Työnhaku on nykypäivänä ihan älytön rumba
Oikeasti. Ei tässä ole mitään järkeä. Ensin laitetaan liitteenä cv:t, hakemukset ja suosituskirjeet. Sitten kirjoitetaan kaikki uudestaan työnhakupalvelun omaan järjestelmään ja listataan suosittelijat yms uudestaan. Ja kirjoitetaan vastaukset vielä työpaikan omiin kysymyksiin. (Samat asiat löytää työhakemuksesta ja cv:stä.)
Jos kaikki menee hyvin päästään ensimmäiseen videohaastatteluun. Hiotaan taas samoja vastauksia ja laajennetaan itsestä kertomista. Sitten vielä haastattelu paikan päällä ja ehkä toinenkin. Ja lopulta monen kuukauden prosessin jälkeen joko saa paikan tai ei saa. (Ulkomailla voi joutua tekemään jonkun kotitehtävänkin - presentaation, jonka valmistelee kokonaiselle tiimille).
Tämä ei palvele ketään.
Kommentit (25)
Kyllä tällä leikillä työllistetään monta pukumiestä jotka pitävät itseään korvaamattomina, ja jotka ovat rekrytoijan hommansa saaneet suhteilla.
Sitten valitetaan, että julkinen sektori olisi jotenkin pöhöttynyt ja tehoton, kun samaan aikaan kaikilla firmoilla pitää olla omat lomakkeensa ja niin nettipalvelunsa yhteistyökumppaneineen, että kaikenlaisten tehtävien ja haastattelun kehittelijöitä. Sitten sekä rekrytoijien että työtä hakevien pitää vielä osoittaa aikaansa seuraaminen sillä, että kysytään tiettyjä "tärkeitä" kysymyksiä, joilla mukamas erotellaan jyvät akanoista ja sitten taas työnhakijoiden pitää näyttää että ovat opetelleet etukäteen oikeat vastaukset näihin kysymyksiin.
Nythän minä muistinkin minkätakia työpaikkoja ei ole, niitä ei ole tarkoituskaan olla, koska jo opiskeluaikoinani 90-luvun alkupuolella puhuttiin elinikäisestä opiskelusta...
Mä oikeasti mietin että minkälaisia vastauksia nuo haluaa kysymyksiin? Koko työnhakuprosessi on pelkkää valehtelua puolin ja toisin. Työnantaja ja haastattelija tietää, että paikkaa haetaan rahan, kokemuksen, työterveyden ja oman alan takia. Miksi juuri tietty työpaikka? - yksinkertaisesti, sinne oli paikka auki.
Työnantaja valehtelee taas kilpailukykyisestä (laillisesti mahdollisimman p4skasta) palkasta, "kivasta" työympäristöstä ja mielenkiintoisista työtehtävistä. Paikka on oikeasti auki, koska työntekijää tarvitaan ja ei se työ mitään nannaa ole.
Kun tullaan haastattelupöytään, niin pöydän molemmilla puolilla tiedetään tasan tarkkaan, että molemmat valehtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Minä hain viimeksi kahden kuukauden aikana kahdeksaa työtyöpaikkaa, kun entinen lakkautettiin. Tein CV:n ja helposti muokattavan hakemuksen. Aikaa yhteen hakemukseen meni viisi minuuttia.
Pääsin kolme kertaa haastatteluun ja sain niistä paikoista peräkkäisinä päivinä kaksi. Kolmannesta soitettiin kuukauden päästä ja kysyttiin, olenko vielä kiinnostunut
Ihan koulutustani ja kokemustani vastaavia, hyväpalkkaisia asiantuntijatöitä olivat kaikki. Palkkakin on 6000€/kk.
On se vaan kumma kun käsien heiluttelusta maksetaan noin paljon. No, tekoäly tulee korvaamaan sinutkin viiden vuoden sisällä.
Olen myös väsynyt työn hakemisen hankaluuteen. Juuri nämä videoesittelyt ja psykologiset testit ja erilaiset/erikoiset hakemuspohjat joita saa täyttää satoja.
Samalla valitetaan työvoimapulaa, joten miksi hankaluus on sysätty työnhakijoille? Miksi työnantajat eivät tee itse mitään? Linked Inistä vain etsimään sopivia tyyppejä ja myymään omaa firmaansa heille. Jos siis olisi oikeasti työvoimapula niin näin päinhän se menisi.