Yle: Laaja tutkimus seurasi tuhansia naisia sikiöajoista yli 30-vuotiaiksi - paljastui huolestuttava kehitys
Naisten ylipaino ja sairaudet ovat lisääntyneet viime vuosikymmenten aikana.
Toinen huolestuttava seikka on naisten ylipainon lisääntyminen. Tuloksista käy ilmi, että naiset ovat kaksi painoindeksiyksikköä painavampia verrattuna aikaisempaan tutkimukseen, jossa oli mukana vuonna 1966 syntyneitä naisia.
Lähes puolella naisista oli jonkinlainen krooninen sairaus. Se oli aika yllättävää. Puhutaan kuitenkin vasta vähän yli 30-vuotiaista ihmisistä, kertoo Piltonen.
Kommentit (84)
Krooninisella sairaudella ei tosin ole välttämättä mitään tekemistä ylipainon kanssa vaan voi olla esim. perinnöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen naisvihapläjäys tällä kertaa.
Onko siis Yle ja terveysviranomaiset naisvihamielisiä, kun kertovat sen miten asiat ovat? : O
ap
Ei.
Se on, että keräät joka ainoan artikkelin, jossa on mitä tahansa negatiivista naisista ja postaat sen tänne.
Tai se, että kun artikkelin tärkein tieto on huono naisten terveyden tunteminen ja huomioiminen lääketieteessä, sinä kumminkin poimit artikkelista vain ylipainon ja lähdet pilkkaamaan naisia ulkonäköasioista.
Ajattelet siis, että naisissa tärkeintä on että ovat nättejä, ja sama se vaikka kuolisivat epätyypillisiin sydänoireisiinsa miten sankoin joukoin. Tai sama se, ettei lääkkeet toimi oikein nai
Ei, älä nyt ajattele puolestani yhtään mitään. Sinulle, mikäli olet ap, on tärkeintä naisten ylipainoisuus ja siitä jäkättäminen.
Naiset eivät liiku nykyään ja syövät koko ajan sipsejä ja muita herkkuja. Eipä tarvitse ihmetellä miksi ei miestä löydy. Kuka haluaisi seurustella virtahevon kanssa.
Kutsuttuja oli 4500, heistä vajaa 2000 osallistui tutkimukiin. Onpa laajaa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät liiku nykyään ja syövät koko ajan sipsejä ja muita herkkuja. Eipä tarvitse ihmetellä miksi ei miestä löydy. Kuka haluaisi seurustella virtahevon kanssa.
Mulla ei ole tuota ongelmaa. Mulla on mies.
Itse en ollut tuota aloittajan linkkaamaa juttua nähnyt, joten kiitos siitä.
Vanhemmat sukupolvet olivat siis laihempia ja terveempiä, vaikka ruoka ja ravinto eivät olleet niin terveellisiä kuin nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ollut tuota aloittajan linkkaamaa juttua nähnyt, joten kiitos siitä.
Vanhemmat sukupolvet olivat siis laihempia ja terveempiä, vaikka ruoka ja ravinto eivät olleet niin terveellisiä kuin nykyään?
Joillakin oli vanhemmilla ihmisillä oli ja on terveellinen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Krooninisella sairaudella ei tosin ole välttämättä mitään tekemistä ylipainon kanssa vaan voi olla esim. perinnöllinen.
Toisaalta ylipaino on merkittävä riskitekijä monille sairauksille kuten diabetes, uniapnea, verenpainetauti, ateroskleroosi ja polven nivelrikko. Pitemmän päälle terveestä ylipainoisesta tulee sairas.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla niin että omasta terveydestä piittaamattomat eli ylipainoisimmat eivät osallistuneet.
Vierailija kirjoitti:
"M-m-mutta body positivity! Ei lihavuus aiheuta terveysongelmia, kyse on vain patriarkaalisen sortovallan esteettisestä ihanteesta!"
Kehopositiivisuudella ei tarkoiteta tota. Vaan, että ihmiset ovat saman arvoisia kehosta huolimatta. Oli kyseessä lihavuus, laihuus tai vaikka amputoitu jalka. Ei sitä, että kielletään lihavuudesta tms. aiheutuvat terveysongelmat.
Kiva maksaa näiden terveydenhuoltomenot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jokainen mies kovin kauaa katsele naisen lihomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla niin että omasta terveydestä piittaamattomat eli ylipainoisimmat eivät osallistuneet.
Voi olla tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaisi seurustella noin ilkeän ihmisen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies lähteköön sitten jos haluaa. Kroppaani ei yksikään mies hallitse, ei myöskään elämääni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus tehtiin Pohjois-Suomessa.
Voi olla, että osallistui.
Voi olla että ei osallistunut.
Huolestuttavaa on se, että tämä on tähän mennessä laajin naisista tehty tutkimus.
Mistä se kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Virtahepokin voi olla sisäisesti kaunis, toisin kuin sinä
Niin ennenhän nuo olivat yleisiä miehillä kuten nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies lähteköön sitten jos haluaa. Kroppaani ei yksikään mies hallitse, ei myöskään elämääni
Niin, ei sitä miestä tarvitse edes käskeä, se lähtee ilmankin.
Toki sinulla on valta hallita kroppaasi ja niin varmaan teetkin. Mutta herää kysymys, että oletko kykenevä halitsemaan näinkin valtavan kokoista kokonaisuutta.
Elämäsikin voit pitää omanasi. Ei oikeastaan ketään kiinnosta.
Ja ihan vinkkinä, jos työnteko joskus sattuisi kiinnostamaan...Naantalissa haetaan lasten leikkipuistoon työntekijöitä. Sinähän voisit mennä sinne lapsille pomppulinnaksi.
Entäs miesten ylipaino? Miehissä on enemmän ylipainoisia kuin naisissa
Tämä tuppaa miehiltä aina unohtumaan...