Kesätöiden saaminen hankalaa
Onpa tänä vuonna haastavan tuntuista saada kesätöitä opiskelijana. Huono taloudellinen tilanne on iskenyt kesätöiden määrään isosti ja työkokemuksen (ja rahan) kerryttäminen kesän aikana on entistä hankalampaa. Toivottavasti talous kääntyisi parempaan päin, niin halukkaat nuoret pääsisivät työlämään kunnolla kiinni. Olisi myös mukavaa, jos kaikki muistaisivat, että moni innokas ja ahkera nuori tulee jäämään ilman töitä kesällä, eikä se ole aina nuoresta itsestään kiinni.
t. DI-opiskelija, 88 hakemusta lähetetty, 1 työtarjous saatu (eli haastavaa on ns "työllistävillä" aloillakin)
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tilanne vaihdella eri puolilla maata. Meilläpäin (Pohjanmaa) omat ja tuttavien nuoret on kaikki saanu jo töitä. Omista lapsista vanhin pääsi jopa kilpailuttamaan kesätyönantajia. Sisareni lapsista jopa lukion ekalle syksyllä menevä sai töitä vaikka täyttää 16 vasta lokakuussa.
Tämä, Atria ottaa 700, Juustoportti, Koja, Ejendahl yrittävät saada kesätyöntekijoita, määrää en tiedä.
Rekryt käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tilanne vaihdella eri puolilla maata. Meilläpäin (Pohjanmaa) omat ja tuttavien nuoret on kaikki saanu jo töitä. Omista lapsista vanhin pääsi jopa kilpailuttamaan kesätyönantajia. Sisareni lapsista jopa lukion ekalle syksyllä menevä sai töitä vaikka täyttää 16 vasta lokakuussa.
Tämä, Atria ottaa 700, Juustoportti, Koja, Ejendahl yrittävät saada kesätyöntekijoita, määrää en tiedä.
Rekryt käynnissä.
Ei ole meilläpäin tuollaisia.
Ruokakauppoihin ja ravintoloihin varsinkin pikaruokaravintoloihin on helppo päästä töihin.
Minä en saanut vastavalmistuneena oman alan työpaikkaa, vaikka oli hyvät paperit yliopistosta ja olin työskennellyt usean vuoden ajan opintojen ohella. Korkeakoulutus oli minulle suuri huijaus. Ei ole mitään työvoimapulaa. Paitsi lääkäreistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut vastavalmistuneena oman alan työpaikkaa, vaikka oli hyvät paperit yliopistosta ja olin työskennellyt usean vuoden ajan opintojen ohella. Korkeakoulutus oli minulle suuri huijaus. Ei ole mitään työvoimapulaa. Paitsi lääkäreistä.
Mikä tutkinto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tutkinto?
KTM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jo DI-tasolla opiskelemassa niin sinulla pitäisi olla suhteita, joilla työt saadaan
Suhteilla (viime kesän työpaikka) tuon työtarjouksen olenkin saanut. Mitä jos suhteita ei ole? Ei noi opiskelukaverit oikein ole kukaan rekryroolissa oman alan hommiin. Mistä muulta noita oikeasti hyödyllisiä suhteita saa kuin kesätöistä?
ap
Ei suhteet ole sitä, että suoraan tiedät jonkun päättävän kihon, vaan että tuttusi tuntee päättävän kihon ja kaunopuhelee sinusta. Jopa tutun tutukin voi olla avuksi.
Vanhukset: kyllä työpaikkoja löytyy aina, kävelet vain 1200km kuten minäkin aikoinaan 🙄
Nykyään tuntuu, että jo trainee-paikkoihin pitäisi olla 10 vuoden työkokemus alalta, tutkinto Harvardista sekä suosituskirje presidentiltä. Palkkaa ei ole mahdollista maksaa, mutta sen sijaan pääsee nauttimaan mukavasta yhdessäolosta ja kannustavasta ilmapiiristä.
Olen toisen vuoden inssiopiskelija, olen hakenut toistaiseksi kahteen harjoittelupaikkaan toimihenkilöharjoitteluun. Alustavasti molemmista ollaan vastaanottavaisia, mutta vain siksi, että olen ollut linjatöissä molemmissa firmoissa aiemmin. Jollen olisi tuttu nimi, niin tuskin olisin saanut kutsua haastatteluun kumpaankaan paikkaan.
..ja jollei harjoitteluun pääse niin molempiin paikkoihin on haku myös takaisin linjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tutkinto?
KTM
Ne toivoo että jos kuitenkin synnyttäisit. Kun laskuri sanoo ettei ole tarpeeksi synnyttäjiä ja eläkejärjestelmäksikin kutsuttu pyramidihuijaus loppuu siihen.
Sinuna pysyisin lujana ja lähtisin ulkomaille. Ja jättäisin suomalaiset sovinistit nuolemaan näppejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tutkinto?
KTM
Ne toivoo että jos kuitenkin synnyttäisit. Kun laskuri sanoo ettei ole tarpeeksi synnyttäjiä ja eläkejärjestelmäksikin kutsuttu pyramidihuijaus loppuu siihen.
Sinuna pysyisin lujana ja lähtisin ulkomaille. Ja jättäisin suomalaiset sovinistit nuolemaan näppejään.
Saavat odottaa synnytystä aika pitkään. Olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekryt käynnissä.
Joo ja voi olla että aikaisemmin ottivat 700 sijasta 1000 töihin. Onhan silloin kesätyön saaminen mennyt huomattavasti hankalammaksi?
Sama. Insinööriopiskelija ja piti olla kuulemma työvoimapula mutta en ole vieläkään saanut tälle kesälle töitä ja eiköhän tässä vaiheessa voi jo todeta että tuskin tulen saamaan mitään tänä kesänä. Joka paikkaan satoja hakijoita ja vaaditaan aikaisempaa kokemusta. Ja haen siis lapiomieheksi haalarihommiin. Jos ei edes lapiomiehenä pääse aloittamaan niin mistä sitä työkokemusta saisi? Ei sen alemmaksi voi raksalla mennä tai jos voisi niin mielelläni aloittaisin sieltä.
Aikaisempaa työkokemusta on muilta aloilta mutta ei se kiinnosta työnantajia paskaakaan vaan pitäisi olla juuri spesifiä alan kokemusta koska nykyään ei jostain syystä haluta panostaa edes puolta tuntia perehdytykseen vaan jokaisen tulisi olla valmis tekijä. Samaan aikaan koulutusta on viety siihen suuntaan että oppiminen pitäisi tapahtua suuremmalta osalta yrityksissä ja amk-tutkinnossa esim. pakollisia harjoitteluja mutta mitä tehdä kun ei niitä harjoittelupaikkoja saa jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Tää on ihan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Insinööriopiskelija ja piti olla kuulemma työvoimapula mutta en ole vieläkään saanut tälle kesälle töitä ja eiköhän tässä vaiheessa voi jo todeta että tuskin tulen saamaan mitään tänä kesänä. Joka paikkaan satoja hakijoita ja vaaditaan aikaisempaa kokemusta. Ja haen siis lapiomieheksi haalarihommiin. Jos ei edes lapiomiehenä pääse aloittamaan niin mistä sitä työkokemusta saisi? Ei sen alemmaksi voi raksalla mennä tai jos voisi niin mielelläni aloittaisin sieltä.
Aikaisempaa työkokemusta on muilta aloilta mutta ei se kiinnosta työnantajia paskaakaan vaan pitäisi olla juuri spesifiä alan kokemusta koska nykyään ei jostain syystä haluta panostaa edes puolta tuntia perehdytykseen vaan jokaisen tulisi olla valmis tekijä. Samaan aikaan koulutusta on viety siihen suuntaan että oppiminen pitäisi tapahtua suuremmalta osalta yrityksissä ja amk-tutkinnossa esim. pakollisia harjoitteluja mutta mitä tehdä kun ei ni
Ja sitten lehdissä huudetaan, että osaajia ei ole Suomessa, ulkomailta pitäisi saada. No ei ihmekään ettei osaajia ole, kun ei haluta ottaa niitä tulevia osaajia hommiin, että heistä tulisi niitä paljon kaivattuja osaajia.
Siivoushommia tulee ovista ja ikkunoista, vaikka haluaisin palata takaisin ansiosidonnaiselle (jolla ehdin puolitoista kuukautta olemaan). En edes hakennut nyk. työnantajalle, vaan melkein haettiin kotoa.
Pidän itseäni miehenä, jolle ei ole parin vuoden kokemuksella kehittynyt "naisen silmää" siistin ja likaisen suhteen ja olen laiska lattiakaivoja putsaamaan, mutta silti vienti on kovaa.
Kyllä se oma valinta on se työttömyys. Jos työt ei maita, niin kaljottelee sitten opintolainoilla kesän that s it.