Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää kun mies ottaa joka ilta yhden oluen

Vierailija
14.01.2007 |

Mitään kalsarikännejä se ei harrasta, eikä tee paukkuja On vaan ottanut tavaksi juoda joka ilta yhden oluen. Jotenkin mua pännii, varmaan siksikin että miehen isä on taipuvainen alkoholismiin. En ole viitsinyt alkaa räpättämään asiasta, jonkun kerran olen sanonut, että eikö mehu ois parempi janojuoma. Tekis mieli alkaa naputtaa enemmänkin, mutta toisaalta taas ei. Ei ole kuulunut meidän suhteeseen se, että puututtais toisen syömis-, juomis-, pukeutumis- yms. tapoihin. Mutta ei kyllä ole kuulunut joka iltainen kaljanjuontikaan tapoihin ennen kuin viimeisen puolen vuoden aikana. Paitsi että ärsyttää asia ylipäätään, koska mun mielestä saunakaljat on ok, mutta joka iltaiselle naukulle en näe mitään syytä, niin hävettää ja ärsyttää sekin, että allaskaappi on aina täynnä kaljapulloja ja koko ajan roudataan niitä kauppaan vaikka meillä on pienet lapset.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tiukkapipoisuudesta! Onneksi olet pitänyt mölyt mahassasi. Jatkuvaräpätys saisi miehesi vain uhalla korkkaamaan pari kolme seitsemän olutta. Jos määrä uhkaa nousta, voit nätisti sanoa just sen kommentin punakasta turpeasta appiukosta.

toki olen törmännyt vastaaviin mammanpoikiin, mutta en oikein silti käsitä.

Vierailija
42/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla noin yksinkertaista sakkia, että kaikki jotka juo pullon olutta >5 vuoden päästä 6pack etc... niinkö?

Kyllä tällä Suomessa on ihme ajattelutapa, että mikään maallinen ei saisi tuottaa nautintoa varsinkaan alkoholi, hampaat irvessä vain eteen päin.

Hei me eletään vain vähän aikaa, eikö elämän pienistä iloista saisi nauttia?

Anna sen ukko parkasi ryystää se helvetin olut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

www. olutopas. info

Vierailija
44/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin että yksikin olut on liikaa! Se on jo miehellä tapa ja tuskin kohta osaa olla ilman!

Meillä saa juoda viikolla yhden ja viikonloppuna maks 3, jollei olla baariiin menossa. Meillä ei ikinä juotais joka päivä alkoholia. Kummankin vanhemmat alkoholisteja emmekä halua lapsellemme samaa lapsuutta, mikä meillä oli

Vierailija
45/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemaan ilman sitä yhtä olutta niin silloinhan riippuvuus on jo syntynyt..

Vierailija
46/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei miehellä ole piilossa muita pulloja? Onko hän kiukkuinen, jos ei saa sitä yhtä pulloaan?

Jos ei juo tosiaan enempää, niin tällä hetkellä ei ole vaaraa mutta alkoholistin geeneillä pienessäkin säännöllisessä lipittelyssä on riskinsä.

Mutta nyt ei kannata vielä nalkuttaa. Jos pullot isonevat tai lisääntyvät, niin sitten.

Vierailija
47/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa käyttää alkoholia. Alkoholi oikein käytettynä (esim. juuri yksi olu / lasi viiniä illassa) on iloinen asia!

Suomalaiset ovat vain pohjimmiltaan liian humalahakuista, etteivät ymmärä esim. alkoholin maistelun päälle, ruokajuomiseen, alkoholin käyttöön virvokkeena.

Vierailija
48/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todellakin huolestuttavaa juada pullo olutta päivvässä. juuri noin miehestäsi tulee alkoholisti. myöhemmin ei enään riitä pullo päivässä, vaan määrät lisääntyy. t. alkoholistin tytärpuoli.

Vierailija
49/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans kerrassaan ymmärrä, miks se kalja täytyy joka päivä juoda!?? Tosiaan myös, jos on ihan pieni ja mitätön juttu niin voihan sen sitten jättää juomatta, eikö??

Mä itse vietän oikeen bileillan ehkä pari kertaa vuodessa ja saunan yhteydessä voin juoda jopa 2 siideriä. Joskus ruoan kanssa viiniä ja kiva se on miehen kanssa yhdessä rentoutua rauhassa viinilasillisen kera.

Mulle ei mitenkään mahdu päähän et JOKA ilta??! Luulis jo hohtokin häviävän..

Vierailija
50/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatteko kenties yhden pullan/suklaapatukan/muutaman keksin aina kahvin kanssa? Tai ainakin useampana päivänä viikossa? Ja jos otatte, saanko kysyä miksi? Ettekö voi olla ilman? Onko teillä sokeririippuvuus? Johtaako se kahviherkku väistämättä ylipainoisuuteen ja sairaalloiseen riippuvuuteen? Pienessä määrässä alkoholia säännöllisesti nautittuna on sentään jotain todettuja terveysvaikutuksia, pullassa ei juurikaan. Miksi ette ota mieluummin omenaa?

Jotkut nyt nauttivat sen oluen joka päivä ihan siitä samasta syystä kuin toiset nauttivat kahvipullan; koska se on hyvää, siitä saa nautintoa. Ihmiset tekevät monia periaatteessa epäterveellisiä ja potenttiaalisesti riippuvuuteen johtavia asioita joka päivä: juovat kahvia, pelaavat tietokonepeliä, syövät suklaata. Nämä kaikki ovat epäterveitä tapoja tavalla tai toisella, ja näistä kaikista voi kehittyä elämän pilaava addiktio. USEIMMILLE ne ovat kuitenkin täysin vaarattomia tai ainakin haitoiltaan pieniä tapoja ottaa hetkellinen nautinto itselleen. Miksei näistä muistakin tavoista huolestuta? Miksei mammat kilpaa kysele toisiltaan, että miksi ottaa se yksikään pulla kun voi ottaa nälkäänsä kurkkuakin, tai miksi roikkua netissä kun voi vaikka lähteä lenkille, meillehän voi kehittyä syömishäiriö tai nettiriippuvuus...

Alkoholismi on vakava asia, mutta siitä on kyllä tullut jo ihan vertaansa vailla oleva tabu. Ihmiset kyttäävät toistensa juomisia ja näkevät oireita sielläkin missä niitä ei edes ole. Jos mies juo YHDEN oluen, anna juoda. Jos niitä menee useampi, puutu sitten. Tutustu riskirajoihin, alkoholismin oireiden määrittelyyn, tarkkaile miestäsi ja elämäänne kokonaisuutena. Eikä kukaan liho siitä yhdestä oluesta illassa, jos elämäntavat ovat muuten kohdallaan. Eikä yhden oluen TARVITSE muuttua useammaksi. Jos näin alkaa käydä, huolestu sitten.

Ja jos se oluen juominen ärsyttää ihan sinänsä, niin anna ärsyttää. Luuletko, ettei mikään sinun tapasi ärsytä miestä? Kukaan tuskin voi olla sellainen partneri, ettei hänessä olisi mitään ärsyttävää.

Miltähän kaikista näistä tuomitsevista mammoista tuntuisi, jos heidän miehensä vahtaisi jä ärsyyntyisi samalla tavalla vaikkapa juuri tuosta herkkujen syömisestä. Ottaisit joka päivä rivin suklaata (nimenomaan rivin, vaikka joskus ehkä tekisi mieli enemmänkin) ja sitten mies huohottaisi niskassa, että etkö voi ottaa mieluummin porkkanaa, entä jos lihot, entä jos tulee bulimia tai BED?

Itse otan, jos en nyt joka ilta niin monena iltana kuitenkin, lasin viiniä tai yhden siiderin. Juon myös joka päivä kaksi tai kolme kuppia kahvia, ja syön päivittäin jotain makeaa. Surffailen netissä ihan huvitusmielessä päivittäin. Onko mikään näistä sitä kaikista fiksuinta tai parasta käyttäytymistä? Ehkä ei. Aionko vaihtaa pullani porkkanaan ja kahvini veteen? No en todellakaan! Miksikö? No ihan vaan siksi, että minä nautin näistä tavoista, eikä niistä mielestäni ole minulle mitään mainittavaa haittaa. Olen hoikka ja hyvässä fyysisessä kunnossa. Työelämä, parisuhde ja suhde lapseen ovat oikein hyviä ja antoisia, samoin välit ystäviin ja sukuun ovat kunnossa. Liikuntakin maistuu. Ja ONNEKSI mieheni ei ärsyynny ja nipota näistä tavoista...

Vierailija
51/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ihminen ei pysty rentoutumaan ilman alkoholia. Mutta hyvä tietysti jos jää siihen yhteen.

Toiset ihmiset käy lenkillä rentoutuakseen tms.

On vääristynyt kuva elämästä, jos vain alkoholi rentouttaa. Olipa kuin lääkäri, tutkimuspsykologi tai putkimies.

Kyllä alkoholin kaupasta roudaaminen säännöllisesti alkoholistiperheen lasta voi ihan hyvällä omalla tunnolla raivostuttaa.

Vierailija
52/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

join ennen yhden ! lasin viiniä tai pullon olutta illassa. Sitten vain lopetin tavan. Ja huomasin, että selitykset rankasta päivästä yms. olivat ihan vain perusteluja, tekosyitä. Yhtä rankkaa tämä elämä on edelleenkin, mutta lisäkärsimystä juomattomuus ei ole tuonut. Päinvastoin.

Vierailija
53/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

täällä on. Yksi olut on yksi olut, mutta kyllä se on jo tapa, joka voi siitä sitten riistäytyä. Vähän sama, kun joku polttaa vaan yhden tupakan päivässä. Mun mielestä ap ei ole mikään nalkuttava akka, vaan nainen, joka kantaa huolta miehensä hyvinvoinnista. Sitä paitsi jos se kaljanmäärä nousee alkaa mahdollisesti kertyä myös liikakiloja. Mun mielestä ihmisen pitää osata rentoutua ilman kaljaa. Miten olisi juoksulenkki rankan työpäivän päälle.

t. Mäyräkoirien vihaaja

Ja sille, jonka mies juo 4-9 pulloa päivässä, niin minun mielestäni siinä on kyse jo alkoholiongelmasta.

Vierailija
54/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän miehenne kestävät teitä, otan osaa.

Vierailija
55/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaljamahan.

Vierailija
56/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahkuikaan, että " humaltuisi" siitä... Tapa siinä missä iltateekin... Mun faija joi ehkä yhden kerran kahdessa kuukaudessa... dokas sit kerralla kuukauden liksan, veti mutsia turpaan, pisti kämpän paskaks, häpäisi naapureiden edessä ja yleensä päätyi putkaan... Ja ei juonut kuin n. 6 kertaa vuodessa....

Vierailija
57/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se maha paisuu, kun vetää fazerin sinisen pari kertaa viikossa ja litran jätskiä kolme...

Vierailija
58/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osittain samaa mieltä kanssasi; yksi olut päivässä ei tarkoita että ihminen on alkoholisti tai edes muuttumassa alkoholistiksi.

Yksi asia on kuitenkin kommentoitava.

Sokeririippuvuus, nettiriippuvuus tai edes peliriippuvuus ei ole täysin verrattavissa päihderiippuvuuteen. Riippuvuudet ovat aina vakavia ja surullisia asioita jotka aiheuttavat taloudellista ja emotionaalista stressiä koko perheelle, mutta päihderiippuvuudesta on loppujen lopuksi selkeästi eniten haittaa mm. lapsia silmälläpitäen.

Alkoholi muuttaa voimakkaasti ihmisen käytöstä sekä myös moraalikäsityksiä. Humalassa ihminen ei kykene kontrolloimaan itseään normaalisti ja aiheuttaa toiminnallaan vaaratilanteita kotona ja ympäristössään. Humaltunut ihminen tekee tekoja joita ei selvänä tekisi.

Jos ihminen lihoo (vaikkapa sokeririippuvuudesta johtuen), hän on silti sama ihminen ja voi parannuttuaan laihduttaa. Mutta jos ihminen juo, hän muuttuu kuin toiseksi ihmiseksi. Lisäksi jokainen juomakerta tuhoaa elimistöä (aivoja) ja pitkän ajan kuluttua vaurioiden korjaaminen on mahdotonta. Luonne muuttuu toisinaan pysyvästi.

Lisäksi sokeririippuvainen voi omalla toiminnallaan varmistaa, ettei nautitusta ravinnosta tule haittaa (liikunnan jne. avulla), mutta päihteiden käyttäjä ei voi tehdä näin vaan hänellä ainut mahdollisuus on lopettaa päihteen käyttö ja odottaa vaikutuksen lakkaamista.

Näinollen päihderiippuvuus vaikuttaa huomattavasti negatiivisemmin perheen tilanteeseen kuin muut riippuvuudet, ja on siksi enemmän huomiota vaativa ongelma eikä täysin verrattavissa muihin riippuvuuksiin.

Vierailija
59/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ntokäytön ja ongelmakäytön välille. Alkoholi on laillinen aine, ja sen poistuminen kokonaan markkinoilta ei ole missään määrin realistinen ajatus. Oikein käytettynä alkoholi on lisäksi hieno osa kulttuuria, esimerkiksi kulinaristisen ruokanautinnon kruunu. Kunpa suurempi osa ihmisistä hankkisi enemmän tietoa pelkojensa ja ennakkoluulojensa tilalle. - Kuinka viinejä valmistetaan, miten niitä voi maistella ja valita ruuan mukaan. Kuinka monta eri laatua oluita onkaan myynnissä, ja entäs sitten jälkiruokaviinit, hyvät konjakit... Ei parin kolmenkymmenen euron valkoviinipulloa juoda humalahakuisesti tyhjään vatsaan vaan kynttilöiden valossa lohimedaljongin kyljessä. Hyvästä oluesta voi nauttia hissukseen perjantai-iltana nojatuolissa jazzia kuunnellen.

Vaihtoehdot eivät ole riidanhakuiset viinahuuruiset umpikännit tai absolutismi. Kaikki alkoholinkäyttö ei ole alkoholismia tai sen ennakko-oireita. ALKOHOLISMI on ongelma, alkoholi on nautinto- ja seurustelujuoma.

Ihan samalla tavalla hyvä leivonnainen tai pala tummaa suklaata kruunaa kahvinautinnon. Tässäkään vaihtoehtoina ei tarvitse olla porkkana tai sitten 300 grammaa fazerin sinistä ja sen jälkeen sormet kurkkuun.

Minä näen asian niin, että mitä luonnollisempi suhtautuminen alkoholiin saadaan muodostettua, mitä enemmän ihmisillä on tietoa oikeanlaisista juomatavoista, sitä pienemmät riskit on sairastua alkoholismiin. Tuo alkoholin kokonaisvaltainen demonisoiminen ei varmaan auta. Siinä ihminen ikään kuin tuomitaan jo ennakkoon sairastumaan alkoholismiin, ja kaikkihan me tiedämme, että ennakkoasenteilla on tapana vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ja toteuttaa itse itseään.

Ja sitten vielä noista addiktioista, kyllä esim. peliriippuvuus tai syömishäiriö pitkälle edenneinä vaikuttavat koko perheeseen ja ihmisen persoonaan ainakin läheisesti alkoholismiin verrattavalla tavalla. Kaikki riippuvuudet romuttavat lopulta ihmisen psyykeen, fysikaan, sosiaaliset suhteet, perheen talouden ja pahimmillaan johtavat kuolemaan (no, nettiriippuvuuden kohdalla ei ehkä ihan kuolemaan). Kaikki riippuvuussairaudet korreloivat vakavasti myös läheisten ihmisten hyvinvointiin, joten en menisi laittamaan niitä mihinkään hierarkiseen järjestykseen...

63

Vierailija
60/66 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa ap:n mies tuskin juo vain yhtä olutta per päivä. Tai siis, kyllä ehkä arki-iltaisin se jääkin yhteen, mutta entä perjantaisin ja lauantaisin? Juoko hän sittenkin viitenä päivänä viikossa yhden ja kahtena päivänä viikossa kaksi, tai kolme, tai no lisäksi lasin viiniä ja jos on ystäviä kylässä tai muu erikoistilanne niin vähän enemmän? Ja vappuna, uutena vuotena, juhannuksena, ehkä joulunakin pari lisää? Tai pikku hiprakaksi asti, onhan juhla? Kavereitten synttäreillä, häissä, tupareissa, mökillä tai firman pikkujouluissa vähän enemmän, juhlan kunniaksi? Loppujen lopuksi oikeastaan yhteensä jo aika paljon, vaikka toki ihan normaaleissa tilanteissa ja sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla?