Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuskaisitko teinin kaveria, jos oma teinisi ei pääse heidän kyydissään?

Vierailija
21.02.2024 |

Kyseessä 16-vuotiaat teinitytöt, jotka käyvät välillä keskustassa n. 10 km päässä. Bussit eivät kulje iltaisin järkevästi, joten olemme heittäneet naapuruston teinin ja oman tytön kaupungille. On ollut puhetta, että tulevat toisen tytön vanhempien kyydissä takaisin. Nyt tätä toista tyttöä on alkanut ahdistaa niin paljon, että kun häntä on tultu hakemaan, oma tytär ei ole voinut mennä heidän kyytiinsä. Vanhemmat tuskin tietävät asiasta. Viimeksi oma tytär jäi myöhään illalla yksin -15 asteen pakkaseen 10 km päähän keskustaan. Toista teiniä tultiin siis hakemaan, mutta hänen ahdistuksensa takia oma tyttäreni jätettiin pois kyydistä. Totta kai haimme omamme heti kotiin kun tiesimme.

Nyt tämä tyttö on taas kyytiä vailla, tarkoitus lähteä ostoksille niin että minä vien keskustaan ja heidän isä hakee. Olinko ihan p*** äiti kun sanoin, että vien vain oman tyttären, tämä toinen varmaan menee omalla kyydillä. Heitä odotetaan keskustassa. Olen vieläkin todella vihainen tuosta pakkaseen jättämisestä, mielestäni 16-vuotiaan pitää ymmärtää mitä tekee. Mikään oma mielipaha ei voi mennä sen edelle että yksi jätetään yöhön. Kuskaisitteko te?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti minä olen yhteydessä myös kaverin vanhempiin. Ihan vain senkin takia, et tietääkö kaverin vanhemmat myös, että vien heidänkin lapsen kaupungille ja sopiiko et tuovat lapseni myös samalla. Ihan normaalia aikuisten välistä keskustelua. 

Vierailija
22/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

teini vois vaihtaa mielenvikaisen ahdistuskaverinsa johonkin normaaliin

Totta, mutta mitenpä sanot asian kauniisti. Oma teini pitää tätä tyttöä kaverina ja koulussa heillä sujuu keskenään hyvin. Mutta mielipiteeni tuli varmasti omalle teinille selväksi, kaveruuteen ei kuulu tuollainen itsekkyys ja hylkääminen, joka voi aiheuttaa toiselle vaaran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oli kyllä törkeä temppu! En ihmettele, että sua v*tuttaa

Huh, kiitos. Olin tosi pöyristynyt kun kuulin tästä ja oma teini selitti tosi nätisti, että kun toista alkaa yhtäkkiä ahdistaa eikä voi sille mitään. He kavereiden kanssa yrittävät ymmärtää ja tukea tätä yhtä. Mut ei jumankauta noin tehdä ikinä, sanoin tämänkin ääneen ja oma tyttö oli ehkä vähän hämillään, miksi asia oli minulle niin iso. Mutta onhan se, mitä jos emme olisi päässeet hakemaan, jestas sentään.

Vähän ihmettelen kyllä, itsekin ahdistushöiriöisenä, olisiko voinut sen matkan sinnitellä ja sit kotona aloittaa sen rauhoittumisen. Minusta tuollainen köytös ei ole ok. Onkohan heillä ollut jotain riitaa tms? Silti ihmettelen myös tuon kaverin vanhempia, eikö he varmistaneet että sinun nuoresi pääsi kotiin? Itse o

Siis ajaisit yötä myöten edestakaisin 40 kilometriä kuskaamassa jotain hienohermoja?

Voi apua.

Vierailija
24/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti minä olen yhteydessä myös kaverin vanhempiin. Ihan vain senkin takia, et tietääkö kaverin vanhemmat myös, että vien heidänkin lapsen kaupungille ja sopiiko et tuovat lapseni myös samalla. Ihan normaalia aikuisten välistä keskustelua. 

Nämä täyttävät siis tänä vuonna 17 ja voisivat asua jo omillaan periaatteessa. Siksi en ole enää soitellut vanhemmille näistä perus kyytiasioista. Eivätkä kyllä kavereiden vanhemmat soittele minullekaan, normaali luottamus ja maalaisjärki on pelannut tähän asti.

Vierailija
25/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskaisin, ihan siksi etten voisi jättää tuon ikäistä heitteille nyt kun olemme saaneet unelman käymään toteen Suomessa.

Vastaavassa tilanteessa kyllä keskustelisin kaverin vanhempien kanssa asiat läpi jabjosnei yhteisymmärrystä löytyisi, koko perhe listalle 'entiset hyväpäivän tutut'.

Vierailija
26/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kaveria oli alkanut ahdistaa, joten kaverin vanhemmat jättivät ap:n tytön kaupunkiin? Älytön kuvio...

Niin on.

Mutta Porvoossa tapahtuu kaikenlaista.

Vierailija
27/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopikaa toisinpäin, he vievät ja te haette. Mutta ihan tosissaan, jos lapsellani olisi kaveri joka toimii noin (ja vanhemmat vielä komppaa tuota), olisi käskenyt potkaista tuon kaverin ulos jo ekan kerran jälkeen. 

Niin, ja sitten jos teiniä ahdistaa, niin ei tule teidän kyydissä takaisin, vaan soittaa vaikka isänsä hakemaan.

Vierailija
28/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, kiitos. Olin tosi pöyristynyt kun kuulin tästä ja oma teini selitti tosi nätisti, että kun toista alkaa yhtäkkiä ahdistaa eikä voi sille mitään. He kavereiden kanssa yrittävät ymmärtää ja tukea tätä yhtä. Mut ei jumankauta noin tehdä ikinä, sanoin tämänkin ääneen ja oma tyttö oli ehkä vähän hämillään, miksi asia oli minulle niin iso. Mutta onhan se, mitä jos emme olisi päässeet hakemaan, jestas sentään.

No sitten se tyttösi olisi varmaan kävellyt kotiin, jos ette olisi päässeet hakemaan. Lähes täysi-ikäinen sentään. Jos kerran ystäväänsä niin hyvin ymmärtää niin ymmärtää että se ahdistus oli sitten varmaan riittävän painava syy olla ottamatta häntäkin kyytiin. Anna heidän selvittää asiansa keskenään.

Niin annankin, mutta kyse oli siitä etten halua enää kuskata tätä tyttöä. Mistä sitä tietää, milloin taas alkaa ahdistaa ja tyttäreni jätetään johonkin hevonkuuseen tien poskeen. On parasta, että vanhemmat hoitavat ahdistuneen tyttärensä kuljetukset ihan keskenään.

Vierailija
29/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tästä nyt voisi keskustella aikuisten kesken? soita ja kysy että miten kävi niin että teidän tyttö jätettiin pakkaseen.

Totuus voi olla tarua ihmeellisempää. Asiallisesti jos aikuisten kesken sovitte että kyyditään vuorotellen ja perille asti. Tai jos tämä ei käy niin sit kumpikin kuljettaa omaansa

Ne vanhemmat ap:n kirjoitusten perusteella tuskin edes tietävät jättäneensä ap:n lasta pakkaseen. Jos se kaveri on vaikkapa valehdellut, ett häntä tulikin vanhemmat hakemaan eikä tarvitsekaan kyytiä. Mutta joka tapauksessa voisi olla hyvä asia selvittää ja selittää, että hänet nyt jätettiin sinne kaupungille.

Vierailija
30/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmettelen kyllä, itsekin ahdistushöiriöisenä, olisiko voinut sen matkan sinnitellä ja sit kotona aloittaa sen rauhoittumisen. Minusta tuollainen köytös ei ole ok. Onkohan heillä ollut jotain riitaa tms? Silti ihmettelen myös tuon kaverin vanhempia, eikö he var

En koe että 40km olisi mikään erityisen pitkä ajomatka. En silti sitä joka kerta ajaisi, mut jos joku poikkeustilanne olisi niin mieluummin ajelisin ees taas kuin jättäisin nuoren kaverin toimittamatta kotiin jos olen niin luvannut. Sori jos tää on sun mielestä järkyttävää.

Vierailija
31/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ennemminkin huolissani siitä, mitä kaikkea muuta voi tapahtua kun yhtäkkiä alkaakin "ahdistaa". Ei kuulosta kyllä normaalilta eikä terveeltä, ei tytön eikä vanhempien taholta.

Vierailija
32/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no toisen tytön vanhemmat ovat jo tehneet päätöksensä kun ovat jättäneet toisen pakkaseen, eipä siinä tarvitse mitään neuvotella. Sä viet ja haet oman tyttäresi, kaveri kulkee omalla kyydillä.

Vierailija
33/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun nyt ap kannata ihan hirveitä kilareita vetää jonkun teinin yksittäisestä sekoilusta kuitenkaan. Koita itse olla aikuismainen. Jos touhu toistuu niin varmaan tyttösikin osaa itse vetää johtopäätökset. Ei ole sun asia alkaa sorsia hänen kaveria.

Vierailija
34/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan järjettömältä jutulta, mutta voin uskoa että tällaista on tapahtunut. Nykyään joka toista teiniä ahdistaa.

Itse tekisin niin, että kuskaisin vain omaa tytärtä tällaisen jälkeen. Jos toisella on noin pahoja ongelmia niin en luottaisi, etteikö voisi tapahtua jotain pahempaakin.

Vierailija
35/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lähde kaikkiin teinien kotkotuksiin mukaan, joten veisin ja toisin. Aikuisten tehtävä on olla täyspäisiä,  eikä lähteä kaikkiin hupsutuksiin mukaan tai purkaa turhautumista keskenkasvuisiin. 

Veisin menijät ja hakisin tulijat. Näinä kännyköiden aikoina, tuskin tyttäresi oli suuressa vaarassa kaupungilla. 

Se mikä minua kiinnostaa on, se että mikä ajoi noin pahaan ahdistukseen?!

Vierailija
36/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi sovittu että kaverin vanhemmat hakevat molemmat tytöt ja tämä ei onnistuisikaan, niin saisivat kaverin vanhemmat esimerkiksi tilata taksin minun tyttärelleni ja sopia kuljetuksen kuskin kanssa (pienentää rikoksen riskiä). Taksin maksattaminen minulla (vaikka olisi sovittu että he hakevat) olisi pieni asia, mutta luottamus kyllä kärsisi. Jos tyttäreni jätettäisiin yksi kaupungille niin polttaisin täydellisesti päreeni.

M50

Vierailija
37/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onp kuSpo likka!! Selkään saisi antaa!😳👺🤬

Vierailija
38/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteyttä niihin toisiin vanhempiin ennen seuraavaa kertaa. Selität että viimeksi tyttäresi oli jäänyt pakkaseen. Ehkä oikeasti oli jotain pahempaa tapahtunut, esim raiskaus? Silloin ei pää toimi jos on shokkitilassa. 

Vierailija
39/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun nyt ap kannata ihan hirveitä kilareita vetää jonkun teinin yksittäisestä sekoilusta kuitenkaan. Koita itse olla aikuismainen. Jos touhu toistuu niin varmaan tyttösikin osaa itse vetää johtopäätökset. Ei ole sun asia alkaa sorsia hänen kaveria.

Jep, tiedän että mahdollisesti ylireagoin ja siksi kirjoitinkin palstalle. Kuitenkaan kaveria ei voi jättää yksin kaupunkiin klo 23, kun pakkasta on -15 eikä ole riittäviä varusteita kävellä 10 kilometriä yöllä kotiin. Silloin ei voi sanoa kaverille, että tuli niin paha mieli yhyhyhyhyy ettet voi tulla meidän kyydissä, ja hypätä itse auton lämpimälle takapenkille. Niin ei vaan toimita, se on he**etin vaarallista ja väärin, eikä voi olla kaikki kotona vaikka kuinka olisi teini. Näin "julmasti" ajattelen.

Vierailija
40/71 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaako lapsesi tätä ystäväänsä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi