1500e netto eläke. Kuinka tulisit toimeen?
Itellä nyt tämä tilanne. Vielä reilu 600e velkoja jäljellä ja sitten kaikki jää käyttöön. Vuokra 440e, sähkölasku ja kännykkälasku 70e. Noin 1000e jää ruokaan ja säästöön.
Kommentit (170)
Mä oon laittanut sijoituksiin rahaa vuosikymmeniä.
2 sijoitusasuntoa tuottaa myös, uskon tulen pärjäämään. Eläkkeellä voi toisen asunnon myydä. Olen kummassakin asunut yli 2 v.
Ja viimeisinä vuosina en tarvitse näin isoa asuntoa. Riittää hyvin kaksiokin.
Ajatellen että mun palkka on nyt bruttona tuon 1500 e/kk niin varmaan sama summa nettona olisi suorastaan ruhtinaallista.
Voisin myydä lakupekoille peppua halvalla
-Jarmo-Setä
Tuosta summasta jäisi ainakin 500 säästöön koska ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pärjäisi eikä tarvitsekkaan, koska juuri tarkistin tilanteen ja eläkekertymäni on 2285,8€/kk ja arvio kun jään eläkkeelle 4615,24€/kk tai jos jatkan 70v. niin 5431,42€/kk
Sulla on oltava yli 7000 euron tulot tuohon eläkkeeseen, koska en oleta sinun olevan mikään pissis enää, jos kertymääkin on yli 2k€.
Todella vaikea saada luotettavaa arviota, itselleni Ilmarinen laskee oletuspalkaksi 1874 € kuussa vaikka palkkani on yli kuusi tonnia. En tiedä mistä se nuo luvut keksii. Jos vaihdan oikean palkan tuohon tilalle niin se soveltaa sitä vain tulevaisuuden kertymään. Tuolloin tavoite-eläkeikäni on 69v (voi jeesus!) ja eläke tuolloin 3453 €/kk.
Nyt vähän soi hälytyskello. Joko työnantajasi ei ole maksanut koko summa
Kyllä eläkearvio lähtee ihan toteutuneista palkoista ts. eläkekertymästä. Eli tuo kuuden tonnin palkka ei ole vakiintunutta eläkepalkkaa vaan koostuu osista joista ei eläkettä kerry. Oletko lentoemo? Tai on sitten vain ihan tilapäistä.
Vierailija kirjoitti:
No aika paljon tippuisi elintaso nykyisestä 7000€/kk vs 1500€/kk, mutta kyllä mä pärjäisin. Kivat asiat vaan, kuten matkustelu, jäisi tekemättä.
Vastike 450€
Sähkö+siirto 120€/kk
Puhelin ja netti 80€/kk
Tuossa pakolliset, nykyään menee rahaa myös siivoojaan, suoratoistopalveluihin, autoihin, vakuutuksiin ja matkusteluun. Ne joutuisi karsimaan pois.
Onko sulla netto nyt 7.000 e/kk? Se on kyllä hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika paljon tippuisi elintaso nykyisestä 7000€/kk vs 1500€/kk, mutta kyllä mä pärjäisin. Kivat asiat vaan, kuten matkustelu, jäisi tekemättä.
Vastike 450€
Sähkö+siirto 120€/kk
Puhelin ja netti 80€/kk
Tuossa pakolliset, nykyään menee rahaa myös siivoojaan, suoratoistopalveluihin, autoihin, vakuutuksiin ja matkusteluun. Ne joutuisi karsimaan pois.
Mäpä saankin 7600€/kk 🙂 ja minä en kyllä pärjäisi, sillä tuostahan jää käteen jotain 1200.
Nyt on taas netot ja brutot menneet sekaisin.
Ai just tällä hetkellä kun lapsistakin on vielä kalliit harrastusmaksut, vaatteet, ruoat, reissut... Vai sit kun oon eläkeiässä? Nyt tekis tiukkaa vaikka mies sais palkkaakin, sit oikeastin vanhana varmasti ihan hyvin.
Hyvin, eläkkeeseen vielä melkein 30 vuotta ja arvion mukaan netto ei välttämättä ole edes tonnia.. Säästän koko ajan palkkatuloista kompensoimaan tätä.
Täällä on kyllä valtavasti pienituloisia, jopa köyhiä... Parempituloiset takoo rautaa?
Oikein hyvin. Nyt pärjään 1100 euron nettotuloilla. Saisin toimeentulotukeakin nyt muutaman kympin mutta en ole hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksen tulisi kun on omistusasunto josta laina maksettu pois.
Niinhän sä kuvittelet...vielä.
Kunhan tulee muutaman kymppitonnin remontteja useampi peräjälkeen niin voi laulu muuttua ihan toisenlaiseksi.
Saattaa tulla niin omakotitalossa kuin myös taloyhtiössäkin.
Ihanaa provokaatiota. Jos nyt laittaa sen vastikkeen jälkeen toisen mokoman sukanvarteen remontteja varten, kustannukset on silti puolet mitä vuokralla asuessa. Ja niistä säästöistä voi tarpeen tullen ottaa itselleen korotonta pikavippiä, mikäli remontintarve ei vielä ole tullut ja tulee yllättäviä menoja.
Saan nettona 1600 €, ihan hyvin pärjään. Kotini on velaton uudehko rivarikolmio 80 m2, kaikki asumiseen liittyvät kulut n. 290 €/kk. Toki on säästöjä ja sijoituksia, ja lisää tulee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastike 450€
Sähkö+siirto 120€/kk
Puhelin ja netti 80€/kk
Mäpä saankin 7600€/kk 🙂 ja minä en kyllä pärjäisi, sillä tuostahan jää käteen jotain 1200.
Nyt on taas netot ja brutot menneet sekaisin.
Juu ja mehän kaikki uskomme, että ääliö, joka ei nettona brutosta erota tienaa 7600 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Saan nyt n. 2500 eläkettä nettona. En tulisi toimeen puolellatoista tonnilla. Mutta jos olisi pakko tulla noin pienellä rahalla toimeen, niin joutuisi samppanjan vaihtamaan skumppaan.
Minä en juo kumpaakaan vaan hassaan rahat matkustamiseen, vaan mihin eläkeläisen vielä tarvitsisi säästää, perillisillekö ?
Pienipalkkaisille ei tarvitse tulla eläkkeellä kuin taloyhtiön suurempi remontti, niin ollaan pahoissa ongelmissa.
Miettikää, että eläkkeellä tai jo vähän vanhempana lääke ja muut sairauskulut voivat olla suuret.
Mulla nettotulot 800 e kuussa, ei tukia. Pärjää kun ei osta muuta kun halpaa ruokaa, sukkia ja kalsareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksen tulisi kun on omistusasunto josta laina maksettu pois.
Niinhän sä kuvittelet...vielä.
Kunhan tulee muutaman kymppitonnin remontteja useampi peräjälkeen niin voi laulu muuttua ihan toisenlaiseksi.
Saattaa tulla niin omakotitalossa kuin myös taloyhtiössäkin.
Omakotitalosta pidetään huolta ja remontoidaan tarpeen mukaan.Lisäksi remontin ajankohdan voi itse päättää toisin kuin taloyhtiöissä.
Minulla on tuollainen eläke ja just laskettiin, että miten tulisin toimeen, jos jäisin yksin. Okt, kaikki vasta rempattu, kulut 400 e/kk ja tässä on ihan kaikki, mökki 200 e/ kk. Vaatteita ostan,,kun edelliset hajoaa. Ruoka, lääkkeet ym sälä 300 e. Auto on uusi, kuluja ei oikein osattu arvioida. 600 e olisi auto ym kuluihin ja vähän säästöön. Jos jäisin yksin, niin lapset perii esim mökin, jolloin he maksavat ne kulut.
Eli jos nykyiset tulos enemmän kuin kaksinkertaistettaisiin? Tulisin oikein hyvin toimeen. Nyt tulen juuri ja juuri, jos mikään ei hajoa, ei tarvitse mennä lääkäriin eikä tarvitse ostaa mitään.