Onko nykyään olemassa ommelimoja, jotka korjaa vaatteita pientä korvausta vastaan?
Muistan että tälläisiä oli ainakin 80-luvulla talojen kivi jaloissa ja kellareissa. Ja äiti vei usein vaatteita ommeltaviksi.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Palstalla eniten ihmetyttää se, etteivät ihmiset yksinkertaisesti osaa käyttää Googlea. Sekunnin googlaus ja löysin lähialueelta kolme ompelimoa. En nyt käynyt katsomassa kaikkien palveluja, mutta heti ensimmäinen tarjoaa korjausompelua.
Toinen yhtä ihmeellinen ryhmä on tyypit, jotka linkkaavat Wikipediaan ja kuvittelvat olevansa ainoita, jotka tietävät asiasta - vaikka siitä on jo helposti saatavilla olevaa nettimateriaalia (ja usein opetettu jo alakoulussa, jos kyseessä on esim. historia).
Ompelimoita toki on mutta jos hinnasto on sitä luokkaa että esim. vetoketjun vaihdon hinnalla saat jo uuden takin niin jää käyttämättä. Joskus noita nimittäin katsoin just tuossa tarkoituksessa ja päädyin ostamaan uuden takin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuntipalkkaa, vaan joku könttä summa. Esim. 5 eur/vaate.
AP
Vitosella nyt ei ainakaan kannata korjata. Eikä nykyrytkyjä ollenkaan ellei satu olemaan joku harvinaisuus.
No hehheh, asun Järvenpään keskustassa ja tässä on alle puolen kilometrin säteellä kolme tuollaista paikkaa. Mutta työstä pitää maksaa, näin se on.
On, mutta maksu ei todellakaan ole pieni.
Jotkut ihmiset tosiaan ovat siitä hassuja, että he eivät ryhdy tekemään huonoa työtä, vaikka asiakas vähän maksaisikin.
Minä olen innokas ompelija ja varsinaiselta ammatiltani kääntäjä. Voin hyvin kuvitella, että tuosta ompelijasta on tuntunut samalta kuin minusta silloin, kun asiakas haluaa päästä halvalla ja sanoo, että ei sen niin sanasta sanaan tartte olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla eniten ihmetyttää se, etteivät ihmiset yksinkertaisesti osaa käyttää Googlea. Sekunnin googlaus ja löysin lähialueelta kolme ompelimoa. En nyt käynyt katsomassa kaikkien palveluja, mutta heti ensimmäinen tarjoaa korjausompelua.
Toinen yhtä ihmeellinen ryhmä on tyypit, jotka linkkaavat Wikipediaan ja kuvittelvat olevansa ainoita, jotka tietävät asiasta - vaikka siitä on jo helposti saatavilla olevaa nettimateriaalia (ja usein opetettu jo alakoulussa, jos kyseessä on esim. historia).
Ompelimoita toki on mutta jos hinnasto on sitä luokkaa että esim. vetoketjun vaihdon hinnalla saat jo uuden takin niin jää käyttämättä. Joskus noita nimittäin katsoin just tuossa tarkoituksessa ja päädyin ostamaan uuden takin.
Vetoketjun vaihtaminen on kallista sen vuoksi, että se on hankalaa ja hidasta.
Ainakin Helsingistä löytyy, ja myös suutareita jotka korjaavat kenkiä. Nuoret eivät näytä käyttävän niitä palveluita.
Vierailija kirjoitti:
AP
Ompelijan pitää maksaa vuokra, vakuutukset, sähköt, verot, eläkemaksut jne. ennenkuin hän voi maksaa jäljelle jäävästä summasta palkkaa itselleen. 5€/vaate ei jää mitään käteen, menee miinukselle. Eikä voi olla mitään yhtä hintaa per vaate, korjaushinnat ovat aina tapauskohtaisia, sillä joissain korjauksissa täytyy koko vaate käytännössä purkaa, suunnitella ja ommella uudelleen. Normaali tuntiveloitus on 50-60€/tunti ja hankalimmissa töissä voi mennä useampi tunti, tästä jää ompelijalle siis murto-osa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
AP
se on heidän ja hinnoittelu ei mitään ystvänkauppaa. liikehuoneiston kulut, plakka alv ihan kakkea kulua,oma elämä palkka,,pitää saada minimitulot edes, onhan noita nimellä korjausompelimo, tekee monet uutta jopa tasokasta iltapukua,mutta itse ompelutan tyynynpäällisiä, housunlahkeiden lyhennys, vaativaa, koska kuten miltei jokaisella aavistus-jalat eri pituiset, vaatteiden juuri ostettujenkin kavennusta, muokkausta, hihat lyhentää jne. koristeiden lisäys, muokkaamista vanhasta uuteen, verhot jne. käyttöä on,mutta arvosta palkkakulut heille.
Helsingin kantakaupungissa on useita ommelimoja. Mekon helman lyhennys 20e.
Vierailija kirjoitti:
AP
tee kuule itse, näet mikä työ, varsinkin jos purat,kasaat, yms. työhuone maksaa,sen kulut, niin mistä se elanto,, sovi aina etukäteen mikä on työ, aika siihen, materiaali,kuten langat,,kustannusarvio,ennenkuin jätät tekstiiliäsi hoitoon. hoh hoh toi vitonen, naapurin koulutyttö vois vaihtaa napit tuolla hinnalla ja viinipullolla naapuri ommella max 2 verhoa sulle.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset tosiaan ovat siitä hassuja, että he eivät ryhdy tekemään huonoa työtä, vaikka asiakas vähän maksaisikin.
Minä olen innokas ompelija ja varsinaiselta ammatiltani kääntäjä. Voin hyvin kuvitella, että tuosta ompelijasta on tuntunut samalta kuin minusta silloin, kun asiakas haluaa päästä halvalla ja sanoo, että ei sen niin sanasta sanaan tartte olla.
Minäkin olen ammatiltani kääntäjä mutta en tee työtä halvalla enkä pimeästi. Vaatteita osaan korjata käsin, mutta sen jälkeen kun luovuin ompelukoneesta (jolla osasin ommella lähinnä suoraa saumaa), vien vaatteet tarvittaessa mieluummin ompelimoon. Tulee siistimpää jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ammatiltani kääntäjä mutta en tee työtä halvalla enkä pimeästi. Vaatteita osaan korjata käsin, mutta sen jälkeen kun luovuin ompelukoneesta (jolla osasin ommella lähinnä suoraa saumaa), vien vaatteet tarvittaessa mieluummin ompelimoon. Tulee siistimpää jälkeä.
"Minäkin olen ammatiltani kääntäjä mutta en tee työtä halvalla enkä pimeästi."
Vihjaatko, että minä teen?
Vierailija kirjoitti:
On. Ja olen käyttänytkin korjauksiin. Maksan mielelläni hyvin tehdystä työstä.
Helsingin lauttasaaressa on aivan huippu korjausompelija! Lauttasaarentien varressa.
Ei hitto että ärsyttää tämä 'pientä korvausta vastaan'. Siinä on jo valmiiksi määritelty oma saituus ja toisen työn aliarvostaminen. 5 eur/vaate...ei jumaliste. Ilmeisesti ap on yrittänyt ensin nakittaa ystävät ja sukulaiset tekemään homman ilmaiseksi. Kun nämä on kieltäytyneet, on ollut armoton ponnistus määritellä toisten hyväksikäytölle edes joku hinta.
Vierailija kirjoitti:
Kysy joltain mummelilta.
Mumpelilta.
Miksi sun pitäisi saada se ammattilaisen tekemä palvelu "pientä korvausta vastaan"?? Opettele itse korjaamaan vaatteesi tai osoita kunnioitusta toisen työtä kohtaan!
Kyllä löytyy, on jopa taideparsimo, siellä korjautin uuden Maripaitani, ja korjauskohta on ihan huomaamaton.
Juurikin totesin hänelle että riittäisi että reikä saadaan kiinni ulkopuolelta. Ammattilainen ei lähtenyt korjaamaan tällä tavalla. Ammattilainen jäi siis ilman töitä. 20-25 euroa olisin tästä maksanut, mutta 50e on liikaa tällaisesta pikkutyöstä. Jo asenne ennen kuin yksityiskohdista puhuttiin oli nyrpeä ja katotaan nyt sitte jos sille voi jotain tehdä mutta ei oikeesti kiinnosta - tyylinen. Ei siinä mitään jos bisnes käy, mutta kovin hiljaiselta näyttää kun liikkeen ohi kävelee.