Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katselin iäkkäiden vanhempieni saamia kelakorvauksia, enkä enää ihmettele mihin Suomen rahat hupenee

Vierailija
18.02.2024 |

Esim. pelkät lääkkeet maksaa isälläni yli 2500 €/kk. 30 000 €/vuosi. Hän maksaa itse vain sen lääkekaton, runsaat 600 €/v, loput maksaa Kela.

Kommentit (482)

Vierailija
461/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osaalue valtion budjetissa on muistaakseni tämä terveydenhuolto.Itse aiheutetusta diabeteksesta ainakin pitäisi päästä eroon.

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään muita diabteeksen oireita minulla ei ollut. jalkojani kehuttiin, että ei diabeetikoilla ole tuollaisia jalkoja. monifilamenttitestista sain ihmettelyä, että jestas, onpa sinulla tarkka tuntoaisti, että ei diabeetikoilla tuollaista ole. Lopulta sain tarpeekseni tuosta iabetestuputtamuisesta ja minun "motivoimis

Kyllä minulta ainakin alusta asti on otettu raudat, ferritiinit, maksa-arvot, munuaisarvot, kilpirauhaset, sydänfilmit. Verenpaineet seurattu 

Koen tulevani tutkituksi ja hoidetuksi.

Tiedätkö että vanhemmiten elimistön toiminnot haurastuvat,  siksi sokeriarvot nousee,  tulee muita sairauksia?  Et vissiin 

Vierailija
462/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osaalue valtion budjetissa on muistaakseni tämä terveydenhuolto.Itse aiheutetusta diabeteksesta ainakin pitäisi päästä eroon.

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään muita diabteeksen oireita minulla ei ollut. jalkojani kehuttiin, että ei diabeetikoilla ole tuollaisia jalkoja. monifilamenttitestista sain ihmettelyä, että jestas, onpa sinulla tarkka tuntoaisti, että ei diabeetikoilla tuollaista ole. Lopulta sain tarpeeksen

Kenellä haurastuu, kenellä ei. Meidän suvussa ei haurastuta ja siitä on sukupolvien kokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään muita diabteeksen oireita minulla ei ollut. jalkojani kehuttiin, että ei diabeetikoilla ole tuollaisia jalkoja. monifilamenttitestista sain ihmettelyä, että jestas, onpa sinulla tarkka tuntoaisti, että ei di

Ootte kaikki elossa eikä kukaan kuollut mihinkään?

Minullakaan mitään osteiropoosia mutta hammaskirurgi, vaativa leukaluussa syvällä oleva  joku gampaan juuri tms sanoi että on jo pahasti vanhuuden hapertama leukaluu mutta onnistui sentään ettei luu vaurioitunut 

En lähde dg katsomaan mikä oli tarkka latinan sana  sille kun alkaa jo kuoleman edellä luut hapertua.

Vierailija
464/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään muita diabteeksen oireita minulla ei ollut. jalkojani kehuttiin, että ei diabeetikoilla ole tuollaisia jalkoja. monifilamenttitestista sain ihmettelyä, että jestas, onpa sinulla tarkka tuntoaisti, että ei di

Se on hienoa kun veri virtaa suonissa kuin nuorena,  missään ei näy elimistössä eletyt 80 vuotta.  Voisi olla patologi eri mieltä vaikka kirjoittaisi:   normaalit muutokset vainajan ikä huomioiden.

Vierailija
465/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttini on ehkä hieman kärkäs, mutta omien vanhempieni ja töissä potilaiden tilanteita nähneenä, lisään ketjuun, että usein noin seitsemänkymppiset osaavat vaatia.

He haluavat kaikki mahdolliset tutkimukset, uusimmat lääkkeet, hoitoa osastolla jne, olipa näille tarvetta tai ei, olipa niistä oikeasti hyötyä tai ei. Ja he haluavat samaa 95-vuotialle vanhemmilleen.

Työikäiset tai nuoret eivät vastaavaa hoitoa/lääkettä/tutkimuksia/tms saa, mutta 70-vuotias eläkeläinen saa, samoin 90-vuotias vanhus.

Eläkeläisiä ja vanhuksia ylihoidetaan aivan valtavsti Suomessa, eikä tähän ole enää ollut varaa vuosiin. Silti sitä jatketaan, koska nämä ikäluokat vaativat ja ovat jollain tapaa menettäneet suhteellisuuden tajunsa ja ymmärryksen elämän rajallisuudesta.

Vierailija
466/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään muita diabteeksen oireita minulla ei ollut. jalkojani kehuttiin, että ei diabeetikoilla ole tuollaisia jalkoja. monifilamenttitestista sain ihmettelyä, että

Kuollaan sydänkohtaukseen tai aivoinfarktiin vanhalla iällä (tämä myös kaikkien toiveena, joiden kanssa olen kuolemasta puhunut, että toiveissa on, että kuollaan nopeasti ja äkillisesti ja siihen asti toimintakyky säilyy. Meillä suvussa myös pidetään toimintakykyä kunnossa: koska pääkin toimii lopppuun asti, niin helppo on ymmärtää, että toimintakykyäkin pitää pitää sitten kunnossa). Ja kellään ei ole ollut esim. verenpainetautia joka selittäisi sydänkohtaukset. Näin on vain aina ollut molempien vanhempieni sukujen ihmisten kuolisyynä. ja hyvin useat minunkin tuntemani vanhukset todellakin ovat kuntoilleet suurpiirtein kuolinpäiväänsä asti. Esimerkiksi isoisäni kävi ihan loppuun asti pitkillä lenkeillä ja veti leukoja päivittäin joko kotonaan tai sitten läheisellä pururadalla.  Meidän suvussa on harvinaista, jos joku kuolee ennen 85-vuoden ikää.

Vierailija
467/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään muita diabteeksen oireita minulla ei ollut. jalkojani kehuttiin, että ei diabeetikoilla ole tuollaisia jalkoja. monifilamenttitestista sain ihmettelyä, ett

joitakin patologin lausuntoja lukiessani sieltä on käynyt ilmi, että ikäistään paremmassa kunnossa sisäelimet. Ei ole ollut merkkiä ikääntyneiden vaivoista. Aika monella nivelrikkoa, mutta kellään ei tekoniveliä. Joillakin hampaat lähteneet kyllä.

jotkut ovat sairastaneet jonkun syövän, mutta siit parantuneet.

Vierailija
468/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään muita diabteeksen oireita minulla ei ollut. jalkojani kehuttiin, että ei diabeetikoilla ole tuollaisia jal

Sukusihan on sitten erinomaista.   Ei sairauskuluja joten eivät ole Kelaa rasittaneet.    Hyvällä omalla tunnolla ovat siis voineet nostaa eläkettä sitten  30 vuotta.  Joku kunniadiplomi pitäisi suvullesi ja sinulle antaa.

Olen tuo hapras -leukaluu.   Olen 79,  sisarukseni 88, 93, ja 97.     

Mutta emme voi kehua kuin sinä,  noilla kolmella on kaikilla keinoniveliä ainakin yksi, on ollut kaihia,  on verenpainetta, on lääkkeitä.   Samoin minulla.  Ja nostamme eläkettä, minäkin jo 15 vuotta, isoveikka 32 vuotta.

Kaikki asuvat omassa kodissa omatoimisesti,  tervepäisinä  mutta emme myöskään ole typeriä 

Vierailija
469/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaat että itse pitäisi maksaa noin kalliit lääkkeet?

Björn Wahlroosko ne siis maksaa vai kuka?

Vierailija
470/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katto pitäisi olla toisinpäin. 600€ valtion subventointia, loput omakustanteisesti. Ehkä vielä vähän ikäporrastusta. Kuka sitä nyt enää eläkkeellä voi vaatia erikoiskohtelua. 

Vierailija
471/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään muita diabteeksen oireita minulla ei ollut. jalkojani k

Se, että me emme haurastu ikääntyessämme ja kuolemme suht iäkkäinä ja terveenä, ei merkitse sitä ettemmekö olisi sairastelleet. tai että olisimme erinomaisia. Sairastelut ovat vain sellaisia, että niistä toivotuaan, tai ne voi hoitaa helposti ja pitää aisoissa. Minulla esimerkiksi on atooppinen iho. hirveä vaiva, jos siitä ei pidä huolta, mutta sitä tuskin huomaa, jos siitä pitää huolta. Olen pitänyt huolta ja päässyt hyvin pienillä lääkekuluilla (lähinnä siis ajoittainen mieto kortisonivoide ja sitten säännöllinen perusvoiteen käyttö)

Vierailija
472/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään muita diabteeksen oireita minulla ei ollut. jalkojani k

voit muuten ottaa marttyyrinviitan harteiltasi ja miettiä, että missä yhteydessä minä aloin sinun mielestäsi "kehumaan". Silloin kun sinä koit tarpeeksi näpäyttää minua ;"Tiedätkö että vanhemmiten elimistön toiminnot haurastuvat, siksi sokeriarvot nousee, tulee muita sairauksia? Et vissiin" . Totesin siihen "Kenellä haurastuu, kenellä ei. Meidän suvussa ei haurastuta ja siitä on sukupolvien kokemus." JOten ihan itseäsi saat nyt sitten syyttää siitä, että jouduin kertomaan sinulle miksi meidän suvussa ei haurastuta, jten ihan turhaan nyt sovittelet marttyyrin viittaa harteillesi.

Vierailija
473/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään mui

Ihmisgeenitkin muuten ovat sellaiset, että moni kantaa riskigeeniä, mutta se pysyy passiivisena vaikak elintapojen vaikutuksesta.

Vierailija
474/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Ainakaan normilääkkeet tässä apteekissa eivät maksa tuollaisia summia ja vain näistä saa Kela- korvauksia.

Mun syöpälääkkeni maksaa 6.000e/kk ja saan siihen 100 % Kela-korvauksen. Varmaan pitää kuolla pois, jotta ap olisi onnellinen.

Vierailija
475/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkisit mitä muuttajat saavat. Saattaisi mennä vagisanit väärään kurkkuun!

Ja kaikki ne leikkaukset maksaa: uusi klitoris, munuaiset, diabeteslääkkeet, sydämentahdistin, lonkkaleikkaukset 

Kotona juoruilu rasvaisen ja sokerisen mössöruoan äärellä, niin ei peffa nouse ylös matolta. 

Vierailija
476/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään mui

Suku munasolujen ja siittiösolujen luovutukseen kipin kapin.

Ja kyllä Kelan pääjohtajan ja sosiaaliturvaministerin pitäisi luovuttaa suvullenne kunniakirja.    Suku, joka ei käyttänyt kela-etuuksia ja pysyi kakskymppisenä elimistöltään loppuun asti.

Toivottavaati suku on suuri jotta hyvät geenit leviävät laajalle.

Vierailija
477/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä voisi pohtia onko kaikki lääkkeet tarpeellisia? Toki diapeetikko tarvitsee insuliinit jne. Mutta kun noilla vanhuksilla on parhaimmillaan kymmeniä eri lääkkeitä. 

Vierailija
478/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttini on ehkä hieman kärkäs, mutta omien vanhempieni ja töissä potilaiden tilanteita nähneenä, lisään ketjuun, että usein noin seitsemänkymppiset osaavat vaatia.

He haluavat kaikki mahdolliset tutkimukset, uusimmat lääkkeet, hoitoa osastolla jne, olipa näille tarvetta tai ei, olipa niistä oikeasti hyötyä tai ei. Ja he haluavat samaa 95-vuotialle vanhemmilleen.

Työikäiset tai nuoret eivät vastaavaa hoitoa/lääkettä/tutkimuksia/tms saa, mutta 70-vuotias eläkeläinen saa, samoin 90-vuotias vanhus.

Eläkeläisiä ja vanhuksia ylihoidetaan aivan valtavsti Suomessa, eikä tähän ole enää ollut varaa vuosiin. Silti sitä jatketaan, koska nämä ikäluokat vaativat ja ovat jollain tapaa menettäneet suhteellisuuden tajunsa ja ymmärryksen elämän rajallisuudesta.

😮 Kai tässä pitäisi olla ylpeä siitä, että omat vanhempani ymmärsivät kuolla syöpään ja muistisairauteen ennen kuin täyttivät 90 vuotta. Eivät ole enää vaatimassa.

Vierailija
479/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites genitaaliherpes, vakkareiden tupakointi, aurinkopaneelit ja hotellien kamerat? Saisko niitä mitenkään linkitettyä tähän keskusteluun?🤣

Niin, genitaaliherpes tarttuu myös oireettomana, vaikka käyttäisi kondomia. 

Ja se tuomio 15000 euroa. 

Ei voi hommata tinder seksi seuraa, kun on genitaaliherpes. 

Varmaan monia harmittaa. 

Vierailija
480/482 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Ainakaan normilääkkeet tässä apteekissa eivät maksa tuollaisia summia ja vain näistä saa Kela- korvauksia.

Mun syöpälääkkeni maksaa 6.000e/kk ja saan siihen 100 % Kela-korvauksen. Varmaan pitää kuolla pois, jotta ap olisi onnellinen.

Voi luoja teitä väärinymmärtäjiä 🤦