Miksi ihmiset on niin hölmöjä, että tulevat tautisina päivystykseen!?? Todella ärsyttävää.
Viime viikolla olin sydänoireiden vuoksi päivystyksessä (sydänsairaus)
Päivystys oli täynnä köhiviä nuoria ja muutama aikuinen.
Ymmärrän, että olo voi mennä pahaksi ja tukalaksi, mutta miksi tulette päivystykseen?
Tuollaiselle pitäisi olla jokin oma infektio vastaanotto.
Asia eteni sitten niin, että nämä köhisijät yksitellen kävivät hoitajalla ja lääkärissä, sitten poistuivat päätään pyöritellen.
Minä jäinkin sitten rytmin tarkkailuun ja hoitoihin ensiapuun.
Onneksi vointini parantui ja rytmi saatiin kuntoon.
Nyt kuitenkin tänään huomasin, että minulla oli herätessä kurkkukipeä ja vähän yskääkin.
Kyllä vähän ketuttaa. Muutenkaan ei olisi hyvä, että saisin nyt mitään nautia, kun sydämeni on vähän heikoilla valmiiksi.
N57v, joka ei eläessään ole koskaan ollut päivystyksessä flunssan vuoksi. Keuhkokuumeen takia olin kerran sairaalassa ja sinnekin menin ambulanssilla suoraan.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko mennä kun on sairaana. Ei sinne mennä terveenä.
Mutta kun se on TERVEYSKESKUS. Sairaana on pysyttävä kotona.
Ai, vaikka henki menisi sen takia? Sinä et prkl määrää kuka sinne voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyy toisinaan mennä päivysytykseen flunssassa, tai influenssassa. Perussairautena astma, joten jos se alkaa oireilla riittävän pahasti eikä kotihoito auta, niin sitten sitä mennään päivystykseen ohjeiden mukaan. Sydänsairaat ja immuunipuutteiset voivat itse suojautua pitämällä hengitysmaskia, sillä siellä päivystyksissä liikkuu tartuntatautauteja muitakin kuin flunssa.
Ei todellakaan täydy. :D.
Sä soitat lanssin, hoitajat suojautuu ja sinut viedään sairaalaan eristykseen. Siis jos vointisi sitä vaatii.
Kaikki muut käynnit sairaalassa on ihan höpö höpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt aletaan itseä kehumaan, nii mä kävelin yli 40 asteen kuumeessa ja borrelioosissa päivystykseen.
Sydämmessä sulla rytmihäiriöitä, niin pääset luukulta suoraan sänkypaikalle johtoihin kiinni. Yskijät käyvät toisaalla lääkärin vastaanotolla.
Nyt puhutaan tarttuvista taudeista, influenssa, flunssa, korona, tuberkuloosi.
Sellaiset eristetään myös sairaalasta muista.
Flunssan jälkitaudit vielä ymmärrän. Ne ei yleensä tartu.
Ap
Et selvästi tiedä päivystystoiminnasta paljoa muuta, kun sen yhden kokemuksesi. Oletko varma, ettei joku yskiny siellä keuhkoahtauman tai astman takia? Teit diagnoosit ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain sairaslomatodistuksia ei päivystyksessä jaella. Hoidontarpeen arviointi tehdään luukulla, jos oireet ei tartte heti hoitoa, käsketään pois ja arki aamuna omalle terveysasemalle. Mut jos vaiva vaatii arvion mukaan heti lääkäriä, toki jäädään odottelemaan ja todistuksen saa samalla. Onhan näitä nähty. Tullaan vaikka yöllä yhdeltä, eikä niin akuutti, etteikö vois odottaa aamuun ja omalle terveysasemalle, nii sit siellä odotustilassa vaan odotellaan aamu kasiin, koska päivystävän lääkärin pitää jossain vaiheessa mennä nukkumaankin ja herättää saa vain akuuteissa tilanteissa, kun on hengenhätä.
Varmaan eri linjoja tässä, mutta itse sain ainakin useamman kerran päivystyksestä sairaslomatodistuksen silloin, kun olin töissä jossa todistus vaadittiin ensimmäisestä päivästä lähtien. Välillä soitin arkiaamuna terveysasemalle mutta aikoja ei ollut tarjota ja ohjasivat päivystykseen, välillä sairastuin viikonloppuna kun työvuorokin oli ja silloinkin piti mennä päivystykseen. Tai piti ja piti, voisihan sitä yksityisellä satasen maksaa saikkulapusta, mutta onneksi ei tarvinnut. Pöljältähän se tuntui ja kaikkien ajan ja resurssien tuhlaamiselta.Nykyisessä työpaikassani saa olla viisi päivää omalla ilmoituksella, mikä on ihan mahtavaa.
Meinaat, että päivystykseen kannattaa mennä kun on takuulla terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain sairaslomatodistuksia ei päivystyksessä jaella. Hoidontarpeen arviointi tehdään luukulla, jos oireet ei tartte heti hoitoa, käsketään pois ja arki aamuna omalle terveysasemalle. Mut jos vaiva vaatii arvion mukaan heti lääkäriä, toki jäädään odottelemaan ja todistuksen saa samalla. Onhan näitä nähty. Tullaan vaikka yöllä yhdeltä, eikä niin akuutti, etteikö vois odottaa aamuun ja omalle terveysasemalle, nii sit siellä odotustilassa vaan odotellaan aamu kasiin, koska päivystävän lääkärin pitää jossain vaiheessa mennä nukkumaankin ja herättää saa vain akuuteissa tilanteissa, kun on hengenhätä.
No johan nyt on perkele.. Tullaan työpaikalle nukkumaan. Ja sairaita ajatellaan ovesta ulos?
Siis jos sulla tiistai yönä alko nuha, etkä pääse keskiviikkona töihin, nii et sä yöllä lähde saikkulappua hakemaan vaan ke aamuna terveysasemalle. Nähty on!
Vaatimus lääkärin määräämästä sairaslomasta esim.flunssasta on liikaa. Hoitajan toteama riittää. Siinä Hyvä neuvo Purralle. Muuten työnantaja maksakoon yksityislääkärin kulut.
Jos puhutaan vaikka influenssasta, niin siihen on olemassa lääke, vaikka onkin virusperäinen tauti. tuo lääke pitää vain aloittaa tietyn tuntirajan sisään ensimmäisten oireiden tultua. Ja jos kuuluu tiettyihin riskiryhmiin, niin on oikeutettu saamaan tuota lääkettä. Silloin pitää mennä toisinaan mennä päivystykseen, kun se lääkitys pitää saada aloitettua. Riskiryhmäläiset usein tietävät tästä lääkkeestä ja heidtä myös opastetaan ensin soittamaan päivystykseen oireidensa vuoksi (jotta siellä voidaan järjestää asiat niin ettei mahdollisen influenssapotilaan tarvitse olla tartuttamassa lisää ihmisiä )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan eri linjoja tässä, mutta itse sain ainakin useamman kerran päivystyksestä sairaslomatodistuksen silloin, kun olin töissä jossa todistus vaadittiin ensimmäisestä päivästä lähtien. Välillä soitin arkiaamuna terveysasemalle mutta aikoja ei ollut tarj
Tuossa varmaan tilanne on se, että näkevät tiedoista, että terveysasemalle oltu ensin yhteydessä jotka ohjasivat päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käyn siksi, että toivon saavani antibiootit ja sairasloman. Onnistuu nopeammin noin.
N32
Älä tuhlaa rajallisia resursseja tuolla tavoin.
Korona-aikaan omassa päivystyksessä oli erikseen osasto, johon ohjattiin infektio-oireiset odottamaan lääkärille pääsyä. Oli mielestäni ihan hyvä systeemi.
Täällä isossa kaupungissa ainoa mahdollisuus on tk- päivystys. Kiireellisiä aikoja ei voi varata. Joten kyllä menen sinne päivystykseen jonottamaan silloin kun on tarvis. Kovassa korvakivussa tai kurkku turvonneena en jää odottamaan päiväkausiksi. Tai viikkojahan siihen kiireettömän ajan saamiseen menee.
Mulla on monta perussairautta niin flunssa saattaa romahduttaa voinnin jolloin usein päivystysavusta neuvotaan menemään päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyy toisinaan mennä päivysytykseen flunssassa, tai influenssassa. Perussairautena astma, joten jos se alkaa oireilla riittävän pahasti eikä kotihoito auta, niin sitten sitä mennään päivystykseen ohjeiden mukaan. Sydänsairaat ja immuunipuutteiset voivat itse suojautua pitämällä hengitysmaskia, sillä siellä päivystyksissä liikkuu tartuntatautauteja muitakin kuin flunssa.
Jaksat raahautua pv penkille nurisemaan apua ja taruttmaan muita, anna, kun arvaan ihme parannuskeinoa ei ole löytynyt.
Sairaalassa sinua autetaan jos vointisi sitä todella vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käyn siksi, että toivon saavani antibiootit ja sairasloman. Onnistuu nopeammin noin.
N32
Siis mitä vi........ ? Päivystys on tarkoitettu niille joilla on vakava sairaus, kuten sydänkohtaus jne. Ei tarvii ihmetellä miksi mikään ei toimi terveydenhuollossa.
Tämä on saanut paljon alapeukkuja. Mutta tuo kirjoitus on täysi fakta. Meillä on oheje ensin soittaa päivystykseen, ennen kuin menee sinne. Ja infektiot jää odottamaan ulos kunnes niille löytyy sopiva paikka sisältä.
Ihmettelen, että jollekkin tulee yllätyksenä, että päivystyksessä on tarttuvia tauteja..varmaan ainakin puolet potilaista on näin. Hoitoa et saa missään muualla ja itsekkin olin juuri kova kuume/yskä yms ja tk katsoi, että tulehdusarvot koholla ja pisti päivystykseen missä voi tutkia tarkemmin ja siellä sai yskiä monta tuntia. Lapsella menee flunssassa henki usein tukkoon ja tk pistää päivystykseen yskimään ja oottamaan et lääkäri tutkii lisähapen tarpeen. Viime kesänä sain pahan bakteerin ja päivystyksessä käytin yleistä vessaa yms..ketään ei kiinnostanut minun tilanne vaikka monesti sanoin, että mun maha on tosi sekaisin ja käytettävä vessaan. Yhtä-äkkiä sitten minut vedettiin eristykseen kun tulokset tuli, mietin montako heikkoa mummoa se vessa tartutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksat raahautua pv penkille nurisemaan apua ja taruttmaan muita, anna, kun arvaan ihme parannuskeinoa ei ole löytynyt.
Sairaalassa sinua autetaan jos vointisi sitä todella vaatii.
Minulla on myös astma ja flunssassa täytyy usein päivystykseen lähteä. Saan siellä lääkkeitä spiralla, katsotaan saturaatio jne. Pääsen sieltä kotiin, kun olo on selvästi parempi. Kortisonikuuriin resepti yleensä myös. Tiesit kai, että sairaalaan ei noin vaan mennä vaan juuri sieltä päivystyksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Ihan turha tulla varsinkaan minkään virusinfektion kanssa sinne et saa antibiottia siihen, koska se paranee itsestään. Tauti voi olla tukala, mutta ei siihen kuole.
Jos hengenhätä tulee niin 112.
Ihan turhaa istut kolme tuntia altistamassa muita ja tattuttamassa hoitohekilökunnan, sitten lähdet kotiin nyrpeänä, kun et saanut apua.
Ap
Virustaudin jälkitautina voi tulla paha bakteeritulehdus tai vaikkapa kurkkupaise. Tottakai pitäisi olla infektiopuoli erikseen, mutta sepä ei ole potilaan vallan alla. Valita terveyskeskukseen asiasta?
Ei tulisi mieleenkään jonkun perusflunssan takia mennä päivystykseen!
No johan nyt on perkele.. Tullaan työpaikalle nukkumaan. Ja sairaita ajatellaan ovesta ulos?