Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset on niin hölmöjä, että tulevat tautisina päivystykseen!?? Todella ärsyttävää.

Vierailija
20.02.2024 |

Viime viikolla olin sydänoireiden vuoksi päivystyksessä (sydänsairaus)

Päivystys oli täynnä köhiviä nuoria ja muutama aikuinen.

Ymmärrän, että olo voi mennä pahaksi ja tukalaksi, mutta miksi tulette päivystykseen?

Tuollaiselle pitäisi olla jokin oma infektio vastaanotto.

Asia eteni sitten niin, että nämä köhisijät yksitellen kävivät hoitajalla ja lääkärissä, sitten poistuivat päätään pyöritellen.

Minä jäinkin sitten rytmin tarkkailuun ja hoitoihin ensiapuun.

Onneksi vointini parantui ja rytmi saatiin kuntoon.

Nyt kuitenkin tänään huomasin, että minulla oli herätessä kurkkukipeä ja vähän yskääkin.

Kyllä vähän ketuttaa. Muutenkaan ei olisi hyvä, että saisin nyt mitään nautia, kun sydämeni on vähän heikoilla valmiiksi.

N57v, joka ei eläessään ole koskaan ollut päivystyksessä flunssan vuoksi. Keuhkokuumeen takia olin kerran sairaalassa ja sinnekin menin ambulanssilla suoraan.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää myös hoitohenkilökuntaa. Saatattee sairastuttaa puoli sairaalaan. Älkää oikeasti tulko herkästi minkään flunssan takia.

Tämä on totta. Samassa huoneessa voi ja käykin immuunipuutteisia perussairaita.

Flunssa ei ole syy tulla päivystyksen.

Jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen flunssasta eikä sitä saa haettua tk:sta, niin ainoa vaihtoehto on sitten mennä päivystykseen. Tämä on iso ongelma suomalaisessa työterveydenhuollossa/terveydenhuollossa/työnantajissa. Toisaalta ihan hyvä ettei sitä saa  aina vain omalla ilmoituksella, koska ihmiset nyt ovat epärehellisiä, mutta joku muutos tuossa tosiaan pitäisi tulla.

Vierailija
22/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta virustautiin ei pitäisi määrätä antibiootteja, koska ne eivät tilsi viruksia.

Bakteerin aiheuttamiin infektioihin niitä sen sijaan määrätään ja AP tiedoksi, niitä tulee flunssaisena (esim. poskionteloiden tulehdukset, erilaiset silmätulehdukset jne) ja silloin on pakko mennä lääkäriin, jotta ne saa. Kitiset sinä tahi et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin viimeksi päivystyksessä, kun sain koronan ja olo meni huonoksi. Päivystyksessä oli yhteinen odotustila, johon koronapotilaille oli varattu muutama tuoli. Päivystykseen pääsee vain ajanvarauksella, joten kovin montaa potilasta siinä ei ollut. Sairastan vaikeaa astmaa ja hengitys meni niin huonoksi, niin sain ohjeen mennä lääkärille. Onneksi ei tarvinnut jäädä osastolla ja sain koronaan lääkkeet.

Vierailija
24/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsevat lääkärintodistuksen. Mistään muualta ei maksutta saa.

Vierailija
25/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää myös hoitohenkilökuntaa. Saatattee sairastuttaa puoli sairaalaan. Älkää oikeasti tulko herkästi minkään flunssan takia.

On jos tarvitsee saikkutodistuksen, eikä sitä muualta saa.

Ei päivystys kyllä ihan sitä varten ole. 

Päivystyksessä työskennellyt hoitaja.

Työantaja, joka laittaa sinut vaikeuksiin heti eka päivä niin voit haastaa sellaisen oikeuteen. Se ei ole oikein eikä sekään, että päivystystä käytetään pika tk:na.

- päivystyksessä työskennellyt ja tiedän mistä ap puhuu. 

Vierailija
26/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin käyn siksi, että toivon saavani antibiootit ja sairasloman. Onnistuu nopeammin noin.

N32

Ihan turha tulla varsinkaan minkään virusinfektion kanssa sinne et saa antibiottia siihen, koska se paranee itsestään. Tauti voi olla tukala, mutta ei siihen kuole.

Jos hengenhätä tulee niin 112.

Ihan turhaa istut kolme tuntia altistamassa muita ja tattuttamassa hoitohekilökunnan, sitten lähdet kotiin nyrpeänä, kun et saanut apua.

Ap

Mistä sen etukäteen tietää, onko virusinfektio? Aika velho saa olla, että tietää diagnoosinsa jo ennen kuin menee lääkäriin. Itse olin päivystyksessä joulun alla keuhkokuumeen takia koska oli viikonloppu ja toivoin saavani nopeasti oloon auttavat antibiootit niinkuin edelliselläkin kerralla, mutta tällä kertaa olikin viruksen aiheuttama, joten enpäs saanutkaan. Ihan samalta tuntui kuin bakteerinkin aiheuttama. Ja oli niin pahana että en saanut hengitettyä, ei siinä tullut mieleenkään odottaa paria päivää maanantaihin. Toki teki pahaa yskiä siellä mummojen seassa, mutta vaihtoehtojakaan ei ole. 

Vierailija
27/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen flunssasta eikä sitä saa haettua tk:sta, niin ainoa vaihtoehto on sitten mennä päivystykseen. Tämä on iso ongelma suomalaisessa työterveydenhuollossa/terveydenhuollossa/työnantajissa. Toisaalta ihan hyvä ettei sitä saa  aina vain omalla ilmoituksella, koska ihmiset nyt ovat epärehellisiä, mutta joku muutos tuossa tosiaan pitäisi tulla.

Epärehellisiä saikuttajia on häviävän pieni osa työntekijöistä. Valtaosa on liian tunnollisia ja menee sairaanakin töihin. Esimiehen luvalla sairauspoissaolot on hyvä asia, koska silloin ei viedä resursseja muilta sairailta.

Vierailija
28/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jos tarvitsee saikkutodistuksen, eikä sitä muualta saa.

Ei päivystys kyllä ihan sitä varten ole. 

Päivystyksessä työskennellyt hoitaja.

Työantaja, joka laittaa sinut vaikeuksiin heti eka päivä niin voit haastaa sellaisen oikeuteen. Se ei ole oikein eikä sekään, että päivystystä käytetään pika tk:na.

- päivystyksessä työskennellyt ja tiedän mistä ap puhuu. 

Höpöhöpö. Ikävä kyllä se saikkutodistuksen on ihan laillinen vaatimus.

Vierailija
29/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi jos matkan joutuu perumaan sairadtumisen takia tarvitsee lääkärintodistuksen.

Esikoiseni kesätöissä vaadittiin lääkärintodistus heti.

Ja minulla poskiontelotulwhdus alkaa hyvin usein flunssan yhteydessä. Vaatii antibiootit. Eikä minulla ole työterveyshuoltoa.

Vierailija
30/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Immuunipuutteiset tiedetään jo ambulanssissa tai luukulla. Niitä ei laiteta köhivien sekaan. Ainakaan meillä. Saavat omat huoneet. Yskivät voivat käyttää maskia ja yleensä meillä ainakin annetaan maski ja pyytämälläkin saa, perustella ei tarvitse. 

Vierailija
31/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pimeäksi on mennyt! Ja suunta on vain alaspäin. Ei taida poliitikot osaa hoitaa tätä. Menee luottamus niihin.

Vierailija
32/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on selvästi tätä minä, minä -ajattelun priimaa. Kannattaisikohan tutustua että miksi sinne päivystykseen ylipäätään mennään...?

Vierailija
33/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy toisinaan mennä päivysytykseen flunssassa, tai influenssassa. Perussairautena astma, joten jos se alkaa oireilla riittävän pahasti eikä kotihoito auta, niin sitten sitä mennään päivystykseen ohjeiden mukaan. Sydänsairaat ja immuunipuutteiset voivat itse suojautua pitämällä hengitysmaskia, sillä siellä päivystyksissä liikkuu tartuntatautauteja muitakin kuin flunssa.

Vierailija
34/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko mennä kun on sairaana. Ei sinne mennä terveenä.

Mutta kun se on TERVEYSKESKUS.  Sairaana on pysyttävä kotona.

Jos sairaus kestää pitkään ja lääkärin hoitoa on saatava niin ei voi muuta.

Vierailija
35/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain sairaslomatodistuksia ei päivystyksessä jaella. Hoidontarpeen arviointi tehdään luukulla, jos oireet ei tartte heti hoitoa, käsketään pois ja arki aamuna omalle terveysasemalle. Mut jos vaiva vaatii arvion mukaan heti lääkäriä, toki jäädään odottelemaan ja todistuksen saa samalla. Onhan näitä nähty. Tullaan vaikka yöllä yhdeltä, eikä niin akuutti, etteikö vois odottaa aamuun ja omalle terveysasemalle, nii sit siellä odotustilassa vaan odotellaan aamu kasiin, koska päivystävän lääkärin pitää jossain vaiheessa mennä nukkumaankin ja herättää saa vain akuuteissa tilanteissa, kun on hengenhätä. 

Vierailija
36/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. on selkeästi näitä näsäviisaita kaiken tietäjiä. Harva kuule terveenä sinne päivystykseen hakeutuu. Oletko oikeasti noin yksinkertainen? Mistä helkkarista kukakin tietää, että onko kyseessä virustauti- tai bakteeriperäinen?

Vierailija
37/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt aletaan itseä kehumaan, nii mä kävelin yli 40 asteen kuumeessa ja borrelioosissa päivystykseen. 

Sydämmessä sulla rytmihäiriöitä, niin pääset luukulta suoraan sänkypaikalle johtoihin kiinni. Yskijät käyvät toisaalla lääkärin vastaanotolla. 

Nyt puhutaan tarttuvista taudeista, influenssa, flunssa, korona, tuberkuloosi.

Sellaiset eristetään myös sairaalasta muista.

Flunssan jälkitaudit vielä ymmärrän. Ne ei yleensä tartu.

Ap

Vierailija
38/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sinne sitten saa sinun, arvon apn, mielestä mennä jos ei sairaana? Sehän on terveyskeskuksessa vähän niinkuin ideana että sinne mennään kun tuntee itsensä sairaaksi tai on sairas :D Pitääkö apn mielestä terveyskeskukseen mennä terveenä mutta kalenteri kourassa että tuolloin ajattelin olla sairas, saiskos sairaslomaa, antibiootteja jne?

Vierailija
39/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän AP:lläkään mitään sairautta ollut, paitsi ehkä kuolemanpelko. Kuvitteli itselleen rytmihäiriön, oli tarkkailussa, (koska henkilökunnan pakko laittaa) viemässä paikan sairaalta, kunnes kyllästynyt hoitaja tuli ja ilmoitti, että ei sulla mikään oo, mee kotiis.

Sai huomiota, mutta nyt on kurkku pipi.

Vierailija
40/67 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva tulee terveenä päivystykseen...

Pitää muuttaa systeemi niin, että etänä yskäsee saa sairauslomaa ja lääkkeet kotiin kannettuna tai Woltin polkemana. Apteekkiin ei saa mennä yskimään.