Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillekin ei tule yhtään, tai tulee hyvin vähän, biojätettä?

Vierailija
13.02.2024 |

Eikö nämä ihmiset syö kasviksia tai hedelmiä ollenkaan? 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset, jotka eivät tee itse ruokaa, vaan syövät eineksiä. Lisäksi eivät syö kasviksia tai hedelmiä.

Pääsääntöisesti aika surullisia tapauksia siis.

Vierailija
22/41 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee biojätettä reilusti. Tiheimmin sitä joutuu viemään ku muita roskia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 suodatin pussia tulee päivässä, perunan kuorista ei paljon vuori kasva.

Vierailija
24/41 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joillakin tulee pizza laatikoita sekajätteeseen vaikka pahvin keräys on vieressä?  (Epäilen johtuvan siitä kun taloyhtiössä on yhdessä asunnossa vuokralaiset)

Vierailija
25/41 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Per päivä yksin asuvalla ja urheilevalla naisella. Yksi suodatinpussi, pari teepussia, ainakin kahden hedelmän kuoret. Teen keittoja usein eli porkkanan, purjon, perunan kuoria. Tänään tein pastaa ja kastikkeeseen selleriä, porkkanaa, sipulia yms. Taas biojätettä. Riisiä joskus en jaksa syödä loppuun ja heitän bioon. Riisi ei säily jääkaapissa. Avocadon kuoria monta kertaa viikossa, kun syön leivällä. En kyllä ymmärrä miten teillä ei kerry. Mulla tulee useampi pussi viikossa biojätettä. 

Vierailija
26/41 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä miten ei tule. Moni voi syödä perunat ja porkkanat kuorineen, mutta kun on niin paljon kaikkea muutakin. Pitää sitten varmaan onnitella itseään terveellisesti syömisestä, sillä kyllä meillä biojätettä tulee vaikka koira useinkin syö jonkun lautasen tyhjäksi. 

Biohon menee teepusseja, kahvinporot, banaanin, appelsiinien, mandariinien, sitruunan, limen, avokadon yms kuoret. Menee porkkanoiden kuoret, kaalien kannat, sipulin kuoret. Omenankodat, en minä ainakaan niitä syö. Kananmunan kuoret, kanan luut... 

Aika surkea ruokavalio täytyy olla, jos ei mitään yllä mainituista tule. Sitten jos heittää vaan sekajätteeseen, niin eihän siinä biojätettä erikseen kerry, mutta idiotismia sekin on. 

Vierailija
27/41 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön vähintään puoli kiloa vihanneksia päivässä, mutta ei multa tule paljon biojätettä. Ei tule puolisoltakaan. Meillä on pakastin kovassa käytössä. 

Olemme molemmat diabeetikkoja, ja kasvismurkinat koostuu marjoista (itse kerätty), perunasta, porkkanasta, kukkakaalista, ruusukaalista,  parsakaalista ym. eikä niistä tule biojätettä kun ne syödään kuorineen ja kaalit varsineen ja lehtineen. Pestyt keitetyt perunat ja porkkanat voi syödä kuorineen. Tomaattia, kurkkua...Osa viherosastosta on kiireisten päivien vuoksi pakasteita tai valmiiksi pussitettuja esim. salaatit, koska isojäävuorisalaatti ehtii pilaantua, ennen kuin se on syöty. Puolisolla on yötyö ja syömme ihan eri aikoina. Lautasmallin mukaan me syömme. 

Jos teen uunijuureksia, niin se on arkipäivinä pakasteesta, en arkipäivänä innostu kuorimaan lanttuja, selleriä, perunoita ja palsternakkoja, menee liikaa aikaa. Meillä on saksanpaimenkoira, ja sen kanssa pitää ulkoilla vähintään tunnin kahden lenkki päivässä pissatuslenkkien lisäksi. Se vie aikaa. Lisäksi minä käyn kolmesti viikkoon uimassa -> pakasteet....

Liha on vähärasvaista ja luutonta ja kalaa syö vain mies, koska minä olen kalalle allerginen. Eikä soijasta ja härkiksestä tule biojätettä....

Pääsääntöisesti se biojäte koostuu appelsiinin ja mandariinin kuorista, sipulinkuorista, paprikan siemenosasta, kahvinporoista ja omenankodista. Jonain päivinä on pelkkä kahvinporopussi......Avokadoa esim. en syö, koska se on kaloripommi. Kiiviä joskus. Kananmunaakin välttelen, koska kolestrolia.

Ostamme aina ruokaa niin, ettei sitä tarvitse heittää pois. 

Vierailija
28/41 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas tulee ihan älyttömästi vaikka varsinaista ruokaa ei heitetä pois. Kahvinporot, banaanin, omenan, sipulin, appelsiinin ja klemmarin kuoret, päärynän kara, paprikan ja chilin sisukset, kurkun päätypalat, munankuoret, salaatin kantapalat...

Biojätepussi pitää viedä joka toinen päivä.

Vierailija
29/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biojätettä tulee paljon, pihassa oma komposti. Esimerkiksi ananaksesta tulee aika paljon biojätettä. Jos vaikka perunat söisi kuorineen, niin ananasta ei kukaan kuorineen tupsuineen syö. Meillä syödään paljon juureksia ja hedelmiä, joista aika iso osa on kuorittavia, vähemmistö kuorineen syötäviä. Lantun, sellerin, appelsiinin, mangon ym. kuoret, kaalin ja porkkanan kannat, viinirypäleterttujen rungot, sipulin, punasipulin ja valkosipulin kuoret... suodatinpussit. Talouspaperia käytetään vain vähän, mutta kompostiin sekin menee.

Kyllä biojäteastia aika äkkiä täyttyy, vaikka varsinaista hävikkiä vältelläänkin eli ei heitetä syömäkelpoista ruokaa roskiin.

Avokadoja meillä ei syödä ympäristösyistä.

En tajua, miten joku selviää elämästä tuottamatta biojätettä.

Vierailija
30/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Biojätteen määrä riippuu siitä, paljon käytän tuoreita kasviksia ruoassa. Kun kokkaan, niin sitä tulee paljonkin, 

jos laiskottaa, niin tilaamme ruokaa tai teen tyyliin pastabolognesea, niin ei siitä jätettä synny. Syömme aika vähän hedelmiä. 

Vierailija
31/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan olen kiitollinen, ettei minulle tule biojätettä. Mitä minä sillä tekisin?

Minunlta taas biojätettä tulee vähän.

Vierailija
32/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vaikuttaa sekin, käyttääkö tuoreita kasviksia vai pakastekasviksia. Parsakaali tuoreena vs. pakasteesta, ensimmäinen tuottaa biojätettä, jälkimmäinen ei, sama kukkakaalin kanssa.

Vierailija
33/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön biojätteetkin, loput säästyvät rahat laitan sijoituksiin. 

Vierailija
34/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten että laitan muutamat harvat banaanin kuoret sekajätteeseen.

Vierailija
35/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kivulias liikuntarajoite, minkä vuoksi en pysty viemään roskia. Avun saamiseen voi mennä kuukausia kerrallaan, joten en voi jättää pilaantuvia tuotteita odottamaan.

Syön kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä. Ne ovat terveellisiä myös pakasteina ja säilöttyinä. En syö mitään sellaista, mistä jää yhtään yli, esimerkiksi punaista lihaa tai kuorittavia hedelmiä. Tämä on yksinkertaisempaa kuin luulisi, mutta jos on tottunut toisenlaiseen ruokavalioon, asia voi tuntua vieraalta.

Vierailija
36/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eläimiä, jotka syövät kuoria, syömme ostamamme ruuat emmekä päästä niitä pilaantumaan. Meillä biojäteastia täyttyy enimmäkseen kahvinporoista. Harvoin menee perusteellisesti homehtunut ruoka, kananmunien, banaanien ja  sitrushedelmien kuoria tai muuta sellaista, jota ei mikään eläin syö.

Vierailija
37/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kahden aikuisen talous. Meillä tulee biojätettä noin 4 litraa kahdessa viikossa. Puolet siitä on kahvinporoja ja loput sipulinkuoria ja vastaavaa pientä ruuanlaitosta tulevaa. Syömme aivan liian vähän tuoreita kasviksia, käytännössä kaikki sipulit ja inkiväärin ostan pakasteina, koska ei huvita se preppaus ennen ruuanlaittoa. Muuten ruokahävikkiä tulee tosi harvoin ja jos tulee on määrät pieniä. Jos haluan tuoretta salaattia käyn marketin salaattibaarista ison annoksen ja syön sitä parina päivänä.

Vierailija
38/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon huonekasveja ja ostan myös usein leikkokukkia. Huonekasvien lehtien huoltaminen ja leikkokukkien kukittua niiden hävitys täyttää biojätepussia.

Vierailija
39/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mikä on vähän. Meillä tulee 1-2 pussia viikossa. Eivät ole tietenkään ihan täynnä. Perunoita ei syödä kuorineen, joten paljon riippuu perunan syömisen määrästä, että paljonko tulee. Munia menee aika paljon. Sitten on hedelmien kuoret. Varsinaista ylijäämäruokaa tulee vähän, koska kaikki pyritään syömään. 

Vierailija
40/41 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olin vuosia masentunut ja roskaa kertyi kaikkialle muuallekin kuin roska-astiaan. En todellakana lajitellut jätteitä, kun tuntui työläältä edes kerätä roskat yhteen pussiin ja joskus saada vietyä ne pussit ulos.

Masennuksesta toivuttuani asuin niin ahtaassa asunnossa, ettei roskakaappiin suosiolla mahtunut kuin yksi pieni jäteastia. Laitoin kaikki jätteet samaan astiaan.

Aikana kun en syönyt hedelmiä tai kasviksia, niin ei tullut biojätettäkään muuta kuin kahvin suodatinpussit. Silloin olin kuitenkin jo pääkoppa kunnossa ja hieman isompi roskakaappi, joten sain lajiteltua suodatinpussit biojätteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän