Taloyhtiön pyykkitupaa käyttävät
Miksi et siivoa sotkujasi vuorosi päätyttyä? Pulveria, hiekkaa, koirankarvaa, hiuksia ja milloin mitäkin töhnää jätetään jälkeen.
Se onkin mukava seuraavan tulla pesemään pyykkiä, kun ensimmäiseksi saa sitä pulveria poistaa ja pestä pesukoneen päältä ja luukuista.
En myöskään ilkeä jättää oman vuoroni päätteeksi pyykkitupaa törkyiseen kuntoon, joten siivoan siellä omalla vuorollani toisten sotkut.
Tänään harjasin myös varastokellarin, joku muuttaessaan oli särkenyt jotain lasia ja sinne oli lasinsirut jättänyt.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siellä Ap:n pyykkituvassa on pesurumpuunkin kertynyt sontaa. Joskus luin lehtijutunkin siitä, että pyykkitupien pesukoneet ei ole hygieenisiä, vaan niissä on mm. ulostebakteereita. Eikä ihme, jos joku pesee vaikka vauvanpyykkiä tai oksennus- tai ripulipyykkiään niissä.
Pesetkö aina omat (ja mahdollisten perheenjäsenten) alusvaatteet aina käsin? Eihän sinun oma koneesikaan ole steriili vaan siellä on kaikenlaista bakteeria mm. alkkareista. Ja jokaisessa vauva- ja lapsiperheessä on ihan pakko pestä kaikenlaisilla eritteillä kuorrutettua pyykkiä. Ilmeisesti se ei ole kamalaa, ainoastaan yhteiskäytössä olevat taloyhtiön koneet ovat ehdoton nou-nou?
Se on kyllä ikävää, että kaikki ei välitä siitä, että samoja tiloja käyttää myös muut. Ainakin itse siivoan omat jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat olla myös käyttämättä löyhkääviä pesuaineita ja huuhteluaineita ettei kaikkien muidenkin pyykit haisisi samalta, vaikka itse käyttää hajuttomia pesuaineita. Haisee myös rappukäytävään asti, kun joku pesee hajustetulla pesuaineella.
Ettehän käytä hajustettuja pesuaineita taloyhtiön tiloissa ja pyykinpesukoneissa, kysyi vastuullisuusvaikuttaja ja vaatehuollon ammattilainen Outi Pyy Instagram-tilillään.
Jos asiaa ei ole koskaan joutunut miettimään, voi kysymys olla yllättävä. Miksi hajusteita ei saisi käyttää? Mitä haittaa niistä on? Kysyimme asiasta Outi Pyyltä.
Hajusteettomuus pitäisi mielestäni olla lähtötila kaikissa julkisissa tiloissa, jotta ne olisivat kaikkien käytettävissä, vaatehuollon ammattilainen sanoo.
Syy piilee siinä, että Suomessa on paljon tuoksu- ja kemikaaliherkkiä ihmisiä, joill
Käytän mahdollisimman voimakkaan tuoksuista huuhteluainetta muidenkin iloksi! Puhdas tuoksu on parasta kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vain incelit käyttävät pyykkitupaa nähdäkseen naisen kerran elämässään!
Kas, kiusaajasikahan se!
Vierailija kirjoitti:
Ap sun pitää tuo ottaa puheeksi siellä omassa taloyhtiössäsi ja rapotoida isännöitsijälle sotkuista. Ei se palstailemalla muutu.
Olen sanonut, mutta isännöitsijä ei ota mitään kantaa. Olen myös asiallisia lappuja jättänyt pyykkituvalle, että siivoathan jälkesi, kiitos. Lappuset häviävät ja sotkuisia ihmisiä riittää.
Ap
Miksette pese pyykkejänne omassa koneessa? Meidän taloyhtiössä ei edes ole mitään pesutupaa
Mulla oli aikansa niin että pyykkitupa haisi hevoiselta, ja aika vahvastikin koska hevos-orientoituneet henkilöt pesivät jotain heppaloimia siellä. Asiaan liittyi myös kuivaushuoneesta paljon tilaa vievä perinnehame.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, osta ihan ikioma pyykinpesukone.
Minulla on oma pyykkikone ja kuivuri.
Isommat lakanat ja peitot pesen taloyhtiön isoissa koneissa.
ap
Ei kai niitä pyykkejä tarvi laskea niille likaisille tasoille? Ja jos tarvii, niin ota joku kostea rätti mukaasi, että saat pyyhkiä tilaa sille pyykkikorin ym. laskemiselle. Myös siellä tuvan liepeillä pitäisi olla joku siisvouskomero tai vesipiste, jossa voi olla taloyhtiön siivousvälineitä.
Kyllä ne pesuaineet ym. minun mielestä siinä samassa pyykkikorissa kuin pyykitkin, mahtuu kulkemaan mukana, ja jos korin pohja likastuu, niin ei se iso asia ole, jos pyyhkäisee sen korin pohjan puhtaaksi ennen kuin kantaa sen kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jaa, meidän omaan pyykkikoneeseen ja kuivausrumpuun mahtuu isojakin peittoja ja lakanoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sun pitää tuo ottaa puheeksi siellä omassa taloyhtiössäsi ja rapotoida isännöitsijälle sotkuista. Ei se palstailemalla muutu.
Olen sanonut, mutta isännöitsijä ei ota mitään kantaa. Olen myös asiallisia lappuja jättänyt pyykkituvalle, että siivoathan jälkesi, kiitos. Lappuset häviävät ja sotkuisia ihmisiä riittää.
Ap
Näiden pyykkitupaporsastelijoiden asunnot mahtavat olla aika karmeassa kunnossa. Tottuneet elämään kuin sika pellossa niin miksi välittäisivät yhtään enempää yhteistilojenkaan siisteydestä.
Vierailija kirjoitti: Miksette pese pyykkejänne omassa koneessa? Meidän taloyhtiössä ei edes ole mitään pesutupaa
Tätä myös ihmettelen. Ihan itse aiheutettu ongelma huoh
Vierailija kirjoitti: Miksette pese pyykkejänne omassa koneessa? Meidän taloyhtiössä ei edes ole mitään pesutupaa
Asunnossani ei ole liitäntää omalle koneelle, on siis pakko käyttää taloyhtiön pyykkitupaa.
Älä pese niitä lakanoita ja peittoja siellä. Ei tuossa ole mitään järkeä, jos kerran omistat oman koneen ja olet noin tarkka, että lattialla oleva hiekkakin ärsyttää.
Vielä typerämpää on, että joku herkkä astmaatikko käyttää yhteistä konetta. Ei muiden toimintaan ole paljon mahdollisuuksia vaikuttaa ja itseään siitä vaan lopulta kärsii jos henki ei kulje.
Itse pesen asiakkaan pyykkiä hänen taloyhtiön koneella ja hänen ostamalla aineilla. En mä voi siinä alkaa selittää jotain hajusteettomista aineista. Muistinsa ja ajattelu kykynsä juoneelle 80-vuotiaalle. Sinne menee samaan tummat vaatteet ja ulosteiset lakanat, 40 asteeseen. Itse en edes pesun jälkeen koske niihin ilman hanskoja. Jos mä en pääsisi niin joku muu pesee. Eikä varmasti ole ainoa vastaava tapaus. Ei nämä asiat muutu vaikka kuinka kiukkuisesti avautuu vauvapalstalla. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa.
Ehkä saattaa olla niinkin että kaikki eivät asu sinun taloyhtiössäsi?
Jolloin on eri viritykset esim. joillakin ei tilaa asunnossa koneelle, ja ON pesutupa.
Sitten tietysti köyhiä (kuten minä) joiden ei ole järkeä ostaa kallista konetta kun pesutupa kerran on.
Riittääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei kai niitä pyykkejä tarvi laskea niille likaisille tasoille? Ja jos tarvii, niin ota joku kostea rätti mukaasi, että saat pyyhkiä tilaa sille pyykkikorin ym. laskemiselle. Myös siellä tuvan liepeillä pitäisi olla joku siisvouskomero tai vesipiste, jossa voi olla taloyhtiön siivousvälineitä.
Kyllä ne pesuaineet ym. minun mielestä siinä samassa pyykkikorissa kuin pyykitkin, mahtuu kulkemaan mukana, ja jos korin pohja likastuu, niin ei se iso asia ole, jos pyyhkäisee sen korin pohjan puhtaaksi ennen kuin kantaa sen kotiinsa.
Minähän nimenomaan pesen pyykkituvan puhtaaksi. Minä olen vienyt pyykkituvalle mikrokuituliinoja.
Pyyhin pesukoneet, tasot, ovet jne. Pesen lattiat.
Kotikoneet on kyllä ihan laadukkaat ja isot, mutta taloyhtiön pesukoneet on vielä suurempia ja siksi mielelläni pesen siellä peitot ja lakanat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tätä myös ihmettelen. Ihan itse aiheutettu ongelma huoh
Moni kaverini on asunut yksiössä jossa ei ole tilaa eikä liitäntää pyykkikoneelle. Kylppäri on niin pieni ettei sinne mahdu mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa aikamoiselta taloyhtiöltä. Oman ex-taloyhtiön pyykkitupa oli aina tiptop siisti. Mutta se oli kyllä rivarin pesutupa. Nykyisen kerrostaloyhtiöni pyykkituvassa en ole käynytkään. Sinne ei pääse kuin lunastusmaksua vastaan lunastetulla avaimella, joten veikkaan, että ihan siisti sekin kyllä olisi.
Varmaan siellä Ap:n pyykkituvassa on pesurumpuunkin kertynyt sontaa. Joskus luin lehtijutunkin siitä, että pyykkitupien pesukoneet ei ole hygieenisiä, vaan niissä on mm. ulostebakteereita. Eikä ihme, jos joku pesee vaikka vauvanpyykkiä tai oksennus- tai ripulipyykkiään niissä.
Itse en esim. alushousujani ja pyyhkeitäni pesisi pyykkituvan koneissa, ainakaan tuommoisessa taloyhtiössä, jossa koko tupa on paskainen. Jossain 60-asteessa, joka tappaa enimmät bakteerit, voisin pestä jotain valikoitua.
Hyi, en voisi koskaan käyttää pyykkitupaa enkä asua kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole aikaa sellaiseen.
Sotkemiseen on aikaa, mutta ei siivoamiseen?
Meillä on pesutupa, mutta kaikilla on omat koneensa siellä. Kyseessä siis pienkerrostalo.
No heh heh. Kyllä minä käytin pyykkitupaa mm. silloin, kun tein muuttoa ja oma pesukoneeni oli jo irrotettu muuttoa varten. Ja muutenkin aina ajoittain käytin taloyhtiön konetta, koska se ei maksanut mitään.