Miksi ihmiset on niin hölmöjä, että tulevat tautisina päivystykseen!?? Todella ärsyttävää.
Viime viikolla olin sydänoireiden vuoksi päivystyksessä (sydänsairaus)
Päivystys oli täynnä köhiviä nuoria ja muutama aikuinen.
Ymmärrän, että olo voi mennä pahaksi ja tukalaksi, mutta miksi tulette päivystykseen?
Tuollaiselle pitäisi olla jokin oma infektio vastaanotto.
Asia eteni sitten niin, että nämä köhisijät yksitellen kävivät hoitajalla ja lääkärissä, sitten poistuivat päätään pyöritellen.
Minä jäinkin sitten rytmin tarkkailuun ja hoitoihin ensiapuun.
Onneksi vointini parantui ja rytmi saatiin kuntoon.
Nyt kuitenkin tänään huomasin, että minulla oli herätessä kurkkukipeä ja vähän yskääkin.
Kyllä vähän ketuttaa. Muutenkaan ei olisi hyvä, että saisin nyt mitään nautia, kun sydämeni on vähän heikoilla valmiiksi.
N57v, joka ei eläessään ole koskaan ollut päivystyksessä flunssan vuoksi. Keuhkokuumeen takia olin kerran sairaalassa ja sinnekin menin ambulanssilla suoraan.
Kommentit (67)
Suurin osa "turhista" päivystyskäynneistä hoituisi sillä, kun työnantajia velvoitettaisiin joko järjestämään saikkulappukäynnit yksityisellä tai olemaan vaatimatta koko saikkulappua. Meillä on työterveyshuolto yksityisellä, mutta työnantaja antaa olla omalla ilmoituksella useamman päivän poissa - ne turhat käynnit siellä työterveydessä kun maksaisivat työnantajan mielestä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käyn siksi, että toivon saavani antibiootit ja sairasloman. Onnistuu nopeammin noin.
N32
Ihan turha tulla varsinkaan minkään virusinfektion kanssa sinne et saa antibiottia siihen, koska se paranee itsestään. Tauti voi olla tukala, mutta ei siihen kuole.
Jos hengenhätä tulee niin 112.
Ihan turhaa istut kolme tuntia altistamassa muita ja tattuttamassa hoitohekilökunnan, sitten lähdet kotiin nyrpeänä, kun et saanut apua.
Ap
Ei nyt ihan niinkään. Itselle kävi niin että menin vastaanotolle juuri saikkutodistuksen takia kun tuntui ettei ihan duuniinkaan voi mennä vaikka ei vallan pahalta tuntunutkaan. Päädyin siitä suoraan sairaalaan ja letkuihin, keuhkokuume kun oli. Ei sitä diagnoosia itse pysty tekemään ja päivystykseen kyllä kannattaa hakeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyy toisinaan mennä päivysytykseen flunssassa, tai influenssassa. Perussairautena astma, joten jos se alkaa oireilla riittävän pahasti eikä kotihoito auta, niin sitten sitä mennään päivystykseen ohjeiden mukaan. Sydänsairaat ja immuunipuutteiset voivat itse suojautua pitämällä hengitysmaskia, sillä siellä päivystyksissä liikkuu tartuntatautauteja muitakin kuin flunssa.
Jaksat raahautua pv penkille nurisemaan apua ja taruttmaan muita, anna, kun arvaan ihme parannuskeinoa ei ole löytynyt.
Sairaalassa sinua autetaan jos vointisi sitä todella vaatii.
Menen sinne ihan mieluusti, koska tiedän, että siellä saadaan hengitys kulkemaan lääkkeillä, joita ei voi kotona ottaa. Sellaista se joskus on. Kerran olen saanut tamiflun influenssaan hoitoon. Astmaatikt tietävät itse milloin heidän tulee hakeutua päivysytykseen, siihen annetaan yksilölliset ohjeet kullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käyn siksi, että toivon saavani antibiootit ja sairasloman. Onnistuu nopeammin noin.
N32
Siis mitä vi........ ? Päivystys on tarkoitettu niille joilla on vakava sairaus, kuten sydänkohtaus jne. Ei tarvii ihmetellä miksi mikään ei toimi terveydenhuollossa.
Siis mitä vit... sulle itselle vain. Täällä maaseudulla on täysin normaalia mennä päivystykseen kun on flunssa tms. ja tarvitsee sairaslomaa ja/tai antibiootit. Työterveyteen ei aina pääse ja kiireettömälle puolelle on ihan turha odottaa saavansa aikaa samalle päivälle, ei edes samalle viikolle.
Päivystys ei todellakaan ole vain sydänkohtauksille vaan sydänkohtauksessa lanssi vie keskussairaalan ensiapuun. Ei täällä päivystyksessä pahimmissa tapauksissa pystytä paljon tekemään vaan suurin apu on kauempa
Flunssaan niitä antibiootteja on ihan turha vinkua. Ei tehoa, koska yleensä viruksen aiheuttama.
Meilläpäin numerossa 116117 nimenomaan sanotaan, että emme kirjoita sairaslomatodistuksia, ne saa omalta terveysasemalta. Kirjoittavat tietysti silloin, jos esim.käsi tai jalka poikki meet päivystykseen.
Miksi Suomessa on niin paska palvelu, että sairaiden pitää mennä lääkäriin vaikka ovat huonokuntoisia ja tartuttavat muita? Miksi lääkärit eivät tule kotiin kuten esim. Venäjällä? Luulisi näillä veroilla palvelun pelaavan.
Näin päivystyksen hoitohenkilönä voin kertoa, että kaikki flunssapotilaat päivystyksessä eivät ole saikkulapun perässä, ei edes puolet. Suirin osa ihan oikeasti tulee "pitkittyneen flunssan" kanssa, kun nenä on ollut tukossa viisi päivää, osa kuvittelee jokaisen flunssan vaativan välittömän antibiootin yms. Riippuu ihan hoidontarpeen arviossa olevasta hoitajasta päästääkö nämä ns. pilipalipotilaat läpi lääkärille saakka.
Ei ole saikkulapun hakijoiden oma vika, että joutuvat ruuhkauttamaan päivystystä, mutta suurin osa päivystyksen flunssapotilaista ei näitä ole.