Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää syödä?

Vierailija
20.02.2024 |

Minun täytyy saada 20 kiloa pois terveydellisistä syistä. Ajalla ei ole väliä. Olen 55 vuotias nainen. Paino kertynyt vähitellen. Uniapnea, kilpirauhasen vajaatoiminta. Käyn töissä ja liikun säännöllisesti.

Olen laihduttanut viimeksi muutamia kiloja joskus nuorena. Nyt en osaa päättää mitä söisin ja kyllästyttää jatkuva ruokien miettiminen. Näissä ohjeissani lukee että syö marjoja, kasviksia ja hedelmiä. Eikö niissä juuri ole hiilihydraatteja? Samoissa ohjeissa sanotaan, että syö proteiinia ja minimoi hiilarit. Mitä ruoka-aineita minun nyt oikeasti sitten kannattaa syödä? 

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kohdalla tärkeää on sairauksien hyvä hoitotasapaino. Riittävä ja palauttava uni sekä stressinhallinta.

Syö proteiinia vuorokaudessa 1,5grammaa-2grammaa painokiloa kohden. Hiilarit ota hyvistä lähteistä, kuten nuo mainitsemasi marjat ja kasvikset. Hyviä hiilareita on myös kaurassa, ruisleivässä ja pavuissa.

Jätä pois/minimoi kaikki vaaleat viljat. Eli paahtoleivät, paistopisteen tuotteet, leivokset, makarooni, pasta ja riisi.

Liiku joka päivä 1h sillä tavalla, että hiki nousee reippaasti pintaan.

Proteiinia EI nykyistä painokiloa kohden, vaan tavoitepainokiloa kohden. Ja normaalille ei salitreenejä harjoittaville riittää 1 - 1,5 g proteiinia per kilo.

Vierailija
22/23 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheesta kiinnostuneena kysyn onko kellään kokemusta kun annoskokoa pienentää miten kauan jatkuva nälän tunne kestää? Johtuuko se vatsalaukun venymisestä? Vai loppuuko se koskaan..

Pienennä annoskokoja niin hitaasti, ettet huomaa nälän tunnetta.

Tämä neuvo yleensä ei ihmisille kelpaa, koska moni haluaa lopulta vain viihteen vuoksi laihdutella, eikä hidas muutos tunnu niin hauskalta kuin nopea dieetti. Mutta jos oikeasti haluat muuttaa tapoja ja pysyä hoikkana, kannattaa hidastaa muutoksen tahtia, silloin uudet tavat tulevat aidosti osaksi elämää, ja ne pysyvät koko loppuelämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoon pienentäminen on huono neuvo. Jatkuva nälän tunne karkoittaa motivaation nopeasti ja altistaa ylensyöntiin. Määrällä ei ole väliä, vaan ruoan laadulla. Jos täytät lautasesta puolet kasviksilla ja puolet hyvillä hiilihydraateilla, proteiinilla ja rasvalla, niin nälkää ei tarvitse nähdä ja laihdut silti kunhan vain kokonaisenergia pysyy fiksulla tasolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi