Mistä voin vielä säästää?
Olen takuueläkkeellä. Asun kahden, jo aikuisen lapsen kanssa. Lapset maksavat asumisestaan ja ruoastaan osuutensa.
Tiukoilla ollaan, mutta vielä pitäisi saada satasen säästöt paikkaamaan alentunutta asumistukea. Mistä voin säästää? Lehtiä ei tule, ei ole mitään suoratoistopalveluja. Emme syö tai kahvittele ulkona tai tilaa ruokaa kotiin ikinä. Ostan halpaa perusruokaa, joka sekin alkaa tuntumaan kalliilta ostaa. Käytämme ruokaan toimeentulotuessa ruokaan tarkoitetun laskennallisen summan. Yritän säästää tässä, mutta vaikealta tuntuu, kun hinnat vain karkaavat. Ostan vähän mitään ja kaikki mahdollinen hankitaan kirpputorilta. Ainoaan harrastukseeni, josta en suostu luopumaan menee kolmisenkymppiä kuukaudessa. Se on ainoa henkireikäni. Emme käytä mitään palveluja, leikkaan itse perheen hiukset. Liikumme bussilla, sitäkin vältän viimeiseen asti, koska se maksaa. Hankintalista on loputon, eikä meillä ole ollut vuosikausiin sellaista tilannetta, että esim. jokaisella perheenjäsenellä olisi asianmukaiset ja ajantasaiset vaatekerrat joka vuodenaikaan, aina on puutteita.
Kommentit (347)
Olen itse joutunut venyttämään penniä yhdessä vaiheessa, kun lähes eurolleen kaikki meni, mitä tulikin. Aloin silloin hakea kaupasta kaikkein edullisimpia tuotteita kaikista tuoteryhmistä: leivistä, leikkeleistä, lihapaketeista, jugurteista, tuoreista kasviksista, säilykkeistä, suklaista, karkeista, pesuaineista vessapapereista ym.
Nykyään tuotteet näkee myös verkkokaupasta, josta voi hakea hintoja ilman, että tarvitsee kaupan hyllyjen välissä kuluttaa aikaa vertailemiseen, joten nykyään edullisen valinta on entistä helpompaa.
Lisäksi vähensin kulutustani kaikessa mahdollisessa. Kaikki tietävät, että esim. pyykinpesuainetta voi annostella vähemmän. puhdasta tulee pienemmälläkin määrällä kuin pesuainepullon ohjeessa lukee. Moni käyttää haaskaten myös tiskiaineita ja hygieniatarvikkeita, shampoita, paperia ym.. Omaa kulutustaan siis pitää myös ruveta vähentämään. Itse huomasin, että tuhlaan aika tavalla talouspaperia, joten aloin vähentää sen käyttöä ja jopa saksilla leikaten puolittaa niitä ruutuja, koska näytti siltä, että puolet paperiarkista meni aina haaskuun.
Myös herkut vaihdoin kaupan halvimpiin suklaalevyihin ja -patukoihin, juomiin ym. ja koitin selvitä mahdollisimman paljon ilman mitään herkkuja.
Ja niin edelleen.
Kyllä se säästäminen vaatii myös kieltäymyksiä. Pitää vain ruveta ykis asia ja tavara kerrallaan miettimään, mitä minkäkin kohdalla tekee, ostaako sen ja millä hinnalla. Ja paljonko sallii kulutusta itselleen.
Ap:l on aikaa notkua netissä. Olis sairaiden lastensa kanssa. Ai, mut eihä se välitä sairaasta miestäkään. Onneks pappa betalar 💰
Vierailija kirjoitti:
Ap:l on aikaa notkua netissä. Olis sairaiden lastensa kanssa. Ai, mut eihä se välitä sairaasta miestäkään. Onneks pappa betalar 💰
Tämäpä juuri, mutta kun hallitus ja kaikki muut kiusaa häntä nii on vaa ymmärrettävä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te saatte asumistukea 269.34e ,jos oikein ilmoitit menonne. Opintotuki on muuten 278e EIKÄ 200e, niinkuin kerrot.
Tuosta tulee jo erotusta 347.34e ,,,, nyt ei jokin täsmää tai rt kerro kaikkea.Laitoin nuo teidän luvut
Emme saa ollenkaan asumistukea. Kas, kun Kela arvioi toisen lapsen saavan tuloja kesällä ja luultavasti hän saakin. En tiedä millä tavoin se lasketaan, mutta jotenkin se on nyt kai jyvitetty eri kuukausille se oletettu tulo ja sen mukaan laskettu. Ja laskettaessa on jo huomioitu sekin, että asumistuesta leikataan huhtikuun alussa. Jos ei leikattaisi, niin saisimme jonkun kympin, mutta nyt siis näin. Saahan sinne laskuriin laittaa mitä summia tahtoo, mutta niin tekee Kelakin.
Youtube videoita tekemällä voi ansaita rahaa. Voi aloittaa kuvaamalla videoita puhelimella, ja lataamalla sen Youtubeen nimimerkillä tai omalla nimellä. Myöhemmin voisitten hankkia paremman kameran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä voinu mennä yksityislekurille vaikka oon työssäkäyvä. Liian kallista. Päivystykseen mennään vaikka kontaten.
Köyhä
No viddu olen, mutta enpähän elä yhteiskunnan varoilla, en nyt, enkä ennenkään.
Teidän nettotulot on 1868e ja itket ettei rahat riitä? Meillä myös tulot samaa luokkaa ja meitä on 4. Autojakin 2 eikä ole rahasta pulaa.
Ette saa asumistukea mutta kuitenkin kerrot aloituksessa että pitäis saada satanen paikkaamaan alennettua asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap et kerro nettotuloja? Ja menoja?
Nettotulot: Mun eläke 976, lapsen kuntoutusraha 692, toisen lapsen opintoraha 200. Näiden lisäksi vanhempi lapsi saa välillä palkkaa.
Menot: Vuokra 700, lääkkeet 51, kotivakuutus n. 20, sähkö n. 30, netti ja puhelimet 82. Sitten tietysti ruoka ja muut.
Netti ja puhelimet 82e ???? Huhhuh, ei ihme että ootte persauki
Miten paljon halvemmalla voi saada? Meillä on mielestäni aika perusliittymät 20 e/kk ja taloyhtiön netti 10 e/kk, josta ei voi kieltäytyä. Sekin tekee 3 hlöltä 70 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kannatan säästämistä, eiköhän se avain nyt olisi lisätulot. Ehdotin jo sitä kirjoittamista, entä käsityöt ja niiden myynti pimeänä, opettelet leipomaan juhlatarjoiluja tyyliin oikeasti hyvät voileipä- ja täytekakut. Myyt ensin tutuille pimeästi, sitten alat yrittäjäksi, jos on kysyntää. Ei kannata keskittyä nyt herneiden puolittamiseen vaan miettiä lisätuloja ja laittaa siihen paukkuja. Aikaahan ap:lla on, jos positiivisesti ajattelee. Tsemppiä!
Kirjoittamalla tuloja? Paljonko ammattitoimittajia on ilman töitä? Käsitöitä? Ja islantilaisneuleiden lettlopit saa jostain varmaan ilmaiseksi? Täytekakkujen tarvikkeet jos muutenkin on rahasta ja ruoasta tiukkaa? Hyviä ideoita mutta toteutus ei ihan helppo.
Kerro ap miksi aikuiset mukulat ei voi ottaa opintolainaa?
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap miksi aikuiset mukulat ei voi ottaa opintolainaa?
Voihan ne ottaa. Vaikka suut ja silmät täyteen, mutta jos ei tarvitsisi. Maksettava nekin on.
On se saata-ana vaikeeta kun tukia ei saa, kukaan ei pysty edes satunnaisiin töihin ja yhteiskunnan pitäisi elättää ja auttaa. Kyllä on passka hallitus 🤡 Kyllä Sanna auttaisi 💃
Vierailija kirjoitti:
Ette saa asumistukea mutta kuitenkin kerrot aloituksessa että pitäis saada satanen paikkaamaan alennettua asumistukea?
Vajaa sata euroa jää nyt saamatta. Jeesus sentään, mitä saivartelua, mutta no, tuttua mulle.
Vierailija kirjoitti:
Teidän nettotulot on 1868e ja itket ettei rahat riitä? Meillä myös tulot samaa luokkaa ja meitä on 4. Autojakin 2 eikä ole rahasta pulaa.
Meidän tulot on 234 ja meilläpä onkin kaksi lentokonetta eikä rahasta pulaa. Ai niin, ja meitä on kuusi 😂.
Vierailija kirjoitti:
On se saata-ana vaikeeta kun tukia ei saa, kukaan ei pysty edes satunnaisiin töihin ja yhteiskunnan pitäisi elättää ja auttaa. Kyllä on passka hallitus 🤡 Kyllä Sanna auttaisi 💃
Kuka ei saa tukia? Kyllä me ainakin saadaan. En pysty satunnaisiin töihin, sori siitä. Miksi luulet, että olen eläkkeellä? Kykenevä lapseni tekee kyllä töitä opintojen ohella, valitettavan vähän on vain töitä ollut. Tänään sai hälyytyksen iltavuoroon tuplapalkalla, mikä on tosi jees.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuleeko äitisi sinun työpaikallesi huolehtimaan sinusta, minulla ei ole tapana niin tehdä, lapsi on töissä. Toinen lapsi on kaverin kanssa jossakin, olisiko pitänyt mennä mukaan sinnekin? Aikaa, sitä minulla todellakin on, mutta muuta ei juuri olekaan, ei rahaa, ei mainetta tai edes terveyttä. Mies on ex ja siihen on painavat perusteet, olipa hän sairas tai ei. Pappa betalar, joo, voihan sen niinkin ajatella, jos lainasin häneltä rahaa, olen ajatellut sen tarkoittavan jotain muuta.
Oletko varma, ettei vanhempi lapsi oikeasti haluaisi jo muuttaa omilleen? Opiskelee ilmeisesti korkeakoulussa, jos on luentoja? Ehkä hän ajattelee, ettei voi muuttaa, koska tarvitset apua arjen pyörittämiseen ja nuorempi sisaruskin on vajaakuntoisten?
Köyhä