Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herään joka yö 4.30-5 enkä enää nuku, mikä avuksi?

Vierailija
13.02.2024 |

En saa nukahdettua sen jälkeen uudestaan, virkeä olo. Kuitenkin sitten aamupäivät erityisesti tuntuu tokkuraisilta, eli olisin tarvinnut pidemmät unet. Nukkumaan käyn 22-22.30. Se mun uni-ikkuna, jos valvon yli en nukahda lainkaan.

Pitkävaikutteinen melatoniini käytössä muttei näköjään auta.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomautuksena tuohon kehotukseen vaihtaa lääkäriä, että kalliiksi se tulee ja saattaa olla että samanlainen asenne on sillä uudellakin lääkärillä. Minulle kun tehdään aina ultrauskin (kystat vaivaa toistuvasti), niin alle 500 euron käyntejä ei tahdo olla. Ja vaikka menisi vain se peruskäyntimaksu, niin nekin huitelee jo lähes 150 eurossa.

Vierailija
42/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko liian vähän liikuntaa/aktiivisuutta arjessa? Oletko kokeillut esim. käydä iltapäivästä/alkuillasta muutaman kilometrin happihypyllä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää muutamana päivässä viikossa juoksulenkki arkeesi ja huomaat eron ;) 

Vierailija
44/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää muutamana päivässä viikossa juoksulenkki arkeesi ja huomaat eron ;) 

Nämä ne on taas. Miksi kuvittelet, ettei ap olisi kokeillut liikunnat ja somettomuudet kahvittomuudet aikaa sitten jos unettomuus vaivaa?

Liikun joka päivä, välillä aktiivisemmin ja välillä rentouttavan rauhallisesti. Vaikutus on se, ettei unettomuus ole pahempaa kuin se on jos on pakottava syy olla ilman liikuntaa. 

Vierailija
45/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kahvia vaan ennen klo 12, en polta enkä käytä alkoholia. Stressiä on mutten pysty poistamaan (perheen sairauksia), käyn työssä, ulkoilen ja syön suht terveellisesti. Rajoitan laitteita. Mielestäni teen mitä pystyn. Stressiä en tosin saa vähemmäksi.

Vierailija
46/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuosioireet sanoisin. 

Vierailija
47/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruokaa eikä rankkaa liikuntaa klo 18 jälkeen (paitsi pari lasia vettä), ei vitamiineja klo 18 jälkeen, kännykkä pois 3h ennen nukkumaanmenoaikaa, ei telkkaria 2h ennen nukkumaanmenoaikaa, suihku/ kasvonhoitorutiinit 3h ennen nukkumaanmenoa, samoin hampaiden pesu, huoneen lämpötila enintään 18 asteaeseen, tuuletus ennen nukkumaanmenoa, pimennysverhot.

Tiesithän, että melatoniin jatkuva nappailu pienentää sen tehoa ja joka tapauksessa sen vaikutus lakkaa muutamassa tunnissa, eli se ei pidä unessa.

Vierailija
48/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut noin suunnilleen nelikymppisestä asti, mutta ei haittaa ollenkaan. Jos olen päivällä väsynyt, nukun sitten päiväunet. Jos en, niin en. En minä oikeastaan tarvi unta enää niin kovin paljoa. Olen käytännössä lykännyt nukkumaanmenoa johonkin klo 2-3, niin sitten nukun sopivaan aikaan asti. Jos menen aikaisin sänkyyn, tosiaan herään vaan noin 4-5 tunnin kuluttua aamuyöstä. Voisihan sitä silloinkin tehdä vaikka kotiaskareita tms ja olla yrittämättä nukkua lisää, mutta itse mieluummin nukun niin että herään juuri ennen työpäivän aloitusta. 

Eli tosiaan ei välttämättä ole mitään tarvetta nukkua sellaista yhtä pitkää unijaksoa. Voi nukkua aika vähän yöllä ja tarvittaessa päikyt. Jotkut unitutkijatkin sanoo, että sellainen pitkä 7-9 tunnin yöuni, joka on nykyään monen mielestä joku ihanne, ei ole välttämättä ihmiselle lapsuuden ja nuoruuden jälkeen enää edes kovin luonnollinen. Alkuperäiskansojen jäsenet ei esim. yleensä nuku niin vaan pätkissä, osan päivällä, osan yöllä.

Vierailija
49/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko keski-ikäinen nainen, joka ei käytä estrogeenikorvaushoitoa? Kyseessä on yleisin vaihdevuosioire.

Olen 45v ja minulla ihan sama kuin ap:lla, herään tosin jo klo 03-04 välillä. Yöunet on keskimäärin 4-5h tuon vuoksi. Kävin gynellä ja kysyin että voiko olla esivaihdevuosia, hänen mielestään ei voi koska kuukautiset tulevat säännöllisesti. Mitään verikokeita tms ei määrännyt joten se kai sitten siitä. 

Mä sain 47-vuotiaana korvaushoidon, vaikka oli vaan oireena aamyön heräily ja unettomuutta ajoittain. Kuukautiset välillä epäsäännölliset, mutta toisaalta on voinut johtua mm. stressistä, koronarokotteista ja sairastetuista koronataudeista. Tehtiin se verikoe mistä näkee onko vaihdevuodet alkaneet, mutta se näytti silloin että ei. Vaihdevuodet (esi) voivat alkaa, vaikka kuukautiset tulisivatkin. Ota seurantaan Instagramissa gyne_leena ja Tiedenaiset, niin saa hyvää informaatiota.

Kävin tuossa meidän terveyskeskuksessa ja sellainen vastavalmistunut nuorehko mieslääkäri hoiti koko asian niin, että korvaushoito voitiin aloittaa. Hän konsultoi gynekologia ja gynekologin mielestä ei siitä ole haittaa kokeilla, toimiiko lääkitys. Lääkäri teki myös ulko- ja sisätutkimukset. Kaikkinensa meni joku pari viikkoa ja sain lääkityksen aloitettua.

Mulla on nyt niin, että 2 viikkoa estrogeenia ja 2 viikkoa dydrogesteronia (progesteroni = keltarauhashormoni, pitää olla mukana, jotta ei kohdun limakalvo liiaksi paksuunnu) pillerimuodossa. Sopinut hyvin ja nukkuminen parantunut. Myös mieliala tasoittunut. Kuukautiset eivät ole säännölliset aina, mutta en ole selvittänyt mistä johtuu, kun ei tuota mitään haittoja. 

Vierailija
50/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutatko tai ootko ketolla? Jos jompi kumpi, syö hiilarit illalla.

Vierailija
51/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sokerin syöminen iltapalalla aiheuttaa monesti sen, että uni loppuu kesken. En väitä, että sulla on tästä kyse, mutta jos satut syömään sokeria tai nopeita hiilihydraatteja iltapalalla, niin ne kannattaa korvata hitaammin sulavalla ruoalla.

Vierailija
52/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ruokaa eikä rankkaa liikuntaa klo 18 jälkeen (paitsi pari lasia vettä), ei vitamiineja klo 18 jälkeen, kännykkä pois 3h ennen nukkumaanmenoaikaa, ei telkkaria 2h ennen nukkumaanmenoaikaa, suihku/ kasvonhoitorutiinit 3h ennen nukkumaanmenoa, samoin hampaiden pesu, huoneen lämpötila enintään 18 asteaeseen, tuuletus ennen nukkumaanmenoa, pimennysverhot.

Tiesithän, että melatoniin jatkuva nappailu pienentää sen tehoa ja joka tapauksessa sen vaikutus lakkaa muutamassa tunnissa, eli se ei pidä unessa.

Mä taas sanoisin, että kunnollinen iltapala takaa hyvät yöunet. Kun saa riittävästi ravintoa, kroppa on rento.

Vierailija
53/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon kahvia vaan ennen klo 12, en polta enkä käytä alkoholia. Stressiä on mutten pysty poistamaan (perheen sairauksia), käyn työssä, ulkoilen ja syön suht terveellisesti. Rajoitan laitteita. Mielestäni teen mitä pystyn. Stressiä en tosin saa vähemmäksi.

Jos saa suositella, niin voisi auttaa illalla ennen kun alkaa väsyttää pientä meditaatiohetkeä. Esim. Youtubessa ( www.youtube.com) ja vaikka Elina Tarpila hakuun, siellä on unimeditaatioita monta. Ei maksa erikseen jos on puhelimessa liittymä johon netin käyttö kuuluu kk-maksuun. Ja kuuntelu on parasta jos on kuulokkeet. 

Vierailija
54/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuota jo vuosia ja täytin vasta 40. Eli tuskin on vaihdevuodet. Alkoi lasten syntymän jälkeen. Ja ei ole ihan joka yö, mutta useita kertoja viikossa. Kaikkea on tullut kokeiltua, lääkäristä ei apuja saa. Niinkuin ei yleensäkään mihinkään jos olet nainen. 

Vierailija
55/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko johtua vaihdevuosista jos kuukautiset kuitenkin on vielä, tosin tihentyneesti? 

Jos kuukautiskierto on lyhentynyt, se on merkki vaihdevuosien alkamisesta.

Vierailija
56/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 42v. Mirena-kierukka.

Moi mä olen Kaarina-kiekura.

Vierailija
57/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kärsinyt (esi)vaihdevuosioireilusta jo reilun 10 vuotta ja jo muutaman vuoden ajan heräillyt aikaisin. Nyt mulla on ollut lähes kaikki oireilu pois jo kohta pari vuotta puhtaasti minipillereiden takia, mutta tuo aikaisin heräily on edelleen jäljellä. Kävin gynellä vasta (uusimassa sitä pillerireseptiä + muutenkin kartoittamassa tilannetta), ja hänen kanssaan puhuttiin estrogeenihoidosta. Hän sanoi, että jos ainoa vaihdevuosioire on huonot yöunet, estrogeenistä ei välttämättä ole apua, mutta sitä kuitenkin kannattaa kokeilla, jos siltä tuntuu.

Mulla tosin ikää on jo 48, eli olen jo muutaman vuoden ap:ta vanhempi. Mutta joka tapauksessa AP:na ottaisin kyllä gynekäynnin tähän väliin.

Vierailija
58/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki 6-14 duuni.

Vierailija
59/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika, olen vanhempi ja käytän hormonikorvaushoitoa. Nukahdan hyvin, 22-23 aikoihin menen nukkumaan. Herään neljän viiden välillä. Jos vapaapäivä ei haittaa, saatan valvoa tunnin pari ja sitten nukahtaa pariksi tunniksi uudestaan. Työpäivinä en välttämättä nukahda vaan köllöttelen kellonsoittoon (kuudelta). Välillä väsyttää mutta aika hyvin tämäkin unimäärä riittää. Ennen korvaushoitoa heräsin ainakin 10 kertaa yössä hikoiluun yms. Tämä on luksusta siihen verrattuna. Alan ymmärtää edesmennyttä äitiäni, joka saattoi nousta aamukahville neljän aikaa.

Vierailija
60/68 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuhan se on, ei yö. Sen kus nouset ylös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän