkisiirto" oli tehty.
Jäänyt jotenkin mieleen toi perseen myyntikusetus vaikka puhutaan vaan parista satkusta. Sen jälkeen otin aina maksun käteisellä tai mobilepay.
Poikaystävä, useita vuosia vanhempi, ilmoitti muuttavansa minun asuntooni ja muutti. Olin 18v, kävin koulua ja tein siivouskeikkoja kaikki lomat ja usein iltaisin. Maksoin vuokran, ruuan ja kaikki kodin hankinnat koska hän oli työtön muusikko. Otin opintolainaa ja maksoin sillä hänelle auton, jotta pääsee keikoilleen eli rahaa tienaamaan. Ei koskaan maksanut mitään näistä kaikista takaisin. Maksoin myös kesätyörahoilla yhden yhteisen lomamatkan. Myöhemmin selvisi, että hän oli nainut yhtä tuttuamme siellä minun maksamassani asunnossa sillä aikaa, kun olin töissä hankkimassa yhteisiä lomarahoja.
Mun ex-miehellä oli isot velat niskassa kun mentiin naimisiin. Niistä ei vaan sanallakaan maininnut minulle etukäteen. Mulla ei ollut yhtään velkaa, olin opiskelun aikanakin tehnyt töitä. 10 vuotta niitä hänen velkojaan sitten maksettiin, oltiin nollilla kun lopulta älysin erota. Oli kalliit oppirahat, enää en ota yhtään miestä passattavaksi.
Ei mitenkään koska mua ei kukaan pysty käyttämään taloudellisesti hyväksi.
Minua ei ole käytetty taloudellisesti hyväksi, mutta muutaman kerran sellainen toiminta on vaikuttanut minunkin elämääni. Puoliso ei kerrasta oppinut, että yhdelle läheiselle ei kannata lainata mitään. Joskus hän lainasi puolet perheen lomakassasta, kun toinen vakuutti maksavansa takaisin ennen meidän lomaa. Ei maksanut ja meidän lomasuunnitelmista jäi isoin osa toteuttamatta. Toisella kertaa yksi henkilö oli "auttanut" anoppia laskujen maksussa. Laskut vaan jäi maksamatta ja rahat käytti omien lentolippujensa yms maksuun. Puoliso maksoi vanhempiensa laskut omistaan, ettei näiltä lähde asunto alta. Ja taas meni oman perheen talous tiukille.
Työpaikka haastattelussa hyväksyttiin palkkatoive 3500. Palkka olikin 3050, tarkastettu TES:stä.
Olen tehnyt vapaaehtoistyötä omaa ammattitaitoa hyödyntäen. Apu kelpasi, mutta edes kiitoksia en saanut. Palkkaa tuosta ei olisi saanutkaan.
Sain vanhemmilta lahjaksi metsää.
Jouduin maksamaan lahjaveroa 50000€
Törkeää tämä on siksi, että tämähän on tuplaverotusta. Tuosta metsästä oli jo kertaalleen maksettu verot niin miksi siitä pitää maksaa lisää veroa että se omaisuus siirtyy perheen sisällä???
Ei mitenkään.
Olen joutunut opettelmaan rajojen vedon sekä itsestäni ja elämästäni huolehtimisen jo hyvin pienestä. On ollut pakko oppia pitämään puolensa.
En varmasti ole monen mielestä ollut kiva ihminen kun en anna höynäyttää itseäni ja tarkistan taustat.
Olen maksanut veroja, josta maksetaan persujen puoluetukea. Se se on riistoa, jos mikä.