Sinä, jolla ei ole voimassaolevaa passia eikä hlökorttia. Milloin viimeksi oli?
Minä juuri hankin uuden passin, sitä ennen olin varmaan parikymmentä vuotta ilman.
Kommentit (43)
Mutta uuden saa, kun menee poliisille tunnistettavaksi. Ja kaikkiin kysymyksiin saa vastata väärin.
Kiitosta muistutuksesta, tänä vuonna on taas uusittava kalustoa!
Vierailija kirjoitti:
Mutta uuden saa, kun menee poliisille tunnistettavaksi. Ja kaikkiin kysymyksiin saa vastata väärin.
Miksi väärin? Eihän se ole tarkoitus.
Passi mulla oli 25 vuotta sitten. Henkilökortti ~10 vuotta sitten. En oo joka viides vuosi sitä uusimassa. Se joko kelpaa tai ei.
Minulla on henkilökortti, mutta ensi vuonna se pitää uusia. Ei huvittaisi antaa sormenjälkeä, koska olen tähän asti periaatteesta jättänyt sen antamatta.
Vierailija kirjoitti:
Passi mulla oli 25 vuotta sitten. Henkilökortti ~10 vuotta sitten. En oo joka viides vuosi sitä uusimassa. Se joko kelpaa tai ei.
Ajokortti taitaa joissakin paikossa kelvata tunnisteeksi mutta pankissa ei. On hyvä olla voimassaoleva henkilöllisyystodistus joka kelpaa kaikkialla Suomessa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on henkilökortti, mutta ensi vuonna se pitää uusia. Ei huvittaisi antaa sormenjälkeä, koska olen tähän asti periaatteesta jättänyt sen antamatta.
En koe sitä pahana asiana ollenkaan. Turvallisuus on tärkeä asia.
Vanheni kesäkuussa. Uuteen jonotan paraikaa, pitää käydä sormenjäljet antamassa.
Kiinnostavaa tässä on se, millaisen ruljanssin AP kävi läpi, että sai uuden passin oltuaan "varmaan parikymmentä vuotta ilman".
Vai oliko kuitenkin voimassa olevat henkkarit, kun haki uuden passin?
Vierailija kirjoitti:
Uusin kun on tarvetta. En matkustele joten taidan tyytyä kuvalliseen henkilökorttiin.
Sehän riittää matkustamiseen EU-maissa ja joissakin muissa Euroopan maissa. Hinnat ja voimassaoloajathan noissa on käytännössä samat.
Passi oli viimeksi voimassa n. v. 2000. Nyt pitäisi uusia. Haluaisin käydä vielä muutamalla ulkomaanmatkalla tässä elämässä ja tarvitaanhan passia tai henkilökorttia tunnistautumiseenkin. Inhoan edessä olevaa passikuvan ottoa.
Passi on näemmä vanhentunut kesäkuussa 2019. Pitäisi kyllä hankkia uusi, mutta lykkään sitä aina vain eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa tässä on se, millaisen ruljanssin AP kävi läpi, että sai uuden passin oltuaan "varmaan parikymmentä vuotta ilman".
Vai oliko kuitenkin voimassa olevat henkkarit, kun haki uuden passin?
Ajokortti on. Piti mennä poliisiasemalle ensin hakemusta tekemään, sitten viedä valokuva sinne ja vielä hakea passikin sieltä.
Olin ilman passia (ja henkilökorttia) 20 vuotta. Ajokortti kelpasi aina. Sitten pankki halusi minulta virallisen henkilötodistuksen, kun heillä ei ollut kuin ajokorttitunnistus siltä ajalta kun tilin avasin. Passin sitten valitsin. Onhan se kätevä nyt olla, seuraavan kanssa ei tarvi käydä sormenjälkeäkään antamassa, jos hakee uuden passin ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Jos poliisi ei pysty tunnistamaan asiakasta, passi jää saamatta.
En ymmärrä miten kukaan on ilman virallista henkilöllisyystodistusta tässä maailmantilanteessa. Passi voimassa aina, samoin lapsilla.
Ei ole ikinä ollut kumpaakaan eikä toistaiseksi ole mitään tarvetta hommatakaan.
N36
Vierailija kirjoitti:
Olin ilman passia (ja henkilökorttia) 20 vuotta. Ajokortti kelpasi aina. Sitten pankki halusi minulta virallisen henkilötodistuksen, kun heillä ei ollut kuin ajokorttitunnistus siltä ajalta kun tilin avasin. Passin sitten valitsin. Onhan se kätevä nyt olla, seuraavan kanssa ei tarvi käydä sormenjälkeäkään antamassa, jos hakee uuden passin ajoissa.
Etkö siis antanut sormenjälkeä passia hakiessasi?
Uusin kun on tarvetta. En matkustele joten taidan tyytyä kuvalliseen henkilökorttiin.