Osittainen varhennettu vanhuuseläke; kaduttaako?
Kaduttaako jääminen Osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle (OVE, 25 tai 50%)?
Lopullinen eläke pienenee pysyvästi, jos OVE:lle jää, mutta silti haluaisin jo nyt 61-vuotiaana lopettaa työnteon kokonaan, josko tuolla 50%:n OVE:lla jaksaa kituuttaa 4 vuotta ennen ensimmäistä vanhuuseläkeikärajaa. Laskurilla tarkistin, että jotenkin tulisin toimeen.
Millä euromäärällä itse jäisit Osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle 61-vuotiaana, jos et töistä enää tienaisi euroakaan?
Kommentit (252)
Työkyvyttömyyseläke on parasta, ei pienennä eläkettä ja rosentit juoksee normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte ajan kulumaan, te alle eläkeikäiset, jotka olette jääneet ovelle ja jättäneet työt taakse?
Ei pienintäkään ongelmaa! Matkustelen paljon, teen käsitöitä, teen ruoat alusta alkaen, kutsun usein ystäviä syömään tai käyn heidän kanssaan lounaalla jossain, pelaan golfia (nyt Espanjassa), katson leffoja, käyn museoissa ja taidenäyttelyissä, luen paljon, lenkkeilen ja käyn kuntosalilla, hoidan lastenlapsia,
Ja jos joskus ei huvita tehdä yhtään mitään, voi vaikka lueskella tätä palstaa, kuten nyt kahvitellessa. Tosin lenkiltä tulin juuri ja söin lounaan.
Olisi pitäny älytä jäädä ove:lle heti, kun täytin 61 vuotta. Nyt olen vielä kituutellut töissä, mutta tänä vuonna koittaa ove!
Sitten en tee enää yhtään töitä!
Olisi voinut ottaa OVE:n heti, kun se tuli mahdolliseksi, vaikka töissä jatkoinkin. Tyhmä minä!
OVE mahdollisti lyhyemmän työviikon tekemisen, täyttä viikkoa ei kyllä enää jaksaisi.
Muutama tuttu on jäänyt, eivät näytä katuvan. Itsekin jään heti kun pääsen.
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte ajan kulumaan, te alle eläkeikäiset, jotka olette jääneet ovelle ja jättäneet työt taakse?
Kyllä surkeeta on jos ei tekemistä keksi. Itse ollut jo kohta 10v pois töistä enkä takaisin kaipaa, täytän tänä vuonna 60.
Kukaan ei kuolinvuoteellaan kadu sitä että ei tehnyt enemmän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Enkä oikein ymmärrä mikä siinä kaduttaisi kun töitä voi kuitenkin jatkaa?
Voisiko joku nyt rautalangasta vääntää tämän OVEn? En ymmärrä, miten se toimii.
Laskin laskurilla, että saisin 50% OVEa rapiat 900/kk. Siltikään lopullinen työeläkkeeni ei laskisi kuin n. 140/kk. Näin siis, jos jatkaisin työntekoa normaalisti.
Jokin tuossa tuntuu liian hyvältä ollakseen totta.
Nythän näyttää kuitenkin siltä, että hallitus on lopettamassa OVEn, joten eipä kai kannata päätään vaivata tuolla, koska asia on itselleni ajankohtainen vasta kahden vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Laskin laskurilla, että saisin 50% OVEa rapiat 900/kk. Siltikään lopullinen työeläkkeeni ei laskisi kuin n. 140/kk. Näin siis, jos jatkaisin työntekoa normaalisti.
Nythän näyttää kuitenkin siltä, että hallitus on lopettamassa OVEn, joten eipä kai kannata päätään vaivata tuolla, koska asia on itselleni ajankohtainen vasta kahden vuoden kuluttua.
Tätä minäkin pelkään, että säästöhöylä iskee OVE:n, itselläni olisi mahdollisuus ja samalla myös tarkoitus alkaa nostamaan syksyllä OVE:tä ansiosidonnaisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin pelkään, että säästöhöylä iskee OVE:n, itselläni olisi mahdollisuus ja samalla myös tarkoitus alkaa nostamaan syksyllä OVE:tä ansiosidonnaisen lisäksi.
No jos oot 63vm niin ei ehdi vielä höylätä, mä vm64 niin vähän jänskättää.
Olen jo pitkään miettinyt, että voisin ottaa 25% ja tehdä vaikka 3-4-päiväistä työviikkoa. Olen 62-vuotias, ihan hyväkuntoinen, mutta alkaa välillä jo vähän tympäistä tämä työnteko. Samalla työnantajalla melkein 40 vuotta jo. Mulla on jonkin verran säästöjä joten ei olisi taloudellisesti mahdoton yhtälö.
Voisin jäädä eläkkeelle huhtikuussa mutta päätin että jään vuoden lopussa kun täytän 65v.
Vierailija kirjoitti:
Jäin, enkä kadu.
Minkä kokoinen lopullinen eläkkeesi on?
Eikö teillä yt neuvottelujen yhteydessä irtisanota ensimmäisenä osaaikaeläkeläiset?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kuolinvuoteellaan kadu sitä että ei tehnyt enemmän töitä.
Sitä ennen voi katua, jos eläke jää pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä oikein ymmärrä mikä siinä kaduttaisi kun töitä voi kuitenkin jatkaa?
Lopullinen eläke pienentyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Käyt 100 % töissä ja nostat 50 % eläkettä? Miten tämä käytännössä toimii?
Sijoituksissa voi toki myös hävitä, jopa kaiken.