Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavan työnhakijan kokemuksia, vertaistukea?

Vierailija
12.02.2024 |

Ehdin olla 6v tässä yrityksessä töissä ja joku aika sitten yt:n tuloksena sain potkut. V*tuttaa tietenkin mutta ei auta.

Työnhaku on tuttua mutta nyt se jännittää enemmän kuin ennen, kun oon lihonut aivan todella paljon. Olen 170cm pitkä ja painan yli 130kg. Olen itse hyväksynyt painoni ja kehoni tällaisena, enkä aio hakea fyysisiä hommia, mutta silti arveluttaa miten työnantajat nykyään suhtautuu tämän kokoisiin työnhakijoihin? 

Vertaistukea? 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pukeutua fiksusti, sillä saa ainakin hieman lisää itsevarmuutta. Muutaman kilon painonpudotus voisi myös tehdä ihmeitä. Tulisi ehkä itselle kevyempi olo ja se voisi näkyä haastattelijallekin. 

Nyt on vaan tosi vaikeaa päästä edes haastatteluun, joten saa olla ikionnellinen, jos joku kutsuu näinä aikoina ylipäätään haastatteluun.

Vierailija
22/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua dieetille, en tavoittele laihuutta. Olen tyytyväinen kehooni.

Ennen tein asiakaspalvelutyötä, enkä saikuttanut sen enempää kuin muutkaan. Jännittää vaan työnantajien ennakkoluulot, tarraako ne painoon ennemmin kuin osaamiseen? 

Jos työnantajalle paino on ylitsepääsemätön este, ei sille voi mitään. Sanoisin, että ole ystävällinen ja itsevarma haastattelussa, kuitenkin uskon että suurin osa työnantajista hakee osaamista enemmän kuin ulkonäköä. Ja näille jotka ovat sitä mieltä, että lihava saikuttaa tai on sairaana jatkuvasti sanoisin, että höpö, höpö. Lusmuilu ei ole kiloista kiinni, se on asenne. Ja mikään diabetes tai verenpaine ei tee kenestäkään työkyvytöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ei ole mikään työhönottokriteeri. Ulkonäön vuoksi syrjiminen on laitonta. Terveydellisen sopivuuden arvioi työterveyshuolto. On paljon sairauksia, joita työhönottaja ei voi haastattelussa nähdä, eikä myöskään sellaisista yksityisasioista kysellä. Lihavia ihmisiä on niin paljon, että mitenkään poikkeavaa, harvinaista tai työpaikoilla ennen näkemätöntä se ei ole. Mene vain haastatteluun hyvällä mielellä painoasi arastelematta.

Vierailija
24/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin naisten kohdalla ulkonäkö ja paino ratkaisevat työnhaussa. Sinun kannattaisi hankkia lisää itsevarmuutta jotenkin. Oletko tietyn alan ammattilainen, sinulla löytyy koulutusta ja osaamista hakemaasi työhön, tuo se esille. Kannattaa pikkuhiljaa kiinnittää huomiota elintapoihin. Säännöllinen ruokarytmi ja sopivat annoskoot. Laihtumisen myötä itsevarmuutesi voi kasvaa. Ota työhaastattelut harjoittelumahdollisuuksina; vaikka työpaikkaa ei irtoaisi niin saat harjoitusta seuraavaa haastattelua varten. 

Olen samaa mieltä laihtumisen hyödyllisyydstä, mutta kuka helv***ti haluaa työpaikkaan jossa naisilla paino ja ulkonäkö ratkaisevat? Puistattavaa.

Vierailija
25/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko laihduttaa, ärsyttää kattella tollasia punkeroita?

Vierailija
26/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina hoikkana saanut työn kuin työn, jos haastatteluun saakka olen päässyt. Nyt ylipainoinen (BMI 30) ja ekaa kertaa en saanut työtä jota hain. Kyllä masentaa ja olen varma et ylipainoni on syynä tähän. Työ on fyysistä, mutta terve olen silti ja pystyn edelleen mihin vaan.

Vierailija
27/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen 160cm/110kg. Heti pääsin haluamani tehtävään, mutta minulla onkin sellaista erityisosaamista mitä monella muulla ei ole. Sote-alan johtamista. 

Vierailija
28/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse ehkä tyytyväinen kehoosi, mutta ikävä kyllä rekrytoijat tuntuvat panevan painoa myös terveellisille elämäntavoille:

Annatko vaikutelman, että jaksat kuntosi puolesta tehdä tarvittaessa jopa ylityötunteja?

Miten selkäsi kestää pidemmän päälle istumatyötäkään? Joudutko hakemaan saikkua jos selkäsi tai lonkkasi tai polvesi alkavat painosi vuoksi jossain välissä oireileen?

Onko sinulla sokeriaineenvaihdunnan häiriö, jonka takia napostelet pitkin päivää ja pidät ylimääräisiä kahvi- ja lepotaukoja. 

Miltä äänesi kuulostaa puhelimessa? Saatko käytyä normaalia puhelinkeskustelua ilman että hengästyt, puuskut ja läähätät kuulijan korvaan.

Lihavuus saattaa joillekin antaa kuvan psykologisista traumoista ja lohtusyömisestä tai puutteellisesta itsekurista tai itsehallinnasta. 

Lihavuus aiheuttaa myös sairauksia esim. astma, diabetes, uniapnea, sydämen vajaatoiminta. tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat. Tämä vie taas kasvaneisiin sairaslomiin ja varhaisiin sairaseläkkeisiin. 

Vierailija
29/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nykyisen työpaikkani 2,5 v sitten. Mitat 165cm/130kg, ikää oli 58v. Toimistotyötä. En ole vielä ollut saikulla. Edellisen kerran olin saikulla 3pv vähän ennen kuin irtisanoin itseni edellisestä työstä johtuen työnantajan toimista. Minulla on ollut 20v diabetes mutta se ei vaikuta työhön. Mahdun hyvin toimistotuoliin.

Vierailija
30/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi, ja kun en enää työterveyteen päässyt, kävin kunnan terveyskeskuksessa uusimassa lääkereseptini. Koska olin uusi potilas, terveyskeskuksen lääkäri kyseli vähän tarkemmin taustoja. Lääkäri: Miksi olet työtön? Miksi et ole saanut uutta työpaikkaa? Minä: jäin työttömäksi yritysjärjestelyiden myötä, ja uutta työpaikkaa on vaikea löytää yli viisikymppisenä. Lääkäri: olisiko kuitenkin tuo sinun olemuksesi syynä? Paljonko painat? BMI 30, ai ai ai ...

Vierailija
31/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä onkin aikaa laihduttaa. Eli alat käymään kuntosalilla joka aamu. Poljet kuntopyörää 20 minuuttia ja kävelet juoksumatolla 40 minuuttia. Sitten nostelet painoja vielä tunnin. Vuonna 2009 itse painoin 114kg. Olin todella huono kunto ja olin itse töissä silloin. Minun työ loppui niin päätin että laihdutan 30 kg. Aloin käymään salilla ja treenaamaan. 6 kkh siinä treenasin ja paino putosi 34kg.  10 kg on tullut painoa takas 14 vuodessa. Painan nyt noin 90 kg. Aion laihduttaa 10 kg tänä vuonna.

Vierailija
32/32 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje on: laihdu läski

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän