Kirkkoon kuului viime vuoden lopussa 63,5%
Kirkon alamäki on pysyvä. Kirkkoon kuuluu 10 vuoden päästä alle puolet kansasta.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suuri osa kansasta on puolueiden jäseniä? Taitaa olla nykyisin yhteensä alle 200 000 ja laskusuunnassa. Silti kukaan ei kyseenalaista puolueiden valtaa, vaikka kirkkoon ja ay-liittoihin kuuluu väkeä paljon enemmän.
Haluat siis, että kirkko laitetaan samalle viivalle muiden aattellisten yhdistysten kanssa? Samanlainen kohtelu? Sopii minulle. Voidaan aloittaa kirkon erikoisaseman purkaminen vaikka huomenna.
Kirkon diakonia-avusta joudutaan vähentämään. Kaikista huonoimmassa asemassa olevat ja kodittomat köyhät kärsivät eniten. Tilalle ei tule muita palveluita. Surettaa ihmisten lyhytnäköisyys.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vähän niitä kirkon jäseniä olisikaan, jos jäsenmaksu lähetettäisiin kerran vuodessa erillisellä laskulla kuten muutkin aatteelliset yhdistykset tekevät.
Kirkon verotusoikeus pitää poistaa.
Puhumattakaan siitä, että klubiin pitäisi liittyä itse.
En ihmettele. Martin Luther kääntyisi haudassaan, jos näkisi millaista paskaa evankelisluterilainen kirkko nykyään suoltaa. Raamtun opit aika hvetin kaukana.
Ihmettelen, että lähtivät tähän mukaan. Perimmäinen tarkoitus on kuitenkin tuhota kirkko ja päästä käsiksi sen rahoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan OK. Kirkon tulisi keskittyä enemmän uskonnolliseen toimintaan ja vähemmän rahan antamiseen niille, jotka ovat sössineet asiansa. Diakoaniapalvelusta apua hakevista alle 30% on seurakunnan jäseniä.
Mitähän Jeesus mahtaisi tuumia tästä?
Minä myös pohdin samaa. Jeesus ei ensisijaisesti kehottanut ihmisiä rakentamaan palatseja vaan auttamaan lähimmäisiä sekä hengellisissä että materiaalisissa asioissa. Siksi erosin kirkosta ja laitan saman summan hyväntekeväisyyteen. Uskon kyllä Jumalaan ja vaikka olen heikko ja horjuvainen enkä osaa neuvoa muita. Jeesuksen sanat on viisautta.
Kirkko on pelkkää mädätystä. Todella kova uskovainen Ano Turtiainenkaan ei kuulu kirkkoon. Ano Turtiaisen mukaan vaatii vaan sen seurakunnan, joka on minimissään se 2 tai 3 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Kirkon diakonia-avusta joudutaan vähentämään. Kaikista huonoimmassa asemassa olevat ja kodittomat köyhät kärsivät eniten. Tilalle ei tule muita palveluita. Surettaa ihmisten lyhytnäköisyys.
Siihen käytetään muutenkin ihan minimaalinen osa verotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vähän niitä kirkon jäseniä olisikaan, jos jäsenmaksu lähetettäisiin kerran vuodessa erillisellä laskulla kuten muutkin aatteelliset yhdistykset tekevät.
Puhumattakaan siitä, että klubiin pitäisi liittyä itse.
Näin on. Ei lapsia pakkoliitetä juridisine velvoitteineen muihinkaan yhdistyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kirkollisveroista käytetään diakoniatyöhön noin 10%. Suurin osa menee kiinteistö- ja henkilöstökuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan OK. Kirkon tulisi keskittyä enemmän uskonnolliseen toimintaan ja vähemmän rahan antamiseen niille, jotka ovat sössineet asiansa. Diakoaniapalvelusta apua hakevista alle 30% on seurakunnan jäseniä.
Ajattelisin että juuri päin vastoin. Jeesus auttoi paljon ja opetti esimerkillään, se on sitä uskonnollista toimintaa.
Lukekaan nyt uuden testamentin evankeliumit ja ruksikaa ylös
1) ne kohdat jossa Jeesus kehottaa rakentamaan komeita kirkkoja jossa korkeapalkkaiset ihmiset päätyönään ylistävät Jeesusta tuhansien eurojen kaapu päällään.
2) ne kohdat jossa Jeesus kehottaa suvaitsemaan, hyväksymään ja auttamaan yhteiskunnan vähäosaisia, erehtyneitä, kärsiviä ja elämään itse vaatimattomasti.
Kirkon kuluista 90% liittyy ensiksimainittuun j ja 10% viimeksimainittuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni, sillai hän olisi sanonut eikä olisi ehdottanut, että antakaa uskonnottomille rahaa.