Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä minulle käytännössä käy, jos muutan esim. Pielavedelle, Ylivieskaan tai Suomussalmelle?

Vierailija
19.02.2024 |

Taustaksi: Olen akateemisesti koulutettu työtön 45-vuotias nainen Helsingistä. Työuraa ja työkokemusta on takana vain omalta alalta. Viimeisin määräaikainen projekti kun loppui, niin sen jälkeen olen ollut jo yli vuoden työtön. Lapsia on kaksi, iät 5 ja 8. Ajokorttia ei ole eikä paljoa varallisuutta. Fyysinen terveys ei ole ihan kunnossa, henkinen on. Pystyn kuitenkin fyysisen terveyden puolesta kaikenlaisiin toimistotyyppisiin töihin enkä oleta, että ne olisi omalta alalta, jos minut vain palkattaisiin johonkin. Nostelu, kumartelu ym on kielletty, mutta istumatyössä se ei ole ongelma.

Olen miettinyt jos muuttaisin halvemman asumisen perässä jonnekin ihan muualle päin Suomea, pikkupaikkakunnalle. Miten minun oikeasti käytännössä silloin kävisi? Lapsille olisi tietenkin ihan ok päiväkoti ja koulu siellä. Varmasti ihan kivan kodinkin saisi ja uusia ystäviäkin. Mutta mitkä olisi työnäkymät? Vai uudelleenkouluttaisiko työkkäri? 

Kommentit (172)

Vierailija
1/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit varmaan veronmaksajain piikkiin uudelleenkouluttautua lähäriksi ja sitten olla siellä Suomussalmen tk-vuodeosastolla töissä.

Vierailija
2/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit varmaan veronmaksajain piikkiin uudelleenkouluttautua lähäriksi ja sitten olla siellä Suomussalmen tk-vuodeosastolla töissä.

En usko, että minua uudelleenkoulutettaisiin lähäriksi, kun on selässä, polvissa ja olkapäissä sellaista kulumavikaa, että lääkäri on kieltänyt työn, jossa pitää nostella tai kumartua. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat Pielan, Vieskan tai Suomuksen? Ylivieska on Pohjois-Pohjanmaalla. Näyttää olevan joki vieressä. Pielavedellä on järveä kartalla. Suomussalmella iso vesi. Ehkä niissä on jotain tutkittavaa.

Vierailija
4/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti kuolet tylsyyteen kun olet paikallisella kiskalla katselemassa 70v ukkojen kanssa tottenhamin peliä ja vakioveikkausta.

Vierailija
5/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat Pielan, Vieskan tai Suomuksen? Ylivieska on Pohjois-Pohjanmaalla. Näyttää olevan joki vieressä. Pielavedellä on järveä kartalla. Suomussalmella iso vesi. Ehkä niissä on jotain tutkittavaa.

Nuo oli vain esimerkkejä pikkupaikkakunnista, joissa oletan olevan halpoja asuntoja. Mikä vain muukin vastaava käy, kunhan asuminen on edullista. Ap

Vierailija
6/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ei saa ystäviä, vain ihmisiä jotka ovat kateellisia siitä jos vahaat autosi ja se kiiltää.

Vierailija
7/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sulle öyhötetään, et sun pitää muuttaa työn perässä isommalle paikkakunnalle. 

Vierailija
8/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä ei saa ystäviä, vain ihmisiä jotka ovat kateellisia siitä jos vahaat autosi ja se kiiltää.

Onneksi minulla ei ole autoa eikä edes ajokorttia, niin ei tarvitse kenenkään sitten kadehtia minua. Oma ulkonäkönikin on jo parhaat päivänsä nähnyt vaikka miten vahaisin ja kiillottaisin. Ap

Vierailija
9/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten sulle öyhötetään, et sun pitää muuttaa työn perässä isommalle paikkakunnalle. 

Niin no täällä Helsingissä olen ikäni asunut ja työttömän ura näyttää täälläkin vain urkenevan, että siinähän öyhöttävät. Ap

Vierailija
10/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Puolanka. Ihan hauskoja juttuja TikTokissa. Oli niillä ainakin open hommia tarjolla, jos oikein muistan 😅

Vierailija
11/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Oulu? Täällä on kuitenkin vuokra-asuntoja suht edullisesti. Itse asun vuokralla kerrostalo kolmiossa lapseni kanssa, vuokra on vähän alle 700e/kk. Rauhallinen taloyhtiö ja asuinalue, keskustaan n.5 kilsaa, palvelut vieressä ja hyvä julkinen liikenne. 

Saman tasoisia ja hintaisia vuokra-asuntoja on useissa kaupunginosissa Oulussa, toki osalla niistä on aika huono maine.  

Vierailija
12/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pielavedellä tuskin pelkoa töistä jos ei autoa, kylä kuihtunut.  Viime kesänä kaksi yötä olin vaunulla.  Suomussalmi suht virkeä, Ylivieskassa en ole käynyt yli kymmeneen vuoteen.  Suomi on tullut näin yleisesti aika tarkkaan koluttua, parikymmentä vuotta matkailu-autolla ja vaunulla.  

Vierailija
13/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pielaveden lukio saattaa loppua. Aika pienet lapset sulla vielä. Jokin Ylöjärvi Tampereen kupeess? Entä Kuopio? Kouvola?

Vierailija
14/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pielavesi on syvältä anuksesta

Unohda paska savo

Vierailija
15/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs Puolanka. Ihan hauskoja juttuja TikTokissa. Oli niillä ainakin open hommia tarjolla, jos oikein muistan 😅

Puolanka käy kyllä! Opettaja en ole eikä minun alan aineenopettajia ole olemassakaan kouluissa, mutta miksipä ei, jos minut palkkaisivat opeksi. Epäilen kyllä vähän, sillä ominaisuuteni ei taida olla siihen työhön ihan parhaat, mutta eihän sitä ikinä tiedä! Voisikohan pisteeni nousta, jos tekisin tiktokkiin heille vastavideon, että pädäm pädän tsägä tsägä palkataa tämä stadilainen työtön ikääntyvä friidu opettajaksi teille, hulabaloobalai? Ap

Vierailija
16/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä ei pessimisti pety.  Taisi siellä olla jopa uusi ABC huoltamo jos en väärin muista.

Vierailija
17/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai 45-vuotiaat oo kulahtanut?mä oon 46 ja en ole kulahtanut.  Ikänäkökin meni naapurille ..

Vierailija
18/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pielaveden lukio saattaa loppua. Aika pienet lapset sulla vielä. Jokin Ylöjärvi Tampereen kupeess? Entä Kuopio? Kouvola?

Kuopiossa ei asuminen kai ole kovin halpaa.

Vierailija
19/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivieska on pieni kasvuihme ja mm. palvelualan työpaikkoja riittää. Jos aloituksessa oli tarkoitus rinnastaa Ylivieska Pielaveteen ja Suomussalmeen, niin väärin meni.

Vierailija
20/172 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai 45-vuotiaat oo kulahtanut?mä oon 46 ja en ole kulahtanut.  Ikänäkökin meni naapurille ..

En ole pahasti kulahtanut. Vähän vain. Ap