Kuskaisitko teinin kaveria, jos oma teinisi ei pääse heidän kyydissään?
Kyseessä 16-vuotiaat teinitytöt, jotka käyvät välillä keskustassa n. 10 km päässä. Bussit eivät kulje iltaisin järkevästi, joten olemme heittäneet naapuruston teinin ja oman tytön kaupungille. On ollut puhetta, että tulevat toisen tytön vanhempien kyydissä takaisin. Nyt tätä toista tyttöä on alkanut ahdistaa niin paljon, että kun häntä on tultu hakemaan, oma tytär ei ole voinut mennä heidän kyytiinsä. Vanhemmat tuskin tietävät asiasta. Viimeksi oma tytär jäi myöhään illalla yksin -15 asteen pakkaseen 10 km päähän keskustaan. Toista teiniä tultiin siis hakemaan, mutta hänen ahdistuksensa takia oma tyttäreni jätettiin pois kyydistä. Totta kai haimme omamme heti kotiin kun tiesimme.
Nyt tämä tyttö on taas kyytiä vailla, tarkoitus lähteä ostoksille niin että minä vien keskustaan ja heidän isä hakee. Olinko ihan p*** äiti kun sanoin, että vien vain oman tyttären, tämä toinen varmaan menee omalla kyydillä. Heitä odotetaan keskustassa. Olen vieläkin todella vihainen tuosta pakkaseen jättämisestä, mielestäni 16-vuotiaan pitää ymmärtää mitä tekee. Mikään oma mielipaha ei voi mennä sen edelle että yksi jätetään yöhön. Kuskaisitteko te?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Yhteyttä niihin toisiin vanhempiin ennen seuraavaa kertaa. Selität että viimeksi tyttäresi oli jäänyt pakkaseen. Ehkä oikeasti oli jotain pahempaa tapahtunut, esim raiskaus? Silloin ei pää toimi jos on shokkitilassa.
Ei ollut tapahtunut mitään tällaista. Olivat kierrelleet kaupoissa ja ihmismassat olivat aiheuttaneet ahdistuksen. Sen jälkeen piti saada olla yksin ja päästä kotiinkin yksin. Jonkinlainen sosiaalisten tilanteiden pelko tai joku, en ole itse näistä kärryillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli kyllä törkeä temppu! En ihmettele, että sua v*tuttaa
Huh, kiitos. Olin tosi pöyristynyt kun kuulin tästä ja oma teini selitti tosi nätisti, että kun toista alkaa yhtäkkiä ahdistaa eikä voi sille mitään. He kavereiden kanssa yrittävät ymmärtää ja tukea tätä yhtä. Mut ei jumankauta noin tehdä ikinä, sanoin tämänkin ääneen ja oma tyttö oli ehkä vähän hämillään, miksi asia oli minulle niin iso. Mutta onhan se, mitä jos emme olisi päässeet hakemaan, jestas sentään.
No sitten se tyttösi olisi varmaan kävellyt kotiin, jos ette olisi päässeet hakemaan. Lähes täysi-ikäinen sentään. Jos kerran ystäväänsä niin hyvin ymmärtää niin ymmärtää että se ahdistus oli sitten varmaan riittävän painava syy olla ottamatta häntäkin kyytiin. Anna heidän selvittää asiansa keskenään.
Joo,varmaan kävellyt illalla 2,5 tuntia pakkasessa.
Aika hidas kävelijä jos 2,5 tuntia menee. Sitä paitsi pakkasessa kävely on virkistävää, eikä tule kylmä, kun liikkuu reippaasti. Talvivaatteet tietysti pitää olla päällä.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaako lapsesi tätä ystäväänsä?
En usko. Toki kaikki on mahdollista, mutta lapseni koko elinaikana ei ole kertaakaan tarvinnut selvitellä tapauksia, joissa häntä olisi epäilty kiusaamisesta.Toisin päin kyllä, häntä joutuu välillä muistuttelemaan ettei olisi liian kiltti. On yritetty hyväksikäyttää pyytämällä rahaa ja tavaroita kun kavereilla ei muka ole ollut varaa. Problematiikka on siis toiseen suuntaan, jos johonkin.
Eniten mä ihmettelen tuon toisen tytön vanhempia!! Jukolauta jos mun lapseni olis sanonut että kaveria ei saa ottaa kyytiin kun ahistaa niin olisin lyönyt sille paperipussin käteen ja tokaissut jotta hyperventiloi tuohon, kaveria ei jätetä kyydistä pois tuon takia. Oikeesti olisin toiminut näin. Ihan sekoja koko perhe jos jos vanhemmat tosiaan jättäneet sun likan kylille.
Ja ET tottavieköön ota sitä toista flikkaa enää kyytiin, tämä on määräys.
En todellakaan kuskaisi tuollaista yhtään mihinkään, sanoisin vain että minua ahdistaa jos pitää kuskata sellaista jota voi ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika hidas kävelijä jos 2,5 tuntia menee. Sitä paitsi pakkasessa kävely on virkistävää, eikä tule kylmä, kun liikkuu reippaasti. Talvivaatteet tietysti pitää olla päällä.
Ja ahdistuneisuuteen auttaa virkistävä toisen vieressä istuminen, siihen auttaa kun reippaasti tajuaa ettei siihen ahdistukseen kuole.
Kaveria ei jätetä, joten tyttö ei ole kaveri kun jätti.
Tuo ahdistuja on selvästi tuleva sarjasaikuttaja. Ei vaan kestä kun alkaa ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun nyt ap kannata ihan hirveitä kilareita vetää jonkun teinin yksittäisestä sekoilusta kuitenkaan. Koita itse olla aikuismainen. Jos touhu toistuu niin varmaan tyttösikin osaa itse vetää johtopäätökset. Ei ole sun asia alkaa sorsia hänen kaveria.
Jep, tiedän että mahdollisesti ylireagoin ja siksi kirjoitinkin palstalle. Kuitenkaan kaveria ei voi jättää yksin kaupunkiin klo 23, kun pakkasta on -15 eikä ole riittäviä varusteita kävellä 10 kilometriä yöllä kotiin. Silloin ei voi sanoa kaverille, että tuli niin paha mieli yhyhyhyhyy ettet voi tulla meidän kyydissä, ja hypätä itse auton lämpimälle takapenkille. Niin ei vaan toimita, se on he**etin vaarallista ja väärin, eikä voi olla kaikki kotona vaikka kuinka olisi teini. Näin "julmasti" ajattelen.
Joo ei olekaan oikein, missään nimessä. Siksi keskustelisin itse asiasta tytön vanhempien kanssa, vaikka nuoret ovatkin jo 16v. Tietäisi sitten voiko heihin jatkossa luottaa vai ei.
Kuskaan kyllä teinejämme, meillä on kaksi, ja heidän kavereitaan paljonkin.
Onneksi kuitenkin omien teinien kaverit vanhempineen ovat järkeviä ihmisiä ja yleensä sovitusti on aina mennyt ja puolin ja toisin joustettu. Ei myöskään ole tarvinnut vanhempien järjestellä viemisiä tai hakemisia, vaan aika jouhevasti ovat saaneet keskenään sovittua.
Aloituksessa ihmettelin minäkin eniten juuri tuota kaverin vanhempien toimintaa. 16-vuotiaalle voi jo opettaa, että vaikka ahdistaakin, ei ketään voi jättää pakkaseen ja sovituista asioista pidetään kiinni. Aikuinen on vastuussa lapsista ja nuorista, ei vain omistaan, vaan myös hoteisiinsa uskotuista. Miten joku aikuiseksi itseään tituleeraava voi edes jättää nuoren pulaan?
Teineillä on ajoittain kaikenlaisia kuuhkeita, aikuisen tehtävä on ohjata ja olla peräseinä, johon voi kyllä nojata, mutta ei hievahtaa.
Olen samoilla linjoilla AP:n kanssa, että jatkossa teinit hankkikoot kyydit omilta vanhemmiltaan. Tuossakin tapauksessa olisi ollut reilua, että sen toisen tytön vanhemmat olisivat tilanneet ja maksaneet taksin AP:n tytölle, siis jos ne vanhemmat ovat tienneet, että AP:n tyttö jäi vaille kyytiä, kun tosiaan voihan olla, että se tyttö kaveri on valehdellut vanhemmilleen, että AP:n tyttö saa toiselta henkilöltä kyydin.
Olisin yhteydessä tämän toisen tytön vanhempiin ja sopisin suoraan heidän kanssa kyydeistä. Teinit voivat siinä vaiheessa sopia kyydeistä itsekin, kun molemmat osapuolet kykenevät asian hoitamaan. Tässä tapauksessa toinen osapuoli ei selvästikään osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Siis sitä ahdistaa että tuovat sun teinin kotiin? Luulis että kaverin pakkaseen jättäminen ahdistaisi enemmän.
jos viet nii sovi etukäteen että sun nuori tuodaan takaisin myös, ja mainitse että sen jättäminen pakkaseen ei ollut oikein.
Tätä toista tyttöä alkoi ahdistaa niin paljon, että hänen oli oltava yksin, ja tämän takia tyttäreni ei voinut tulla kotiin heidän kyydissään. Hän ei olisi saanut rauhoittua yksin, jos tyttöni olisi istunut takapenkillä. En tiedä, minkä tarinan hän seposti hakemaan tulleelle vanhemmalle, että mun tyttö jätettiin pakkaseen.
Olen tästä vieläkin vihainen, ehkä liikaakin. Oli pakko purkaa palstalle kun mietin, olenko liian inhottava jos en enää tätä tyttö kuskaile. Ovat kuitenkin päällisin puolin kavereita.
Ai ahdistaa? Oletko nyt varma, että oma tyttäresi on nyt kertonut asiasta oleelliset asiat? Kuulostaa siltä, että joku pääasia on jätetty sanomatta. Oliko heillä siis esim. ollut joku pahempi riita tai tyttäresi oli tehnyt juuri hänelle jotain ikävää tms? Mitä jos ensin sevittäisit mistä oikeasti oli kyse. Toki ei ole ok jättää pakkaseen, vaikka olisi ollut jotain kärhämää, mutta voisi selittää asian paljon ymmärrettävämmäksi. Ei teinit ajattele aina ihan loppuun asti. Ja jos asia vaivaa, niin puhu tuon kaverin vanhempin kanssa, ja selvitä sekin, että mitä kaveri oli heille kertonut syyksi, ettei tyttäresi ole tulossa kyytiin, todennäköisesti oli kertonut jotain, että on mennyt jo toisella kyydillä tms.... Kannattaisi siis ensin selvittää mitä tapahtui, ja sitten tehdä omat ratkaisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Siis sitä ahdistaa että tuovat sun teinin kotiin? Luulis että kaverin pakkaseen jättäminen ahdistaisi enemmän.
jos viet nii sovi etukäteen että sun nuori tuodaan takaisin myös, ja mainitse että sen jättäminen pakkaseen ei ollut oikein.
Tätä toista tyttöä alkoi ahdistaa niin paljon, että hänen oli oltava yksin, ja tämän takia tyttäreni ei voinut tulla kotiin heidän kyydissään. Hän ei olisi saanut rauhoittua yksin, jos tyttöni olisi istunut takapenkillä. En tiedä, minkä tarinan hän seposti hakemaan tulleelle vanhemmalle, että mun tyttö jätettiin pakkaseen.
Olen tästä vieläkin vihainen, ehkä liikaakin. Oli pakko purkaa palstalle kun mietin, olenko liian inhottava jos en enää tätä tyttö kuskaile. Ovat kuitenkin päällisin puolin kavereita.
Ai ahdistaa? Oletko nyt varma, että oma tyttäresi on nyt kertonut asiasta oleelliset asiat? Kuulostaa siltä, että joku pääasia on jätetty sanomatta. Oliko heillä siis esim. ollut joku pahempi riita tai tyttäresi oli tehnyt juuri hänelle jotain ikävää tms? Mitä jos ensin sevittäisit mistä oikeasti oli kyse. Toki ei ole ok jättää pakkaseen, vaikka olisi ollut jotain kärhämää, mutta voisi selittää asian paljon ymmärrettävämmäksi. Ei teinit ajattele aina ihan loppuun asti. Ja jos asia vaivaa, niin puhu tuon kaverin vanhempin kanssa, ja selvitä sekin, että mitä kaveri oli heille kertonut syyksi, ettei tyttäresi ole tulossa kyytiin, todennäköisesti oli kertonut jotain, että on mennyt jo toisella kyydillä tms.... Kannattaisi siis ensin selvittää mitä tapatui, ja sitten tehdä omat ratkaisut.
Omani saisi tuollaisesta käytöksestä viikon arestia ja saisi myös kulkea keskustassa omin avuin seuraavan kuukauden, vaikka se tarkoittaisi kävelyä. Kaveria ei jätetä illalla pakkasessa mihinkään oli mikä oli ja sovituista asioista pidetään kiinni. Elin lapsuuteni ja nuoruuteni pitkien välimatkojen alueella ilman joukkoliikennettä, ja koko yhteisölle oli itsestään selvää, että kaikki huolehditaan kotiin oli mikä oli.
Minä ottaisin esille asian vanhempien kanssa, että en pitänyt siitä, että meidän tyttö jätettiin pakkaseen yksin ja vain oma haettiin. Ehkä vanhemmat eivät edes tiedä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Omani saisi tuollaisesta käytöksestä viikon arestia ja saisi myös kulkea keskustassa omin avuin seuraavan kuukauden, vaikka se tarkoittaisi kävelyä. Kaveria ei jätetä illalla pakkasessa mihinkään oli mikä oli ja sovituista asioista pidetään kiinni. Elin lapsuuteni ja nuoruuteni pitkien välimatkojen alueella ilman joukkoliikennettä, ja koko yhteisölle oli itsestään selvää, että kaikki huolehditaan kotiin oli mikä oli.
Niin, minäkin olen opettanut lapsilleni ettei kaveria jätetä, jos noin olisi edes yrittänyt tehdä olisi minun lapsi jäänyt sinne ja kaveri viety kotiin. Kyllä minun lapset ovat niitä jotka on jätetty pysäkille ihmettelemään kun testaavat kuinka kauan hermot kestää.
Luonnollisesti keskustelit ahdistuneen teinin vanhempien kanssa aiheesta. Mitä he sanoivat?
Kuulostaa kuin puhuisit 10-vuotiaista. Aikuisiahan nuo 16-vuotiaatkin melkein jo ovat.