Kaupan alan keikkatyöntekijän oikeus sairausajan palkkaan
Noh otsikossahan tuo ydinkysymys tulikin. Mutta tosiaan teen siis vuokratyöfirman kautta opintojen ohessa keikkaa ja keikkojen teko menee ihan sen hetkisten tilanteiden ynnä muun elämänmenojen mukaisesti.
No nyt sitten oli sellainen tilanne, että jouduin tosiaan olemaan 1.2 poissa jo etukäteen sovitusta keikkatyövuorostani. Ilmoitin tuolloin asianmukaisesti heti aamusta (heti kun linjat aukesi) sairastumisestani. Minua neuvottiin ottamaan yhteyttä asuinpaikkakuntani julkiseen terveysasemaan ja pyytämään jonkinlainen todistus. Sain todistuksen ja lähetin sen vielä saman päivän aikana vuokratyöfirman sairauslomatodistukset osoitteeseen.
Nyt sitten olen ihmetellyt, että miten palkka ei ole vieläkään päivittynyt tuonne vuokratyöfirman tarjoamaan sovellukseen vaan siellä lukee tuon 1.2 vuoron kohdalla vain "sairaus" ja palkka-arvio: 0,00 euroa.
Puhuin sitten tänään vuokrafirman työntekijän kanssa ja hän hermostuneesti selitti, että ihan tessin mukaan on tämä homma mennyt. Kuulemma en olisi oikeutettu sairasajan palkkaan, koska edellisestä työvuorostani (ennen siis tuota 1.2 vuoroa) oli kulunut yli kuusi päivää aikaa. Ja kuulemma ihan yleinen käytäntö ja tessin mukainen (tätä jatkuvasti toisteli). Neuvoi kuitenkin vielä itse olemaan yhteydessä palkanmaksuun. No aionkin olla, mutta tuli mieleen kysyä tästä.
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta vastaavasta. Tavallaan olen vähän sillain, että no joo saattaahan asia ollakin noin ja samalla vähän semmonen fiilis, että ei jaksaisi vaivautua selvittämään, mutta samalla myös turhauttaa koko homma.
Kommentit (2)
Ei keikkatyöstä yleensä saa sairausajan palkkaa, ellei työvuoro ole jo ehtinyt alkaa eli sairastuu kesken työpäivän.
Korona-aikaan sain jo aiemmin sovituista vuoroista korvauksen. Noin muuten ei tipu mitään.