Miten saada 87-vuotias jääräpää isoäiti muuttamaan?
Mummoni on kotinsa vanki ja ei ymmärrä järkipuhetta. Hän liikkuu todella huonosti ja käyttää rollaattoria. Tällä hetkellä tilanne on se, että hän ei pääse kotinsa ulkopuolelle ollenkaan liikkumisensa vuoksi.
- ei pääse kauppaan, koska asuu kaukana kaupasta
- ei voi kulkea bussilla, koska pelkää ettei pääse/pysty nousemaan bussiin
- ei voi mennä taksilla, koska maksaa liikaa (ei saa ilmaisia takseja varallisuutensa vuoksi)
- ei pyydä apua/kyytiä kaverilta tai naapurilta, koska on häpeällistä pyytää apua kun on tottunut pärjäämään yksin
- valittaa huonoa rahatilannetta, mutta todellisuudessa asuu velattomassa talossa, eläke on suuri ja tileillä/rahastoissa on useita tuhansia euroja säästössä
- saa paniikkikohtauksia ja on ahdistunut, koska on niin yksin
- valittaa yksinäisyydestä, mutta asuu yksin rivitalossa kaukana palveluista ja muista ihmisistä.
Asun samassa kaupungissa, mutta minulla on myös oma elämä enkä pysty hänen luonaan jatkuvasti käymään. Soitellaan kyllä usein. Ei suostutteluista (minun ja ikäihmisten palveluohjaajan) huolimatta suostu muuttamaan lähemmäs palveluita tai palvelukotiin. Muistissa ei vielä mitään hälyttävää. Mitä voin enempää omaisena tehdä?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Eihän se palvelutalo noita kodin ulkopuolisia liikkumisia parantaisi. Miksei mummu voi olla omassa kodissaan kotiapujen turvin. Monet vanhukset saavat apua 4 kertaa vuorokaudessa ilman minkäänlaista sukulaisten apua.
Tästä mä olen ihan samaa mieltä. Kuukauden laitoskierteen (kolme kertaa päivystyksessä, kerran hoivakodissa, kaksi kertaa perusterveydenhuollon sairaalassa) jälkeen äitini (96v) palasi takaisin kotiin. Nyt siellä on turvapalvelu ja kotihoito käy 3 kertaa vuorokaudessa. Opetin isäni (nyt 94v) jo muutama vuosi sitten tilaamaan päivittäistavaraostoksensa netin kautta Citymarketista. Aiemmin mä kävin heille kaupassa (eikä mulla ole edes autoa), mutta toisen polvileikkaukseni jälkeen ilmoitin, että ainakaan muutamaan viikkoon en sitten pysty käymään. Isä on ollut tosi tyytyväinen kauppapalveluun. Näkee vähän huonosti, joten hommattiin niin iso näyttö ja suurennettiin fonttikokoa, jotta nyt näkee tehdä tilauksensa. Jos aikanaan ei sitten enää pysty tilaamaan itse, mä voin omalta koneeltani hoitaa hänen tilauksensa. Isä oli myös ihan itse hoksannut, että apteekistahan saa lääkkeetkin kotiinkuljetuksella. Viime kesänä suostui vihdoin ja viimein siihen, että kaksi kertaa kuukaudessa käy siellä siivosfirma siivoamassa. On ollut siihenkin tyytyväinen. Ja nyt sitten siis vihdoin kelpasi turvapalvelu ja kotihoidon käynnitkin. Jos haluaa asua kotonaan loppuun asti, pitää sitten hyväksyä se, että sinne hankitaan ulkopuolisia palveluita. Eikä olettaa, että työssäkäyvät omaiset juoksee siellä apuna päivin öin.
kukapa nyt kodistaan haluais lähteä laitokseen
ap kärkkyy mummon rivaria ja tilillä olevia "tuhansia" euroja