Maria, 33, joutuu muuttamaan koska rahat eivät enää riitä
https://yle.fi/aihe/a/20-10006315
Miten hallituksen uudistukset auttavat artikkelin henkilöä työllistymään? Varmaan kaikkensa yrittää ja stressaa itsensä hengiltä joka päivä ilman kurjuuttamistakin.
Kommentit (1014)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi hyvä esimerkki tukiloisista tämä koko juttu. Surkutellaan omaa kohtaloa, eikä ymmärretä, että tekee vaan itsensä naurettavaksi tällä jutulla. Suomen sosiaaliturva on paisunut liian suureksi ja ihmiset kuvittelevat, että ne tuet ovat ilmaista rahaa ja kuuluvat heille. Ei kai kukaan siellä töissä huvikseen käy tai siellä sen erikoisemmin viihdy. Töissä'nyt vaan on käytävä, että pystyy elämänsä maksamaan. Mä joudun itse tekemään joka kuukausi ylitöitä, että on rahaa elämiseen, joten sylettää tällaiset kitisijät. Paljon.
Olet yököttävä "ihminen".
Jos totuuden kertoimine on sinusta yököttävää, niin ok. Mikä sinä olet?
Olen 66v. vanhuuseläkeläinen, 45 v. työura takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista huonoin asema on meillä yksinhuoltajilla. Itsellä muutto edessä. Ei läheisisä, ystäviä auttamaan muutossa, kun asunto löytyy. Vaikea on löytää pienillä tuloilla Helsigingistä 3 lapsen( teinejä) asuntoa. Paljon yksityisten vuokra-asuntoja joihin ei todellakaan oteta köyhää yksinhuoltajaa asumaan:) Suuri vienouma siis tilastoissa, kuinka paljon halvempia asuntoja on saatavilla.
No stressaan itseni kai hengiltä ja valtio maksaa hautajaiset ja lasten kulut tämän jälkeen. Järkevää.
Suomi ei pidä huolta omistaan. Naapurissa asuu isommassa asunnossa ma mu joilla 2 lasta. Vanhemmat kotona.
VAARALLISELLA TIELLÄ ON SUOMI.
Kokoomuslaiset yksityiset vuokranantajat menettää tässä rytäkässä kaikista eniten. Vuokralaiset lähtevät koska köyhillä ei ole varaa maksaa enää vu
Ihan älytöntä, että eläkeläinen mummo voi asua yksin 5 h + k asunnossa.
Onneksi sitä ei tule ketään ilmaiseksi Suomessa siivoamaan. Ihan itse siivousyritykseltä saat ostaa ja maksaa kodin siivouksen. 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta.
Että 90- vuotiaana siivoat itse tai maksat kodin siivouksen.
Arvovalintoja. Arvot on päästä eroon köyhistä, vanhuksista, sairaista, vammaisista ja duunareista jotka vaatii liikaa liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissaan kolmen lapsen yh saa vain noin tuhat euroa Kelasta tällä hetkellä? Itsekin sain melkein samat työttömänä ollessa. Ei ole huollettavia.
Artikkelista on jätetty valtaosa tuloista kertomatta, että kyseinen nainen vaikuttaisi köyhemmältä. Jos todelliset tuet (luultavasti jonkin verran yli 2000€/kk netto) olisi kerrottu ei sympatiaa heruisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta opiskelija voi saada toimeentulotukea niin pitää nostaa opintolainaa.
Älkää nostako opintolainaa! Itse olen nyt ihan kusessa takaisinmaksun kanssa.
Opiskeluihin pitäisi saada lukukausimaksut, että vähenisi nämä turhaan kalliisti koulutetut, jotka ei edes opintolainaa pysty maksamaan.
Olet sä hieno kun osaat ennustaa miten työpaikkoja on 4-vuoden päästä valmistumisesta. Mihin koulutukseen kannattaa nyt hakea jotta on varma työpaikka neljän vuoden päästä?
Sote-alalle on varma työllistyminen.
Kulttuurialalle on varma työttömyys. Ei tarvi olla ennustaja. t. kulttuurialalle kouluttautunut, vaikka tiedossa oli...
Vierailija kirjoitti:
"Valmistuvilla ei ole aina edes kykyä työllistyä saati työllistää edes itseään tai kestää työelämää. Tästä pitää päästä eroon. Tehokkain keino on lukukausimaksut. Sillä seulotaan motivoitunein ja työkykyisin porukka kouluihin. Loput sille omemmalle matalamman vaatimustason aloille."
Helppo huudella lukukausimaksujen perään kun et ole itse enää opiskelija. Kuulostat erittäin kylmältä ihmiseltä, en ikimaailmassa tahtoisi sinua pomokseni. En jostain syystä lainkaan ihmettele että olet päätynyt juurikin yrittäjäksi, sellaisiksi ryhtyvät kaikkein pahimmat ja epäempaattisimmat änkyrät.
Mitä ovat nuo matalamman vaatimustason alat? Kaikki muut paitsi kovimmat insinööritieteet ja kauppakorkea?
No miten sinä ratkot nämä ongelmat? Ai niin, et mitenkään.
Ja miksi haukut minua? Mitä pahaa minä sinulle olen tehnyt? Minä olen hoitanut koulut, tehnyt töitä, elättänyt perheeni, kasvattanut ja kouluttanut lapseni hyvin, työllistänyt ja maksanut veroja, lähimmäiseni eivät seiso leipäjonoissa eikä vanhempani ole hylättyinä laitokseen, ensimmäinen avioliittoni on kestänyt 2 vuosikymmentä, olen sairaanakin ollut omaksi tappiokseni.
Tämän kaiken olen tehnyt saamatta itselle mitään muuta kuin tekemisen ilon ja ilon tietysti lapsista, ja surun kun en ole saanut heille aina ostaa edes sitä mitä muilla pihan lapsilla on (työttömien vanhempien lapsilla). Ei lomia, autoa, asuntoa ei tietenkään, ok. Mutta ei edes polkupyörää tai huonona vuonna harrastusta, yksi yhteinen älytön kännykkä lapsille (toisaalta jälkimmäinen on osoittautunut olleen vain hyvä asia.
Niin mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Miksi juuri minua syytät? Enköhän se minä ole tässä se uhri ja minun lapset. En oikein aisti mitään lämpöä sieltä suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä kohta esim Helsingissä on sellainen, johon voi aunnottomat pystyttää pienimuotoisen teltta kylän?
Sellainen kohta, jossa olisi tuulen ja sateen suojaa ja voisi käydä tarpeillaan kuitenkin näkösuojassa muilta?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi on pakko asua Helsingissä, jos ei itsellä ole siihen varaa? Muualla on huomattavasti edullisempaa ja usein myös miellyttävämpää asua.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä tuli telkkarissa, että Helsingin ryöstöt johtuvat lapsiperheköyhyydestä eli ne tulevat luultavasti lisääntymään.
Koska hallitus leikkaa lapsiperheiltä.
Ja me tullaan sanomaan kaikille, että ihan on oma vika, jos käyttää merkkivaatteita ja joutuu ryöstön kohteeksi eikä kenenkään ole pakko liikkua Helsingissä iltaisin. Ei ole mitään pakkoa lähteä kotoa elokuviin tai teatteriin tai harrastaa.
Onpa erikoista kun YLE itse on sekä TV ohjelmassa, että reportaasissa kysynyt itse ryösteleviltä nuorilta suoraan, ja he ovat kertoneet motiiveikseen statuksen ja jännityksen hankkimisen, eikä nälkää ja kurjuutta.
Nyt sitten joku tukimuoto nuorten perheille, jolla saa statusta ja jännitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä tuli telkkarissa, että Helsingin ryöstöt johtuvat lapsiperheköyhyydestä eli ne tulevat luultavasti lisääntymään.
Ja me tullaan sanomaan kaikille, että ihan on oma vika, jos käyttää merkkivaatteita ja joutuu ryöstön kohteeksi eikä kenenkään ole pakko liikkua Helsingissä iltaisin. Ei ole mitään pakkoa lähteä kotoa elokuviin tai teatteriin tai harrastaa.
Onpa erikoista kun YLE itse on sekä TV ohjelmassa, että reportaasissa kysynyt itse ryösteleviltä nuorilta suoraan, ja he ovat kertoneet motiiveikseen statuksen ja jännityksen hankkimisen, eikä nälkää ja kurjuutta.
Kesällä tuli ohjelma asiasta ja siinä oli asiantuntijoita. Ja Helsingin ryöstöt johtuvat lapsiperheköyhyydestä. Ohjelmassa sanottiin myös, että osa nuorista haukkuu esim. toisten liikuntavarusteita ja joutuvat sitten itse ryöstön kohteeksi.
Työmarkkinatuki, lapsilisät ja asumistuki on taatusti enemmän kun 1000e. Missä toimeentulotuki ja elarit?
Vierailija kirjoitti:
Vasta 33-vuotias ja nyt jo elämänhallinta täysin kateissa.
Luuletteko te ihmisraukat oikeasti hallitsevanne elämässänne jotain? Se on vain illuusio.
Vierailija kirjoitti:
Lehtijuttu on kovin vaillinainen. Isä ohitetaan. Hänen maksunsa.
Vaikka hän olisi kuollut, saisi lapset kelan perhe-eläkettä, olettaen että hänkin työtön ollut ja opiskelut kesken .
Ja kuten joku tais kirjoittaa, on lakisääteinen minimitoimeentulotuki, määrätty summa aikuisille, samoin lapsille iästä riippuen.
Jos yhteenlasketut etuudet hyväksyttyjen menojen jälkeen jää alle, saa toimeentulotukea jotta käyttöön jää lakisääteinen minimi.
Toimittajat joko ei tee taustatyötä tai tekevät säälikirjoituksia.
MInua taas kiinnostaa mitä siellä hameen alla oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhe on köyhä jos ei ole varaa hankkia lapsille tämän vuoden trendivärissä AirForceja. Siksi ne on ryöstettävä. Oliko muuta kysyttävää?
Ei ole sote alalla töitä.
"Hyvinvointialueet laittavat määräaikaisia pois ja osa myös irtisanoo porukkaa eikä ota eläköityvien tilalle ketään."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d6e42a94-af6e-4836-a5c5-3d9b94c9b…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista huonoin asema on meillä yksinhuoltajilla. Itsellä muutto edessä. Ei läheisisä, ystäviä auttamaan muutossa, kun asunto löytyy. Vaikea on löytää pienillä tuloilla Helsigingistä 3 lapsen( teinejä) asuntoa. Paljon yksityisten vuokra-asuntoja joihin ei todellakaan oteta köyhää yksinhuoltajaa asumaan:) Suuri vienouma siis tilastoissa, kuinka paljon halvempia asuntoja on saatavilla.
No stressaan itseni kai hengiltä ja valtio maksaa hautajaiset ja lasten kulut tämän jälkeen. Järkevää.
Suomi ei pidä huolta omistaan. Naapurissa asuu isommassa asunnossa ma mu joilla 2 lasta. Vanhemmat kotona.
VAARALLISELLA TIELLÄ ON SUOMI.
Kokoomuslaiset yksityiset vuokranantajat menettää tässä rytäkässä kaikista eniten. Vuokralaiset läht
Miksi en eläkeläisenä mummona saisi asua kodissani? Tilavasti. En tarvitse mitään tukia, asumismenoni kaikkineen ovat halvemmat kuin täkäläisessä vuokrayksiössä, ja helsinkiläisen vuokrayksiön hinnasta alle puolet.Siivouksenkin pystyn ostamaan.
Ja tokko isoa arvoasuntoa on kansaneläkemummolla, todennäköisesti hän saa puolisonsa jälkeen leskeneläkettä. Koska todennäköisemmin on silloin ollut varakkaan miehen kotirouva.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sote alalla töitä.
"Hyvinvointialueet laittavat määräaikaisia pois ja osa myös irtisanoo porukkaa eikä ota eläköityvien tilalle ketään."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d6e42a94-af6e-4836-a5c5-3d9b94c9b…
"Alueet aikovat säästää sillä, että vanhusten ympärivuorokautista hoivaa ei lisätä tai sitä jopa vähennetään, vaikka sen tarve kasvaa. Tilalle tulee kotihoitoa tai yhteisöllistä asumista, jossa ei ole lakisääteistä vähimmäishenkilömitoitusta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Valmistuvilla ei ole aina edes kykyä työllistyä saati työllistää edes itseään tai kestää työelämää. Tästä pitää päästä eroon. Tehokkain keino on lukukausimaksut. Sillä seulotaan motivoitunein ja työkykyisin porukka kouluihin. Loput sille omemmalle matalamman vaatimustason aloille."
Helppo huudella lukukausimaksujen perään kun et ole itse enää opiskelija. Kuulostat erittäin kylmältä ihmiseltä, en ikimaailmassa tahtoisi sinua pomokseni. En jostain syystä lainkaan ihmettele että olet päätynyt juurikin yrittäjäksi, sellaisiksi ryhtyvät kaikkein pahimmat ja epäempaattisimmat änkyrät.
Mitä ovat nuo matalamman vaatimustason alat? Kaikki muut paitsi kovimmat insinööritieteet ja kauppakorkea?
No miten sinä ratkot nämä ongelmat? Ai niin, et mitenkään.
Ja miksi haukut minu
Kateus on sinun syntisi. Kateellinen työttömille, miten tuollaiseen tilanteeseen voi edes päästä? Pitää mennä itsellä aika huonosti, että voi olla työttömille kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No maailmanhistoriassa tietysti ihan normaalia. Esimerkiksi paljon parjattu feodalismisysteemi ei kerännyt tällaisia hirmuveroja kuin nykysuomalainen sosialismi.
Eihän se palveluja ja ihmisiin käytettyä rahaa minimiin vie, että maksaja ei ole valtio. Ihmiset vaan maksaa itse ne palvelut.
Talousliberaali Yhdysvallat muuten porskuttaa, kun meillä on taas lama.
Kuinkas paljon Yhdysvalloilla onkaan valtion velkaa? Käsittämättömät 31 400 miljardia! Entäs köyhiä, kodittomia, rikollisuutta?
Kyllä hienosti porskuttaa!
Mitä sitten, jos on köyhiä? Eräät tuntuvat ajattelevan, että kaikki pitää saada mitä haluaa ja mahdollisimman vähällä vaivalla. Pääasia, että tulee toimeen ja saa elää vapaasti ja perheensä kanssa.
Kodittomia ja rikollisuutta on sen verran kuin vapaassa maassa välttämättä on. Suomen päässä rikollisuustilastot pysyvät siistinä isoilla tulonsiirroilla.
Tunnen satoja amerikkalaisia perheitä laidasta laitaan, pienituloisia ruokakuponkiperheitä ja isompituloisia perheitä. Yhdistävä tekijä on se, että eivät ole narkomaaneja eivätkä rikollisia. Elämä on siellä ihan hyvää. En ymmärrä kenen agendaa tuollainen mustamaalaaminen on?
Talousliberalismi on koeteltu ja hyväksi havaittu. Myös Suomen asioita parantaisi, jos veroja laskettaisiin rutkasti. Olisi se pieni toivo, että maahamme muuttaisi oikeasti hyödyllisiä ihmisiä. Mutta jos me emme halua heitä hyödyttää, niin miksipä he tänne tulisivat?
Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Kotihoitaja käy 3-5 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla. Maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Kotihoitaja antaa lääkkeet, auttaa pukemisessa ja aamupalaa.
Kotihoita EI kanna lämmityspuita sisälle, se ei kuulu heidän tehtäviin.
Lisäksi vanhus ostaa muut tukipalvelut erikseen, ne ovat kaikki maksullisia esim. kauppapalvelut, kylvetyspalvelut, lämmin ruoka palvelut, turvapuhelinpalvelu, pyykkipalvelut ja kodin siivous.
Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80.
Itsekin entisenä oululaisena hieman ihmettelin juttua. Alppila ei muistaakseni ole mitään ökyaluetta. Eikä Kaukovainio ole missään korvessa metsän keskellä kuten jutusta voisi luulla. Keskustaan taitaa olla alle 4km. Olisi ollut kiva kuulla entisen ja nykyisen asunnon vuokrat, paljonko sai ennen ja jatkossa asumistukea.
Oulussa on vielä ihan kohtuulliset vuokrat niin en millään jaksa uskoa että 4 henkisen perheen on aivan pakko muuttaa kaksioon kun kyllähän hän jatkossakin sitä asumistukea saa. Töitäkin löytyy paremmin kuin jostain tuppukylästä.
Omaan jalkaan vaan ampuu kun jo ennestään vaikeassa tilanteessa (sairaudet) muuttaa asumaan ahtaasti 3 koululaisen kanssa. Jos omistaa auton niin se pois. Oulussa pärjää oikein hyvin ilman autoa tuollaisilla välimatkoilla.
On varmasti taloudellisesti tiukkaa sitä tuskin kukaan epäilee. Toivotaan että hänen terveydentila paranisi ja hän työllistyisi.