Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nykyään olemassa ommelimoja, jotka korjaa vaatteita pientä korvausta vastaan?

Vierailija
21.02.2024 |

Muistan että tälläisiä oli ainakin 80-luvulla talojen kivi jaloissa ja kellareissa. Ja äiti vei usein vaatteita ommeltaviksi.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoketjun vaihto varsinkin talvitakkiin on iso ja monimutkainen homma. Siinä vierähtää taitavaltakin ompelijalta reilusti aikaa että tulee siisti ja hyvä. Siksi se maksaa kymppejä. Itse en harrastelijana viitsi edes ryhtyä sellaiseen, jos ei aivan pakko ole.

Vierailija
22/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelijoita tarvitaan koska kaikille eivät halvat valmisvaatteet käy vaan täytyy korjata esimerkiksi housujen pituus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä seudulta löytyy ompelimoja, mutta verhoomoja ei ole. Hetken aikaa oli yksi verhoilija joka toimi kirpputorin yhteydessä mutta sekin lopetti. Olen vanhojen autojen harrastaja ja usein tarvitsisin autojen penkkien uudelleenverhoilua ja yksi tuolikin löytyy mikä kaipaisi uutta kangasta.

Vierailija
24/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitosella ei yksikään itseään kunnioittava minkään alan ammattilainen suostu tekemään yhtään mitään. 

Vierailija
25/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita on, mutta toi 5 e on ihan epärealistinen hintatoive.

Googlaa "ompelija haluamasi kunta". 

Vierailija
26/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ompelimoja. Erään ompelutarvikeliikkeen alakerrassa omassa kotikaupungissani on, siellä työskentelee useita ihmisiä. Ilmeisesti palvelulle myös on tarvetta, sillä viimeksi ompelutyötä tiedustellessani sain vastauksen, että jono on niin pitkä että kannattaa käydä kyselemässä muualta. Kahdessa muussa pienessä ompelimossa vierailin sitten myös ennen kuin sain haluamani työn tehtyä. Kustannukset olivat lopulta paljon pienemmät kuin mihin olin varautunut.

No varmasti on tarvetta ja erityisesti jonkun kalliimman vaatteen kuten takin jota nyt ei jonkun rikki menneen vetoketjun takia haluais mennä uutta ostamaan jos muuten ok kunnossa. Voisin kuvitella että  esim. lasten talvihaalarit toinen vaatekappale jolle tarvetta korjailuun suht usein.

Vierailija
27/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ekologista korjauttaa ja jonkin verran ollaan tätä tehty. Mut kyllähän joku vetoketjun vaihtokin sen pari kymppiä maksaa.

Vierailija
28/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältä seudulta löytyy ompelimoja, mutta verhoomoja ei ole. Hetken aikaa oli yksi verhoilija joka toimi kirpputorin yhteydessä mutta sekin lopetti. Olen vanhojen autojen harrastaja ja usein tarvitsisin autojen penkkien uudelleenverhoilua ja yksi tuolikin löytyy mikä kaipaisi uutta kangasta.

Kaveri teki ohjeilla itse! Tulipa hienot "uudet" tuolit. Tarviit nitojan ja kangasta, ehkä liimaa. JA luvan emännältä että saat olkkarissa tehä :D

Vierailija
29/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki

Vierailija
30/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin paikkakunnilla on ollut sellaisia työttömien "työpaja" ompelimoja mutta niihin on hirveät jonot ja ei se hinta nyt mitään 5€ ole mutta ei ihan niin paljon kuin yksityisyrittäjillä.

Onko nämä näitä missä työttömiä kierrätetään jollain 9 e pväpalkalla? Ja rahat menee tietty firman omistajalle ja työttömälle ei mitään.

Vierailija
31/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri teki ohjeilla itse! Tulipa hienot "uudet" tuolit. Tarviit nitojan ja kangasta, ehkä liimaa. JA luvan emännältä että saat olkkarissa tehä :D

Kyseessä on nojatuoli jota en kyllä lähtisi itse tuhoamaan. Samaten auton penkkien verhoiluun vaaditaan ammattitaitoa. 

Olohuoneessa ei tarvitse harrastaa, tilaa löytyy kyllä muualtakin ja en ole lesbo. Mutta kiitos vinkistä!

Vierailija
32/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin Espoossa Tapiolassa pientä korjausta takin kainalon auenneeseen saumaan. Tämä olisi maksanut melkein 50 euroa. Jäi tekemättä. Tyttäreni ompeli sen siististi kiinni käsin viidessä minuutissa ja on kestänyt nyt ongelmitta pari vuotta.

Vierailija
33/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin paikkakunnilla on ollut sellaisia työttömien "työpaja" ompelimoja mutta niihin on hirveät jonot ja ei se hinta nyt mitään 5€ ole mutta ei ihan niin paljon kuin yksityisyrittäjillä.

Minä olen ollut tuollaisessa nuorena välivuoden aikana. Siellä ne työntekijät saattaa olla ihan minkä tasoisia vain, osa saattaa osata ommella ja joku ei ole ompelukonetta ikinä nähnytkään ja siitä vaan kylmiltään tekemään hommia. Yksi tumpelo ratkoi marimekon paidan pilalle ja täyteen pieniä reikiä ennen kuin pomo huomasi. En ikinä veisi tuollaiseen paikkaan itselle tärkeitä juttuja korjattavaksi.

Vierailija
34/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ommelimoja :D :D :D

Vierailija
35/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo auton verhoilu onkin aika mielenkiintoinen ja varmasti löytyy verhoilijoita tuohonkin tosin hinta verhoilulle varmasti ompelua jonkin verran kalliimpi. Saisko muuten jostain verhoilun opiskelupaikoista kenties edullisemmin?

Vierailija
36/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuntipalkkaa, vaan joku könttä summa. Esim. 5 eur/vaate.

AP

Kyllä sellaisia on, mutta ei 5 eurolla kukaan tee mitään. 

2000 luvun alussa korjautin Henkkamaukan takin pikkukaupungin keskustassa olleessa käsityöliike/ompelimossa. Maksoi 12 euroa.

Vierailija
37/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos AP itse parsisi ne reikäiset H&M:sta ostetut pikkarinsa vitosella. Muista maksaa siitä verot ja muut kulut pois.

Vierailija
38/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä näitä missä työttömiä kierrätetään jollain 9 e pväpalkalla? Ja rahat menee tietty firman omistajalle ja työttömälle ei mitään.

Onhan noita. Muutama vuosi sitten hehkutettiin monen lehden voimalla lukiolaispoikia, jotka olivat ryhtyneet "yrittäjiksi". Pojat kinusivat ylijääneitä kankaita erilaisista yrityksistä ja ompeluttivat niistä rusetteja 9 euron ammattiompelijoilla kunnan tiloissa. Kehuivat vielä, että oli kiva tehdä bisnestä, kun mistään ei tarvinnut maksaa mitään ja kaikki oli pelkkää tuloa, eikä yrittäjän riskiä käytännössä ollut lainkaan.

Vierailija
39/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni entisöi ja osin rakensi 60-luvun auton. Viimeisin työ oli verhoilu, ja kunnon harrastaja teki senkin omin käsin.

Vierailija
40/59 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin Espoossa Tapiolassa pientä korjausta takin kainalon auenneeseen saumaan. Tämä olisi maksanut melkein 50 euroa. Jäi tekemättä. Tyttäreni ompeli sen siististi kiinni käsin viidessä minuutissa ja on kestänyt nyt ongelmitta pari vuotta.

Hinta selittyy sillä, että ammattilainen olisi ratkonut vuorikankaan ja muut rakenteet ja korjannut sauman sieltä, mistä se on alun perin ommeltukin. Siinä on jo monta työvaihetta ja taksamittari raksuttamassa.

Jos olisit osannut kysyä, ommeltaisiinko sauma ompelimossa käsin takin ulkopuolelta, hinta olisi ollut pienempi. On sitten toinen juttu, ryhtyykö ammattilainen korjaamaan tuolla tavalla.