Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tamperelaisilta kysymys paikallistuntemuksesta (taksi ei tiennyt)?

Vierailija
14.02.2024 |

En voi sanoa muuta kuin että olen yllättynyt, mutta ei kai takseilta mitään tietämystä vaadita enää. Miten on, tiedättekö mihin olen menossa, kun sanon taksissa:

Viäkkö mut Koikkarin Ekalle?

Vaihtoehdot

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo. Koivistonkylän Prismalle sut vietäisiin.

Niin luulis olevan ilmiselvä asia, vaan kun ei ole.

Olen asunut Tampereella vuodesta 1990, enkä olisi todellakaan tiennyt. Eikä tarvitse tietää kenenkään muunkaan.

Jos taksiasiakas ei osaa sanoa selkeästi, mihin on menossa, ei hänen sinne tarvitse myöskään päästä.

Vierailija
22/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tiedätkö itse missä on Mussun Esso?

Jos Mussu on Tampereella, se ei ole vakiintunutta nimistöä, toisin kuin Koikkari.

Olen asunut Tampereella vuodesta 1990, ja tästä ketjusta luin juuri, että Koikkarilla tarkoitetaan Koivistonkylää. Että kai se jollekulle on vakiintunutta nimistöä, mutta ei todellakaan kaikille. En muutenkaan ymmärrä, miksi pitää tahallaan puhua mahdollisimman epäselvästi, sisäpiirisanojen viljely on omanlaistansa syrjintää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo olet aapee.

Tosiaan.

Ihan kuin maailmassa ei muuta olisi kuin sinun Takapajula.😂😂😂😂😂

Ja porukan pitäisi osata tulkita. Sinua.

Koikkarin Ekamarket ei ole ollut pirkanmaalaisille mikään takapajula. Wikipedian mukaan se oli koko Suomen ensimmäinen automarket (1976). Nuoremmilla voi olla ikärajoitteita yhdistää Ekamarketia nykyiseen Prismaan.

Tuo on ihan yhtä typerää kuin että minä pyytäisin taksikuskia viemään Hämeenlinnassa Rakettiin. Joo, sellainen tavaratalo oli 1970-luvulla olemassa nykyisen Goodmanin lähistöllä, mutta en ikinä kuvittelisi, että sellaisella epäosoitteella pääsisi oikeaan paikkaan. Ainoa, mitä tuommoisella saa aikaan on hämäännystä ja että hämäännyksen aiheuttaja voi halutessaan nakella niskojaan ja olla ylemmyydentuntoinen. Mutta siihenhän tuommoinen hämääminen on tarkoitettukin: oman ylemmyytensä osoittamiseen. Huonoitsetuntoisen hommaa, siis. Normaalit ihmiset kertovat selkeästi, mihin ovat menossa.

Vierailija
24/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräässä kaupungissa on n. 800 metrin päässä toisistaan 2 palanutta kioskia. Toinen on palanut joskus 30-35 vuotta sitten, toinen huomattavasti myöhemmin.  Molempien luona on kerrostaloja, joissa asuu vanhuksia. Osoite kerrostaloille on kuulemma x. (esim toinen) talo palaneesta kioskista. Pitää vain tietää kumpaa palanutta kioskia asiakas tarkoittaa...

Tässä vaiheessa taksikuski voisi kohteliaasti kysyä, sattuuko vanhus tietämään mikä osoite hänelle tulevissa kirjeissä lukee.

Vierailija
25/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, mutta olenkin ikäpolvea joka on Ekassa käynyt. Tuskin nuorempi paikallinen polvi tietää tai muualta muuttaneet.

Vierailija
26/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en olisi tiennyt. Tosin olenkin asunut Tampereella vuodesta 2003 ja sitä ennen Kangasalla -80 luvulta asti. Tampereella tullut pyörittyä ysäriltä asti mutta Koivistonkylä ei ole tuttua seutua enkä ole perehtynyt sen historiaan. En tiennyt edes että Koivistonkylää kutsutaan Koikkariksi. 

Myös Tampereen rajanaapurista kotoisin, mutta sekä Koikkari että Eka tuttuja juttuja jo 80-luvulta lapsuudesta.

Vierailija
27/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Mussu on Tampereella, se ei ole vakiintunutta nimistöä, toisin kuin Koikkari.

Olen asunut Tampereella vuodesta 1990, ja tästä ketjusta luin juuri, että Koikkarilla tarkoitetaan Koivistonkylää. Että kai se jollekulle on vakiintunutta nimistöä, mutta ei todellakaan kaikille. En muutenkaan ymmärrä, miksi pitää tahallaan puhua mahdollisimman epäselvästi, sisäpiirisanojen viljely on omanlaistansa syrjintää.

Aika yllättävää, että se on monelle tamperelaiselle tuntematon lempinimi. Sanan tunteva "sisäpiiri" on hyvin laaja. Ysärin murrebuumikin nosti esiin paikallissanastoa, mutta se ei sitten saavuttanut kaikkien korvia.

Vierailija
28/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuinka korkealle nostit nokkasi, kun taksikuski ei tiennyt epäosoitettasi? Muistitko huokaista ja pudistaa päätäsi?

Vierailija
29/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koikkarin Ekassa on joskus käytyä, joten siksi tiedän, mutta aika nopeasti se muuttui Prismaksi kun muutin Tampereelle. Ja koska kavereina tyyppejä jotka asuneet lapsuutensa Koivistonkylässä, niin siksi Koikkarikin on tuttu. Mutta ei tulisi kyllä meilenkään taksikuskille antaa moista osoitteeksi.

Vierailija
30/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yllättävää, että se on monelle tamperelaiselle tuntematon lempinimi. Sanan tunteva "sisäpiiri" on hyvin laaja. Ysärin murrebuumikin nosti esiin paikallissanastoa, mutta se ei sitten saavuttanut kaikkien korvia.

Samaa ihmettelin. En ole syntynyt Tampereella (naapurikunnasta kuitenkin kotoisin), mutta Koikkari tutumpi nimitys kuin Koivistonkylä. Lukiossa ja amk:ssa oli kavereita jotka muutaman kuukauden jälkeen puhuivat asuvansa Koikkarissa ja he olivat ihan muualta muuttaneita, eivät edes naapurikunnasta.

Vierailija
31/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaihari-Centerille pääsee onneksi ratikalla!

Vierailija
32/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräässä kaupungissa on n. 800 metrin päässä toisistaan 2 palanutta kioskia. Toinen on palanut joskus 30-35 vuotta sitten, toinen huomattavasti myöhemmin.  Molempien luona on kerrostaloja, joissa asuu vanhuksia. Osoite kerrostaloille on kuulemma x. (esim toinen) talo palaneesta kioskista. Pitää vain tietää kumpaa palanutta kioskia asiakas tarkoittaa...

Tässä vaiheessa taksikuski voisi kohteliaasti kysyä, sattuuko vanhus tietämään mikä osoite hänelle tulevissa kirjeissä lukee.

Niin samoin voi ystävällisesti kysyä, että mikäköhän osoite on Lepuskin Maxilla tai Koikkarin Ekalla tai mitä paikkaa ko ilmaisu tarkoittaa,  kun itse en tiedä. Hankalampaa on, jos on esim ravintola, jonka osoite Google mapsissa on jonnekin postilokeroon tai ravintoloitsijan kotiin. Kerran olen joutunut soittamaan ravintolaan selvittääkseni osoitteen, johon olemme menossa. Oli tapaaminen,  eikä kukaan porukasta tiennyt missä ravintola on, paitsi henkilö, jota olimme menossa tapaamaan,  mutta häntä emme saaneet puhelimella kiinni...

Vierailija
33/44 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut, mutta heti osasin arvata. Koikkarissa nyt ei oikein ole mitään muuta kuin Prisma, ja Ekahan oli niiden hengenheimolainen, joten kyllä tietäisin minne pitää mennä. Ongelma tulisi todennäköisesti siinä kohtaa, kun pitää kääntyä sinne Prismalle. Ajan joka kerta liittymästä ohi, en ymmärrä miksi.

Vierailija
34/44 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koikkarin Eka-marketin talossa oli (on edelleenkin) Alko, jota sanottiin tietysti Toka-marketiksi.

Vierailija
35/44 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koikkarin Ekassa on joskus käytyä, joten siksi tiedän, mutta aika nopeasti se muuttui Prismaksi kun muutin Tampereelle. Ja koska kavereina tyyppejä jotka asuneet lapsuutensa Koivistonkylässä, niin siksi Koikkarikin on tuttu. Mutta ei tulisi kyllä meilenkään taksikuskille antaa moista osoitteeksi.

Se oli pitkään Euromarket ennen kuin muuttui Prismaksi.

Vierailija
36/44 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopaikkakuntalaisena tiedän kyllä Koikkarin, mutta Ekaa en olisi tiennyt. Miksei voi puhua selkeästi? Taksikuski saattaa olla vuonna 2000 Oulussa syntynyt eikä tunne Tamperetta samalla lailla kuin 50 vuotta siellä asunut.

Vierailija
37/44 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi ollut  tutumpi termi se tokamarketti, johon isä meni sillä aikaa, kun äiti ja me muksut kierrettiin sitä Ekamarkettia.

Oikeasti mua ärsyttää noi vanhalle varikolle, entisen sen ja sen kaupan luo ohjeistukset. Varsinkin, kun se kauppa paloi jo 60-luvulla. Ja varikko oli vanha jo 80-luvun alussa. Anoppi on kaikista pahin ohjeiden antaja. Aina pitäisi tietää, missä joku kunnanlääkäri asui vuonna miekka ja kilpi. 

Vierailija
38/44 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen helsinkiläinen, ja sekunnin ajan mietin, että voisikohan tarkoittaa ent. Eka-markettia, myöh. Euro-markettia ja nyk. Prismaa. Koikkarin Eka kuulostaa kuitenkin joltain lähiöbaarilta, joten en olisi kyllä minäkään osannut kuskata aloittajaa oikeaan paikkaan, vaikka oikean paikan tiesinkin. Ei tulisi mieleenkään antaa tuollaista osoitetta taksikuskille.

Tässä lienee se kuuluisa Eka-market:

https://www.finna.fi/Cover/Show?source=Solr&id=siiri.urn%3Anbn%3Afi-vap…

Vierailija
39/44 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tiesin koska Tampereen Ekamarket ja Anttila oli ne jonne me 70-luvulla syntyneet ja läheisessä pikkukaupungissa asuneet päästiin kerran vuodessa shoppailemaan kasarilla. Mutta ei tulisi mieleenkään puhua Prismasta Ekana enää.

Vierailija
40/44 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites "-Motorestille"?

Sehän on Rovaniemellä. Tunnetaan nykyään paremmin nimellä Sky Hotel Ounasvaara.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme