Mistä tienata tai hankkia lisää rahaa
Tarvitsisin noin 500-1000 euroa lisää rahaa.
Olen valitettavasti kohdannut viimeisen 6kk aikana useamman taloudellisen takapakin, miiin olisi ollut puskuria jos ne olisivat tapahtuneet edes 3kk välein, mutta joka kuukausi ylimääräisiä 500-1500 kuluja ja säästöt suli sinne.
en haluaisi ottaa lainaa. Tuntuu typerältä ottaa lainaa kun tarvitsen vain noin 500-1000 euroa.
mitä voin tehdä?
Mitä itse olet tehnyt ?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi ottaa lainaa / lisää luottoa.
kaikki keinot muuten jo käytössä. Isoihin laskuihin meni palkka ja luotolla joutuu elämään. Ei ole käytännössä rahaa. Vaikea tilanne. Huhtikuussa helpottaa vähän. Ensi kuussa pitäisi maksaa 15.3.mennessä lapsen iso juttu. Mistä pieraisen rahat. Ahdistaa jo se kun luotolla joutuu elämään. Ilmoittautuminen oli jo viime syksynä ennen vastoinkäymisiä.
minkä verran teillä on luottokorttivelkaa? Mulla on jo 1800/2000+1800/2000+400/1000. Näitä maksan pois myös mutta kuluu uudestaan elämiseen sitten. En näe kestävänä lisäluoton ottamista.
ylimääräisiä kuluja oli loka-helmikuussa 5600 lisäksi joulu. En ymmärrä miten edes noista selvisin velkaantumatta pahemmin. Onneksi oli säästöjä.
ap
Mulla ei ole luottokorteilla velkaa, itse asiassa toinen on jopa plussan puolella.
Käyttötilillä joku 2000€, ja "lainatilillä", josta lähtee asuntolainan lyhennys ja sijoitusasuntojen menot, nyt sellanen 5000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät yli varojesi. Noin paljon luottokorttivelkaa, huh, ei mulla ole yhtään. Nyt kaikki mahdollinen teillä vaihdettava halvempaan että pääsette jaloillenne.
kyllä, juuri näin kävi koska tuli 5600 euron edestä ylimääräisiä pakollisia laskuja. Ja joulu joka vedettiin ihan minimieläinmäärän. Siis sellaisia menoja joita ei voinut valita tekeekö ja joista esim yhdestä vakuutusyhtiön korvaus oli 5% laskun ollessa päälle 2000 euroa.
mielestäni olemme pärjänneet hyvin ottaen huomioon että yhteenlasketut tulot taloudessamme on netto noin 4500 ja 2 lasta ja lemmikki.
luottokortilla jouduttu elämään ylimääräisten menojen aiheuttamien laskujen vuoksi. Koska laskut on pakko maksaa.
Ap
Jos on noin hyvät nettotulot, niin kyllä teillä silti on taloudenhallinnassa petrattavaa.
Ei pitäisi olla tuollaisia luottokorttivelkoja, vaan ennemmin säästössä juuri pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki turha jo myyty kotoa ja kaikesta karsittu ja vaihdettu halvimpaan mahdolliseen? Ilmeisesti nyt on kyse jostakin lapsen menosta, joka ei ole pakollinen. Lapsen ikää ei kerrota, mutta lapselle voisi kyllä selittää, että tähän ei ole rahaa. Lapsen tavaroita voisi myös myydä esim. jos lapsella on älypuhelin tai PS5 ja muutakin. Maailma on julma paikka, mutta lapsenkin pitää ymmärtää, että kaikkea ei vaan voi saada.
ja totta on myös sekin, että lapsen menon voisi perua. Harmittaa vaan niin paljon se, että kun asia sovittiin ja lupasimme, meillä oli säästöjä ja joulunakaan lapsi ei saanut lahjoja eikä synttärilahjaa syksyllä koska ne on ko.juttua varten. Lapsi pettyy niin paljon jos se perutaan. Nykytilanne on kestämätön. Taloudellisia iskuja tuli putkeen liian monta. Monesti puhutaan että hyvä olla oman palkan verran puskuria mutta ei sekään pitkälle riitä keski-pienituloisella huonolla tuurilla. ainakaan jos asuu omassa talossa missä voi tulla kiinteistöön liittyviä ongelmia
Vedonlyönti. Tänään ässät voittaa saipan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki keinot muuten jo käytössä. Isoihin laskuihin meni palkka ja luotolla joutuu elämään. Ei ole käytännössä rahaa. Vaikea tilanne. Huhtikuussa helpottaa vähän. Ensi kuussa pitäisi maksaa 15.3.mennessä lapsen iso juttu. Mistä pieraisen rahat. Ahdistaa jo se kun luotolla joutuu elämään. Ilmoittautuminen oli jo viime syksynä ennen vastoinkäymisiä.
minkä verran teillä on luottokorttivelkaa? Mulla on jo 1800/2000+1800/2000+400/1000. Näitä maksan pois myös mutta kuluu uudestaan elämiseen sitten. En näe kestävänä lisäluoton ottamista.
ylimääräisiä kuluja oli loka-helmikuussa 5600 lisäksi joulu. En ymmärrä miten edes noista selvisin velkaantumatta pahemmin. Onneksi oli säästöjä.
apMulla ei ole luottokorteilla velkaa
Mulla oli syyskuussa tilanne että luottokorteilla ei velkaa kuin muutama satanen ja säästötilillä 1500 mitä aina yleensä pidän niin että saldo ei koskaan mene alle 1000. Ja rahastossakin oli jotain päälle 1000 euroa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuo kuulostaa jo ihan fiksulle tavalle toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki turha jo myyty kotoa ja kaikesta karsittu ja vaihdettu halvimpaan mahdolliseen? Ilmeisesti nyt on kyse jostakin lapsen menosta, joka ei ole pakollinen. Lapsen ikää ei kerrota, mutta lapselle voisi kyllä selittää, että tähän ei ole rahaa. Lapsen tavaroita voisi myös myydä esim. jos lapsella on älypuhelin tai PS5 ja muutakin. Maailma on julma paikka, mutta lapsenkin pitää ymmärtää, että kaikkea ei vaan voi saada.
Kiitos. Kaikkea turhaa ei ole täysin karsittu kyllä vielä. Menot on karsittu mutta koti on täynnä tavaraa. Olen pitänyt tavaroiden myymistä vaivalloisena ja ollut aina enemmänkin antaja. Voisin kyllä kokeilla myydä jotain. Ap
No et missään nimessä lahjoita jos olet rahapulassa, herranjestas sentään. Rahat on usein pieninä palasina maailmalla ja juju on siinä että se raha SÄÄSTETÄÄN eikä heti hassata kun on "vain vitonen tai kymppi". Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja alat myymään niitä. Paketointi on helppoa. Laatikoita (tölkkialustat just s paketin kokoisia) saat kaupasta ilmaiseksi, teippi maksaa ja toppausta laatikoihin saat sanomalehdistä. Postitus hoituu kauppareissulla. Postisovelluksessa maksaminen edullisempaa kuin tiskillä. Keittiövaaka on hyvä olla jos kirjeenä lähetät. Samat tavarat myyntiin useampaan alustaan ja hinnat kohdalleen. Välttämättä ei ole helpompaa myydä noudolla. Itselleni helpompi on ollut lähettäminen. Ja säästöön olen saanut muutaman vuoden aikana tuhansia euroja. Tiedän mistä puhun. Nyt on helppo elää mitättömilläkin tuloilla kun on kunnon puskuria turvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apNyt budjettia tekemään! Noilla tuloilla ei tarvitse luottokorttiin turvautua. Elätte yli varojenne eli liian leveästi. Puskuria pitää kummallakin olla puolen vuoden nettopalkan verran. Säästämään heti, mutta lapsen menoa ette peru.
Minä ainakin ymmärrän hyvin, kuinka säästöpuskuri voi kadota hetkessä, kun oikein huono tuuri käy.
Tuo tarvitsemasi summa on onneksi kohtuullisen pieni nettotuloihinne nähden, ja ainakin osan siitä voisit saada katettua myymällä sitä turhaa tavaraa pois. Astioita, huonekaluja ja vaatteita saattaa olla tonnillakin kaapeissa, kun jaksaa hiukan perata. Myin itse hiukan myös tarpeellisia tavaroitani ja ajattelin, että ostan sitten uudet, kun taloudellinen tilanne on taas tasapainossa.
Jos sinulle ja miehellesi ei ole aivan kestämätön ajatus, niin käytettyjä sukkia ja sukkahousuja myymällä tekee melko helposti muutaman satasen. Tätäkin olen tehnyt, ja mikä tahansa normaali myyntikanava käy siihen (esim. tori tai huutonet). Myös ihan tavalliset korkokengät olen myynyt torissa miehelle, ja hän kysyi itse, saisiko lisähintaan ostaa myös sukkikset. Kengät olivat myynnissä 25 eurolla, sukkahousujen kanssa sain niistä 100 euroa ns. suoraan jalasta paketoituna. Minua fetissit eivät kummastuta, joten tämä oli itselleni täysin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät yli varojesi. Noin paljon luottokorttivelkaa, huh, ei mulla ole yhtään. Nyt kaikki mahdollinen teillä vaihdettava halvempaan että pääsette jaloillenne.
kyllä, juuri näin kävi koska tuli 5600 euron edestä ylimääräisiä pakollisia laskuja. Ja joulu joka vedettiin ihan minimieläinmäärän. Siis sellaisia menoja joita ei voinut valita tekeekö ja joista esim yhdestä vakuutusyhtiön korvaus oli 5% laskun ollessa päälle 2000 euroa.
mielestäni olemme pärjänneet hyvin ottaen huomioon että yhteenlasketut tulot taloudessamme on netto noin 4500 ja 2 lasta ja lemmikki.
luottokortilla jouduttu elämään ylimääräisten menojen aiheuttamien laskujen vuoksi. Koska laskut on pakko maksaa.
Ap
Jos on noin hyvät nettotulot, niin kyllä teillä
Miehen puolesta en osaa vastata.
minulla jää käteen 2500 josta pakolliset menot on/kk:
Asuntolaina 320
opintolaina 120
auton vakuutus, vero keskim. 90
kotivakuutus, tapaturma, lapset 115
netit, suoratoistot ym oma osuus 30
puhelinlasku 35
julkinen liikenne 30
lääkkeet 40
polttoainekulut työmatka osittain 120
Sähkö +siirto 100
Eli noin 1000 euroa menee pakollisiin.
1500 jää palkasta ruokaan ym johon menee ehkä 70-100e/vko (puoliksi maksetaan)
eli jää 1100
Tästä on sitten maksettu milloin mitäkin , lasten harrastukset 50-150e/kk ja olen laittanut osan rahastoon ja osan säästötilille.
Lokakuussa tuli lasku josta minun osuus 2200 euroa joka aiheutti sen että nostin rahaston ja käytin säästöt. Marraskuussa 900+400+700 samaan asiaan, ja päälle toiseen asiaan 1100.
tammikuussa 450+700 ja tässä kuussa 560 liittyen lokakuun laskuun jonka luulin jo olevan loppuun käsitelty.
haluaisin nähdä laskelman miten tästä voi matemaattisesti selvitä velkaantumatta? Lapsiperhe kyseessä.
tarvitsisin järkeviä neuvoja ja ratkaisuehdotuksia, en kauhistelua siitä miten näin kävi!
Ilmeisesti tämä lapsen meno on todella kallis. Jos tämä nyt rahapulassa perutaan niin voisiko lapselle järjestää tilalle järjestää jotain muuta? Lapselle voisi korvaukseksi antaa vaikka pienen arvon lahjakortin S-ryhmään ja myöhemmin tilanteen ollessa parempi toisen suuremman, jolla lapsi saa ostaa mitä haluaa ja seuraavana viikonloppuna ostaa lapselle vaikka 20 eurolla lapsen herkkuja ja tehdä lapsen suosikkiruokia. Tietenkään tämä ei ole sama asia, mutta kuitenkin osoitus, että lasta ei ole unohdettu, vaikka suuri uhraus nyt onkin pakotettu tekemään. Rahaa myös sitten syrjään, että lapselle voi lähitulevaisuudessa ostaa jonkun lapsen toivoman jutun sitten seuraavana syntymäpäivänä tai jouluna. Kai lapsella on myös jotain edullista ja ilmaista mielipuuhaa. Tätä voisi yrittää järjestää lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Kaikkea turhaa ei ole täysin karsittu kyllä vielä. Menot on karsittu mutta koti on täynnä tavaraa. Olen pitänyt tavaroiden myymistä vaivalloisena ja ollut aina enemmänkin antaja. Voisin kyllä kokeilla myydä jotain. Ap
No et missään nimessä lahjoita jos olet rahapulassa, herranjestas sentään. Rahat on usein pieninä palasina maailmalla ja juju on siinä että se
kiitos sinä!! En vaan ole koskaan myynyt oikein mitään. Ihan kaikkeako voi myydä? Astiat, kirjat, urheiluvälineet tai tarvikkeet , vaatteet.. liikkuuko kaikki?
ap
Jos olet millään tasolla viehättävä, tuon summan tienaa verovapaasti käteen helposti. 4x 1h setit 250€/h. Ymmärrät kyllä.
Myy tavaroita pois.
mitä teet työksesi? Jos olet esimerkiksi leipuri niin kysy tuttavilta tarvitseeko he ammattitaitoasi. Voisit tehdä viikonloppuisin tai iltaisin pientä palkkaa vastaan keikkoja.
Voit myös soittaa firmoihin ja kysyä voitko saada lisäaikaa joihinkin laskuihin.
luottokortit kannattaa leikata poikki!
Vierailija kirjoitti:
Jos olet millään tasolla viehättävä, tuon summan tienaa verovapaasti käteen helposti. 4x 1h setit 250€/h. Ymmärrät kyllä.
Ei kukaan maksa 250€/h, kun saa ihan hyvää, nättiä seuraa 100€:lla.
Tai sitten pitää tehdä jo aika paljon erilaista fetissijuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
<
No myymällä ne tarpeettomat tavarat heti nyt. Ja Netflixit pois kokonaan. Ruokakulut minimiin muutamaksi kuukaudeksi. Kilpailuta vakuutukset, netti, puhelinliittymät. Mietit jokaisen ostoksen että voitko elää ilman vai onko pakollinen. Autolla ette ajele huvikseen ja hamppariateriat ja noutoruoat pois muutamaksi kuukaudeksi. Budjettia tekemään heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan maksa 250€/h, kun saa ihan hyvää, nättiä seuraa 100€:lla.
Tai sitten pitää tehdä jo aika paljon erilaista fetissijuttua.
250€/h on ihan normitaksa vähänkään tasokkaammalla palveluntarjoajalla. Jotain lähiönistiä voi päästä painamaan joku 100€/1/2h.
Autoon kuluu kyllä hirveästi rahaa. Voiko auton laittaa vähäksi aikaa tauolle ja kulkea matkat julkisilla tai kävellen? Tosin ainakin HSL-alueella julkisilla kulkeminen on kallista, vaikka hintoja vähän laskettiinkin, eikä kertalipuilla tai arvolla maksaminen kannata, jos liikkuu yhtään enempää eli 14/30 jne. vuorokautta aikaa pitää ladata. 30 vuorokauden lataus on sitä paitsi paljon halvempi kuin 30 vuorokautta. Kovasti kuluu rahaa myös vakuutuksiin ja kännykkälaskuihin. Nämä pitäisi kyllä kilpailuttaa vielä ja etsiä se halvin. Lapsilla vaikuttaa myös olevan kalliita harrastuksia, jotka pitäisi kyllä lopettaa. Varmasti tämä aiheuttaa riitaa ja protesteja, mutta tilalle sitten jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et missään nimessä lahjoita jos olet rahapulassa, herranjestas sentään. Rahat on usein pien
Sänkyjä, sohvaa tai tuollaisia kalusteita älä kuitenkaan myy kun noihin liittyy suuri riski. En väitä, että teillä olisi tuholaisongelmia, syyhyä tai täitä, mutta kyllä ne teidänkin kalusteet ovat epähygienisiä, teidän eritteitä täynnä ja käytössä kuluneita. Varmista myös muuun myytävän tavaran riittävän hyvä kunto ja puhtaus.