Miten halvempiin asuntoihin muuttaminen käytännössä toimii?
Nyt kun asumistuen määrää pienennetään ja ihmisten on muutettava halvempiin asuntoihin, niin missä niitä halpoja asuntoja on, ja onko siellä mahdollisuus työllistyä?
Jos vaikka yh-lapsineen asuu helsinkiläisessä lähiössä tonnin vuokra-asunnossa, ja pitäisi saada 300 euroa halvempi asunto, ainoa vaihtoehto on muuttaa maaseudulle johonkin puolityhjään kylään puolihomeiseen taloon jos sellaisen vuokralle saisi. 300 euron säästö yhteiskunnalle maksaa sitten lasten koulukuljetuksen kirkonkylän koululle? Ja yh ei voi vastaanottaa työtä, koska maaseudulla julkiset eivät kulje ja autoa ei ole vara ostaa ennen työn alkamista. Jos sittenkään.
Yllä on sentään jonkinlainen ratkaisu hengissä pysymiseen, mutta onko siis tarkoitus, että yhteen ja samaan kolmioon muuttaisi esim. kaksi perhettä, jotta kulut saadaan pienemmäksi? Mitä tapahtuu kaikille niille tyhjentyneille asunnoille, joista on muutettu ahtauteen tai veneen alle?
Vai onko ihan tosissaan jossain odottamassa halpojen asuntojen reservi, mihin tulisi muuttaa?
Kommentit (192)
Miten kodittomien yömajasta pystyy kulkemaan työssä tai osa-aikatyössä?
Samalla tavalla kuin omasta kodistakin. Jalat ovat hyvä apuväline siihen tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani toimi näin:
Katselin netistä sopivalla hintatasolla ja sijainnilla olevia asuntoja. Kävin parissa asuntonäytössä ja jälkimmäisessä niistä allekirjoitin vuokrasopimuksen. Muutin kuukauden päästä. Muuttofirma maksoi 50€.
No sulla ei oo ollut paljoa muutettava,Satun tietämään muuttoyritysten hinnat ja hyvin tarkasti.
Miksi olisi pitänyt olla paljon muutettavaa? Eikö ollennaisinta ollut se vuokran allennus eikä se, paljonko minulla oli tavaraa?
Olet ilmeisesti nuori.mutta kun on ollut vuosikymmeniä töissä ,niin sitä muutettavaa kertyy vaikka luopuisikin osasta tavarasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsit vapaan asunnon ja allekirjoitat vuokrasopimuksen. Irtisanot nykyisen asunnon. Haet kelasta tai sossusta muuttoavustusta. Kannattaa alkaa pakkaamaan jo nyt, voi tulla kiire pakata.
Irtisanomisaika vuokralaisen puolelta on 1 kk. Ei ole vielä kiire.
Hyvin ehtii muuttamaan ennen kuin maaliskuu loppuu 👍 lähes 40 päivää aikaa. Ja jos ei ehdi, niin rahallahan siitä selviää. Eihän se ole kuin joku 100-150€ enemmän mitä keskimäärin menee omaan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin netistä sopivalla hintatasolla ja sijainnilla olevia asuntoja. Kävin parissa asuntonäytössä ja jälkimmäisessä niistä allekirjoitin vuokrasopimuksen. Muutin kuukauden päästä. Muuttofirma maksoi 50€.
Tuo muuttofirma ei ole kauaa pystyssä.
Päivän naurut ennen nukkumaanmenoa! Kiitos tästä!
Mitä hauskaa tuossa oli? 50€/tunti on ainakin täällä maakunnissa ihan normitaksa muuttofirmoilla. Ja hyvin ovat pystyssä. t. eri
50 euroa tunti, vai 50 euroa yksi muutto? Kuule kyllä siinä pieni ero on! Joillekin miljoonan ja miljardin välinen ero ei ole selvä! Heille on ilmeisesti aivan sama onko lompakossa euro vai tuhat euroa!
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla kuin omasta kodistakin. Jalat ovat hyvä apuväline siihen tarkoitukseen.
Joopajoo ja onko niitä kodittomien yömajoja joka kaupungissa? No kuule ei ole.satun tietämään näistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulla ei oo ollut paljoa muutettava,Satun tietämään muuttoyritysten hinnat ja hyvin tarkasti.
Miksi olisi pitänyt olla paljon muutettavaa? Eikö ollennaisinta ollut se vuokran allennus eikä se, paljonko minulla oli tavaraa?
Olet ilmeisesti nuori.mutta kun on ollut vuosikymmeniä töissä ,niin sitä muutettavaa kertyy vaikka luopuisikin osasta tavarasta.
Nuori on suhteellinen käsite. Voit itse päättää, onko 40v mielestäsi nuori. Miksi muuten ajattelet, että työssäkäyminen pakottaa hamstraamaan järjettömiä määriä tavaraa? Varsinkaan jos asuu yksin niin kuin minä ja työvaatteet saa firman puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap:n tapauksessa olisi ensin parasta ottaa lapset huostaan, kun ap ei niitä viitsi itse elättää vaan loisii veronmaksajien kustantamilla tuilla.
Jossa tapauksessa veronmaksajien maksama summa ainakin kolminkertaistuisi. Sinähän se ruudinkeksijä olet.
Eikö sinua huoleta lapset lainkaan? Mistä tiedät mitä tuokin loinen keksii lapsilleen tehdä?? Vileda moppia ja vaikka mitä. Vastuuton vanhempi on aina epäilyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tukia menettää 300e eikä viitsi edes pikkutöitä etsiä, et vois tienata sen 300e kk, nii ei voi mitään. Kannattaa lakata syömästä.
Eipä onnistu ,sillä leikkuri leikkaa toisesta päästä .pikkuhommilla ei pääse leikkureita pakoon ,vaan täytyisi saada reippaasti tunteja joka viikolle.itse en ole työtön mutta olen perehtynyt asiaan ja huomasin että osa-aikatyötä tekevät ovat todella pahoissa ongelmissa kun leikkaukset alkavat.tulee häätöjä ,luottotietojen menetyksiä ,eikä auta vaikka asuisikin yksiössä jossa vuokra on reilu 500 e/kk .herää kysymys että jos joutuu muuttamaan noin 100euroa halvempaan niin kuinka paljon maksaa linja- auto liput kymmenien kilometrien päästä osa-aikaisten työhön ? Rahaa ei ole yhtään enempää vaan vähemmän .eli siinäpä sitä onkin taas.juu joo tiedetään että hommatkaa toine
Ruokakaupassakin voi käydä vaikka vapaapäivänä. Elämäntilanne mikä tahansa, pitää laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä. Se miten ne hallitsee, onko liian vaivalloista ja vaikeaa, riippuu ihan jokaisesta itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hauskaa tuossa oli? 50€/tunti on ainakin täällä maakunnissa ihan normitaksa muuttofirmoilla. Ja hyvin ovat pystyssä. t. eri
50 euroa tunti, vai 50 euroa yksi muutto? Kuule kyllä siinä pieni ero on! Joillekin miljoonan ja miljardin välinen ero ei ole selvä! Heille on ilmeisesti aivan sama onko lompakossa
Tuntihan tuossa luki. Suosittelen paluuta peruskouluun, jos et tuon paremmin lukea osaa. Firmat veloittavat aina tuntitaksalla, koska muutto voi kestää mitä tahansa väliltä 30min-12h. Ulkomaille muutto jopa enemmän kuin 12h. Tyypillisesti veloitetaan vielä niin, että jokainen alkava tunti veloitetaan täydellä taksalla eli hintaa tulee 100€ vaikka muutto kestäisi 1h10min. Tuo, joka mainitsi hinnan olleen 50€, kertoi muuttaaneensa 500m päähän. Siihen tuskin meni edes täyttä tuntia ammattilaisilta. Varsinkin, kun tavaraa oli ilmeisen vähän.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo ja onko niitä kodittomien yömajoja joka kaupungissa? No kuule ei ole.satun tietämään näistä asioista.
Joopajooo. Miksi jankkaat jostain yömajoista, kun ketjun aiheena on halvemaan VUOKRA-asuntoon muuttaminen? Et kai nyt ottanut jotain satunnaista heittoa tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se toimi mitenkään! Hallitus on pölhö ja ajaa ihmiset kadulle!
Vaikka se halvempi asunto löytyisikin, niin muuttoon tarvitaan kallis muuttofirma ja vuokratakuut, eikä sellaisiin extra-rahoihin ole varaa työttömällä tai osa-aikatyöläiselläkään, koska heillä ei ole varaa edes nykyasunnon kuluihin asumistuen alentamisen jälkeen.
Muuttaa voi myös ilman muuttofirmaa, peräkärryä saa halvalla vuokrata . Tosin voihan se olla raskasta ja työlästä,ja aikaakin voi mennä pari päivää. Me tehtiin noin,ja hyvin selvittiin.
Ei taida pari muuttopäivää riittää siihen, että työntää peräkärryä pitkin valtatien vartta Kontulasta Kouvolaan.
Huumori kukkii täällä! Vaikeista ajoista selvitään hyvin, jos huumoria löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Kun on ensin valvonut puoli yötä ja kuunnellut viiden ihmisen kuorsausta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 60-vuotias eikä muutettavaa ole kertynyt mitenkään paljoa. Erikoinen ajatus, että vuosikymmeniä töissä käyminen jotenkin mystisesti toisi tavaraa kotiin. Kyllä ne pitää ihan itse ostaa. Eikä kaikilla ole tarvetta ostella turhaa roinaa nurkkiin pyörimään.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 euroa tunti, vai 50 euroa yksi muutto? Kuule kyllä siinä pieni ero on! Joillekin miljoonan ja miljardin välinen ero ei ole selvä! Heille on ilmeisesti aivan sama onko lompakossa
Olen tehnyt pimeänä 40€ tunti plus 0,50 senttiä kilometri. Edellyttää, että kaikki on pakattu valmiiksi. Jos asiakas itse kantaa kamat autoon ja purkaa määränpäässä niin hinta on tuo, mutta muuten tulee 20€ lisähinta apumiehelle. Vain käteiskauppa. Cash only. 4 vuoden kokemuksella. Tehnyt jo satoja muuttoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on ensin valvonut puoli yötä ja kuunnellut viiden ihmisen kuorsausta!
Juuri niin. En minäkään voi jäädä kotiin makaamaan, vaikka mies kuorsaa ja lapsi huutaa painajaisiaan. Kyllä pitää mennä töihin, vaikka olisi valvonut melkein koko yönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: Mistä sitä kertyy, jos itse ostaa vain välttämättömät ja nekin sillä taktiikalla, että uusi ostetaan vasta kun vanha menee rikki? Itse olen päälle 50v ja asun 26m2 yksiössä. Ei tänne edes mahtuisi paljoa irtotavaraa. Enkä sitä kyllä millään tasolla kaipaakaan, vaikka olen ollut töissä kohta 30v.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa todellakin sitten muuttaa sieltä tonnin kämpän lähiöstä. Sulla on sellanen kuva, et kehä 3 ulkopuolella kaikki on homeisia ja lahoja asuntoja. Vantaalla on kolmio 740e kk. Espoossa 787e kk (halvempi ku tonni) . Espoossa 499ekk. Esimerkkejä mitä nyt äkkiseltään katsoin. Kolmioita kaikki... Vähän kun kattoo sen hesan lähiön ulkopuolelta. Vois vaikka esim. Jyväskylässäkin voi olla halvempiakin, en oo kattonu. Mut ei sitä hyvä ihminen keskelle metsää tartte muuttaa. Ja mahdollisuus löytää töitäkin, jos sieltä hesan lähiöstä niitä ei löydy.
Asun Vantaalla ja voi olla melkoinen asuinalue, jossa kolmion vuokra 740€/kk. Kyllä täällä yleisesti lähemmäs tonnin on kolmiot. Toki on myös huonoja lähiöitä, minne kukaan täysjärkinen ei muuta. Ja sitten on esim. Tikkurila, jossa yksiöstä on lähemmäs tonnin vuokra.
Mitä väliä sillä on missä työttömät asuu kakaroineen? Asukoot siellä missä heillä on varaa asua. Ei jokin asuntovaunukaan mikään huono ratkaisu ole. Kaasulämmitys sopii hyvin heidän kaltaisilleen. Nykyään vaunuissa on jopa suihkut ja uunitkin ihan vakiona. Leirintä alueilla on hyvin tilaa
Jossa tapauksessa veronmaksajien maksama summa ainakin kolminkertaistuisi. Sinähän se ruudinkeksijä olet.