Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä minulle käytännössä käy, jos muutan esim. Pielavedelle, Ylivieskaan tai Suomussalmelle?

Vierailija
19.02.2024 |

Taustaksi: Olen akateemisesti koulutettu työtön 45-vuotias nainen Helsingistä. Työuraa ja työkokemusta on takana vain omalta alalta. Viimeisin määräaikainen projekti kun loppui, niin sen jälkeen olen ollut jo yli vuoden työtön. Lapsia on kaksi, iät 5 ja 8. Ajokorttia ei ole eikä paljoa varallisuutta. Fyysinen terveys ei ole ihan kunnossa, henkinen on. Pystyn kuitenkin fyysisen terveyden puolesta kaikenlaisiin toimistotyyppisiin töihin enkä oleta, että ne olisi omalta alalta, jos minut vain palkattaisiin johonkin. Nostelu, kumartelu ym on kielletty, mutta istumatyössä se ei ole ongelma.

Olen miettinyt jos muuttaisin halvemman asumisen perässä jonnekin ihan muualle päin Suomea, pikkupaikkakunnalle. Miten minun oikeasti käytännössä silloin kävisi? Lapsille olisi tietenkin ihan ok päiväkoti ja koulu siellä. Varmasti ihan kivan kodinkin saisi ja uusia ystäviäkin. Mutta mitkä olisi työnäkymät? Vai uudelleenkouluttaisiko työkkäri? 

Kommentit (172)

Vierailija
21/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan, pääse sieltä poiskin. On luontoa ja rauhaa. Tosin kulttuurishokkiin kannattaa valmistautua.esim  Sähkökatkot maalla kestää pahimmillaan vaikka kuinka pitkään!  Jos tuntuu, että Helsingissä on pimeää talvella, niin maalla on sitten säkkipimeää, ei ole valosaastetta

Olisiko lapsilla kuitenkin parempi olla maalla kuin Helsingissä? Katujengit ihan varmasti tulevaisuudessa lisääntyy. Nyt jo sankarit heiluu aseiden kanssa. 

Vielä kurjistetaan elämänlaatua, niin ei hyvin käy. Voi olla että täytyy itsekin kysellä töitä Puolangalta

Ehkä ei olisi koko ajan sairaana lapset ja itse, kun olisi niin paljon vähemmän ihmisiä.

Mutta se kyttäily ja kyräily. Helsingin anonyymiteetille voi sanoa soronoo

Vierailija
22/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivieska on pieni kasvuihme ja mm. palvelualan työpaikkoja riittää. Jos aloituksessa oli tarkoitus rinnastaa Ylivieska Pielaveteen ja Suomussalmeen, niin väärin meni.

Anteeksi, ei ollut tarkoitus vähätellä Ylivieskaa. En tiedä siitä paikkakunnasta mitään. Oletin vain sem olevan halvan asumisen seutua. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä ei saa ystäviä, vain ihmisiä jotka ovat kateellisia siitä jos vahaat autosi ja se kiiltää.

Onneksi minulla ei ole autoa eikä edes ajokorttia, niin ei tarvitse kenenkään sitten kadehtia minua. Oma ulkonäkönikin on jo parhaat päivänsä nähnyt vaikka miten vahaisin ja kiillottaisin. Ap

Miten sulla ei ole edes ajokorttia vaikka olet tuon ikäinen? Et sinä ilman sitä pärjää siellä, auto on pakollinen.

Vierailija
24/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs Puolanka. Ihan hauskoja juttuja TikTokissa. Oli niillä ainakin open hommia tarjolla, jos oikein muistan 😅

Siellä ei pessimisti pety.  Taisi siellä olla jopa uusi ABC huoltamo jos en väärin muista.

Mitäpä sitä muuta ihminen tarttoo, kuin pyhänä ABC noutopöydän. On suolakurkkuja ja salaattia aterian kylkeen!

Vierailija
25/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseutu on perussuomalaisten maaperää joten kannattaa valmistautua heidän ajatusmaailmaansa. Siitä saat kuvan seuraamalla mediaa. 

Vierailija
26/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä ei saa ystäviä, vain ihmisiä jotka ovat kateellisia siitä jos vahaat autosi ja se kiiltää.

Onneksi minulla ei ole autoa eikä edes ajokorttia, niin ei tarvitse kenenkään sitten kadehtia minua. Oma ulkonäkönikin on jo parhaat päivänsä nähnyt vaikka miten vahaisin ja kiillottaisin. Ap

Miten sulla ei ole edes ajokorttia vaikka olet tuon ikäinen? Et sinä ilman sitä pärjää siellä, auto on pakollinen.

Mitäs minä sillä? Ei täällä Helsingissä ole ollut koskaan tarvetta ajokortille. Ap

Vierailija
27/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin auto siis on pakollinen? Oletetaan, että muuttaisin nyt vaikka sinne Puolangalle sitten. Kyläkeskuksen tuntumaan. Kävelymatkahan siellä olisi ruokakauppaan, postiin, terveysasemalle, päiväkotiin, kouluun ym. Jos olisi tarve käydä Oulussa, niin bussi kulkee. Onhan minulla nytkin kilsa ruokakauppaan. Ap

Vierailija
28/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuneena ja nykyisenä helsinkiläisenä itselle olisi henkisesti helpompi muuttaa ulkomaille kuin jonnekin korpeen missä ei ole mitään. 

Vierailija
29/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pielavedellä on lupsakoita savolaispoikamiehiä jotka ottavat sinua ilolla vastaan.

Vierailija
30/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäisyydet mitataan noilla leveyksillä 50km+ eikä julkinen kulje niinkuin täällä, jos ei autoa ja ajokorttia ole, vaihtoehto on isompi kaupunki hyvillä julkisillä. Lapsi sairastuu vakavasti viikonloppu-iltana, ajatko taksilla 120km lähimpään 24h päivystykseen?

Vierailija
31/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin auto siis on pakollinen? Oletetaan, että muuttaisin nyt vaikka sinne Puolangalle sitten. Kyläkeskuksen tuntumaan. Kävelymatkahan siellä olisi ruokakauppaan, postiin, terveysasemalle, päiväkotiin, kouluun ym. Jos olisi tarve käydä Oulussa, niin bussi kulkee. Onhan minulla nytkin kilsa ruokakauppaan. Ap

Ei kaikilla köyhillä ole varaa autoon maallakaan. Sitten kun tarve olisi, kuljetaan bussilla tai pyydetään kaverilta kyytiä. 

Vierailija
32/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomussalmella tarvitset auton liikkumiseen. Ainakin poispäin sieltä. 

Vierailija
33/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sinua vanhempi ja lapseton helsinkiläinen akateeminen työtön. Muutin syksyllä keskisuurta pienempään maalaiskaupunkiin. Oman alani töitä täällä varmaan olisi, mutta minä olen niihin liian vanha. Paperilla siis, ja vain työnantajien mielestä. Muille aloille en pääse monestakin syystä.

Asunto on tosi kiva ja koko tienoo on rauhallinen. Puhdasta ilmaa riittää täällä kaupungin mäntymetsien laitamilla. Ihmisiin en ole tutustunut, eikä niin väliäkään.

Palaan kotiin Helsinkiin, jos saan lottovoiton eli saan valita elämäntyylini mieleni mukaan enkä rahapulan mukaan. Todennäköisesti siis joko jään tänne tai muutan vielä vähän kauemmaksi, järvi-Suomeen.

Vierailija
34/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäisyydet mitataan noilla leveyksillä 50km+ eikä julkinen kulje niinkuin täällä, jos ei autoa ja ajokorttia ole, vaihtoehto on isompi kaupunki hyvillä julkisillä. Lapsi sairastuu vakavasti viikonloppu-iltana, ajatko taksilla 120km lähimpään 24h päivystykseen?

Sairastuu vakavasti? Tilaan silloin ambulanssin. Eikö kaikki tee niin, jos oikeasti vakava äkillinen sairastuminen on kyseessä eikä ole autoa käytössä? 

Mutta joo, on sinulla pointtia tuossa silti. Eli viisaampaa olisi muuttaa johonkin, josta on alle 50 kilsaa sairaalaan. Ehkä Kempele? Ap

Vierailija
35/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo päivystävä sairaala tuntuisi itselleni kynnyskysymykseltä. Yli  100km ajeltava sairaan lapsen kanssa kelissä kuin kelissä tarvittaessa.

Kyllä te olette sankareita maalaisserkut!

Vierailija
36/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 56-v työttömäksi jäätyäni isohkosta kaupungista pieneen tuppukylään töihin. Pakkasin kimpsut ja kampsut ja lähdin. Uusi työ ei ollut sitä mitä olin aikaisemmin tehnyt, suurin piirtein koulutusta vastaavaa kuitenkin. Kämppä vaihtui isosta rivitaloasunnosta pieneen kaksioon hissittömän talon ylimmästä kerroksesta. Mieluummin kuitenkin itseni elätän tuppukylässä kuin elän tukien varassa pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
37/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuu vakavasti? Tilaan silloin ambulanssin. Eikö kaikki tee niin, jos oikeasti vakava äkillinen sairastuminen on kyseessä eikä ole autoa käytössä? 

Mutta joo, on sinulla pointtia tuossa silti. Eli viisaampaa olisi muuttaa johonkin, josta on alle 50 kilsaa sairaalaan. Ehkä Kempele? Ap

Se ambulanssi ei välttämättä tule. Hätäkeskuspäivystäjällä on kaikki valta asiassa ja onhan tässä ollut useampikin tapaus, että potilas on kuollut kun ambulanssia ei ole pyynnöistä huolimatta lähetetty.

Vierailija
38/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupaikkakunnilla ei kyllä muita akateemisia juurikaan löydy. Hyvällä tsägällä voisit kyllä päästä kunnalle töihin, siellä pienet palkat mutta rauhaisa ja leppoinen työtahti.

Vierailija
39/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti kuolet tylsyyteen kun olet paikallisella kiskalla katselemassa 70v ukkojen kanssa tottenhamin peliä ja vakioveikkausta.

Täähän olis mun unelma. Harrastan itse vakioveikkausta, en kyllä ole Spurs-fani, mutta kävis

Vierailija
40/172 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin jotain pikkukaupunkia tai keskisuurta kaupunkia, sopisi varmasti paremmin elämäntilanteeseen. Katso esim Vaasa ja Suvilahden asuinalueen hintoja, hyvinkin kohtuulliset, ja bussit kulkee. Vasa on noin 60 000 asukkaan kaupunki, joten pienempi kulttuurishokki helsinkiläiselle kuin joku Pielavesi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän