Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hoitajille edelleen töitä kun hyvinvointialueet alkavat säästää ja lopettavat yksiköitä?

Vierailija
18.02.2024 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009884208.html

oletteko kuulleet, että hoitajien työpaikat vähenisi? 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin vanhustyön lähihoitajana pelottaa. Oman paikkakunnan hoivayksiköt voidaan milloin hyvänsä sulkea ja lähettää asukkaat muualle, lähikuntiin ja kaupunkeihin. Eli ehkäpä työtä olisi jatkossakin, mutta sen perässä olisi pakko muuttaa. Täältä ei sinne muualle kulje edes joukkoliikennettä joko lainkaan tai ainakaan sellaisiin aikoihin, että työmatka niin taittuisi. 

Vierailija
22/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle jää vuosittain runsaasti hoitajia ja lisäksi moni eläkeläinen on yhä työssä. Nämä ovat ensimmäisiä väistyviä. Kaikki hoitajat eivät ole edes kiinnostuneita siirtymään suurempaan yksikköön tulevaisuudessa jos tarkoittaa vähintään kymmenien kilometrien työmatkaa. Muutto vielä vähemmän todennäköistä jos ja kun perheen paremmin palkatun työ säilyy edelleen entisellä seudulla. Jo nyt on ollut esimerkkejä miten hoitajat joko vaihtavat mielummin työnantajaa tai alaa kokonaan kuin siirtyvät sinne minne määrätään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon on töitä kuin jaksaisi tehdä. Kolme työsopimusta yksi perustyö ja lisäksi kahteen firmaan tuntisoppari. Rh

Vierailija
24/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30% hoitajista eläköityy vuoteen 2030 mennessä. Ei osaa sanoa mitä tästä tulee.

Vierailija
25/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 8 lle vastaan, että ihan sama. Minua hävetti olla hoitajana Suomessa, vaikkeihan se meidän häpeä pitäisi olla, että palkka on surkea ja työolot hunot. Päättäjien pitäisi hävetä.

suurella helpotuksella seuraan nyt Suomen tilannetta, onneksi ei enää tarvi olla tuolla takkuamassa.

Suuri yllätys ollut itselleni, että täällä ulkomailla hoitajia arvostetaan!448

Oletko Norjassa? Paljonko on bruttopalkkasi? 

Vierailija
26/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin keikkatyö on vähentynyt ihan todella merkittävästi. Vielä syksyllä Seurella saattoi näkyä 300 keikkaa vanhustyöhön kahdelle viikolle, nyt näkyy usein 2-4 keikkaa samalle ajanjaksolle. Itse siirryin tekemään vakipaikassa vuoroja kaupungin tuntilistalle kun seurelaiset laitettiin listalla viimeiseksi kutsuttavaksi töihin, ts. kaikki kivet käännetään ennen kuin otetaan vuokratyöfirmasta tekijä vuoroon. Vakkarihenkilökunta ei saa tehdä enää pitkää päivää tai hälyvuoroja, monelle nuo ovat olleet iso osa toimeentuloa.

HUSilla myös hälyraha tippui 150 eurosta 120 euroon, että muutkin edut heikkenee.

27/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Se olisi jännä nähdä, että jos edes lähihoitajille ei ole töitä, niin mille ammatilla sitten on?

?

Vierailija
28/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin keikkatyö on vähentynyt ihan todella merkittävästi. Vielä syksyllä Seurella saattoi näkyä 300 keikkaa vanhustyöhön kahdelle viikolle, nyt näkyy usein 2-4 keikkaa samalle ajanjaksolle. Itse siirryin tekemään vakipaikassa vuoroja kaupungin tuntilistalle kun seurelaiset laitettiin listalla viimeiseksi kutsuttavaksi töihin, ts. kaikki kivet käännetään ennen kuin otetaan vuokratyöfirmasta tekijä vuoroon. Vakkarihenkilökunta ei saa tehdä enää pitkää päivää tai hälyvuoroja, monelle nuo ovat olleet iso osa toimeentuloa.

HUSilla myös hälyraha tippui 150 eurosta 120 euroon, että muutkin edut heikkenee.

Tyhmä kysymys: kuka nuo vuorot sitten tekee? Keikkalaiset eivät eikä myöskään oma henkilökunta? 

Vierailija
29/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki tästä vielä heikkenee, minkälainen eettinen stressi on alalla jääneillä? 

Ja mitä kaikkea jatkossa hoitajan työhön voi kuulua kun työehdot vielä heikkenevät? 

Vierailija
30/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys: kuka nuo vuorot sitten tekee? Keikkalaiset eivät eikä myöskään oma henkilökunta? 

Tässä talossa on ainakin alettu käyttämään työvoimana lähihoitajaopiskelijoita, pyydetään harjoittelun jälkeen jäämään töihin. Tekevät sitten hoiva-avustajan nimikkeellä. Seurauksena on että vuorossa on vähemmän lääkeluvallisia töissä, parhaimmillaan olet itse ainut jolla lääkeluvat ja vastaat yksin koko osaston lääkkeistä. Muutenkin nykyään otetaan töihin tosi alkupään opiskelijoita joilla ei ole vielä taitoja tarpeeksi itsenäiseen töihin, kielitaidottomia myös. 

Vierailija
31/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niille ole ennenkään löytynyt töitä. Mm. tiesuojarikkomukset ovat osoius työttömyydestä. 

Vierailija
32/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai!

T. Petteri

33/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30% hoitajista eläköityy vuoteen 2030 mennessä. Ei osaa sanoa mitä tästä tulee.

Eihän tuohon ole kuin 6 vuotta aikaa 

Vierailija
34/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on ihan yksinkertaista matikkaa. Jos sulla on 10 laitosta joita on ennen hoidettu niin että jokaisessa on 1 hoitaja, niin oot tarvinut 10 hoitajaa. Kun sitten yhtäkkiä pitääkin olla 2 hoitajaa per laitos, sulla pitää olla 20 hoitajaa jotta saat kaikki 10 laitosta pidettyä auki. Mutta jos sulla ei ole rahaa palkata 10 uutta hoitajaa, tai sä et löydä 10 uutta hoitajaa, niin ei siinä ole paljon vaihtoehtoja.

35/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan palkka on niin pieni, että jos haetaan säästöjä henkilökuntaa vähentämällä, niin sitten pitää vähentää lähihoitajien määrää tosi radikaalisti, että se näkyisi mitenkään. Toisin kuin vaikka vuokralääkärin palkka voi olla joku joku ihan hillitön 15 000€/kk, niin samalla summalla pitäisi vähentää joku 5 lähihoitajaa.

Vierailija
36/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samantyyppinen kokemus nyt puolen vuoden aikana. Olen tehnyt enimmäkseen keikkatyötä, se on vähentynyt tosi paljon. Vakkareilla tai määräaikaisilla on parempi tilanne. Jatko ei kyllä näytä hirveän hyvältä meille keikkatyöläisille.

37/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vakituinen työpaikka sairaanhoitajana ja lisäksi olen tehnyt keikkatyötä mun edelliseen työpaikkaan, ja aiemmin jatkuvasti ilmoitettiin, että tarvitaan lisätyövoimaa, mutta tämän vuoden aikana olen päässyt tekemään vain yhden työvuoron tähän mennessä.

Vierailija
38/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samantyyppinen kokemus nyt puolen vuoden aikana. Olen tehnyt enimmäkseen keikkatyötä, se on vähentynyt tosi paljon. Vakkareilla tai määräaikaisilla on parempi tilanne. Jatko ei kyllä näytä hirveän hyvältä meille keikkatyöläisille.

Sotepuolella taitaa pääkaupunkiseudulla olla kaikkein huonoimma oltavat. HUS on jo legenda lajissaan.

Vierailija
39/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on mutta ei rahaa. Rahat katoaa ylemmän tason johdon byrokraattisiin koukeroihin, kokouspalkkioihin yms yms.  Yksi kirjoittaa, toinen leimaa ja kolmas lähettää-tyyliin. Hoitajien kyllä pitää olla multitaskaajia, mutta johdolta sitä ei tunnuta vaadittavan. Kukaan ei halua johdossa tätä tunnustaa, koska sitten menisi oma palkka, kiva työ ja kova kuukausipalkka alta..

Vierailija
40/43 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh kotihoidossa. Tällä hetkellä saa tehdä niin paljon tuplavuoroja kuin jaksaa. Olisin kyllä hyvin yllättynyt jos tästä alettaisiin irtisanomaan. Väliportaan pomoille uhka voi olla todellinen.