Mitä minulle käytännössä käy, jos muutan esim. Pielavedelle, Ylivieskaan tai Suomussalmelle?
Taustaksi: Olen akateemisesti koulutettu työtön 45-vuotias nainen Helsingistä. Työuraa ja työkokemusta on takana vain omalta alalta. Viimeisin määräaikainen projekti kun loppui, niin sen jälkeen olen ollut jo yli vuoden työtön. Lapsia on kaksi, iät 5 ja 8. Ajokorttia ei ole eikä paljoa varallisuutta. Fyysinen terveys ei ole ihan kunnossa, henkinen on. Pystyn kuitenkin fyysisen terveyden puolesta kaikenlaisiin toimistotyyppisiin töihin enkä oleta, että ne olisi omalta alalta, jos minut vain palkattaisiin johonkin. Nostelu, kumartelu ym on kielletty, mutta istumatyössä se ei ole ongelma.
Olen miettinyt jos muuttaisin halvemman asumisen perässä jonnekin ihan muualle päin Suomea, pikkupaikkakunnalle. Miten minun oikeasti käytännössä silloin kävisi? Lapsille olisi tietenkin ihan ok päiväkoti ja koulu siellä. Varmasti ihan kivan kodinkin saisi ja uusia ystäviäkin. Mutta mitkä olisi työnäkymät? Vai uudelleenkouluttaisiko työkkäri?
Kommentit (172)
"Kotkat ja ilvekset? Ei kuule täällä kotkat ja ilvekset pihoilla pyöri elukoita pihasta nappaamassa mutta Kuhmossa kyllä on sudet ongelmana."
Suomeksi: nämäkin pedot puuttuvat ahmojen lisäksi sieltä missä toimivat tosimiesten salametsästysporukat. Jotain hesalaista voit huijata, korvessa asujat tietävät miksi pedot puuttuvat, varsinkin poronhoitoalueelta johon Suomussalmikin kuuluu.
Uutinen naapurikunnan Hyrynsalmen puolelta, poronhoitoaluetta sekin:
https://suomenluonto.fi/uutiset/raaka-ja-torkea-ilveksen-salametsastyst…
Vierailija kirjoitti:
Varmaan lääkärisi voisi ottaa kantaa työkykyysi ja mahdollisiin työrajoitteisiisi. Ellet ole sairauslomalla vaan työttömänä työnhakijana työkkärissä, ei rajoitetta taida erityisesti olla. Itseasiassa se istuminen taitaa olla esim. selälle pahempaa kuin pieni vartalolihasten aktivointi nosteluun ja kumarteluun.
Et taida tajuta mitään nykyajan työnantajien vaatimuksista. Joo, pieni aktivointi ja pieni nostelu ja pieni kumartelu onkin ok, mutta esim. kaupan myyjä joutuu yleensä myös hyllyttämään ja sitä hommaa pitäisi kuitenkin tehdä aika rivakalla tahdilla ja juuri silloin kun määrätään, eikä silloin kun oma kunto sattuu sietämään. Et voi mennä työantajalle sanomaan, että minäpä aion purkaa tätä kuormaa kaksi tuntia, vaikka muilla menee puoli tuntia, ja aionpa välillä maata lattialla, kun selkää alkaa särkeä. Etkä voi mennä lähihoitajaksi, jos et vuorosi aikana voikaan siirtää potilasta sängystä suihkuun, koska omat polvet pettivät jo alta.
Monikin vähän-raihnainen harrastaa liikuntaa, mutta kykenee tekemään sen vain omilla ehdoillaan, ei silloin kun ulkopuolinen määrää, että just nyt pitäisi nostaa ja kumartua.
(ei ap)
Imatrasta, siellä on muuten työryhmät jokat jakautuvat mielenterveyshoitoa vaativien nuorten pariin, nuoret saavat hoitoa todella paljon nopeammin kuin muualla Suomessa.
Imatra kuulostaa siinä mielessä kyllä hyvältä.
Olen itse savolainen ja joku käski muuttaa Savoon, on mukavia ihmisiä. Ei kyllä ole :D
- nainen
- fyysinen työ "kielletty"
- istuminen kyllä kelpaa!
Miksiköhän tämä ei TÄLLÄKÄÄN kertaa yllätä millään tavalla?!
Vierailija kirjoitti:
Ylivieska menestyy, koska lestadiolaiset tekee lapsia ja on kovia yrittämään. Päihteitä ei kulu eikä teatterissa käydä.
Huutista! :D Lessunlassit on pahimpia juoppoja, käyvät vain naapuripitäjissä viinakaupassa salaovelasti muka, vaikka kaikki tietää todellisen laidan. Ryyppäävät suurilta osin kämpillä ja pieksevät akkaansa ja keppostelevat kersojensa kanssa.
Hommaa ensin työpaikka ja muuta siihen kuntaan, josta sait työn.
Vierailija kirjoitti:
- nainen
- fyysinen työ "kielletty"
- istuminen kyllä kelpaa!
Miksiköhän tämä ei TÄLLÄKÄÄN kertaa yllätä millään tavalla?!
Itselleni ei kelpaa fyysinen työ, eikä istuminen :)
Aikuinen akka kyselee kuin 15vee, miten mulle käytännössä käy?
no mene ja kato. Ihan itte.
Tai muodossa MITÄ MULLE KÄY,
joka paljastaa että kyseessä ei ole 45 v nainen, vaan nämä nuoremmat kehnot.
Vierailija kirjoitti:
Miten Oulu? Täällä on kuitenkin vuokra-asuntoja suht edullisesti. Itse asun vuokralla kerrostalo kolmiossa lapseni kanssa, vuokra on vähän alle 700e/kk. Rauhallinen taloyhtiö ja asuinalue, keskustaan n.5 kilsaa, palvelut vieressä ja hyvä julkinen liikenne.
Saman tasoisia ja hintaisia vuokra-asuntoja on useissa kaupunginosissa Oulussa, toki osalla niistä on aika huono maine.
Oulussa on valtava työttömyysongelma. Nuoret/opiskelijat tekevät mielellään kaiken osa-aikatyön, mun työnhakuvelvollisuus laskettiin kahteen, kun virkailija katsoi ettei ole järkevää odottaa, että löytäisin neljä paikkaa aina kuussa.
Suosittelen kyllä ennemmin jotain pientä kaupunkia josta luultavasti edes jonkinlaiset liikenneyhteydet isompiin kaupunkiehin. Esim. Kotka, Pori, Rauma jotain sen suuntaista. Autottomalle on väliä kulkeeko junat tai bussit. Ja kai sinulla on sukulaisia tai ystäviä joita haluat nähdä? Mitä pidempi välimatka sen harvemmin tulee lähdettyä reissuun.
Lahtikin on jo selvästi halvempi paikka asua. Luultavasti Porvoo ja Hyvinkääkin?
Eiköhän (melkein) jokaisella paikkakunnalla ole "jonkinlaista teollisuutta". Se ei kuitenkaan tarkoita, että siellä olisi aina uudelle kaupunkilaiselle töitä tarjolla.