Mitä tehdä, kun asuu halvassa omistusasunnossa (talossa), jossa korkeat asumiskulut, ja asumistuki poistuu?
Kommentit (94)
Vi ttu mitä urpoja,menkää saa tana töihin niin muutkin tekee,ei tarvii rutistaa no
Vierailija kirjoitti:
Kahden omistusasujan kannattaa muuttaa toistensa luokse vuokralle, eli siis vaihtaa asuntoja, niin tuet pyörii.
Ei jatkossa pyöri, sillä hallitusohjelman mukaan tehdään lakiesitys, että omaisuus alkaa estää asumistuen saamisen.
Moni lapsiperhe haluaisi omakotitalon kasvualueilta ja kyllä yksinasuvat isossa taloissa pitäisi myydä talonsa.
Tuttu asuu yksin kolmikerroksisessa vanhassa omakotitalossa. Muitakin löytyy. Jos haluaa tilaa niin kyllä kustannukset pitää maksaa itse.
Mistä ne korkeat asumiskulut muodostuvat ap? Kuinka isoja ne ovat?
Suosittelen pienentämään niitä kuluja. Laske jo nyt että kannattaako asuntoon laittaa rahaa vai ei. Tavallaan on älytöntä että asumistuella rahoitetaan asuntoja jotka tulevat nykyisen asukkaan jälkeen homehtumaan pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaa asuntoon tai taloon, johon itsell on varaa. Eli myy tai vuokraa nykyisen.
Ei tätä mökkiä kukaan huoli. Terveisiä maalta.
Lahjoita valtiolle ja muuta vuokralle.
Voi luoja miten tyhmä olet, lahjoita valtiolle?, milloin valtio on ottanut vastaan lahjoituksena ihmisten asuntoja? Hullu olet, varmaan olet persu kun olet noin ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Kahden omistusasujan kannattaa muuttaa toistensa luokse vuokralle, eli siis vaihtaa asuntoja, niin tuet pyörii.
Tämä on ensimmäinen konkreettinen ratkaisuehdotus jonka olen kuullut. Ei ehkä pitemmän päälle tämäkään toimi, kun vuokratulot ovat pääomatuloa.
Ei kukaan osta syrjäkylien vanhoja omakotitaloja. Ne palvelevat nykyisiä asukkaita eikä kukaan huoli niitä sen jälkeen. Kohta sitä omakotiasumista ei tueta ja sitten osa muuttaa vuokralle, ne joiden on vain pakko.
Muuttofirmoilla menee kohta lujaa. Eikö nyt kannattaisi hakea töitä muuttofirmoista? Voisi olla tarvetta muutamille työntekijöille lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ensimmäinen konkreettinen ratkaisuehdotus jonka olen kuullut. Ei ehkä pitemmän päälle tämäkään toimi, kun vuokratulot ovat pääomatuloa.
Hallitusohjelmassa asumistuki muuttuu sellaiseksi, että jos omaisuutta oli yli 10 000, niin tuki alkaa laskea. 50 000 omaisuudella ei saa tukea tulevaisuudessa enää ollenkaan. Tuohon ei lasketa omassa käytössä olevaa kiinteistöä, mutta sitten kun vuokraat sen ulos, niin lasketaan! Päälle ne vuokratulot. Jos joka kuukausi tulee vaikka 400 euroa vuokratuloa, niin varmaan näkyy tuissa. Enkä usko, että saat mitään tukia esim. kiinteistöveron maksamiseen tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan osta syrjäkylien vanhoja omakotitaloja. Ne palvelevat nykyisiä asukkaita eikä kukaan huoli niitä sen jälkeen. Kohta sitä omakotiasumista ei tueta ja sitten osa muuttaa vuokralle, ne joiden on vain pakko.
Muuttofirmoilla menee kohta lujaa. Eikö nyt kannattaisi hakea töitä muuttofirmoista? Voisi olla tarvetta muutamille työntekijöille lisää.
Noinkohan niillä on varaa siellä muuttofirmoista palveluita ostaa? Olen ollut elämäni aikana hyvin monessa muutossa mukana ja hyvin varakkaitakin kavereita. Muuttofirmoilta on vuokrattu vain laatikoita. Ja autovuokraamoista pakuja.
Sain itsekin perinnöksi pienen yksiön. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja mitoitin budjettini juuri näihin kuluihin. En jaksa muuttaa kaupungista pois.Haluaisin rauhassa kuntoutua työkykyiseksi, mutta ilmeisesti Petsku haluaa, että muutan lähikuntaan, ostan auton ja myyn tämän alihinnalla kookoomussijoittajalle paniikissa. Saan pientä asumistukea. Onko tämä todellakin niin epäreilua, että heikossa asemassa oleva voi asua synnyinkaupungissaan lähellä läheisiään.
Tulee taas niin hemmetisti lisää työllisiä ja julkinen talous paranee kohisemalla -not.
Nyt sitten heräsit itseäsikin kohtaavaan todellisuuteen. Todennäköisesti vielä pari kuukautta sitten keulit ajatuksella, että asumistuet pois. Niin. Eihän se sitten enää olekaan ihan niin kivaa, kun se heikennys koskee itseä. En tiedä, mitä sinun pitäisi tehdä, ja jos suoraan sanon ei edes kiinnosta. Olisit miettinyt seuraamuksia ennakkoon, ennenkuin menit äänestämään.
Ap mistä koostuvat ne "korkeat" asumiskulut?
Vierailija kirjoitti:
Sain itsekin perinnöksi pienen yksiön. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja mitoitin budjettini juuri näihin kuluihin. En jaksa muuttaa kaupungista pois.Haluaisin rauhassa kuntoutua työkykyiseksi, mutta ilmeisesti Petsku haluaa, että muutan lähikuntaan, ostan auton ja myyn tämän alihinnalla kookoomussijoittajalle paniikissa. Saan pientä asumistukea. Onko tämä todellakin niin epäreilua, että heikossa asemassa oleva voi asua synnyinkaupungissaan lähellä läheisiään.
Tulee taas niin hemmetisti lisää työllisiä ja julkinen talous paranee kohisemalla -not.
Mitä ihmettä sönkötät?
Sinä omistat nyt yksiön. Muuta siihen asumaan, siinä on hyvin pieni yhtiövastike, asut halvemmalla kuin vuokrakodissasi. Jollet halua, voit myydä sen ja maksella asumiskulujasi saamillasi myyntituloilla.
Monet ovat tosiaan täällä palstalla halunneet, että asumistuet pois. Nyt sitten se ei olekaan niin kivaa. Mutku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan reilua että näin käy. En minäkään omista omaa asuntoa, niin miksi sun pitäisi saada yhtään mitään tukea?
Ei kannata olla kateellinen. Oikeasti tämä tönö ei ole juuri minkään arvoinen. Olen perinyt tämän vanhemmiltani ja kuvittelin että tässä pystyn asumaan loppuelämäni.
En nyt ihan koko ketjua lukenut, mutta mikä siinä asunnossa maksaa niin paljon, ettet kykene asumaan ilman asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on aivan järjetön, että omistusasuntoon saa tukea. Omakotitalossa ainakin voi itse vaikuttaa asumisen kustannuksiin ja hataran talon korjaamista voi harrastaa ja jättää muut harrastukset vähemmälle.
Useimmille oman asunnon hankkineella on kuitenkin tarve selvitä ihan itse kustannuksista ja hävettää edes ajatella, että hakisi yhteiskuntaa apuun.
Kerrankin järkevä kannanotto. Ei todellakaan pidä meidän( veroilla) kustantaa kenenkään omistusasumista ja omaisuuden kasvattamista ja sen pysymistä. Älkää sotkeko asuntosijoittajia tähän. Asuntosijoittajat ovat eri asia ja korvaavat kunnallisia ja muiden yhteisöjen ylläpitämiä vuokra- asuntoja. Jokainen joka hankkii omistusasunnon luulisi laskevan sen varaan että kykenee hoitamaan kaikki kulut itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy asunto jos sulla ei riitä rahat siihen ilman tukia. Yksinkertaista.
Jos ap sai tähän omistamaansa asuntoon tukia vaikka 150 e/kk, niin onhan se kokonaistaloudellista, että ap muuttaa vuokralle ja saa asumistukea 300 e/kk. Ite maksan tästä mielellään. Not.
Jos saa myymästään talostaan vaikka 20000 -50000 €, niin silloin voi aika monta kk maksella sitä vuokra-asuntoa tuolla tuotolla.
Tai sitten ottaa lainaa ja investoi esim. maalämpöön, aurinkopaneeleihin, jotta saa asumiskulut pienemmiksi.
Ap voi jatkaa asumista nykyisessä vuokra-asunnossaan ihan vapaasti. Jos asumistuki loppuu asunnon omistamisen takia, niin ap sitten vain myy yksiön pois. Sitten hän käyttää siitä saadurmyyntitulot vuokranmaksuun. Kun ne omat rahat ovat aikanaan loppu, hän voi taas saada tukea.
Ongelma taitaa olla, että ap haluaisi sekä omaisuutensa että asua ilmaiseksi muiden veronmaksajien kustantamana.
Kun omistusasuja myy asunnon, niin sehän katsotaan tuloksi se myyntitulo. Ei sitten saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Voiko ap tehdä remontin, jolla asumiskustannukset alenevat? Onko suora sähkölämmitys? Alempi lämpötila, puulämmitys tai erityisesti aurinkopaneelit katolle? Kylmävuotojen tiivistäminen, eristyksen parantaminen?