Siivoustyöstä kysymys
Jos haen työpaikkaa jossa lukee tietty työaika niin onko teillä kokemusta että sen voisi myöhemmin muuttaa? En haluaisi siivota päivisin, ihanin olisi siivota pelkästään öisin, mutta tämä tuskin mahdollista. Sekin kelpaisi että saisi siivota ennen asiakkaita tai silloin kun paikat menee kiinni.
Myymälässä usein on niin että työt alkaa aikaisin mutta silti pitää pyöriä asiakkaiden seassa, kun työaika on yli yhdeksään aamulla.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseisessä paikassa on siivoojia useammassa vuorossa, niin silloin on ihan hyvä todennäköisyys että sinun annetaan myöhemmin tilaisuuden tullen vaihtaa vapaasti toiseen vuoroon.
Jos kuitenkin paikka siivotaan päiväsaikaan, niin sitten se siivotaan päiväsaikaan, ja sellaista käytäntöä on aika vaikea muuttaa. Toiminimellä töitä tekevällä siivoojalla olisi jonkun verran mahdollisuuksia käytännön muuttamiseen jos sinua kiinnostaa ruveta sellaiseen ja heitä ottaa toiminimellä työtä tekevä, mutta tavallisena työntekijänä olevalla siivoojalla mahdollisuudet olisivat aika surkeat.
Kirjoitin, että "siivojille ei voi uskoa", en kirjoittanut, että siivoojia ei voisi uskaltaa päästää kohteeseen sulkemisajan jälkeen. Se johtuu vastuukysymyksistä. Ajattelepa, jos inhimillisen virheen vuoksi siivooja vaikka unohtaa laittaa murtohälyttiminen päälle (tai sulkea sen). Tuo ei ole ainoa syy noissa vastuukysymyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseisessä paikassa on siivoojia useammassa vuorossa, niin silloin on ihan hyvä todennäköisyys että sinun annetaan myöhemmin tilaisuuden tullen vaihtaa vapaasti toiseen vuoroon.
Jos kuitenkin paikka siivotaan päiväsaikaan, niin sitten se siivotaan päiväsaikaan, ja sellaista käytäntöä on aika vaikea muuttaa. Toiminimellä töitä tekevällä siivoojalla olisi jonkun verran mahdollisuuksia käytännön muuttamiseen jos sinua kiinnostaa ruveta sellaiseen ja heitä ottaa toiminimellä työtä tekevä, mutta tavallisena työntekijänä olevalla siivoojalla mahdollisuudet olisivat aika surkeat.
Kirjoitin, että "siivojille ei voi uskoa", en kirjoittanut, että siivoojia ei voisi uskaltaa päästää kohteeseen sulkemisajan jälkeen. Se johtuu vastuukysymyksistä. Ajattelepa, jos inhimillisen virheen vuoksi siivooja vaikka unohtaa laittaa murtohälyttim
Ai että siivooja olis niin tyhmä, ettei vastuuta voi antaa? Kävipä kerran niinkin, että itse konttorin väki jätti ikkunan yöksi auki ja aamullahan näkivät, että tietokoneet oli pöllitty ikkunan kautta. Sit minä siivoojana vain hihittelin.
Ja kerran oli käyny niin, et konttorin väki oli toisessa paikassa jättäny ikkunan yöksi auki. Avasin aamulla oven ja lunta oli tuiskuttanut sisälle. Vedin vain oven kiinni, et en ala kolaamaan tietokonepöytiä. Menen vasta kun joku muu ensin putsaa lumet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin, että "siivojille ei voi uskoa", en kirjoittanut, että siivoojia ei voisi uskaltaa päästää kohteeseen sulkemisajan jälkeen. Se johtuu vastuukysymyksistä. Ajattelepa, jos inhimillisen virheen v
No väärikäsityksiäsi lukiessa täytyy miettiä nyt sitäkin vaihtoehtoa, että siivoja tosiaan on tyhmä.
En väittänyt siis myöskään, että siivooja olisi niin tyhmä ettei osaisi käyttää vaikka hälytysjärjestelmää, vaan edelleenkin, että kaikissa tapauksissa ei ulkopuoliselle voi uskoa toimistossa olemista sen aukioloaikojen ulkopuolella, niin että hän olisi siellä yksin. Kyse on vastuusta ja tilanteista, joissa vastuu saattaisi laueta. Joissakin kohteissa voi toimia ihan hyvin, että siivojaat käy siellä kun ehtivät, mutta ei kaikissa.
Meilläkin työpaikalla on hyvin arkaluontoisia materiaaleja ja siellä ei yksinkertaisesti edes lain vaatimusten vuoksi saa olla yksikään ulkopuolinen valvomatta. Ja kun on ulkopuolinen siivous, niin se pitää sitten hoitaa tiettyinä kellonaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin työpaikalla on hyvin arkaluontoisia materiaaleja ja siellä ei yksinkertaisesti edes lain vaatimusten vuoksi saa olla yksikään ulkopuolinen valvomatta. Ja kun on ulkopuolinen siivous, niin se pitää sitten hoitaa tiettyinä kellonaikoina.
Kyttääkö joku siivoojan mukana koko ajan päiväsaikaan ettei vaan näe tätä arkaluontoista materiaalia?
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt samaa, meillä siivotaan toimistot klo 6-14, olisi järkevämpi siivota vaikka klo 16 jälkeen. Pitääpä ehdottaa esimiehelle! Jos ei ole mitään järkevää syytä olla just päivällä siivoamassa niin ei luulisi olevan esteitä
Minä siivoan toimistoja klo 16 - 19. Mukavaa kun ihmiset lähtevät kotiinsa pois minun tieltäni kun siivoan.
Vierailija kirjoitti:
Näähän ei ole pelkästään työnantajan päätettävissä. Jos sen siivouskohteen kanssa on sovittu joku tietty aika, kun siivous tehdään, se tehdään silloin.
Ja tuohon lisäisin myös, että työn hinta on myös yksi tekijä. Illoista ja öistä maksetaan lisiä, joten voi tulla tämäkin asia vastaan. Kohteissa saattaa myös olla hälytysjärjestelmät ja vartiointipalvelut. Jolloin myös nekin asiat pitäisi järjestää uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt samaa, meillä siivotaan toimistot klo 6-14, olisi järkevämpi siivota vaikka klo 16 jälkeen. Pitääpä ehdottaa esimiehelle! Jos ei ole mitään järkevää syytä olla just päivällä siivoamassa niin ei luulisi olevan esteitä
Minä siivoan toimistoja klo 16 - 19. Mukavaa kun ihmiset lähtevät kotiinsa pois minun tieltäni kun siivoan.
Oon kade:(
T.toimistosiivooja
Jos haluat päästä töihin niin kannattaa olla kuin et olisikaan.
Ketään ei kiinnosta sun vaatimukset, toiveet, luonne, elämäntilanne tms, haluavat siivoojan siihen aikaan ja sillä hinnalla kuin ilmoittavat.
Sen takia työssäkäyvät niin katkeria ovatkin kun eivät myy pelkkää aikaansa vaan sielun myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näähän ei ole pelkästään työnantajan päätettävissä. Jos sen siivouskohteen kanssa on sovittu joku tietty aika, kun siivous tehdään, se tehdään silloin.
Ja tuohon lisäisin myös, että työn hinta on myös yksi tekijä. Illoista ja öistä maksetaan lisiä, joten voi tulla tämäkin asia vastaan. Kohteissa saattaa myös olla hälytysjärjestelmät ja vartiointipalvelut. Jolloin myös nekin asiat pitäisi järjestää uudelleen.
Itse ainakin siivoojana olen saanut koodin sitä varten jos hälytykset menee päälle. Koodilla saan hälytyksen pois päältä ennen kuin vartija tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat päästä töihin niin kannattaa olla kuin et olisikaan.
Ketään ei kiinnosta sun vaatimukset, toiveet, luonne, elämäntilanne tms, haluavat siivoojan siihen aikaan ja sillä hinnalla kuin ilmoittavat.
Sen takia työssäkäyvät niin katkeria ovatkin kun eivät myy pelkkää aikaansa vaan sielun myös.
Joo varsinkin siivoojan työssä ei ketään kiinnosta yhtään milloin haluaisi siivooja tehdä töitä. Joskushan siivooja sai olla ns näkymätön ja tehdä töitä tyhjissä tiloissa, mikä muuttui?
Siivousalan (ex) esihenkilö tässä moi.
- jos yritys X tilaa siivouksen klo 9-12, teemme sen klo 9-12.
- jos saamme ihmeen kaupalla itse päättää ajat, emme saa työntekijöitä aikaisiin aamuihin / iltoihin / öihin koska bussit ei kulje, päiväkodit on kiinni, kukaan ei vahdi kissaa, ei näe Onnenpyörää, ei pääse lempijumppaan, kahville kummin kaiman kanssa, jne mitä näitä tekosyitä nyt onkaan ettei millään voi työskennellä muuta kuin virka-aikaan
- usein asiakasyrityksillä ei ole yksiäkään ylim. avaimia eli haluavat itse päästää siivoajan sisään tai eivät halua jakaa hälytyksen koodeja "ulkopuolisille"
- osassa haluavat myös kytä.. Siis valvoa että siivoaja tekee tyydyttävää jälkeä
- arkaluontoiset materiaalit kuten jo joku vastasikin
- ja viimeisenä tietysti tämä että siivoushan ei kenestäkään saisi mitään maksaa milloinkaan eli eivät halua maksaa lisiä. Siinäpä ne. Onnea ja jaksamista kaikille jotka alalla jaksaa pakertaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin, että "siivojille ei voi uskoa", en kirjoittanut, että siivoojia ei voisi uskaltaa päästää kohteeseen sulkemisajan jälkeen. Se johtuu vastuukysymyksistä. Ajattelepa, jos inhimillisen virheen vuoksi siivooja vaikka unohtaa laittaa murtohälyttim
Olen tehnyt siivoustyötä ja oli muutama kohde, jossa piti tullessa poistaa hälyt ja lähtiessä laittaa päälle. Esim. pankki. Eli on sellaisiakin kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kohteesta. Yhdessä meidän toimistossa tuollainen ei olisi toiminut, sillä murtohälytys laitettiin päälle klo 16 ja jos sen jälkeen kukaan olisi ollut tiloissa, se olisi aiheuttanut hälytyksen. Siivojille ei voi uskoa murtohälytyksen päällelaittamisvastuuta. Tai muillekaan ulkopuolisille. Samalla yösiivoilut on muutenkin siivouksen tilaajalle kalliimpaa, koska yöliksat.
No mulla on sellainen siivouskohde, johon menen vasta vähän ennen kaupan sulkemisaikaa siivoomaan. Sitten mä jään viimeiseksi sinne ja lukitsen ovet ja laitan hälytykset päälle lähtiessäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kiinteistöalan tesissä yötyö- tai iltalisät? Jos on niin eivät taatusti anna vaihtaa ilta tai yötyöhön.
On siivoojalla nuo lisät, sehän siinä syynä onkin kun ei saa öisin tehä. Vaikka niin paljon helpompaa olisi siivota öisin. Edellisessä työpaikassa olisin halunnut aloittaa työt kuudelta mutta sain motkotusta asiasta ja klo 7 aikaisintaan töihin 🙄
T.Siivoja
Yölisä loppuu klo 06.00, joten en tiedä mitä teillä on häslätty.
Eivät tainneet vaan haluta että siivoojalla on valtaa toivoa työaikojaan. Tai sitten muut tulevat töihin klo 7 eivätkä halua että "joku siivoja" olisi siellä yksinään. Tiedä vaikka lorvailisi jos kukaan ei ole vahtimassa.
Meillä taas kaikki tulevat niin aikaisin kuin mahdollista, että saa rauhassa siivota ennen asiakkaita ja päästään ajoissa kotiinkin.
Yksi tulee omaehtoisesti ilman yölisää jo klo 5.00. Muut viiden jälkeen, mutta mieluusti ennen kuutta.
Ennen klo 5.00 ei kuitenkaan saa tulla. "Virallisesti" työaika alkaa klo 6.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyttääkö joku siivoojan mukana koko ajan päiväsaikaan ettei vaan näe tätä arkaluontoista materiaalia?
Laki määrää kyttäämään, joten kyllä kyttää. Jos yksikään ulkopuolinen ei saa nähdä tai kuulla, niin sitten asiat hoidetaan siten. Tietosuojattava materiaali on tietyissä huoneissa ja paikoissa, tietosuojaroskis on lukollinen ja sillä lailla, mutta ne tilat, joissa näitä materiaaleja on, niin ne ovat valvottuja ja sen ihmisen vastuulla kenen työtila siellä on ja hänen täytyy tietää 100% että kukaan ulkopuolinen ei ole nähyt mitään. Yleisissä tiloissa siivojillakin on vapaamapaa. Niissä ei saakaan säilyttää mitään työhön liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kohteesta. Mun kohteessa menee hälyt päälle automaattisesti. Henkilökunta on vastuussa ovien lukitsemisesta, vaikka minä jään yksin siivoamaan illaksi
Jos ilmoituksesa on annettu työaika, niin ei sitä kyllä työpaikalla ruveta muuttamaan yhden yökyöpelin takia.
Laita oma työnhakuilmoitus Työmarkkinatorille, että haet nimenomaan yö- tai varhaissiivousta.
Yötyö ei ole tuplapalkka. Sunnuntaista tulee tuplapalkka.