Miksi pyöräilijät eivät tiedä, että jalankulkija saa valita kummalla puolella kävelee?
Ihan turhaan kiroilette ja haukutte muita, kun olette itse tietämättömiä liikennesäännöistä.
Tukehtukaa raivoonne.
Kommentit (32)
Paras tapaus oli jalankulkija käveli keskellä pyörätietä 2 koiran kanssa toinen koira toisenpuolen ojassa toinen toisenpuolen ojassa,
Ihan viime hetkellä näin koirien hihnat jarrut pohjaan ja melkein turvalleen soitin kelloa ja alkoi mölinä että pitäisi ajaa rauhallisemmin .
Vierailija kirjoitti:
Kun kävellään missä sattuu, huppu päässä ja luurit korvilla, eikä huomioida muita ollenkaan, niin millä teidät jalankulkijat sittten herätetään horroksesta? Ja jos teistä joku reagoi kilikellon soittoon, niin kiroilemalla. Vttu on ensimmäinen sana minkä 95-prosenttisesti saa kuulla ensimmäisenä teiltä.
Jos autoliikenne olisi kuin jalankulkijat, ketjukolareita olisi 24/7. Käännytte ja hypitte eteen ihan miten sattuu, kävelette punaisia päin, oikaisette milloin mistäkin. Siihen vielä koirat hämmentämään.
On ihan järjetöntä sallia jalankulku missä sattuu , jalkakäytävillä ja valtateillä asia erikseen, mutta yhdistetyllä jalankulku- ja pyöräilyväylillä jalankulkijoiden (+koirat) ainoa oikea paikka on oikea reuna.
Ja pitäkää ne koirat siellä reunan puolella. Ärsyttävää kun annatte niiden hyppiä päin ja vetää flexin päässä miten sattuu.
Eli sinäKÄÄN et kunnioita liikennesääntöjä? Haluat luoda omasi ja painostaa jalankulkijat noudattamaan sinun keksimiäsi sääntöjä?
Jalankulkijan kannattaa tutustua fysiikan lakeihin jos haluaa leikkiä. Sopu sijaa antaa joten ehkä sittenkin kaikki selviävät hengissä...
Tuo laki on jossain vaiheessa muutettu, sillä muista selvästi miten kotikylään tuli pyörä/jalkakäytävät ja mummoni kertoi miten poliisi vanhustenkerhossa oli käynyt puhumassa miten niillä väylillä kuljettiin oikeaa puolta, eikä kävellä vasemmalla niinkuin maantiellä.
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkijan kannattaa tutustua fysiikan lakeihin jos haluaa leikkiä. Sopu sijaa antaa joten ehkä sittenkin kaikki selviävät hengissä...
Sen sovun takiako te pyöräilijät tulette kintuille ettekä jarruta liikennevaloissa ajoissa?
Jalankulkijat aina valittaa pyöräilijöistä, mutta sillä omalla käytöksellä voisi kyllä tosi paljon vaikuttaa siihenkin millaisia kohtaamisia pyöräilijöiden kanssa tulee. Sama toki kyllä pätee pyöräilijöihinkin, kovin vilkkaalla kevyen liikenteen väylällä ei vaan voi ajaa kovaa vaikka tekisi mieli.
Ei minulla ole mitään itse keksittyjä liikennesääntöjä ja noudatan liikennesääntöjä, en tiedä mistä olkihatusta vedit tulkintasi.
Kyllä mua jalankulkijanakin hieman jurppii, kun jotkut pässit välttämättä haluaa tulla sitä vasenta laitaansa vastaan. Ja silti tuntuu, että ei ole heille edes selvää, että he väistävät eikä se oikeaa laitaa tuleva. Ai miksi, no siksi, että heidän takaa ei tule pyöräilijä samaa laitaa päälle. Ainoa poikkeus kenelle sallin mielellään väärän puolen liikenteen, on koiranulkoiluttajat jos tie on sellainen, että koira kulkee mieluummin väärää laitaa.
Ja sori vaan mammapalstalaiset, mutta aikoinaan kun kaupungissa kävelin, niin suunnilleen 9/10 näistä väärää puolta kävelijöistä oli naisia. Varmaan samat vielä ihmettelevät sitä, miksi he aina joutuvat väistämään ja kokivat sen sortona.
Osa ihmisistä tarvitsee säännöt ihan joka asiaan, eivät pysty elämään ilman niitä. Joskus tulee vastaan ihan kaupan käytävälläkin joku joka kuvittelee, että kaupassa on myös liikennesäännöt voimassa, eli tulevat vaikka päin, jos olet itse tulossa heidän "puolellaan". Vanhoissa miehissä erityisesti tällaista ilmiötä. Sama ilmiö on noissa ukoissa se, että kävelevät suoraan katsomatta suojatielle, koska laki vaan sanoo niin autojen pitää pysähtyä. Ilmeisesti eivät saa jalkojaan edes vähäksi aikaa pysähtymään, jotta katsoisivat, kuinka lähellä se auto on jo suojatietä, että ryntäätkö eteen vai et.
En tiedä onko tämä joku suomalainen luonteenpiirre, että joka paikassa pitää noudattaa "sääntöjä", vaikka ne eivät ko. paikkaa edes koske. Toivottavasti alkaa pikkuhiljaa nuoremmasta polvesta tulemaan vähän vähemmän tiukkapipoista porukkaa. Helpottaa omia hermojakin kun ei mieti aina sääntöjä, vaan se väistää jolle se on helpompaa. Ja kaupassakin voi väistää muita, jos itsellään ei ole esim. pieniä lapsia mukana, eikä ostoskärryt täynnä ruokaa jne. Itse ainakin väistän useimmiten, koska minulla ei enää ole lapsia mukana ja useimmiten olen yksinäni. Joskus olen vanhan äitini kanssa ja erityisesti silloin huomaan näitä päin tulevia "oikeaa" puolta omasta mielestä kulkevia ja äiti on hidas liikkeissään, joten välillä ihmetyttää, että eikö tuo yksi ostos kädessä kulkeva ihminen voisi nyt vaan väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpa kävelijät todellakin valitsisivat puolen, jossa kävelevät, eivätkä haahuilisi ja poukkoilisi miten sattuu..
Miksi sinä jäät pyörimään sen haahuilevan kävelijän rinnalle? Mene ohi sillä pyörälläsi, niin ei luulisi häiritsevän toisen haahuileva olemassaolo.
Tieliikennelaissa on säädetty kaikille tiellä liikkujille varovaisuus- ja ennakointivelvollisuus. Ei tilanteessa voi niin vain ohi painella. Jos kävelijä juuri ohitushetkellä astuukin alle, se on pyöräilijälle sakot.
Nyt on pakko haahuilla, koska liukkauden takia pitää etsiä sopivia kävelyratoja.
Mutta tosiaan kävelijät saisi valita sen oikean puolen, olis muille kävelijöille helpompaa.
Jostain syystä se on usein kävelijöille epäselvää, mitä tarkoittaa jos kevyen liikenteen väylän keskellä on viiva ja se toinen laita on merkattu polkupyörä-symbolein.