Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa joka tata mielta?! Kyse Kelan aitiyspakkauksesta ja siita kuka sen ottaa ja kuka ei. Olen holmistynyt kerta kaikkiaan, eiko pakkaus olekaan 200e arvoinen??

Vierailija
14.01.2007 |

Siis ottaako vain tyhmät ja tietämättömät ensisynnyttäjät tuon pakkauksen ja fiksut rahan? Miten on?

Itse otin aikoinani pakkauksen ja olin tosi tyytyväinen. Nyt on kakkonen tulossa ja mietteet puolesta ja vastaan.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertakaikkiaan jaksa ymmärtää tätä suomalaisäitien narinaa äitiyspakkauksesta. Katsoin tuon 2006 pakkauksen läpi ja kaikki vaatteet ja tarvikkeet ovat mielestäni ihan kivoja ja käytännöllisiä. Olisi mielenkiintoista nähdä minkälaisia vaatteita näiden äitien vauvat (!!)oikein käyttävät, joille äitiyspakkauksen vaatteet eivät ole kelvanneet tai " jäivät käyttämättä kun niistä ei tykännyt" . Onkohan nyt niin, että äitiyspakkauksen vaatteiden käyttäminen (yleisillä paikoilla) tarkoittaa äitien mielessä salaa sitä, ettei ole ollut varaa muuhun (siis nolottaa käyttää niitä)? Itse kun olen pistänyt merkille Suomessa käydessäni, että yleisesti ottaen suomalaislapset käyttävät aikamoisen epäesteettisiä :) vaatteita - äitiyspakkauksen vaatteet ovat kyllä keskitasoa söpömpiä mielestäni (myöskin verrattuna suomalaisten vaatekauppojen antiin).

Itselläni on kaksi lasta enkä ole saanut minkäänlaista äitiysavustusta: vaatteita, tarvikkeita tai penniäkään rahaa, sillä en ole ollut kokopäivätäissä silloin kun heitä odotin (opiskelin ja työskentelin osa-aikaisesti). Täällä äitiysloma on mahtavat neljä kuukautta, eikä muuta ole. Itse olisin ottanut pakkauksen vastaan kiitollisena ja varmasti olisin käyttänyt eikö olisi tullut mielenikään narista siitä, että naapurin vauvalla on samanlainen potkupuku. Ulkomaalaiset ystäväni ihailevat, miten hienoa on, että Suomessa kaikki saavat tällaisen edun (muista eduista puhumattakaan).

Toivonkin hiljaa mielessöni, että tulevaisuudessa äitiyspakkaus-etu otetaan pois niin ettei suomalaisäitien tarvitse siitä enää kitistä.

Vierailija
22/86 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(olen siis tuo ulkamailla asuva suomalaisäiti) niin en pidä itseäni mitenkään marttyyrinä. Toivoisin vain, että suomalaisäidit osaisivat olla edes hiukan kiitollisia niistä eduista, joita saavat (mutta se lienee mahdotonta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toivoisin vain, että suomalaisäidit osaisivat olla edes hiukan kiitollisia niistä eduista, joita saavat (mutta se lienee mahdotonta).

Vierailija
24/86 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sitten ei tarvi ostaa noita kaikkia tarvikkeita ja siinä pakkauksessa on kaikki mitä tarvitaan aluksi, niin ei tarvi itte kovin miettiä, ku voi vaan keskittyä uuteen tulokkaaseen. Meille tulossa ensimmäinen. Ja mua ei kiinnosta todellakaan, minkä värisiä tai kuviollisia vaatteet ovat, kunhan ovat käytännöllisiä ja ajavat asiansa, koska niitä tarvitaan. Ja miksi ostaa kalliita vaatteita muutamaa kuukautta varten. Olen ainakin itse ajatellut, että hankin lapselleni vaatteet mahdollisimman pitkään kirpputoreilta ym. Perusteluni tähän on, että koska ne vaatteet jää pieniksi niin äkkiä, niitä ei kerkeä kuluttamaan paljoa, joten samoista vaatteista on iloa monelle lapselle.

Mutta tää vaan mun mielipide ja jokanenhan meistä tekee niinkun parhaaks näkee ja omalle perheelle sopii.

Kukkis

Vierailija
25/86 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran teillä on varaa olla noin nirsoja, niin kai te sitten olette niin rikkaita että pärjäätte muutenkin ilman avustuksia????

Vierailija
26/86 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä...! Ymmärrän että useamman lapsen perheissä ä-pakkauksen tavarta jo löytyvät, mutta tätä ketjua lukiessa, en muuta toivo, kun että ko. jakaminen lopetettaisiin..

Vastatkaapa;

Kuinka moni ottaisi paketin, jos vaihtoehtona EI olisi rahaa, eli paketti tai ei mitään...? Varmaan 99% ottaisi tämän " tarpeettoman" paketin...

Minusta pitäisi lopettaa rahan jakaminen, vain paketti tai ei mitään...

Vierailija
27/86 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen, joka on ottanu äitiyspakkauksen rahana, olisitteko ottaneet pakkauksen, jos ette olisi saaneet sitä rahana? Mitä olisitte tehneet pakkauksen tavaroille? Jättäneet käyttämättä?

Vierailija
28/86 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä huonomaineisempi alue, sen vähemmän vauvoilla niitä käytetään. Tämän havainnon olen tehnyt tehdessäni sijaisuuksia eri neuvoloissa. Minulla ei ensimmäinen stereotypia vanhemmista nähdessäni lapsen äitiyspakkauksen vaatteissa todellakaan ole teiniäiti tai vähävarainen äiti, vaan hyvin koulutettu, hieman vanhempi ja varakkaampi äiti. Olisiko kyse siitä, että heidän ei tarvitse korostaa statustaan vauvanvaatteilla? No, kyse on kuitenkin tietysti puhtaasta stereotypiasta ja mutu-tuntumasta ja vielä aika pieneltä alueelta (lähinnä pääkaupunkiseudulta) hankittuna, mutta hieman tällainen kuva minulle on syntynyt.

Vierailija
29/86 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalle sen vuoksi, kun meillä oli todella tiukkaa rahasta, eikä omistettu mitään vauvakamaa. Pakkaus oli hyvä " startti" , mut se haalari oli köyhällekkin liikaa. Meille syntyi tyttö ja haalari oli kirkkaan sininen/kirkkaan vihreä. Ompelin sitte itse tytölle talvipuvun. Kaikkia muita vaatteita tuli käytettyä. Seuraava lapsi oli poika, joten myös haalaria tuli sitten käytettyä.

Sitten oli 6 vuotta taukoa ja saimme pojan. Otin pakkauksen, koska olin hävittänyt suurimman osan vauvakamoista. Nyt haalari oli valkovaaleakeltainen, enkä taaskaan osannut pitää sitä värin vuoksi, vaan ompelin itse haalarin ja löysn kirpparilta beigesävyisen tosi suloisen äp-haalarin.

Pakkauksen haalarit on minusta vähä kummallisia. Esinnäkin koko on niin iso, et kun puku alkaa olla sopiva, lapsi jo kävelee (ainakin meillä) ja tarvisi sellaista pukua, joka pitää kosteutta ja tuulta kunnolla. Pakkauksen haalarihan on ns. vaunupuku, joloin se voisi olla minusta esim. 70cm, eikä 80cm, välillä pakkauksen puku oli jopa 86cm. Lisäksi lahkeet ovat niin lyhyet, että kun lasta kantaa sylissä, lahkeet nousevat tossujen päältä pois.

Muuten pakkaus on ok ja laatu hyvä. Nyt viidennelle lapselle en ota pakkausta, vaan haen kaupasta sillä rahalla mieluista sisävaatetta.

Vierailija
30/86 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja väreistä vielä. Makuasioitahan noi tietysti on eikä kaikki voi tykätä samoista, mutta eiköhän nyt vaalensininen oo pojan väri ja pakkaus on kai kuitenkin tarkoitettu molemmille sukupuolille.

Vierailija
31/86 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudestaan jos on ekan tavarat tallessa. Mieluummin raha. Sitäpaitsi tää uusin on pohjanoteeraus vuosikausiin.

Vierailija
32/86 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti on?

Vierailija
33/86 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paukkauksesta ainoastaan vaipat ovat tarpeelliset.

Vierailija
34/86 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta en vaan halunnut ottaa, oli sitä vaatetta ja tavaraa edellisenkin jälestä.

Vierailija
35/86 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

uudestaan jos on ekan tavarat tallessa. Mieluummin raha. Sitäpaitsi tää uusin on pohjanoteeraus vuosikausiin.

Vierailija
36/86 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuosit. Ihan tosissaan, kuka haluaa vauvalleen pastelliruutuisen haalarin? Minä en ainakaan. mIeluummin hankin vaikka aiempien vuosien käytetyn ja kauniimman.

Vierailija
37/86 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lisää lapsia tulee niin tuskin otan enää.

Vaatteita ostin kuitenkin paljon jo ennakkoon, onneksi! Ei ne äitiyspakkauksen bodyt ym. olis mihinkään edes riittäneetkään! Sattui vielä ruma haalarikin... :( Kaupasta itse ostamalla saa ainakin mieluisia.

Vierailija
38/86 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähdet kaupasta hankkimaan kaikkia tavaroita mitä pakkauksessa on, niin ei kyllä riitä se 200:kaan.

Vierailija
39/86 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkauksen vai rahana, et se pakkaus on arvoltaan paljon isompi kun raha mikä on vaihtoehtona. En osaa sanoa tarkkaan pakkauksen arvoa mut sen tiedän et se on enemmän kun 200 euroa.

Vierailija
40/86 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahoissa/köyhillä ollut pakonomaista tarvetta esittää olevansa rikas, äitiyspakkausta todella arvostettiin.

Mutta nyt, elintason noustua, mammat itkeä ruikuttavat kuinka p-ska väritys taas paketissa oli, ei sovi ollenkaan meidän kullan nupulle---

Ennen taas äidit olivat iloisia, että lapsi sai kunnolliset ja lämpimät vaatteet elämänsä alkutaipaleelle... Ja muitakin tarvikkeita pakkauksessa oli/on, eli esim. pesusoikko vauvalle, ja pahvilaatikosta saa vauvan ensi sängyn edelleen.

Mutta nykyään on tapana katsoa halveksuen sitä mamma parkaa, jonka lapsella on ä-pakkauksen toppapuku! Herra, siunaa, se kamala ällötys, jonka värityksen on joku sokea varmaan valinnut...!

Jos otat pakkauksen rahana, saat ostaa juuri itse valitsemiasi vaatteita, mutta jos otat pakkauksen, sen arvo on suurempi mitä tuo raha... Ja ä-pakkaus on eräänlainen legenda, siksi minä kannatan sen ottamista, sillä se on AINUTLAATUINEN koko maailmassa!!!

JOKAINEN jolla on ulkomaisia ystäviä, on taatusti kuullut heidän ihmettelynsä, kuinka hyvinvoint valtio Suomi todellakin on, ja miten HIENOA on että saamme ä-pakkauksen.

Ainoat jotka eivät sitä ymmärrä, ovat ne (yleensä muuten keski-/pienituloiset) " järjen jättiläiset" , joille ä-pakkaus edustaa suunnilleen jotain " köyhäinavustusta" , surullista. :(

Itse olen huomannut, että hyvätuloisissa perheissä äitiypakkausta todella arvostetaan, ehkä tämä johtuu siitä että asia nähdään laajemmilti kun näissä " Tahdon näyttää rikkaamlta mitä olen" -piireissä, joissa lapsi puetaan mielummin huutonetistä ostettuihin " merkkivaatteisiin" .

Ja säästän teiltä joihin " kalikka kalahti" vaivan;

" Kyllä meidän perhe on rikas, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että äitiyspakkaus on ruma ja turha, mielummin otan sen 200e" ... Lienee vastauksena kohta monella...?;)

Ja sanoisin vielä sen verran, että sinä päivänä kun valtio luopuu ä-pakkauksesta, ollaan askel lähempänä sitä, että mnyös tuosta raha-korvauksesta luovutaan... Ja miksipä ei luovuttaisi, ei ole kiva kun tekee hyvää ja saa pelkkää valitusta ja p-askaa niskaan...