Miehen pelivelat?
Miehellä yhteensä 11 eri lainaa, kolme isompaa, rahat lainattu muutama vuosi sitten pelaamiseen. Koko hänen palkka menee niiden maksamiseen, ei pysty osallistumaan mihinkään asumiskustannuksiin. Ollaan nyt vuosi asuttu saman katon alla. Onkohan tästä mahdollista mitenkään selvitä, vuosia tulee viemään.
Kommentit (53)
Olen täältä lukenut, että kulut jaetaan tulojen mukaan, mutta ei niin, että vähemmän tienaava kustantaa toisen elämää.
Ulosotossa on suojaosa ja tiettyjä sosiaalietuuksia ei voida ulosottaa ollenkaan. Jokainen ulosottovelallinen pystyy asumaan yksin ja viettämään ihan yhtä leveää elämää kuin esimerkiksi toimeentulotuen perusosalla elävä.
Eli taaskaan juttu ei täsmää, kun näitä kirjoittelevat ihmiset eivät ole ollenkaan perillä asioista. Jos aloittajalla todella on tuollainen tilanne, ja on omasta tilanteestaan noin pihalla, niin ansaitseekin kaiken paskan kun ei vaivaudu käyttämään muutamaa minuuttia ottaakseen selvää.
Joko hyväksyt miehen pelivelkojen aiheuttaman tilanteen (eli että maksat kaiken) tai lopetat suhteen. Ei siinä oikein muuta voi.
Vierailija kirjoitti:
Joko hyväksyt miehen pelivelkojen aiheuttaman tilanteen (eli että maksat kaiken) tai lopetat suhteen. Ei siinä oikein muuta voi.
No kun kyllä voi. Ihan samalla tavalla kuin suhteessa kenen tahansa muunkin köyhän kanssa. Omat kämpät ja tehdään yhdessä enimmäkseen sellaisia asioita, jotka eivät maksa satasia illassa. Kymmenet tuhannet pariskunnat Suomessa elävät tuolla tavalla ihan onnellisina.
Täällä on aina ihan ihme jutut ja käsittämätöntä ylidramatisointia. Ulosottovelallisia on Suomessa tälläkin hetkellä satoja tuhansia. Ei se tarkoita mitään kuritushuonetta. :D
Velkoja ei kannata yrittää maksaa takaisin. Kannattaa sen sijaan päästää ne erääntymään, ja odottaa luottotietojen menetystä. Sen jälkeen ei velkaa saa enää lisää.
Jonkin ajan kuluttua velkasaneeraukseen. Maksaa soviteltuja velkoja pari-kolme vuotta, jonka jälkeen ne on nollattu. Siitä menee vähän aikaa, niin saa luottokelpoisuuden takaisin.
Todellinen ongelma on se pelaaminen. Että miten sen saa loppumaan?
Jossain mättää jos ei voi osallistua ollenkaan asumiskuluihin.
Maksaako suoraan lainoittajille vai ulosoton kautta? Jos asia menee ulosoton kautta niin miehellä pitäisi olla rahaa.
Jos pitäisi vetää johtopäätöksiä antamiesi tietojen perusteella, mies pelaa rahat edelleen ja sinua kusetetaan.
Mies maksaa siis niitä lainoja koko ajan, ei ole ulosotossa mitään, luotot kunnossa. Olen itsekkin sanonu et jätä kaikki maksamatta niin vois olla asumiseenkin rahaa tai asumiskuluihin.
Tehkää niin että lainaat miehelle ne asumisrahat, hän maksaa sitten takaisin kun on saanut pelivelkojaan kuitattua. Eikö ole ihan reilua että sinun rahatilanteesi ei kärsi siitä että mies maksaa omia velkojaan
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa siis niitä lainoja koko ajan, ei ole ulosotossa mitään, luotot kunnossa. Olen itsekkin sanonu et jätä kaikki maksamatta niin vois olla asumiseenkin rahaa tai asumiskuluihin.
Eli käytännössä sinä maksat niitä velkoja sillä, että maksat hänen asumisensa ja hän makselee silläkin summalla koronkiskureille. No mikäs siinä, jos tykkäät tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei mies tee niin? Johtuuko siitä, että sinua hyväksikäyttämällä pääsee nopeammin eroon veloistaan, ehkäpä peliharrastustakin voi jatkaa samalla?
En todella tiedä miksi miehelle tämä on ainoa ratkaisu, ei pelaa enää, sen tiedän.. oisko jääny joku pilvilinnoissa eläminen jostain päälle. Jos mä tekisin nyt samanlaiset melkein 80 tonnin velat niin kukas sitten asumisen maksais, asuttais varmaan sillan alla. Haluisin myös lähtee opiskelemaan lisää mut heikolta näyttää jos en saa miestä osallistumaan mihinkään. Jos mies laittais kirjat johonki ja opiskelisin niin saisin varmaan jotain tukia mut silti maksaisin yksin, miehen mielestä mun on pysyttävä töissä tai jos saisin tukia niin mitä väliä sillä ois vaikka kaiken yksin maksaisinki, oli vastaus
Huomasin että ex mieheni oli voittanut 7500 euroa ja pelannut kaikki. Tajusin kun se ei saanut enää toimeentulotukea ja ihmettelin ja pyysi että ostaisin sille ruokaa. Jätin miehen samana päivänä kun näin että se oli pelannut 7500 euroa takas mitä oli voittanut.
Mies vielä valehteli että oli voittanut vain 300 euroa ja kela rokotti sitä kuulemma. Pyysin näyttää veikkaustilin ja näin sieltä miten oli hävinnyt kun yhtenä samana päivänä oli voittanut 950 euroa ja hävinnyt sitten kaikki seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin että ex mieheni oli voittanut 7500 euroa ja pelannut kaikki. Tajusin kun se ei saanut enää toimeentulotukea ja ihmettelin ja pyysi että ostaisin sille ruokaa. Jätin miehen samana päivänä kun näin että se oli pelannut 7500 euroa takas mitä oli voittanut.
Peliriippuvaiselle ihan normaali ilta.
Addiktiot on pahoja. Mutta sua ei näytä haittaavan se addiktio vaan se että et päässy jaolle 7500e voitosta. Hyvä että lähdit. Addiktit ei kaipaa tollasia tilanteesta hyötyilijöitä vierelleen vaan tukea ja apua.
Vierailija kirjoitti:
En todella tiedä miksi miehelle tämä on ainoa ratkaisu, ei pelaa enää, sen tiedän.. oisko jääny joku pilvilinnoissa eläminen jostain päälle. Jos mä tekisin nyt samanlaiset melkein 80 tonnin velat niin kukas sitten asumisen maksais, asuttais varmaan sillan alla. Haluisin myös lähtee opiskelemaan lisää mut heikolta näyttää jos en saa miestä osallistumaan mihinkään. Jos mies laittais kirjat johonki ja opiskelisin niin saisin varmaan jotain tukia mut silti maksaisin yksin, miehen mielestä mun on pysyttävä töissä tai jos saisin tukia niin mitä väliä sillä ois vaikka kaiken yksin maksaisinki, oli vastaus
Toi ukko häipyy heti, jos et enää syystä tai toisesta maksa sen elinkuluja. Tai mahdollisesti muutenkin, kun on saanut velkansa (osittain sun rahoittamana) maksettua. Eihän sitä kiinnosta sun hyvinvointi yhtään.
Todellakin on mahdollista selvitä: E R O A ! ! !
Ainoo mikä miestä kiinnostaa on yhteinen tulevaisuus, näin sanoo mulle jatkuvasti. Pakko keksii joku järkevä ratkaisu, en todella jaksa olla elättäjä vuosi kausia.
Eli, millä mies maksoi velkoja sinä aikana kun ette asuneet vielä yhdessä?
Ja miten sovitte asumiskulujen jakamisesta ennen yhteen muuttoa?
Mies maksanut aijemmin ottamalla velkaa velan päälle, luuli voittavansa niin paljon että saa kaiken kuitattua, ei enää pystynytkään maksamaan enää edes omaa vuokra asuntoaan, vuokratkin oli rästissä, otti lisää velkaa ja maksoi pois, en tienny läheskään koko totuutta kun vasta kun jo yhdessä asuttiin, asumiskuluista sovittiin että puoliksi kaikki maksetaan
Käske sen äijän ottaa oma kämppä niin sossu maksaa sille oman kämpän. Itse huolehdit vain omista maksuista. Ite en tommosta äijää kyllä kattelis päivääkään.