ADHD parisuhteessa
Millaisia kokemuksia teillä ns. normaaleilla ihmisillä on parisuhteesta ihmiseen, jolla on ADHD? Voiko arki toimia, jos toisella ei ajatus ja arki ei oikein pysy kasassa ja elämä on sinkoilua sinne tänne?
Olen tutustunut nyt tällaiseen mieheen, joka alkuun vaikutti kaikin puolin potentiaaliselta kumppaniehdokkaalta. Tuo hänen ADHD kuitenkin nyt alkanut vähän epäilyttää, lääkitys kuulemma on, mutta silti tuntuu, että pinnan alta koko ajan puskee jotain outouksia. Jutut on hyvin lennokkaita ja väritettyjä, välillä mietin onko kaikki tottakaan. Pommittaa koko ajan rakkausviestejä ja on jo ihan huumaantunut minusta, vaikka ollaan tunnettu vähän aikaa vasta. Viimeinen niitti oli nyt viikonloppuna, kun oli kuulemma jotenkin sotkenut pankin kanssa asiat ja kautta rantain pyysi rahaa lainaan. En lainannut. Onko tällainen käytös yleensä tyypillistä ADHD-ihmiselle? Kertokaa kokemuksianne!
Kommentit (16)
Viestipommitus ja hyvin nopea hullaantuminen ovat todennäköisesti merkkejä hyperfiksaatiosta. ADHD-ihmiset hurahtavat helposti uutuudenviehätykseen ja tämä pätee sekä asioihin että ihmisiin. Ikävä kyllä uutuudenviehätys haihtuu yleensä nopeasti ja sen jälkeen olet enempi vähempi yhdentekevä. Ääritapauksessa saatat huomata olevasi miehen "stressilelu", jota hän härnää, kyseenalaistaa ja trollaa ihan vain siksi, että hänellä on tylsää etkä sinä ole enää se jännittävä uusi tuttavuus.
Eli pidä varasi, koska olet jo nyt huomannut miehen käytöksessä outouksia. Hyvä, ettet lainannut hänelle rahaa.
Tuosta hyperfiksaatiosta lueskelinkin ja kuulostaa juuri tämän miehen käytökseltä. Onneksi olen aika kokenut ihmis/miessuhteissa ja osaan pitää pään kylmänä, tuohon hullaantumiseen ja hehkutukseen olisi helppo upota nyt.
Ap
Lue ADHD-aikuisen selviytymisopas 2.0 -kirja.
Vastaukset kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta hyperfiksaatiosta lueskelinkin ja kuulostaa juuri tämän miehen käytökseltä. Onneksi olen aika kokenut ihmis/miessuhteissa ja osaan pitää pään kylmänä, tuohon hullaantumiseen ja hehkutukseen olisi helppo upota nyt.
Ap
Jep, hyperfiksaatio on tyypillinen adhd-piirre. Rahan pummaaminen ja epärehellisyys eivät ole. Mikä ei tietenkään tarkoita etteikö adhd-ihminen voisi olla myös epärehellinen pummi, mutta tuohon häiriöön se ei kuulu.
Älkää taas alkako yleistämään. ADHD ihmiset ovat kaikki yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ovat, mutta adhd:hen kuuluu silti joukko ominaispiirteitä, joiden perusteella adhd-ihminen erottuu neurotyypillisestä. On tärkeää myös ymmärtää mitkä piirteet liittyvät siihen ja mitkä eivät. Jos tunnen punatukkaisen adhd-tyypin joka myöhästelee aina tapaamisista, se ei tarkoita että kaikilla adhd:illa on punainen tukka. Sen sijaan ajankäytön ongelmat ovat yleinen adhd-piirre, jonka kanssa sitten pärjää kuka paremmin ja kuka huonommin.
Mitään lääkitystä ei tuohon saisi olla. Mulla ei ole ollut ikinä, ja hyvin menee ! Turhat lääkkeet vaan sekoittaa ihmistä entisestään. Lääkkeetön elämä on paras ! Suosittelen kaikille. Ainakin tän ADHD:n osalta. Ei ole mitään järkeä käyttää ! Eikä ole aina niin sekaisin koko ihminen. Eihän sitä tiedä, miten ne vaikuttaa muuhun elämään. Ja mulla tää o ollu varmaan syntymästä lähtien, nyt oon 49-v vammainen nainen. Siks mulla ei oo ollu pahemmin suhteita. Enkä ole äiti !!!! Sekin o mun suurin haaveeni.
ADHD diagnoosia on viljelty ilman oikeata diagnoosia. ADHD ei ole syy oletus syy huononkäytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitään lääkitystä ei tuohon saisi olla. Mulla ei ole ollut ikinä, ja hyvin menee ! Turhat lääkkeet vaan sekoittaa ihmistä entisestään. Lääkkeetön elämä on paras ! Suosittelen kaikille. Ainakin tän ADHD:n osalta. Ei ole mitään järkeä käyttää ! Eikä ole aina niin sekaisin koko ihminen. Eihän sitä tiedä, miten ne vaikuttaa muuhun elämään. Ja mulla tää o ollu varmaan syntymästä lähtien, nyt oon 49-v vammainen nainen. Siks mulla ei oo ollu pahemmin suhteita. Enkä ole äiti !!!! Sekin o mun suurin haaveeni.
Sulla ei ole ADHD. Olet bipo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jep, hyperfiksaatio on tyypillinen adhd-piirre. Rahan pummaaminen ja epärehellisyys eivät ole. Mikä ei tietenkään tarkoita etteikö adhd-ihminen voisi olla myös epärehellinen pummi, mutta tuohon häiriöön se ei kuulu.
Tulin just itse vastaamaan, et mulla ei ole rahaongelmia ollu koskaan. Mulla tosin on vaan ADD, mut muita aloituksen oireita kyllä olen itsessäkin havainnut. Mulla on lääkityksenä concerta, niin se ei vaikutakaan kun sen 8 tuntii korkeintaan. Jos aamulla ottaa lääkkeen, niin ei se enää illasta vaikuta.
Minun nuorella aikuisella pojallani on ADHD. On hyvinkin tarkka raha-asioistaan ja asioiden hoidosta yleensäkin, koska tiedostaa häiriönsä.
Minun ADHD on kuulemma suhteessa jonkun autismin kirjon kanssa. En kyllä yhtään tiedä miten niillä menee.
Todella typerä kysymys. Ihan kuin ADHD diagnosoidut ihmiset olisivat jokin homogeeninen joukkio.
Parisuhteessa vaikuttaa enemmän persoonallisuus. Vttumainen ADHD on vttumainen myös parisuhteessa. Hyväluonteinen ADHD on hyväluonteinen myös parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ovat, mutta adhd:hen kuuluu silti joukko ominaispiirteitä, joiden perusteella adhd-ihminen erottuu neurotyypillisestä. On tärkeää myös ymmärtää mitkä piirteet liittyvät siihen ja mitkä eivät. Jos tunnen punatukkaisen adhd-tyypin joka myöhästelee aina tapaamisista, se ei tarkoita että kaikilla adhd:illa on punainen tukka. Sen sijaan ajankäytön ongelmat ovat yleinen adhd-piirre, jonka kanssa sitten pärjää kuka paremmin ja kuka huonommin.
Toki, mutta tuossa kohtaa missä lyhyen ajan tuntemisen jälkeen on rakkauspommitusta, outoja juttuja joiden todenperäisyyttä on syytä kyseenalaistaa ja pyrkimys lainailla rahaa kuulostaa myös ihan vaan hälytysmerkeiltä. Johtuivat nuo piirteet sitten siitä, että kyseessä on huonosti hanskassa oleva ADHD-diagnoosi tai sitten joku muu, olisin joka tapauksessa varapaillani.
Itselläni on ADHD johon olen saanut diagnoosin vasta aikuisena ja aika paljon joutunut taistelemaan erilaisten hankaluuksien kanssa. Rahaa en ole kuitenkaan koskaan alkanut lainailemaan kuin hyvin läheiseltä ihmiseltä, koskaan en ole valehdellut, enkä myöskään saanut toisesta ihmisestä niin rajua hyperfiksaatiota, että olisi pitänyt alkaa rakkauspommittamaan. Ja joo, minä olen vain yksi ADHD-tapaus tuhansien joukossa, eikä minusta voi vetää mitään johtopäätöksiä. Silti olen sitä mieltä, että haitallisia saati myrkyllisiä toimintamalleja ei tule katsella vain sillä perusteella, että tyypillä on ADHD-diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Minun ADHD on kuulemma suhteessa jonkun autismin kirjon kanssa. En kyllä yhtään tiedä miten niillä menee.
Todella typerä kysymys. Ihan kuin ADHD diagnosoidut ihmiset olisivat jokin homogeeninen joukkio.
Parisuhteessa vaikuttaa enemmän persoonallisuus. Vttumainen ADHD on vttumainen myös parisuhteessa. Hyväluonteinen ADHD on hyväluonteinen myös parisuhteessa.
Miten niin typerä kysymys? Kysyin tässä nyt yleisluonteisesti millaisia kokemuksia ihmisillä on ADHD:stä parisuhteessa ja samalla kuvailin tapailemaani miestä. Minulla ei ole kokemusta mikä liittyy ADHD:hen ja mikä ei. Mies vaikuttaa erittäin hyväsydämiseltä ja ihanalta ihmiseltä noin muuten, mutta tuo impulsiivisuus, jatkuva pommitus, arjen kaoottisuus jne saa nyt minut täysin varpailleen. En tiedä mikä hänen kohdallaan sitten on seurausta tästä ADHD:stä, enkä oikein tiedä haluanko enää sitä selvittääkkään.
Ap
Lähipiirissäni on yksi aikuinen mies jolla paraikaa testaillaan ADHD-lääkitystä. On juuri tuollainen rahan pummaaja. Jatkuvasti kaikki asiat solmussa, sinne ja tänne unohdettu taas soittaa ja rahaa ei tulekaan vaikka piti ja pakko lainata taas joltain. Hassaa kaikki penninsä heti kun ne kilahtavat tilille, ja sitten miettii millä maksaa vuokran ja ruoat.
Tosin tuossa kietoutuneena on myös alkoholi- ja peliongelma eli tuskin pelkkä ADHD moista sekoilua aiheuttaa.