Maria, 33, joutuu muuttamaan koska rahat eivät enää riitä
https://yle.fi/aihe/a/20-10006315
Miten hallituksen uudistukset auttavat artikkelin henkilöä työllistymään? Varmaan kaikkensa yrittää ja stressaa itsensä hengiltä joka päivä ilman kurjuuttamistakin.
Kommentit (1014)
Hyvin surullinen tilanne. Mutta kolme lasta, sairas äiti, joka ei pysty käymään töissä. Olisiko tää nyt tilanne, jossa tarvittaisiin lastensuojelua? Lapset esim. sijaisperheeseen ja tapaamisia äidin kanssa äidin jaksamisen mukaan.
Kaikkea ei tässä elämässä voi ennakoida. Esimerkiksi itse sairastuin kolmekymppisenä syöpään, vaikka olin ja olen tupakoimaton, normaalipainoinen ja elän terveellisesti. Sinäkin saatat tänään liukastua ja huomenna olet aivovammainen kun löit pääsi. Tällä en tarkoita etteikö kannattaisi yrittää varautua tulevaisuuteen, tai että tukia pitäisi maksella rajattomasti. Mutta herätys: ei kenenkään elämän kulku pelkästään omissa käsissä ole.
Vierailija kirjoitti: Korjatkaa nyt tämä systeemi täällä, nämä lainaukset ja vastaukset ei mitää järkeä. Piti vastaamani ihmiselle jolla oma asunto ja tilaa siinä, hän aivankuin anteeksi pyydellen kertoo kuinka itse hoitaa kyllä kaikki kulut. On tämä jo kamalaa, siis jos tuossa naapurissa olisi uima-allas, kaikki vaan altaaseen paskomaan. Jos sulla ei ole autoa ja naapurin pihassa on auto parkissa, siitä vaan ryöstämään omaan käyttöön. Suomi alkaa olla slummi ja roistojen temmellyskenttä.
Niin ja kirjoittaja itse on samassa työpaikassa kuin oma isi. Et sinä rääpäle olisi muualle päässytkään.
Vai onko golf kentällä sovittu työpaikka.
Olet nolo tapaus.
Ja muilta olet leikkaamassa tuet ja työpaikalla sanot, että ei meillä sun sijaisuutta ole varaa jatkaa ja toisessa lauseessa, kuinka olet oman perheen kanssa lähdössä Espanjaan. Mene Italiaan missä joku voi ryöstää sun käsilaukun ihan katkaisemalla laukun hihnan, paljonko Italisassa maksetaan tukia?
Henkilöllä on kämpässään ainakin 4 kissaa. Näyttää olevan kiipeilypuut ja tarvikkeet. Kaikki ymmärrys "tilanteesta" loppui tuohon. Itselläni ei ole varaa yhteenkään elukkaan, koska valitsen käyttää rahani toisin ja elätän itse itseni.
Tatuointi ei paljon maksa.
Paljonko se eläkeläisen kesämökki ja omistusasunto on maksanut. Saman verranko, kuin tatuointi 200.
Olisitte nyt edes jotain kouluja käyneet.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin surullinen tilanne. Mutta kolme lasta, sairas äiti, joka ei pysty käymään töissä. Olisiko tää nyt tilanne, jossa tarvittaisiin lastensuojelua? Lapset esim. sijaisperheeseen ja tapaamisia äidin kanssa äidin jaksamisen mukaan.
Eihän tuossa sanottu ettei äiti jaksaisi huolehtia lapsistaan. Taas omia tulkintoja. Moni sijaisperhe haluaa lapsia rahan takia, sosiaaliselle ihmiselle helpompi tienata perustyössäkäyntiä paljon paremmat rahat kotona olemalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea ei tässä elämässä voi ennakoida. Esimerkiksi itse sairastuin kolmekymppisenä syöpään, vaikka olin ja olen tupakoimaton, normaalipainoinen ja elän terveellisesti. Sinäkin saatat tänään liukastua ja huomenna olet aivovammainen kun löit pääsi. Tällä en tarkoita etteikö kannattaisi yrittää varautua tulevaisuuteen, tai että tukia pitäisi maksella rajattomasti. Mutta herätys: ei kenenkään elämän kulku pelkästään omissa käsissä ole.
Miten Suomen yleinen sosiaaliturvavakuutus on parempi kuin yksityinen vakuutus?
Vierailija kirjoitti:
Rahat menee tatuointeihin, se raha (yhteiskunnan maksama) on pois lapsilta.
Ei missään päin maailmaa voi asua asunnossa mihin ei ole varaa. Elämä ei ole utopiaa.
Paljon vaikuttaa talouden tasapainoon omat valinnat (opiskeleeko, mitä alaa, kenen kanssa pariutuu, onko kumppani luotettava, tekeekö lapsia vaikka ei ole takeita miten pärjää, sairaudet ja niistä selviäminen, oma tukiverkko/perhe, kuka pystyy auttamaan jos rahat lopussa, työnteko ja siitä saatava palkka, mihin rahat kuluvat..)
Sinun maailmankuvasi perustuu siihen, että yksilö voisi vaikuttaa omilla valinnoilla elämäänsä. Jonkin verran kyllä, mutta suurimmaksi osaksi ei. Köyhyyteen syntyneen ihmisen on erittäin vaikea ponnistaa hyvään asemaan elämässä vaikka tekisi minkälaisia valintoja niin tausta vaikuttaa. Aivan samoin rikkaaseen sukuun syntyneen on paljon helpompi menestyä elämässä kuin köyhyyteen syntyneen. Pelkästään sen takia, että lapsuuden kodista saa ne ajattelutavat ja uskomukset mitä elämässä menestymiseen tarvitaan. Kaikki eivät ole samalla lähtöviivalla elämässä.
Kun mä olin tekemässä sijaisuutta niin siellä oli lähes 60- vuotias muija jolla oli omakotitalo ja kesämökki ja itse kävi kampaajalla värjäyttämässä tukkaansa.
Kehtasi höpistä nuorten tatuoinneista ja rakennekynsistä kuinka ne maksaa.
Koko työporukka myös mukaan lukien muut vakituiset piti sitä ihan pimeenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa sanottu ettei äiti jaksaisi huolehtia lapsistaan. Taas omia tulkintoja. Moni sijaisperhe haluaa lapsia rahan takia, sosiaaliselle ihmiselle helpompi tienata perustyössäkäyntiä paljon paremmat rahat kotona olemalla.
Kuinka moni ottaisi sijaislapsia, jos niistä ei maksettaisi rahaa.
Täysin hullua, että jostain sijaislapsesta voi saada 700 kuukaudessa.
Juttua lukiessa tuli mieleen kaksi asiaa.
Ensinnäkin, emme vielä näe koronan kaikkia vaikutuksia ja jälkiseurauksia. Artikkelista sai sellaisen kuvan, että korona-aika oli vaikuttanut merkittävästi Marian jaksamiseen ja siihen, että perheen tilanne oli luisunut nykyisen kaltaiseksi. Tulemme maksamaan pandemian hintaa vielä pitkään, ja jotkut luultavasti loppuelämänsä.
Toiseksi; kuulostaa siltä, että jutun perheen asiat olivat olleet hyvin ennen vuotta 2020, jolloin kuormitus kävi liian suureksi.
Perheille pitäisi olla tarjolla matalan kynnyksen apua, jota saisi edelläkuvatun kaltaisissa tilanteissa. Siis apua, jonka saaminen ei edellyttäisi perheenjäsenen kuoleman kaltaista vakavaa elämänkriisiä tai päihdeongelmaa, ja joka ei leimaisi hakijaansa kuten lastensuojelun tai sossun asiakkuus. Tällainen varhaisessa vaiheessa saatu apu auttaisi katkaisemaan vahingollisen kierteen ennen kuin ollaan siinä tilanteessa, missä Maria on nyt. Monissa tapauksissa apua ei välttämättä edes tarvittaisi pitään, vaan vain kannattelemaan vaikeimman ajan yli. Parhaimmassa tapauksessa pelastettaisiin moni lapsi syrjäytymiskierteeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinan opetus. Ei kannata lisääntyä holtittomasti jos siihen ei ole varaa.
Mutta siihenhän oli varaa. Sitten tuli korona ja työttömyyskierre. Sinulla ja minullakin voi mennä terveys ja työpaikka alta vaikka ensi vuonna. Koskaan ei voi tietää.
Ei siihen ole ollut varaa, koska voimat ja varat eivät kanna muuta kuin hyvinä aikoina.
Sitä varten hyvinvointivaltio on olemassa että se pitää huolen niistä huonoista ajoista. Se on kuin vakuutus luo turvallisuutta. Pitäisikö perheen perustaminen olla mahdollista vain rikkaalle eliitille? Se on aika äärimmäinen mielipide.
Maa nimeltä Suomi ei voi olla kolmensadan miljoonan nälkäisenä illalla nukkumaan menevän syöttäjä. Meille tuli jossakin vaiheessa tyyli, että paskatöihin ei kannata mennä ja että työttömänä loisiminen on ihan cool.
Mannerheimitiellä makaaville maksetaan ulkomailta palkkaa ja Kone Oy sponssaa mukavasti.
Kaikki me emme ole kykekeneviä avaruusinööreiksi ja ekonomin tulee osata lukea ja laskea.
Monen meistä tulee tyytyä vähempään, on aina pitänyt tyytyä vahempään. Ei kannata parkua, jos ei ole merinäköalaa ja uima-allasta.
Pitää olla pikkasen ylpeyttä eikä alkaa ihan ammatikseen ruikuttamaan kurjuuttaan! Mikä malli lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim siten että kaikilla ei ole yksityistä vakuutusta tai varaa sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim siten että kaikilla ei ole yksityistä vakuutusta tai varaa sellaiseen.
Kumman sinä haluaisit mieluummin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ilmaiseksi ottaisi sijaislasta, tuleehan siitä kuluja jo lähtien siitä että tarvitaan isompi asunto. Eipä taitais paljon olla sijaisperheitä jos sitä pitäisi ilmaiseksi tehdä. Lapsen kasvattaminen aikuiseksi on kallista, omankin tai adoptoidun. Noissa vielä joutuu pitämään yhteyttä bioåerheeseen joka voi olla ok tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinan opetus. Ei kannata lisääntyä holtittomasti jos siihen ei ole varaa.
Mutta siihenhän oli varaa. Sitten tuli korona ja työttömyyskierre. Sinulla ja minullakin voi mennä terveys ja työpaikka alta vaikka ensi vuonna. Koskaan ei voi tietää.
Ei siihen ole ollut varaa, koska voimat ja varat eivät kanna muuta kuin hyvinä aikoina.
Sitä varten hyvinvointivaltio on olemassa että se pitää huolen niistä huonoista ajoista. Se on kuin vakuutus luo turvallisuutta. Pitäisikö perheen perustaminen olla mahdollista vain rikkaalle eliitille? Se on aika äärimmäinen mielipide.
Maa nimeltä Suomi ei voi olla kolmensadan miljoonan nälkäisenä illalla nukkumaan menevä
Kyllä ne rahat ja varallisuudet voidaan ottaa rikkailla poiskin ja jakaa tasaisesti kaikille. Rikkaat on rikkaita vain muun kansakunnan sen salliessa.
Ja minun pitää vielä harjoitella oikeinkirjoitusta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Valmistuvilla ei ole aina edes kykyä työllistyä saati työllistää edes itseään tai kestää työelämää. Tästä pitää päästä eroon. Tehokkain keino on lukukausimaksut. Sillä seulotaan motivoitunein ja työkykyisin porukka kouluihin. Loput sille omemmalle matalamman vaatimustason aloille."
Helppo huudella lukukausimaksujen perään kun et ole itse enää opiskelija. Kuulostat erittäin kylmältä ihmiseltä, en ikimaailmassa tahtoisi sinua pomokseni. En jostain syystä lainkaan ihmettele että olet päätynyt juurikin yrittäjäksi, sellaisiksi ryhtyvät kaikkein pahimmat ja epäempaattisimmat änkyrät.
Mitä ovat nuo matalamman vaatimustason alat? Kaikki muut paitsi kovimmat insinööritieteet ja kauppakorkea?
No miten sinä ratkot nämä ongelmat? Ai niin, et mitenkään.
Ja miksi haukut minu
Saamatta itsellesi mitään? Luettelit juuri pitkän listan mitä hyvää olet elämältä saanut: puolison ja pitkän parisuhteen, lapsia, kodin, koulutuksen ja työpaikan ja hyviä työntekijöitä.
Et varmaan niin pimennossa kuitenkaan ole elänyt jotta ymmärtäisit ettei kaikille elämä anna näitä kaikkia. Moni jää perheettömäksi, ilman opiskelupaikkaa, työpaikkaa, terveyskin menee.
"saamatta itsellesi mitään". Sinähän olet saanut elämältä kaiken millä oikeasti on merkitystä. Kun mikään ei riitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ilmaiseksi ottaisi s
Mihin sä sijaislapsesta rahaa tarvitset, kun ei biologiset vanhemmatkaan sitä saa.
Isompi asunto?
Tuo perhe asuu kaksiossa. Miksi sijaislapsella pitäisi olla isompi asunto kuin muilla?
Kirjoitat omien valintojen vaikutuksesta ja sitten listaat asioita, jotka ovat tuurista kiinni: miten opiskeltu ala työllistää tulevaisuudessa, jättääkö kumppani, sairastuuko, minkälaiseen perheeseen satuit syntymään, auttaako kukaan taloudellisesti jne.