Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Laaja tutkimus seurasi tuhansia naisia sikiöajoista yli 30-vuotiaiksi - paljastui huolestuttava kehitys

Vierailija
19.02.2024 |

Naisten ylipaino ja sairaudet ovat lisääntyneet viime vuosikymmenten aikana.

Toinen huolestuttava seikka on naisten ylipainon lisääntyminen. Tuloksista käy ilmi, että naiset ovat kaksi painoindeksiyksikköä painavampia verrattuna aikaisempaan tutkimukseen, jossa oli mukana vuonna 1966 syntyneitä naisia.

Lähes puolella naisista oli jonkinlainen krooninen sairaus. Se oli aika yllättävää. Puhutaan kuitenkin vasta vähän yli 30-vuotiaista ihmisistä, kertoo Piltonen.

https://yle.fi/a/74-20074394

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät liiku nykyään ja syövät koko ajan sipsejä ja muita herkkuja. Eipä tarvitse ihmetellä miksi ei miestä löydy. Kuka haluaisi seurustella virtahevon kanssa.

Mulla ei ole tuota ongelmaa. Mulla on mies. 

Ei jokainen mies kovin kauaa katsele naisen lihomista.

Mies lähteköön sitten jos haluaa. Kroppaani ei yksikään mies hallitse, ei myöskään elämääni

Niin, ei sitä miestä tarvitse edes käskeä, se lähtee ilmankin.

Toki sinulla on valta hallita kroppaasi ja niin varmaan teetkin. Mutta herää kysymys, että oletko kykenevä halitsemaan näinkin valtavan kokoista kokonaisuutta.

Elämäsikin voit pitää omanasi. Ei oikeastaan ket

Huh, että jollakin on paha olla itsensä kanssa. 

Eri 

Vierailija
62/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiselle ei ole luonnollista olla laiha ja liikunnallinen, jos kaikkea on yltäkylläisesti tarjolla helposti saatavilla.

Joten ollakseen "oikean"mallinen, täytyy taistella luonnollista itseään vastaan koko ajan.

Tämä saattaa pitemmän päälle käydä haitaksi mielenterveydelle.

Höpöhöpö. Ihminen on luotu liikkumaan eikä syödä tarvitse kuin silloin kun on nälkä. Ei se vaadi mitään taistelua. Olen jo 40v täyttänyt eikä ylipainosta tietoakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin kilpirauhaseen vajaatoimintaan 14-vuotiaana ja 49 kiloa painavana. Nykyään olen bmi 27 kolmekymppinen. Joku voisi tietysti ajatella, että olen elintapasairas, vaikka tosiasiassa krooninen sairaus ja ylipaino minulla eivät liity toisiinsa kuin korkeintaan niin, että matalakulutuksisella perusaineenvaihdunnalla lihoo herkemmin.

Vierailija
64/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työikäisistä 2054-vuotiaista miehistä 65 prosenttia ja naisista 49 prosenttia oli painoindeksin mukaan ylipainoisia tai lihavia vuonna 2020. Vuonna 2018 ylipainoisia tai lihavia miehistä oli 59 prosenttia ja naisista 45 prosenttia. Ylipaino ja lihavuus oli yleisintä 5574-vuotiailla, vaikka tässä ikäryhmässä ei havaittu muutosta ylipainoisten määrässä.Ikäryhmän miehistä 70 prosenttia ja naisista 63 prosenttia oli ylipainoisia tai lihavia vuonna 2020.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/69911785/yha-useampi-tyoikainen-on-ylipa…

Vierailija
65/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, seurattiinkohan ihan luvalla? Ja minkäköhänlaisia menetelmiä käytettiin seurannassa? Jos kovin tiiviisti seurattu elämää, eikä ole henkilön suostumusta niin wau mikä kohu! Jotain seurantalaitteita, siruja, ties mitä rutiinileikkausten lomassa. "Näin se sydän lyö..." Huoh mitäköhän kaikkea seurattu. Antaisin luvan tuollaiseen vain mittavaa korvausta vastaan. 

Vierailija
66/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistetaanpa fakta ja tilasto jonka mukaan suurempi osa naisista on lihavia vrt miehet. 

Ei vaan miehet ovat useammin lihavia kuin naiset. 

Transmiehiä on enemmän kuin transnaisia, ja transmiehet ovat aina todella läskejä joten vääristävät tilastoja.

Vierailija
67/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiöajot?

Vierailija
68/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Yle ja valemedia höpisevät ja rummuttavat ylipainosta, totuus asiasta on täysin päinvastainen.

Kysymys on siitä, että media manipuloi väestöä nöyryyteen talouden romahduksen, elintasonlaskun ja siitä seuraavan nälkiintymisen edessä. Median mukaan kaikki ovat liikalihavia ja joutavat laihtumaan malliin a`la Auschwitz. Tämä on silkkaa vassismia. Kansalaisten terveydestä vallanpitäjät ja media ei välitä pätkääkään, tämän näytti jo "tutkitut ja turvalliset" ja niiden aiheuttama ylikuolleisuus epidemia, joka jatkuu edelleen ja vauhti senkus kiihtyy.

Vierailija
69/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolella naisista on joku krooninen sairaus ja toisella puoliskolla mentaalipuolen ongelmia, siitä vaan valkkaamaan jätkät.

Vierailija
70/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitte?

Vierailija
71/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ylipainoinen en edes pyöreä silti en saa mistä enkä sellaista tarvitse:D ihankuin miehen takia naisten pitäis olla hoikkia ja simpsakoita:D minulle riittää että itseni takia ja terveyden takia olen normaalipainoinen. En syö karkkia,suklaata tms makeaa. Proteiinia esim kanaa ja punaista lihaa, kasviksia hedelmiä. Liikkua tosi pitäisi enemmän vaikka työn puolesta liikunkin. 

Vierailija
72/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naisten sairaudet jätetään tutkimatta, jätetty jo kymmenien vuosien ajan. Kiitos miehet! 

Vierailija
73/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"M-m-mutta body positivity! Ei lihavuus aiheuta terveysongelmia, kyse on vain patriarkaalisen sortovallan esteettisestä ihanteesta!"

Kehopositiivisuudella ei tarkoiteta tota. Vaan, että ihmiset ovat saman arvoisia kehosta huolimatta. Oli kyseessä lihavuus, laihuus tai vaikka amputoitu jalka. Ei sitä, että kielletään lihavuudesta tms. aiheutuvat terveysongelmat.

Tämän päivän kehopositiivisuushan on puhdas perversio siitä alkuperäisestä ajatuksesta. 

Aluksihan ajatus nimenomaan, että ihmiset jotka ei pysty itse asiaa muuttamaan, palovammat yms, hyväksyttäisiin siitäkin huolimatta. Ei kuten nykyään, että metreissä mitattava vyötärö on ihanaa, eikä se saa aiheuttaa kuin ylistystä muissa ihmisissä, kaikki muu on jonkin sortin fobiaa ja vihaa.

Vierailija
74/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä aina haukutaan lihavia. Mutta kun on hoikka nainen, niin haukutaan anorektikoksi, laudaksi, pojaksi jne. Koskaan ei ole hyvä :) 

Juu, miehetkin rutisee kun oon liian rasvaton muka. Toki nää kommentit on tyypeiltä, jotka itse vois laihduttaa hyvinkin 5kg.

Vierailija
75/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät liiku nykyään ja syövät koko ajan sipsejä ja muita herkkuja. Eipä tarvitse ihmetellä miksi ei miestä löydy. Kuka haluaisi seurustella virtahevon kanssa.

No eipä löydy miestä hoikallekaan naiselle kun miehet eivät uskalla lähteä selvin päin treffeille. Ihme jänishousuja.

Vierailija
76/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tuota ongelmaa. Mulla on mies. 

Ei jokainen mies kovin kauaa katsele naisen lihomista.

Joo, kyllä muakin ällöttää kun mies on lihonut parissa vuodessa noin 20kg. Käyn välillä tsekkaamassa tinderin tarjontaa...

Vierailija
77/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1,2 miljoonan aikuisen painoindeksi ylittää lihavuuden rajan (30 kg/m2). Naisista 30 prosentilla ja miehistä 27 prosentilla on lihavuutta. Lihavuus on yleisintä 4064-vuotiailla, joista joka kolmannella on lihavuutta. 

Vyötärölihavuus on vieläkin yleisempää, ja sitä esiintyy lähes joka toisella aikuisella. Vyötärölihavuuden raja-arvona pidetään naisilla yli 90 sentin ja miehillä yli 100 sentin vyötärönympärystä.

Lihavuus ja vyötärölihavuus ovat yleistyneet työikäisillä eli 2064-vuotiailla. Työikäisillä miehillä lihavuus on lisääntynyt 3 prosenttiyksikköä ja naisilla 4 prosenttiyksikköä vuoteen 2017 verrattuna. Keskimittaisen miehen paino on noussut 1,6 kg ja naisen 1,8 kg.

Vierailija
78/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino ei yllätä mutta kroonisten sairauksien määrä kyllä. Toki ne voivat olla mitä vain. Olisikin kiinnostavaa tietää mitä kaikkia kroonisia tauteja siellä on. 

Oisko kilpirauhasen vajaatoiminta, raudanpuute, anemia, masennus, ahdistusta, endometrioosi, runsaat kuukautiset, unihäiriöt? Monilla on jo tuki- ja liikuntaelimien sairautta tuosta ikäisenä.

Vierailija
79/84 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Krooninisella sairaudella ei tosin ole välttämättä mitään tekemistä ylipainon kanssa vaan voi olla esim. perinnöllinen.

Toisaalta ylipaino on merkittävä riskitekijä monille sairauksille kuten diabetes, uniapnea, verenpainetauti, ateroskleroosi ja polven nivelrikko. Pitemmän päälle terveestä ylipainoisesta tulee sairas.

Pitemmän päälle kaikista meistä tulee sairaita. Lopulta kuollaan.

🤷

Vierailija
80/84 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ollut tuota aloittajan linkkaamaa juttua nähnyt, joten kiitos siitä.

Vanhemmat sukupolvet olivat siis laihempia ja terveempiä, vaikka ruoka ja ravinto eivät olleet niin terveellisiä kuin nykyään?

No en nyt tuotakaan ihan allekirjoita. Kyllahan ihmiset nykyaan elavat paljon pitempaan ja keskimaarin terveempina. Tai sitten tama tutkittu sukupolvi aloittaa liukuman taaksepain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän