Taloyhtiön pyykkitupaa käyttävät
Miksi et siivoa sotkujasi vuorosi päätyttyä? Pulveria, hiekkaa, koirankarvaa, hiuksia ja milloin mitäkin töhnää jätetään jälkeen.
Se onkin mukava seuraavan tulla pesemään pyykkiä, kun ensimmäiseksi saa sitä pulveria poistaa ja pestä pesukoneen päältä ja luukuista.
En myöskään ilkeä jättää oman vuoroni päätteeksi pyykkitupaa törkyiseen kuntoon, joten siivoan siellä omalla vuorollani toisten sotkut.
Tänään harjasin myös varastokellarin, joku muuttaessaan oli särkenyt jotain lasia ja sinne oli lasinsirut jättänyt.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole aikaa sellaiseen.
Sotkemiseen on aikaa, mutta ei siivoamiseen?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa aikamoiselta taloyhtiöltä. Oman ex-taloyhtiön pyykkitupa oli aina tiptop siisti. Mutta se oli kyllä rivarin pesutupa. Nykyisen kerrostaloyhtiöni pyykkituvassa en ole käynytkään. Sinne ei pääse kuin lunastusmaksua vastaan lunastetulla avaimella, joten veikkaan, että ihan siisti sekin kyllä olisi.
Varmaan siellä Ap:n pyykkituvassa on pesurumpuunkin kertynyt sontaa. Joskus luin lehtijutunkin siitä, että pyykkitupien pesukoneet ei ole hygieenisiä, vaan niissä on mm. ulostebakteereita. Eikä ihme, jos joku pesee vaikka vauvanpyykkiä tai oksennus- tai ripulipyykkiään niissä.
Itse en esim. alushousujani ja pyyhkeitäni pesisi pyykkituvan koneissa, ainakaan tuommoisessa taloyhtiössä, jossa koko tupa on paskainen. Jossain 60-asteessa, joka tappaa enimmät bakteerit, voisin pestä jotain valikoitua.
Hyi, en voisi koskaan käyttää pyykkitupaa enkä asua kerrosta
Mutta voit kuitenkin harrastaa seksiä ja vaihtaa ties mitä eritteitä toisen ihmisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Älä pese niitä lakanoita ja peittoja siellä. Ei tuossa ole mitään järkeä, jos kerran omistat oman koneen ja olet noin tarkka, että lattialla oleva hiekkakin ärsyttää.
Vielä typerämpää on, että joku herkkä astmaatikko käyttää yhteistä konetta. Ei muiden toimintaan ole paljon mahdollisuuksia vaikuttaa ja itseään siitä vaan lopulta kärsii jos henki ei kulje.
Itse pesen asiakkaan pyykkiä hänen taloyhtiön koneella ja hänen ostamalla aineilla. En mä voi siinä alkaa selittää jotain hajusteettomista aineista. Muistinsa ja ajattelu kykynsä juoneelle 80-vuotiaalle. Sinne menee samaan tummat vaatteet ja ulosteiset lakanat, 40 asteeseen. Itse en edes pesun jälkeen koske niihin ilman hanskoja. Jos mä en pääsisi niin joku muu pesee. Eikä varmasti ole ainoa vastaava tapaus. Ei nämä asiat muutu vaikka kuinka kiukkuisesti avautuu vauvapalstalla. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa.
Tästä se nyt sitten selkisi, että sontaahan niissä taloyhtiön koneissa myös on, koska 40 astetta ei mitään ulostebakteereita tapa, kun ei välttämättä edes 60 astetta.
Jos taloyhtiön pesutupaa käyttäisin itse, niin varmaan ostaisin edes jotain antibakteerista pesuainetta. Tai ainakin suorittaisin huuhteluohjelman ennen kuin laitan omat pyykkini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siellä Ap:n pyykkituvassa on pesurumpuunkin kertynyt sontaa. Joskus luin lehtijutunkin siitä, että pyykkitupien pesukoneet ei ole hygieenisiä, vaan niissä on mm. ulostebakteereita. Eikä ihme, jos joku pesee vaikka vauvanpyykkiä tai oksennus- tai ripulipyykkiään niissä.
Pesetkö aina omat (ja mahdollisten perheenjäsenten) alusvaatteet aina käsin? Eihän sinun oma koneesikaan ole steriili vaan siellä on kaikenlaista bakteeria mm. alkkareista. Ja jokaisessa vauva- ja lapsiperheessä on ihan pakko pestä kaikenlaisilla eritteillä kuorrutettua pyykkiä. Ilmeisesti se ei ole kamalaa, ainoastaan yhteiskäytössä olevat taloyhtiön koneet ovat ehdoton nou-nou?
Perheessä ja kodissa on kaikilla perheenjäsenillä sama bakteerikanta, eikä ne sen takia sairastuta, vaikka bakteereita my
Olen pessyt jo vuosia kaikki käyttövaatteeni taloyhtiön koneessa ja sairastan hyvin harvoin. Vaikutat melkoiselta hysteerikolta.
Mitä vikaa ulostebakteereissa? Vahvistaa vaan vastustuskykyä kun altistuu niille
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne asukkaat tekee, että pesutupa jää törkyiseen kuntoon? Meillä on pesutupa, mutta ei siellä ole mitään törkyä.
Meillä on kielto ettei "kissan- tai koirankarvaisia makuualustoja" saa pestä koneessa. Silti lähes joka viikko kuivaurummun sihdissä on elukan karvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Miksette pese pyykkejänne omassa koneessa? Meidän taloyhtiössä ei edes ole mitään pesutupaa
Tätä myös ihmettelen. Ihan itse aiheutettu ongelma huoh
No ei se nyt vaan niin välttämättä ole! Jos ei ole varaa omaan koneeseen tai ei mahdu omaan kotiin kone. Ja niissä koneissakin on eroja. Pieneen koneeseen ei sovi esim. peitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesetkö aina omat (ja mahdollisten perheenjäsenten) alusvaatteet aina käsin? Eihän sinun oma koneesikaan ole steriili vaan siellä on kaikenlaista bakteeria mm. alkkareista. Ja jokaisessa vauva- ja lapsiperheessä on ihan pakko pestä kaikenlaisilla eritteillä kuorrutettua pyykkiä. Ilmeisesti se ei ole kamalaa, ainoastaan yhteiskäytössä olevat taloyhtiön koneet ovat ehdoton nou-nou?
Perheessä ja kodissa on kaikilla perheenjäsenillä sama bakteerikanta,
Luulo ei ole tiedon väärti. Itse olen hoitoalalla ja on myös tietoa.
Olen laitoksissa pessyt asukaspyykkiä laitoskoneilla. Siellä pestään liki kaikki 60 asteessa sen takia, että melkein aina on jostain eritetahraista pyykkiä mukana. Lisäksi käytössä on desinfioivia aineita. Ja moni käsittelee pestyä pyykkiä käsitellessäänkin hanskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa aikamoiselta taloyhtiöltä. Oman ex-taloyhtiön pyykkitupa oli aina tiptop siisti. Mutta se oli kyllä rivarin pesutupa. Nykyisen kerrostaloyhtiöni pyykkituvassa en ole käynytkään. Sinne ei pääse kuin lunastusmaksua vastaan lunastetulla avaimella, joten veikkaan, että ihan siisti sekin kyllä olisi.
Itse en esim. alushousujani ja pyyhkeitäni pesisi pyykkituvan koneissa, ainakaan tuommoisessa taloyhtiössä, jossa koko tupa on paskainen. Jossain 60-asteessa, joka tappaa enimmät bakteerit, voisin pestä jotain valikoitua.
Hyi, en vois
Monet taudithan leviää muun muassa seksin kautta! Hulluntuurilla siis vaihtelee niitä eritteitä.
Kuka näissä taloyhtiöiden pesutuvissa huolehtii pesukoneen puhtaudesta? Minua ainakin on neuvottu pyykinpesukoneen myyjänliikkeen taholta, että kalkkisaostumien poistamiseksi pesukoneessa pitäisi silloin tällöin käyttää kalkinpoistoainetta ja käyttää pesukonetta vaikka tyhjänä 90 asteen ohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sun pitää tuo ottaa puheeksi siellä omassa taloyhtiössäsi ja rapotoida isännöitsijälle sotkuista. Ei se palstailemalla muutu.
Olen sanonut, mutta isännöitsijä ei ota mitään kantaa. Olen myös asiallisia lappuja jättänyt pyykkituvalle, että siivoathan jälkesi, kiitos. Lappuset häviävät ja sotkuisia ihmisiä riittää.
Ap
Kuuluu isännöitsijän hommiin. Ilmoita hallitukselle jos isännöitsijä ei hoida hommiaan. Isännöitsijän voi vaihtaa.
Olen usein joutunut käyttämään osan pesuvuorostani siihen, että pitää vetää joku lyhyt ohjelma tyhjällä koneella, että saa huuhdeltua edellisen käyttäjän pesuainejämiä ja karvoja.
Samaa ihmetellyt. Omalle vuorolle on jätetty pyykkitupa sen verran ällöttävään kuntoon toistuvasti, että lopetin koko pyykkituvan käytön. Vuoroja myös varastettiin toistuvasti. Koko homma oli ihan perseestä.
Hiekkaa, kuraa, soraa, kasvinosia lattialla ja jopa kuivausrummussa, rummun sihti putsaamatta ja täynnä töhnää, puoliksi syötyjä eväitä, roskia, likaisia astioita, ötököitä lattialla, homeenhaju tarttui kerran koneesta kaikkiin pestyihin vaatteisiin jne. eikä tässä varmsti ole edes kaikki.
Ei enää koskaan pyykkitupaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko pestä kun ei ole pesukonetta. Tuo kyllä ällöttää että aina joku voi pestä kakkapyykkiä. Yäk.
Vierailija kirjoitti:
Kuka näissä taloyhtiöiden pesutuvissa huolehtii pesukoneen puhtaudesta? Minua ainakin on neuvottu pyykinpesukoneen myyjänliikkeen taholta, että kalkkisaostumien poistamiseksi pesukoneessa pitäisi silloin tällöin käyttää kalkinpoistoainetta ja käyttää pesukonetta vaikka tyhjänä 90 asteen ohjelmassa.
Samaa ihmettelen. Toivon että siivooja, mutta tuskinpa hänellä on aikaa kun juoksee paikasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko pestä kun ei ole pesukonetta. Tuo kyllä ällöttää ett
Minä pesen aina ensin 90 asteen pesun tyhjänä. Puhdistuu kone varmasti tällä ennen omien vaatteiden pesua.
Pyykkiä pesen siis noin kahden viikon välein, monta koneellista putkeen. Näin ei haittaa tuo ylimääräinen pesu, kun pyykkipäivä on verrattain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen itse myös miettinyt eli missään ei kerrota pesukoneiden puhdistusvälistä. Voi olla ettei tuota 90 asteen tyhjää pesua ei tehdä koskaan?
Tästä syystä käytän aina 90 asteen ohjelman ennen omaa pyykkivuoroa (kuten jo aiempaan viestiin kirjoitinkin).
Vierailija kirjoitti:
Ulkkarit ja sossutapaukset porsastelevat näissä.
T ziivooja
Meillä se on kylläkin valkoinen r*skasakki..
Perheessä ja kodissa on kaikilla perheenjäsenillä sama bakteerikanta, eikä ne sen takia sairastuta, vaikka bakteereita myös kotikoneeseen kertyy. Mutta toisten bakteereista voi sairastua.
Ja itsellä on oma pesukone, jonka aina välillä pesen 90-asteessa. Taloyhtiön konetta en ole viime vuosina käyttänyt, vaikka sekin mahdollisuus olisi.