Mistä voin vielä säästää?
Olen takuueläkkeellä. Asun kahden, jo aikuisen lapsen kanssa. Lapset maksavat asumisestaan ja ruoastaan osuutensa.
Tiukoilla ollaan, mutta vielä pitäisi saada satasen säästöt paikkaamaan alentunutta asumistukea. Mistä voin säästää? Lehtiä ei tule, ei ole mitään suoratoistopalveluja. Emme syö tai kahvittele ulkona tai tilaa ruokaa kotiin ikinä. Ostan halpaa perusruokaa, joka sekin alkaa tuntumaan kalliilta ostaa. Käytämme ruokaan toimeentulotuessa ruokaan tarkoitetun laskennallisen summan. Yritän säästää tässä, mutta vaikealta tuntuu, kun hinnat vain karkaavat. Ostan vähän mitään ja kaikki mahdollinen hankitaan kirpputorilta. Ainoaan harrastukseeni, josta en suostu luopumaan menee kolmisenkymppiä kuukaudessa. Se on ainoa henkireikäni. Emme käytä mitään palveluja, leikkaan itse perheen hiukset. Liikumme bussilla, sitäkin vältän viimeiseen asti, koska se maksaa. Hankintalista on loputon, eikä meillä ole ollut vuosikausiin sellaista tilannetta, että esim. jokaisella perheenjäsenellä olisi asianmukaiset ja ajantasaiset vaatekerrat joka vuodenaikaan, aina on puutteita.
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
700 kuussa ruokakauppaan, vaikka toinen muksu syö ilmaiseksi koulussa ja toisella edullinen opiskelija- tai työruokalaetu?
J-lauta, meillä ei kaikkiin kk menoihin ole edes 700!
Nyt ruokakulut kuriin!
Mietin ensin samaa. Toinen lapsi tekee paljon etäpäiviä. Ruokakauppakuluihin sisältyy laskelmassa varmaan ainakin pesuaineet, hygieniatarpeet ja leivinpaperit.
Silti yllättävän isot kulut jos niistä yrittänyt nipistää. Keksin kolme syytä.
- kallis kauppa haja-asutusalueella, pakko käydä usein kaupassa bussilla
- perheessä on lemmikki / lemmikkejä
- valmisruuat, perussairauden takia ruokia ei aina saa itse tehtyä
Joo, tosiaan meidän lähikauppa on kallis. Tulee silti siinä käytyä,
Joo, pakko alkaa tekemään valmista pakastimeen. Vaikka pakastin on pieni, niin kyllä sinne jotain mahtuu, kun sovittelee. Oon isompia satseja pakastanut, mutta se ei ole kannattavaa, kun joudun ne lähes yksin sitten puolipakolla syömään ennen kuin pilantuuvat. Alan tekemään yhden tai kahden annoksen pakastejuttuja.
Tätä hommaa on nyt alettava ajattelemaan ihan tosissaan ja miettimään uusia tapoja toimia.
Kyl maar meilä S-marketi hinnat on samat kuin 70km pääsä olevas kaupuntis.
Minä joudun pakastamaan paljon, kun asun suuren osan viikosta yksin. Yhden hengen vakioitu annos on helppo sulattaa, ja jos tarvitsee enemmän useampi annos sulaan.
Edullisia ja helppoja väli- tai iltapaloja ovat kylmä riisipuuro -> fruttiksen tapaan tai kiisselin kera, suolainen pannukakku tai uunimunakas.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Meillä on sama tilanne. Käyn töissä, mutta palkka ei riitä enää mihinkään. Kaikki on kallistunut paljon enemmän kuin palkka nousi. Jos jotain menee rikki, en saa ostettua uutta. Annoin 17-vuotiaalle 50 euroa, että voi ostaa kirppikseltä mitä vaatteita tarvitsee. Hän sai ostettua yhdet housut ja yhden college-puseron. Kirppikseltä siis. Ihan kummalliseksi menneet hinnat. Itsekin jouduin ostamaan mustan mekon joulukuussa hautajaisiin, ja maksoin mekosta 25 euroa. Oli pakko. Se oli ainoa minun kokoa oleva, jonka löysin. Kengät ostetaan uutena, ja pipot ja hanskat sekä sukat, mutta muuten on pakko yrittää kirppikseltä löytää.
Meillä on astianpesukoneessa ohjelmistovika, minkä takia 2 tunnin ohjelma kestää 3,5 tuntia. Kodinkonekorjaaja kävi toteamassa, että ohjelmistokortti pitää vaihtaa. Se on niin kallis, ettei pystytä. Uuteen koneeseen ei tietenkään ole varaa. Niinpä meidän astiat peseytyy joka kerta 3,5 tuntia. Pikaohjelma ei
Huono kirppis. Lahden kierrätyskeskus Patinassa tuolla hinnalla saisi usean puseron, useat housut. Ja ne on hyvälaatuisia. Normipaidat/puserot maksaa 1,50-3,00 euroa ja jos on jotain merkkivaatetta niin siihen muutama euro päälle. On aikamoista jos kirppikseltä ei saa 50 eurolla muuta kuin kahdet vaatekappaleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä kuukautissuojan valinta on aivan henkilökohtainen asia, kuukuppi ei todellakaan sovi kaikille. Esim itse en pysty ollenkaan käyttämään tamponia enkä kuukuppia kipujen takia.
Jokainen nainen valitsee itse, mitä suojia käyttää. Ei toista saa painostaa tunkemaan emättimeensä mitään.
Kokeilin teininä tamponia, mutta kerran se jäi jumiin ja pelkäsin jo että joudun päivystykseen jossa se kiskotaan pois. 😂 No en onneksi joutunut, kyllä se sitten lopulta lähti. Mutta en ole sen jälkeen koskenut tampponeihin... siteillä mennään.
Ap:lle
Sanoit, että pakastustilaa on käytettävissä vähän. Osan voi laittaa jääkaappiin lasitölkissä - säilyy pidempään parempana. Kuumana tölkitetty liharuoka säilyy jääkaapissakin viikon hyvänä - saat näin lisää säilytystilaa. Elokuussa tein kiisseliä ja tölkitin sen kuumana tavalliseen hillopurkkiin. Ajatuskatkon (mielenhäiriön) aikana olin nostanut yhden tölkin harvoin käytettävien astioiden kaappiin, kolmen kuukauden kuluttua vaikutti täysin kunnossa olevalta, maistoinkin lusikallisen.
Isojen annosten tekemisessä on järkeä vain pitkään kypsyvässä ruoassa(esim. hernekeitto), poikkeuksellisen edullinen tarjous tai arjen helpottaminen.
En tiedä miksi tuo aihe on tässä ketjussa, en ole lukenut edeltä, mutta tuskin enää toista kertaa voisi jumittua noin.
Yhtenä säästövinkkinä suosittelen huolellista hampaiden hoitoa välien puhdistuksineen, hammaslääkärikeikat on kalliita ja moni nimistä vältettävissä, ei tietenkään kaikki lohkeamat tms. Mutta hampaidenhoitoon kannattaa panostaa, siinä kertyy isot säästöt elämän mittaan, varsinkin jos välttyy poistoilla ja proteesien tms tarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Kelasta saatko ekäkkeensaajan asumistukea lukiolaisen kanssa (kunnes täyttää 18v tai lukio loppuu?) kaksistaan ja nousevatko tulot. Jos niin, vanhempi omilleen ja sinä haet el ast:in.
Puuroja, perunoita, keittoja, laatikoita, juureksia, euron omenoita
Esim.tuokduyin ja väritön nestesaippua 3l kanistereissa 3€. Investoi kerran tarpeeksi iso muovinen tratti kaateluun ja täytät nestesaippuaa pumppupullojuttuihin. Raskitsee vähän käsiäkin pestä.
Kaikki lisäravinnepuoli mieluiten nettiapteekeista ja Kärkkäiseltä plusosaa Prismasta. Kilpailuta. Osa on jälkimaimituissa kotimaista ja 4-5€ purkki.
Tutki netissä halpatavarakauppojen ja Prisman hinnat ja opettele mitä mistäkin. Käytä Tokmannin -20% yömyyntipäivät (voi tilata noudettavaksi liikkeestä kulutta) ja Kärkkäisen postarittomat sun muu.
Samat pienet t
Ennakointi on kaiken a ja o, köyhän elämässä. Tarjoukset pitää seurata koko ajan ja napata heti kiinni kun näkee edullisesti jotain mitä koko ajan tarvitsee.
Vitsi onkin siinä että kuinka usein pysähtyy ennen maksamista miettimään tarvitseeko oikeasti vai haluaako vain.
Saippuasta puheen ollen, minä siirryin palasaippuaan kun kanistereiden hinta nousi liki 3€:oon. Poistokorista ostin eurolla kaksi palaa.
Sille, jolla on ongelmia tiskikoneensa kanssa tiedoksi, että kaikilla ei edes ole tiskikonetta, eikä sitä toiveista tai siitä nähdyistä jatkuvista unista huolimatta ilmesty. Kaikki tiski pitää siis tiskata käsin. Olen siis itse tällainen ihminen. Tiskaaminen on hirveää, hidasta ja se on pilannut käteni. Kuitenkin on ihan turha valittaa ongelmista tiskikoneen kanssa ja siitä, että korjaaminen maksaa liikaa kun sen sijaan, että pesee viallisella tiskikoneella ylipitkäksi muuttuneella ohjelmalla astiat voi ihan pestä käsin. 5 eurolla saa ostettua tiskiaineen ja tiskiharjan ja vieläkin halvemmalla, jos ostaa kaikkein halvimmat. Tähän varmasti löytyy rahaa. Mielummin kuitenkin maksaa sitten turhan takia vielä lisää sähköstäkin kunhan vaan ei tarvitse tiskata käsin. Vähän voi kyllä miettiä. Näille tiskikoneongelmaisille ei itseltäni heru yhtään sympatiaa kun itse tosiaan joudun aina ihan normaalissa tilanteessakin tiskaamaan kaiken käsin.
Facebookissa on Säästäjät ja penninvenyttäjät- ryhmä, josta voi saada vinkkejä
Hakekaa sosiaalitoimistosta rahaa.
T.Raffe
"Saippuasta puheen ollen, minä siirryin palasaippuaan kun kanistereiden hinta nousi liki 3€:oon. Poistokorista ostin eurolla kaksi palaa. "
Ostan aina saippuani Prismasta, kolmen saippuan paketti maksaa alle euron.
Puolisoni saa eläkkeensaajan asumistukea, vaikka itse en ole siihen oikeutettu. Tuloni toki huomioidaan, mutta eivät ole este.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni saa eläkkeensaajan asumistukea, vaikka itse en ole siihen oikeutettu. Tuloni toki huomioidaan, mutta eivät ole este.
Voi olla näin puolison kanssa, mutta ei lasten. Olen kysynyt Kelasta.
Löytyisikö kahta vierekkäistä asuntoa pienempää asuntoa? Silloin sisarukset voisivat asua toisessa ja sinä saisit asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla näin puolison kanssa, mutta ei lasten. Olen kysynyt Kelasta.
On meillä lapsia.
En ymmärrä ap:n märinää. Jos rahat ei riitä, täytyy tsekata omat tulot ja menot täikammalla, varsinkin menot. Jos menot pakollisia ja tulot ei riitä, on tuloja hankittava menemällä töihin, otettava opintolainaa tai menemällä yhteiskunnalta lisää tukia pyytelemään. Niitä saa jos kusinen tilanne!
Itse olen vanhempani omaishoitaja, nuoremmalla lapsellani asperger, vanhempi opiskelee opintolainan turvin. Itse kuntouttavassa työtoiminnassa mikä vitsi, mutta käytävä on ja ymmärrän ettei pidä jättää ketään kotiin märehtimään. Samalla opiskelen avoimessa yliopistossa kun kroppa sanoi ei entisestä fyysisestä työstä.
Persie ylös penkistä ja hankkimaan sitä elantoa!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Meillä on sama tilanne. Käyn töissä, mutta palkka ei riitä enää mihinkään. Kaikki on kallistunut paljon enemmän kuin palkka nousi. Jos jotain menee rikki, en saa ostettua uutta. Annoin 17-vuotiaalle 50 euroa, että voi ostaa kirppikseltä mitä vaatteita tarvitsee. Hän sai ostettua yhdet housut ja yhden college-puseron. Kirppikseltä siis. Ihan kummalliseksi menneet hinnat. Itsekin jouduin ostamaan mustan mekon joulukuussa hautajaisiin, ja maksoin mekosta 25 euroa. Oli pakko. Se oli ainoa minun kokoa oleva, jonka löysin. Kengät ostetaan uutena, ja pipot ja hanskat sekä sukat, mutta muuten on pakko yrittää kirppikseltä löytää.
Meillä on astianpesukoneessa ohjelmistovika, minkä takia 2 tunnin ohjelma kestää 3,5 tuntia. Kodinkonekorjaaja kävi toteamassa, että ohjelmistokortti pitää vaihtaa. Se on niin kallis, ettei pystytä. Uuteen koneeseen ei tietenkään ole varaa. Niinpä meidän astiat peseytyy joka kerta 3,5 tuntia. Pikaohjelma ei
Hitto mä nauroin tätä. :D
Mahtavaa jos on Suomessa oikeasti näin hyvä tilanne, että työssäkäyvät voivat narista sitä kun ei rahat riitä mihinkään, silti kun lukee niin on rahaa laittaa tuon verran kirppisvaatteisiin, löytyy autoa ja tiskikonetta. Kitistään kun luksukseen eli tiskikoneen pesuohjelmaan menee 3,5 tuntia. Miksi ei voi tiskata käsin? Ei sitä tiskiä niin paljon kerry kerralla kuitenkaan.
kitistään kun luksus eli auto pitää jättää kotiin parin eli kahden kilometrin matkalle. Siis ihan oikeasti?! Kuka edes viitsii käynnistää auton alle 5 km matkalle? Toivottavasti ei yksikään järjellä käyvä alle 5 km matkaa suuntansa tee autolla. Johan siihen auton käynnistämiseen menee aivan valtavasti säkhöä ja polttoainetta ja sehän vasta kallista onkin kun noin lyhyitä matkoja sillä mennään. Aivan järkyttävä ajatusmaailma jos joku niin edes ajattelee, että on oikeus käyttää autoa lyhyillä matkoilla.
kirppareilta ei ole mikään pakko ostaa yhtään mitään. Varsinkaan tuollaiseen hintaan. Tuolla 50€:lla teinisi olisi saanut teinien halpakaupoista vaikka ja mitä rättiä jos on pakko kuluttaa.
Eläkkeensaajan asumistukea saisin jos asuisin yksin tai jos kaikki muutkin taloudessa asuvat olisivat siihen oikeutettuja.
Olen tietoinen hinnoista, ja haen aina halvimman tarjouksen, mutta aina en pysty hyödyntämään halvimpia vaihtoehtoja, jos ne ovat hankalan matkan päässä. Matkatkin maksavat.
Nestesaippuaa olen ostanut kanistereissa jo pitkään. Ennen kanisterin sai eurolla, nyt kahdella ja puolella. Jos olisi mahdollisuus liikkua helpommin, niin ehkä jostain löytyisi halvemmalla, en tiedä.
Ennakointi on kyllä tärkeää. Mitään ei saisi päästää loppumaan niin, että on pakko ostaa hinnalla millä hyvänsä, vaan aina pitäisi olla askeleen edellä. Mutta, olen inhimillinen ihminen, aina ei jaksaisi.