Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä muutto kotoa pois?

Vierailija
21.02.2024 |

Meillä on 20-vuotias poika, joka ei suostu muuttamaan pois. Ei käy töissä/koulussa, lukion kävi jo. Pelaa päivät pitkät, ei tee muuta. Sanoo etsivänsä jatkuvasti töitä, mutta en usko. En kuitenkaan viitsisi potkia pihalle...

Kuopus muutti 15-vuotiaana koulun asuntolaan ja tulee viikonloppuisin käymään.. Ensi vuonna kun koulu päättyy, aikoo etsiä oman asunnon. 

Minäkin muutin kotoa pois 18-vuotiaana, siitä ei ollut kahta sanaakaan että olisin jäänyt kotiin pyörimään sen jälkeen.

Kertokaa nyt mitä teen tuon kanssa.. 

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potki pihalle vain.

Kyllä nyt parikymppisen pitäisi jo halutakin muuttaa kotoa.

Hyvänen aika, kuka omaa lastaan potkisi pihalle lähes lapsihan hän vielä on.

Oma poikani muutti kotoa 23 vuotiaana, en ikinä sitä hoppuutellut muuttamaan pois kotoa, hän itse päätti lähteä.

Toki toki, meilläkin muutti vasta noihin aikoihin pois mutta kävi töissä. En olisi suostunut siihen että makoilee vaan ja pelaa päivät pitkät.

Vierailija
42/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeija? 

En anna mennä armeijaan.  

AP 

Eli poika ei saa itse päättää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu elämäntilanteesta. Jos opiskelee lähellä niin ei välttämättä järkeä muuttaa kulujen takia omaan kämppään. Säännöt tehtävä selväksi, että kotona asuessa pitää osallistua talouden kuluihin. Tuollainen lorviminen kyllä pitää lopettaa. 

Vierailija
44/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeija? 

En anna mennä armeijaan.  

AP 

Onks tää oikee ap?

Vierailija
45/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en rahallisista syistä pysty vielä nyt näin 20-vuotiaana pois muuttamaan. Vanhemmilleni on ihan ok että asun vielä kotona, kunhan teen opintojani loppuun ja haen töitä.

Vierailija
46/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en rahallisista syistä pysty vielä nyt näin 20-vuotiaana pois muuttamaan. Vanhemmilleni on ihan ok että asun vielä kotona, kunhan teen opintojani loppuun ja haen töitä.

Tähän vielä lisäyksenä, että suunnitteilla olisi muuttaa omaan kotiin ennen kuin täytän 25-vuotta.

Vierailija
47/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täysi-ikäinen 2. asteen opinnot päättänyt asuu lapsuudenkodissaan, häntä koskee aikuisen velvollisuudet: käydään töissä, kaupassa, laitetaan ruokaa, pyykätään ja siivotaan. Itse en perisi vuokraa, jos lapsi säästäisi tulevia opintoja tm. varten. Mutta missään täysihoitolassa hän ei asuisi, vaan tasavertaisena aikuisena.

Omat lapseni ovat muuttaneet omilleen lukion jälkeen opiskelujen vuoksi. Kirjoitusten jälkeen ovat jo menneet töihin keräämään säästöjä opintoja varten. 

Minusta tuo ap:n kirjoitus, että ei päästä armeijaan aikuista poikaansa kertoo kaiken olennaisen tästä ongelmasta. Lasta ei ole kannustettu itsenäistymiseen. Äiti määräilee pojan elämänvalinnoista edelleen. 

Vierailija
48/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potki pihalle vain.

Kyllä nyt parikymppisen pitäisi jo halutakin muuttaa kotoa.

Hyvänen aika, kuka omaa lastaan potkisi pihalle lähes lapsihan hän vielä on.

Oma poikani muutti kotoa 23 vuotiaana, en ikinä sitä hoppuutellut muuttamaan pois kotoa, hän itse päätti lähteä.

Lastensuojelussa arkipäivää.Moni vanhempi ajattelee, lapsella on jokin parasta ennen päiväys, jonka jälkeen hänet voi heittää.

Ongelma, jos lapsi yli 18v niin silloin hän jää resurssien puutteen vuoksi oman onnensa nojaan. Ja sellaisen lapsen tulevaisuus ei ole ruusuinen. 

https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2011041613559496 

Vierailija
49/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh mikä läski dosentti. 

Vierailija
50/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt nyt muuttaa heti pois kun pystyy kiska eivät tulee toimeen äitinsä kanssa. Ja sitä jatkuu tämän kuolemaan asti. 

Vierailija
51/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin suoraan valmistumisen jälkeen töissä 18-19 v ja asuin vielä kotona. Säästin rahaa n 10 000 e verran ja sitten 19-v muutin pois kun oli varaa ostella huonekalut, maksaa takuuvuokrat yms.

Vierailija
52/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat asua vaikka ikuisesti luonani. Ei ole kiirettä muuttaa pois. 

Suomessa on tapana, että lapset muuttavat parikymppisenä omaan asuntoon. Monissa muissa Euroopan maissa lapset muuttavat vasta paljon myöhemmin omaan asuntoon.

Aivot kehittyvät 30-vuotiaaksi asti. Nykyään ymmärretään paremmin nuorten kehitystä.

Anna aikaa ja tue.

Minun mielestäni saa asua kotona vaikka kuinka pitkään mutta laiskotella ei saa. Eli pitää tehdä kotitöitä, pitää maksaa elämisestään, pitää käydä töissä tai opiskella ja käydä töissä. Se on paha teko vanhemmilta, jos eivät vaadi lapseltaan vastuullisuutta. Sitten nelikymppisenä tämä lapsi asuu vieläkin kotona ja havahtuu siihen, miten elämä meni ohi eikö selviä ilman vanhempiaan mistään. 

Vierailija
53/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöt nyt muuttaa heti pois kun pystyy kiska eivät tulee toimeen äitinsä kanssa. Ja sitä jatkuu tämän kuolemaan asti. 

Ai niinkö? Mun 20v tytär asuu mun kanssa ja kyllä me toimeen tullaan. Ollaan kesällä menossa yhdessä ulkomaillekin.

Vierailija
54/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
55/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona asuvalta nuorelta täysi-ikäiseltä odottaisin osallistumista kotitöihin ja samoin jonkinlaista rahallista osallistumista jos työssä käy. Rahaa pyytäisin ihan sen vuoksi, että ymmärtää rahan arvon. Helposti nuori humputtaa rahaa menemään jos asuu täysin ilmaiseksi, mutta palkkatuloja löytyy. Maksetut rahat antaisin sitten takaisin kun on muuttamassa omaan kotiin ja tarvitsee sinne huonekaluja ja muuta tarpeellista...

Vierailija
56/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeija? 

En anna mennä armeijaan.  

AP 

Eli poika ei saa itse päättää?

Ei ole minun kirjoittama. Tottakai poika menee armeijaan jos pystyy!

ap

Vierailija
57/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos täysi-ikäinen 2. asteen opinnot päättänyt asuu lapsuudenkodissaan, häntä koskee aikuisen velvollisuudet: käydään töissä, kaupassa, laitetaan ruokaa, pyykätään ja siivotaan. Itse en perisi vuokraa, jos lapsi säästäisi tulevia opintoja tm. varten. Mutta missään täysihoitolassa hän ei asuisi, vaan tasavertaisena aikuisena.

Omat lapseni ovat muuttaneet omilleen lukion jälkeen opiskelujen vuoksi. Kirjoitusten jälkeen ovat jo menneet töihin keräämään säästöjä opintoja varten. 

Minusta tuo ap:n kirjoitus, että ei päästä armeijaan aikuista poikaansa kertoo kaiken olennaisen tästä ongelmasta. Lasta ei ole kannustettu itsenäistymiseen. Äiti määräilee pojan elämänvalinnoista edelleen. 

Ei todellakaan ollut minun kirjoittama. Poika menee armeijaan. Kannustan jatkuvasti itsenäistymiseen ja lupaan tukea vaikka muuttaakin pois! Äly hoi!

ap

Vierailija
58/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden neljäkymppisen autismikirjolla olevan mielenterveysongelmista kärsivän pitkäaikaistyöttömän, joka ei ole koskaan päässyt muuttamaan pois lapsuudenkodistaan ja joutuu nyt siis asumaan vanhempansa kanssa kahdestaan ja käytännössä toimimaan vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempansa omaishoitajana.

Vierailija
59/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttäret lähtivät opiskelemaan omilleen 19v:nä. Poika kävi lukion jälkeen armeijan ja asui kotona 1. opiskeluvuoden ennenkuin muutti tyttöystävän (nyk vaimonsa) kanssa yhteen juuri kun täytti 21v.

Sopivassa iässä. Kotiin jos olisivat jääneet niin olisivat toki joutuneet maksamaan osuutensa. Jo 10+v osallistuivat kotitöihin joten se oli ihan normaalia myös lukion lopettaneelle

Vierailija
60/65 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää jos sinun lapsesi ovat hylänneet sinut! 

Minulla on ihanat välit tyttäriini, tapaan heitä 1-4 kuukaudessa. Kuopusta nyt parin kk välein kun välimatkaa on 150km, 5 min sitten viestiteltiin viimeksi

Mutta kesällä lomaillaan taas kaikki yhdessä. Kun laskee mukaan miniän, vävyt, 1 kaverin ja lastenlapset meitä on "möksällä" 13 henkeä:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme