Katselin iäkkäiden vanhempieni saamia kelakorvauksia, enkä enää ihmettele mihin Suomen rahat hupenee
Esim. pelkät lääkkeet maksaa isälläni yli 2500 €/kk. 30 000 €/vuosi. Hän maksaa itse vain sen lääkekaton, runsaat 600 €/v, loput maksaa Kela.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä asialle pitäisi tehdä sun mielestä? Lopettaa maksaminen?
Kyllä.
.eri
Ääni kellossa muuttuu kun itse sairastut, muista kieltäytyä lääkehoidosta. Usko pois, se tulee tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Tampereen mies ole katsonut Auri Kanasen siivousvideoita.
Ei imuria siivouksessa tarvitse.
Kaipa sulla on kymmeniä mikrokuituliinoja, joita sitten sähköllä pyörität pesukoneessa. Ja luuttuat huonekalut, sängyt jne.
Mut omapahan on lääväs, säästä sähköä jo ennakkoon, se kallistuu sullakin samoin kuin muillakin. Samassa suhteessa.
Hönö Kananen.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin pommitusten jälkeen kukaan tuskin kitisee mistään, jos siis henkiin jää...😰
Se on pomminvarmasti noin !
Näin mun duunipäiväni täällä Vauvassa alkaa olla lopuillaan. Täytyy syödä ja nukkua välillä, että jaksaa aamulla taas jatkaa. Koitan keksiä joitakin aiheita huomiseksi. Hyvää yötä vaan kaikille työkavereilleni, voidaan paksusti.
Mun motto muuten on "Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä". Eiks niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tosiaan, onko palstalla ketään, joka olisi asunut esim. Usassa tai muussa maassa, jossa vain varakkaista huolehditaan? Miten köyhät vanhukset selviävät? Onko heille mitään hoivakotia tms.?
Asun Espanjassa jo 9:ttä vuotta. Täällä perheet huolehtivat omista vanhuksistaan. Vanhusten hoitokoteja kyllä on, mutta ne ovat lähinnä vain varakkaille. Pelkkä eläke ei useimmiten riitä noissa asumiseen.
Suku ja perhe auttavat myös eronneita naisia ja etenkin jos on lapsia. Täällä lapsista pidetään todella hyvää huolta. Sosiaaliturva on hyvin heikko Suomeen verrattuna.
Kuinka pitkää työpäivää äidit tekevät?
Paljinko menee lämmitykseen rahaa? Eikö siellä ole kuuma nyt vai onko
Rankalta kuulostaa , en taida muuttaa etelään vaikka lämpimästä tykkäänkin.
Sama ketju vähän päästä. Spämmäävä pietarilainen?
Mites genitaaliherpes, vakkareiden tupakointi, aurinkopaneelit ja hotellien kamerat? Saisko niitä mitenkään linkitettyä tähän keskusteluun?🤣
Vierailija kirjoitti:
Häh? Tarkoitan vain että lääkkeet on nykyään ihan törkeän kalliita. Niin on monet tutkimuksetkin. Terveysmenot paisuu vuosi vuodelta koska koko ajan tulee uusia ja kalliimpia lääkkeitä.
Ap
Totta. Valtion rahat työnnetään lääkefirmojen ja hoitapalveluita tuottavien yritysten taskuun. Herää väistämättä kysymys että miten nämä palvelut on ennen tuotettu ilman tätä ongelmaa? Sote uudistukset taisi tuoda tämän kassavajeen ja samalla työvoimapulan alalle koska työntekijät ei viihdy enää työssään, kaikista moninaisista syistä johtuen?
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on isompi menoerä, kotiinsyötettävät suomimammat vai kotiinsyötettävät so ma li mammat? Kummatkaan eivät käy töissä, joten töissäkäyvät kustantavat heidän makoilunsa.
Suomimammat kyllä käyvät töissä. Sinä loisiva peräkammarinpoika et vain sitä näe, kun et kämpästäsi koskaan poistu.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tosiaan, onko palstalla ketään, joka olisi asunut esim. Usassa tai muussa maassa, jossa vain varakkaista huolehditaan? Miten köyhät vanhukset selviävät? Onko heille mitään hoivakotia tms.?
Siellä vanhuksetkin tekevät töitä, jos vain pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista huhtikuussa eli jos sulla on 3 lasta saat työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Jos perhe tulee ulkomailta tänne niin saa kaikki tuet. Mutta ne jotka irtisanotaan ja on omistusasunto ei saa.
Tällä ihmisellä on tämä teksti jotenkin napinpainalluksen päässä. Itse en kyllä jaksaisi tätä joka ikiseen ketjuun sanasta sanaan kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljon lihavuudesta ja liikkumattomuudesta johtuvia kansantauteja. Niiden hoito maksaa paljon enemmän kuin yksittäisen harvinaissairauden hoito milloinkaan. Jo 2010-luvun alussa esimerkiksi diabeteksen hoitoon kului suoraan lähes miljardi ja välillisesti yli kaksi miljardia jokaisena vuonna.
Hyvät lääkkeet pitävät ihmiset elossa verrattain pitkään, minkä takia monet käyttävät melko kalliita lääkkeitä ja hoitoja vuosikymmeniä. Tämä nostaa hoidon kustannuksia. Sitten meillä on vielä koko joukko eläkeläisiä, jotka valittivat, muun muassa, saamastaan koronarokotteesta. Heille ei kelvannut halvempi vaan kalliimpaa piti saada.
Meillä on siis iso määrä eläkeläisiä, jotka kokevat, että heidän pitää saada parasta hoitoa ja parhaita lääkkeitä ilmaiseksi vuosikymmeniä. Järjestelmä ei sitä kestä vaan edessä on priorisointi. Tästä ei vain kukaan halua puhua vaikka lääkemenot ovat jo pitkään jatkaneet kasvuaan. Mei
Onneksi olet pääsemässä kovaa vauhtia tähän joukkoon!
Jokainen on lapsesta alkaen sossupummeja , synnytys , neuvola , päiväkoti , koulutus , harrastukset jne.
Lääkkeet on kalliita. Itse olen työssä ja maksan kiltisti veroni. Tiedostan toki, että tämänhetkiset bruttotuloni eivät riittäisi kuin puolen vuoden lääkkeisiin, jos nuo joutuisin apteekin hinnoilla joutuisin itse ostamaan. Lääkkeistä osa pitää minut hengissä, osa toimintakykyisenä ja osa helpottaa /ehkäisee em.lääkkeiden haittoja. Lääkkeistä kalleimman ei ole tarkoitus olla elinikäinen, joten toivottavasti pääsen siitä pian eroon tai ainakin annostuksen hyvin pieneksi. Ennen hoidon aloittamista tehtiin lääketieteellinen arvio, jonka mukaan hyödyn hoidosta ja olen riittävän hyväkuntoinen. Ja lisäksi mahdollisuuteni palata työelämään olivat hyvät. Sekin otettiin huomioon hoitoa suunniteltaessa.
Suurin osaalue valtion budjetissa on muistaakseni tämä terveydenhuolto.Itse aiheutetusta diabeteksesta ainakin pitäisi päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Tarkoitan vain että lääkkeet on nykyään ihan törkeän kalliita. Niin on monet tutkimuksetkin. Terveysmenot paisuu vuosi vuodelta koska koko ajan tulee uusia ja kalliimpia lääkkeitä.
Ap
Totta. Valtion rahat työnnetään lääkefirmojen ja hoitapalveluita tuottavien yritysten taskuun. Herää väistämättä kysymys että miten nämä palvelut on ennen tuotettu ilman tätä ongelmaa?
Vastaus on oikeastaan aika yksinkertainen. Nykyään lääkkeitä on tarjolla ihan eri tavalla harvinaissairauksiinkin ja niitä tuotetaan geenitekniilalla ym. kalliilla menetelmillä. Tietysti myös väestön rakenne on ihan toinen. Sairaudet painottuu aina luonnollisesti vanhempiin ikäpolviin.
Esim. itselläni on nivelreuma ja siihen on vielä toistaiseksi riittänyt ns. vanha perinteinen lääke joka ei montaa kymppiä maksa per kk. Moni muu sen sijaan saa reumaansa 2000-luvulla kehitettyjä biologisia lääkkeitä (juuri niitä geenitekniikalla tuotettuja) jotka voi maksaa useita satoja ja jopa tuhansia euroja kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Diabetes lääkkeet varsinkin insuliinit on kalliita. Mielestäni kaikki lihavuuteen liittyvät sairaudet pitäisi joutua itse maksamaan. Läskit vaan lihoo ja sairastaa ja yhteiskunta maksaa?
Vasta sen jälkeen, kun läskin lihomisen perimmäinen syy on löydetty ja hänelle on tarjottu apua siihen vaivaan. Kas kun sille on joku syy, että miksi syö enemmän kuin kuluttaa ja ihminen saavuttaa normaalipainon vasta sen jälkeen, kun tuo perimmäinen syy hoidetaan.
Sama päihderippuvaisten kanssa.
Myös itsensä urheilulla teloneilta pitäisi selvittää miksi rikkovat itseään ja hoitaa se perimmäinen syy mikä pakottaa urheilemaan tavoilla, joilla loukkantuu.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osaalue valtion budjetissa on muistaakseni tämä terveydenhuolto.Itse aiheutetusta diabeteksesta ainakin pitäisi päästä eroon.
Mikä on itseaiheutettu diabetes? Itse en sellaiseen ole vielä törmännyt. Minulla todettiin diabetes kerran, aikuistyypin. Sain ravinto-ohjausta, joka oli turhaa, koska syömisessäni ei ollut muuta vikaa kuin se, etten syönyt. Sain elintapaneuvontaa, joka oli turhaa, koska väsymyksen vuoksi en jaksanut liikkua. Sanoin koko ajan, että olen väsynyt, en jaksa liikkua, en jaksa syödä ja sain vastaukseksi, että "niin. Se johtuu diabeteksestäsi". Mitään muita diabteeksen oireita minulla ei ollut. jalkojani kehuttiin, että ei diabeetikoilla ole tuollaisia jalkoja. monifilamenttitestista sain ihmettelyä, että jestas, onpa sinulla tarkka tuntoaisti, että ei diabeetikoilla tuollaista ole. Lopulta sain tarpeekseni tuosta iabetestuputtamuisesta ja minun "motivoimisestani" liikkumaan ja syömään ja menin yksityiselle lääkärille. Hän laittoi verikokeita ja minulla todettiin anemia. Alettiin selvittää anemian syitä ja pian olinkiin leikkauksessa.
Kuinka ollakaan.. leikkaus paransi minut "diabeteksesta", kun rauta-arvot paranivat. Jaksoin taas alkaa liikkua ja jopa syödä.
Olen monesti miettinyt, että miten rikkinäinen terveydenhuoltomme on, kun kukaan ei tunnu kiinnostuvan oikeasti selvittämään miksi jollain ne veresokeriarvot nousee. Pelkästään stressi voi nostaa verensokeriarvoja niin, että napsahtaa diabetesdiagnoosi, meillä kun se tulee vain niistä sokeriarvoista. Sitten vain aletaan hoitamaan sitä oiretta, eli kohonnutta verensokeria, lääkkeillä ja jätetään kaikki muu sikseen.
Varmaan joku on syömälläkin vinut saada itselleen diabeteksen, mutta onko selvitetty miksi syö. Uskallan väittää, että kukaan ei niitä selvityksiä tee.
Ehei, älä unta nää
Talletustileillä yli 10 000€ varat pienentävät tuen määrää portaittain (20% yli menevistä varoista huomioidaan), mutta vasta yli 50 000€ säästöillä ei tukea enää saa.
Tuottamaton omaisuus ei vaikuta, vain sen omaisuuden tuotto eli se vuokratulo.
https://yle.fi/a/74-20039042