Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herään joka yö 4.30-5 enkä enää nuku, mikä avuksi?

Vierailija
13.02.2024 |

En saa nukahdettua sen jälkeen uudestaan, virkeä olo. Kuitenkin sitten aamupäivät erityisesti tuntuu tokkuraisilta, eli olisin tarvinnut pidemmät unet. Nukkumaan käyn 22-22.30. Se mun uni-ikkuna, jos valvon yli en nukahda lainkaan.

Pitkävaikutteinen melatoniini käytössä muttei näköjään auta.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko keski-ikäinen nainen, joka ei käytä estrogeenikorvaushoitoa? Kyseessä on yleisin vaihdevuosioire.

Olen 45v ja minulla ihan sama kuin ap:lla, herään tosin jo klo 03-04 välillä. Yöunet on keskimäärin 4-5h tuon vuoksi. Kävin gynellä ja kysyin että voiko olla esivaihdevuosia, hänen mielestään ei voi koska kuukautiset tulevat säännöllisesti. Mitään verikokeita tms ei määrännyt joten se kai sitten siitä. 

Menisin toiselle gynelle hankkimaan toisen mielipiteen. Valitsisin nuorehkon naisgynen, heillä on usein uusinta tietoa esimerkiksi vaihdevuosista ja niiden hoidosta. Ei tuollaista vastausta tarvitse hyväksyä.

Vierailija
22/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atarax x 2 auttoi mulle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko keski-ikäinen nainen, joka ei käytä estrogeenikorvaushoitoa? Kyseessä on yleisin vaihdevuosioire.

Olen 45v ja minulla ihan sama kuin ap:lla, herään tosin jo klo 03-04 välillä. Yöunet on keskimäärin 4-5h tuon vuoksi. Kävin gynellä ja kysyin että voiko olla esivaihdevuosia, hänen mielestään ei voi koska kuukautiset tulevat säännöllisesti. Mitään verikokeita tms ei määrännyt joten se kai sitten siitä. 

Mulle laittoi kokeiluun pillerit. Kierto on säännöllinen mutta viikko-kaksi ennen menkkoja unetonta, noilla yritys tasoittaa hormonivaihteluja. Alkukierrosta kun nukun edelleen ihan hyvin. 

Vierailija
24/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikkärit töiden jälkeen, niin unta tulee vuorokaudessa riittävästi

En saa unta päivällä, joten päiväunien nukkuminen töiden jälkeen on mahdottomuus. Turhaa mennä päivällä pyörimään sänkyyn, kun ei nukuta yhtään.

Vierailija
25/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla esivaihdevuodet, vaikka kk tulee säännöllisesti. Vaihda lääkäriin, joka kirjoittaa sulle hormonit. 

Vierailija
26/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia nukkunut 6-7 h/yö. Yleensä noin 0.30-7. En ilmeisesti tarvitse enempää. Harva aikuinen kai nukkuu 8 h. Jos menen aiemmin herään 4-5. En pidä tätä minään ongelmana, enkä syö mitään lääkkeitä. 

Vierailija
27/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pre-menopaussi tai ihan vaihdevuodet, stressi, sisäinen kello sekaisin, liikaa valoa...

Vierailija
28/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä huumeita. Nukut sitten vaan vähemmän

Vierailija
29/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle laittoi kokeiluun pillerit. Kierto on säännöllinen mutta viikko-kaksi ennen menkkoja unetonta, noilla yritys tasoittaa hormonivaihteluja. Alkukierrosta kun nukun edelleen ihan hyvin. 

Mikä merkki?

Vierailija
30/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia nukkunut 6-7 h/yö. Yleensä noin 0.30-7. En ilmeisesti tarvitse enempää. Harva aikuinen kai nukkuu 8 h. Jos menen aiemmin herään 4-5. En pidä tätä minään ongelmana, enkä syö mitään lääkkeitä. 

Sehän on eri asia, mikäli oma unentaeve on vaan vähäinen. Sen sijaan ap on väsynyt. Sama kun sanoisin että 1800 ckal/vrk on ihan riittävä määrä ravintoa kun itsekin sillä pärjään. 

Vierailija
31/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atarax x 2 auttoi mulle

Voisit väsyttää itseäsi myös ilman pillereitä. Väsymystä kaipaaville on eri keinot kuin toisenlaisista ongelmista kärsiville. Tunnut olevan onnekkaimmasta päästä, kun allergialääke laittaa sut nukkumaan. 

Vierailija
32/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin toiselle gynelle hankkimaan toisen mielipiteen. Valitsisin nuorehkon naisgynen, heillä on usein uusinta tietoa esimerkiksi vaihdevuosista ja niiden hoidosta. Ei tuollaista vastausta tarvitse hyväksyä.

Niin kai pitää. Suututtaa että pitää ravata lääkäriltä toiselle. Ja tulee itsellekin epäilys että onko turhaa. Tuohonkin meni yli 200€. 

Vierailija
33/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko johtua vaihdevuosista jos kuukautiset kuitenkin on vielä, tosin tihentyneesti? 

Vierailija
34/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä merkki?

Eri, mulla Zoely. Oma kierto 21-22 vrk, yöhikoilua, aamuyön unettomuutta. Noita olen syönyt nyt 8 kk ja oireet ovat hyvin lieventyneet. Olin tulossa työkyvyttömäksi unettomuuden kanssa. Nukun taas hyvin, herään usein 7-8 h jälkeen yksittäiseen hikipuuskaan, muttei se enää aamulla haittaa. Täytän alkukesästä 45. Niin ja varoitukseksi muille, kilppari saattaa tehdä ihan kummia juttuja myös (vaikuttaa naishormoneiden kanssa). Mulla löi vajikselta liikatoiminnalle ekaa kertaa vuosiin, joten sekin lääkitys menee säätöön.

Vierailija
35/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosia oireita, luulen. Itselläni myös Mirena ja ikää 44v. Olen ollut aina mestarinukkuja. Ei mitään ongelmaa vuorotyössä nukkua päivällä tai pikkulapsiaikana ottaa päiväunia ja silti unta riitti öisin.

Tuossa vuosi sitten alkoi tämä aamuöinen heräily. Saatan valvoa parikin tuntia. En kylläkään stressaa tai vilkuile kelloa. Nautiskelen kun on hyvä, uusi sänky ja mukavat oltavat. Mietin aina että entäs jos pitäisi nousta. En halua! Ennemmin pötköttelen.

Gyne ei usko minua kun vuoto ei ole muuttunut. Mutta siinäpä se; sitä ei ole. Se vähäinenkin loppui. No, nyt on vaivana kystat, niin menen sinne taas. Katsotaan mitä on mieltä.

Vierailija
36/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet voi alkaa oireilla jo nelikymppisenä, joillakin jopa alle. Vuodot voi silloin olla edelleen ihan normaalit. Estrogeenin puutoshan selviää ilman mitään tutkimuksiakin. Jos kokeilee vähän aikaa geeliä tai laastaria ja katsoo, onko vaikutusta. Pitää vaan löytää lääkäri, joka auttaa asiassa.

Uniapnea tai vastaava voi myös herätellä aikaisin aamusta, mutta ainakin itsellä silloin oli selkeä hengenahdistus ja tunne hapenpuutteesta.

Itse sain hyviä neuvoja lääkäriltä ns. unipaineeseen liittyen. Normaalisti ihminen nukahtaa ja nukkuu, kun unipainetta on päivän aikana kertynyt riittävästi. Kofeiini jarruttaa unipaineen kertymistä. Mitä enemmän ja illemmalla sitä nauttii, sitä suurempi unta haittaava vaikutus. Yksilöllistähän tämä on, mutta kannattaa ainakin testata, jos ongelma ei löydy vaihdevuosien estrogeenipuutteesta. Itse olen keskittänyt  kofeiinipitoiset juomat pääasiassa aamuun ja jättänyt illasta kokonaan pois. Ei siitä nukkumisen kannalta ainakaan haittaa ole ollut.

Vierailija
37/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päikkärit töiden jälkeen, niin unta tulee vuorokaudessa riittävästi

En saa unta päivällä, joten päiväunien nukkuminen töiden jälkeen on mahdottomuus. Turhaa mennä päivällä pyörimään sänkyyn, kun ei nukuta yhtään.

Mulla on sama, että ne päikkärit pitäisi sitten saada nukutuksi aamulla tai viimeistään puolilta päivin koska silloin on kaikista väsynein olo ja välillä jopa sellainen, että heikottaakin niin että maa keinuu. 

Alkuillasta jos erehtyy päikkäreille niin sitten ei saa unta ennen aamuyötä ja taas jää yöunet vajaaksi.

Vierailija
38/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla esivaihdevuodet, vaikka kk tulee säännöllisesti. Vaihda lääkäriin, joka kirjoittaa sulle hormonit. 

Missä ihmeen todellisuudessa lääkäriin vain "mennään" ja lääkäriä vielä "vaihdetaan" vaikka niin kauan että joku kirjoittaa sitä tai antaa lääkkeeksi tätä?

Sitä saa olla tyytyväinen jos lääkärille edes saa ajan, kun ei tosiaan ole pää kainalossa. Ja silloin sitä oikea osoite onkin päivystys.

Vierailija
39/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen todellisuudessa lääkäriin vain "mennään" ja lääkäriä vielä "vaihdetaan" vaikka niin kauan että joku kirjoittaa sitä tai antaa lääkkeeksi tätä

No ainakin täällä Tampereen todellisuudessa gynekologilla joutuu käymään yksityisellä. Siellä mennään ja vaihdetaan. -eri

Vierailija
40/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yksi syy stressi? Mulla jos meen liian aikaisin nukkumaan, herään keskellä yötä 3 4 maissa. Kannattaa myöhentää nukkumaan menoa jos mahdollista. Itse teen näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi